Gå til innhold

Hvorfor binder dere fluer?


Kim W

Anbefalte innlegg

Tja, jeg tror jeg vet hvorfor Staffan sier det han sier, og det er litt leit. Det gjør det ikke av den grunn til en sannhet. Jeg har hatt glede av fluebinding siden jeg var ni år. Jeg er 49 år nå, og jeg gleder meg hver gang jeg kan sette meg foran stikka. Jeg vet hva som funker i ei elv for det meste og kunne sikkert klart meg med å binde noen få mønstre for å imitere det som fisken tar. Og jeg binder fluer ved elvebredden også. Men for meg, og forhåpentligvis mange flere også, gir det å sette seg ned ved bindestikka en stor glede. Jeg kan være på jobben og tenke på en ørret jeg ikke fikk i fjor og begynne å fundere på hvordan jeg kunne gjort ting anderledes. Og da begynner jeg gjerne med flua, så fortommen, fluesnøret og til slutt stanga. Stanga er det sjelden noe galt med siden jeg nok aldri blir en dyktig nok fluekaster til å kunne utnytte alle egenskapene stengene mine har fullt ut alikevel. Men snørets egenskaper kan jeg forandre, og fortommen i all mass, for ikke å snakke om flua. Og denne litt barnslige nysjerrigheten etter å finne nye løsninger tror jeg ikke kommer til å dø. Se på Terje, eller Geir, eller Sigve, eller Henning, eller Andrè, Robban, sjefen sjøl (Stokkebekk), deg sjøl og alle andre som poster bilder av fluer her, videoer, sbs og masse tips om fluebinding. Hadde det å binde fluer kjedet dem, tror jeg ikke de hadde orket å bry seg.

Og jeg blir litt lei meg når Staffan sier det han sier, for det oppmuntrer i hvertfall ikke de som nylig har begynt med fluefiske til å binde fluer. Og det sier jeg, og mener jeg, med all respekt Staffan, for du har betydd så utrolig mye for fluefisket i Norge........., men denne gangen var det skivebom. Enten det eller så er jeg ikke moden nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Tja, jeg tror jeg vet hvorfor Staffan sier det han sier, og det er litt leit. Det gjør det ikke av den grunn til en sannhet. Jeg har hatt glede av fluebinding siden jeg var ni år. Jeg er 49 år nå, og jeg gleder meg hver gang jeg kan sette meg foran stikka. Jeg vet hva som funker i ei elv for det meste og kunne sikkert klart meg med å binde noen få mønstre for å imitere det som fisken tar. Og jeg binder fluer ved elvebredden også. Men for meg, og forhåpentligvis mange flere også, gir det å sette seg ned ved bindestikka en stor glede. Jeg kan være på jobben og tenke på en ørret jeg ikke fikk i fjor og begynne å fundere på hvordan jeg kunne gjort ting anderledes. Og da begynner jeg gjerne med flua, så fortommen, fluesnøret og til slutt stanga. Stanga er det sjelden noe galt med siden jeg nok aldri blir en dyktig nok fluekaster til å kunne utnytte alle egenskapene stengene mine har fullt ut alikevel. Men snørets egenskaper kan jeg forandre, og fortommen i all mass, for ikke å snakke om flua. Og denne litt barnslige nysjerrigheten etter å finne nye løsninger tror jeg ikke kommer til å dø. Se på Terje, eller Geir, eller Sigve, eller Henning, eller Andrè, Robban, sjefen sjøl (Stokkebekk), deg sjøl og alle andre som poster bilder av fluer her, videoer, sbs og masse tips om fluebinding. Hadde det å binde fluer kjedet dem, tror jeg ikke de hadde orket å bry seg.

Og jeg blir litt lei meg når Staffan sier det han sier, for det oppmuntrer i hvertfall ikke de som nylig har begynt med fluefiske til å binde fluer. Og det sier jeg, og mener jeg, med all respekt Staffan, for du har betydd så utrolig mye for fluefisket i Norge........., men denne gangen var det skivebom. Enten det eller så er jeg ikke moden nok.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere her inne har vært med på messer som fluebindere, hvordan pleier opplegget rundt dette å være for dere som stiller som fluebindere?

Binding på dagen, og fyllefest fra ende til annen hver kveld med de andre fluebinderne. Punktum  ;D

Første messa jeg demonstrerte fluebinding på, og det var i Danmark i 2005, så var jeg så heldig å ha Rune Stokkebekk ved min side. Det var faktisk første gangen jeg traff den trivelige og flinke karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo sylfersk binder m bare 6år bak stikka m for meg er fisking en prosess som ender forhåpentlig m fisk i håven. Binding er en vesentlig del av denne prosessen. Når jeg en sjelden gang blir litt lei henter jeg inspirasjon fra dette forumet

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Det gjør faktisk jeg også. Jeg kan ikke tenke meg andre plasser som har så mange gode fluebindere samlet på ett sted som her. Her er faktisk super inspirasjon å hente. Og jeg synes det er kult, for vi har utrolig mange dyktige fluebindere som går langt utenpå mange utenlandske her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke si annet enn at jeg kun binder fluer for de elvene/vannene jeg fisker i, altså utelukkende fiskefluer.

Til tider er fluebinding et nødvendig onde - når jeg må binde fluer uten at jeg er særlig inspirert/motivert - men stort sett koser jeg meg med det.

Selv om jeg har kommet frem til mønstre som funker godt til de klekkingene/svermingene jeg vanligvis møter, binder jeg bestandig noen nye varianter til hver sesong. Ikke store endringer, kun nyanser, for å tilfredstille min egen nysgjerrighet  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På enkelte (de fleste) fluer der jeg har litt over middels høy konsentrasjon tar jeg hele tiden meg selv i å omtrent holde pusten når viktige elementer skal på plass på flua. Eksempelvis longlegg når beina skal på plass og se bra ut blir pustinga hva jeg vil kalle svært urytmisk og sikkert direkte helseskadelig.. for ikke å snakke om vingene når de skal på plass.... ;D

Flere som tørr å innrømme at dem har det