Gå til innhold

Negativ drift.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Gjest Johnny S

Hei Johnny.

Det er litt vanskelig for meg å vite hva du gjør når jeg ikke ser deg.

Filmet du deg selv når du målte trekkene?

Når du kastet på "min måte",stod stanga helt stille da,eller ennå bedre driftet den?

Og trekkhånda gikk den helt tilbake,eller så langt som mulig mot snøreførerringen?

Nå kan det jo være at du har et kortere trekk.Og jeg sier ikke i det hele tatt Johnny at et

lengre er bedre enn et kortere.Dette avhenger hvordan du akselererer.

Den noensinne råeste til å trekke som jeg har sett er Steve Rajeff.

Når jeg kastet på din måte sto stanga helt stille og ventet på trekkhånden.

Trekkhånden ble ført opp til snella i begge tilfellene.

Tror nesten du må lage en liten videosnutt som viser dette, for alle som er glad i å kaste vil gjerne ha litt ekstra arbeidsvei, spesiellt hvis man får den gratis. :)

Samtidig som jeg skrev så jeg innlegget til Larsen.Kult Johnny. aaapplaus

Grattis Johnny.Dette var moro.....

Takk for det, Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Johnny S

Gratulerer Johnny, herlig at du knuste svenskene som annonserte at de skulle til Tromsø for å lære nordmennene og kaste <<l

Takk, Geir

Svenskene har mange dyktige lengdekastere og Ronny Landin og Bert Johansson var skremmende gode.

Bernt Johansson kastet veldig, veldig langt under oppvarminga, men han fikk det ikke helt til under konkurransen. Hadde Bernt fått det til under konkurransen hadde nok resultatlista sett annerledes ut, og vi ville muligens hatt ny rekord i 5# cupen! :o

Skal man holde følge med disse gutta så må man nok starte hardtreninga.  ;)

Det var i hvert fall en sann glede å se dem kaste, og det var veldig koselig at de tok turen til Tromsø.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par "tilfeldig" valgte videoer fra Youtube jeg har hentet for bedre å belyse saken. Kan en sette disse to kastene opp mot hverandre på en måte, for å forklare fenomenet, og i tilfelle, hvem av dem kan vi (om i det hele tatt mulig) anta kommer dårligst ut?

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette i begge tilfeller et resultat av for tidlig start av fremkastet (av kastearmen)? Et fenomen som er veldig vanlig blant kastere som ikke drifter. Evt. at man ikke har foert trekkhaanda langt nok tilbake idet fremkastet starter, eller at trekkhaanda er fortsatt paa vei bakover etter at fremkastet har startet.

Drift er som regel kuren for begge etter min erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johnny.

Dette klippet illustrer litt av det jeg snakker om.

Jeg hadde desverre ikke tid til fly ut med stang og snøre og kamera akkurat nå,

og ikke var det nok lys heller etter arbeidstid.

Så jeg filmet denne heller kanskje dårlige filmsnutten,men det tok meg fem minutter

og det viser i allfall forskjellen på hvert annet bakkast.

Johnny,se litt bort fra timingen her i dette illustrerende kastet,vi vet hvor bukta er. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selv prøve å gi et noenlunde kvalifisert svar. I det minste slik jeg selv ser det.

I denne type kast tar de fleste kastere ut hele "stroket" i en operasjon, etterfulgt av en fase der de mer eller mindre møter bukt. Det betyr at driften er fraværende eller minimal, dette alt etter hvordan armen er satt under stoppunkt.

Uavhengig av det, helt enig med deg, Tore, i at en drift vil kunne hjelpe på. Når vi ikke bruker den som virkemiddel;

som du sier, la kastehånda i størst mulig grad ligge og vente ut trekkhånda tilstrekkelig i sistnevntes tilbakeføring.

De to kasterne på filmene her varierer litt underveis (noe som nok er naturlig for de fleste), men for å gjøre det enkelt, kan vi sammenligne dem på det siste bakkastet.

Den første kasteren synes jeg der er relativt flink til å holde tilbake. Den lille bevegelsen han har der fremover er det vi etter mitt syn kan omtale som en slide. Legg også merke til hvordan og på hvilket tidspunkt denne kasteren dreier på hodet sitt. Det er etter mitt syn og for meg et springende punkt, for den har jeg selv erfart, og jobbet endel med.

Ser vi på det andre kastet (av Paul Arden, all respekt for ham), retter han på denne videoen etter mitt syn hodet fremover i en for tidlig fase. For tidlig og for raskt. Denne hodedreiningen i en for tidlig fase fører til at skulder og overkropp (derved også kastearm) automatisk følger med, tverrstilles for tidlig, og han får ikke med seg hele kroppen som 1 enhet gjennom en totalt sett noe større arbeidsvei slik vi hadde ønsket. Med for kort vei til denne typen kast følger typisk en overrotasjon fremover i tillegg der vi ikke holder linja så godt som vi kunne ha gjort. For mye må tas ut på slutten.

Når det gjelder singeltrekket forover, så blir ikke det noe kortere, da jo tidspunktet for når vi setter inn det, og veien ned forbi hoft langt på vei forblir de samme.

This is my thoughts.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Takk for videosnutten, Tom. :)

Enig i at kast 2 og 4 er den "beste" måten å kaste på, stangtuppen får en lengre arbeidsvei og du får kroppen mer med i kastet, men singeltrekket i framslengen (som Jan skriver) blir vel like langt. Grunde skrev at det er flere gode grunner til å "slide" og min grunn handler om vridninger, synes det er mye lettere å kaste i et plan hvis jeg flytter hånden litt framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Syversen, du har rett.

Dobbelttrekket blir lengre.

Det tok litt tid, men nå skjønner jeg hva du mener. ;D

Blir det?  :)

Fortell, Johnny.

Jeg tenker at trekket kun blir kortere i det tilfellet hvor kastehånden/armen har kommet FORBI det punktet der vi vanligvis starter trekket vårt (og hendene følger hverandre). Da vil det bli kortere. Men da har vi virkelig kommet for langt frem altså. Jeg håper vi snakker samme sak nå. For å være litt stygg, fortsatt konstruktiv, legger jeg igjen ut linken til dette kastet, hvor vi etter mitt syn muligens ser eksempel på det nevnte, altså han får altfor lite igjen å trekke på. I tillegg kommer han jo ikke tilstrekkelig opp med trekkhånda heller, og det forbedrer jo ikke akkurat situasjonen:

Edit; eller vent litt nå.... dette her har også i høyeste grad med rotasjonstidspunktet å gjøre. De som utsetter rotasjonen til det aller aller siste, vil vel i all hovedsak få et noe kortere trekk. Men dette igjen bare under forutsetning av at hendene følger hverandre (et punkt jeg tenkte på her tidligere i tråden). Her er et klipp av Lasse Karlsson, hvor han roterer relativt seint forover. Hadde hendene hans fulgt hverandre her, ville han endt opp med et kortere trekk, men i og med at han "legger igjen" trekkhånda oppe ved kinnet sitt, så får han den trekkveien han skal ha likevel.

Når går det kanskje litt hurramegrundt her hos noen og enhver, undertegnede inklusive, men det er ikke brått sikkert.

Og jo flere forutsetninger, desto verre blir det. Visste dere forresten at fregnene forsvinner når en spiser agurk? Forutsetningen er at fregnene sitter på agurken.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er et klipp med Sven Kalmar som tydlig viser minimal negativ drift,hvis man i det hele tatt

kan si at det er negativ drift der.

Det er ikke så altfor mange som kastet lengre enn Sven?

Jeg vet i allfall ikke om noen som gjorde det.

Det har vært en sann fryd å ha hatt han som kastekompis. :)

Makan til positiv approach og ydmykhet har jeg aldri før eller senere sett.

Synd at han ikke kaster lengre.

Det var mye lettere å trene når han var der.

Da var alt så drita gøy.

Savner den tiden,men uansett her er klippet:

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...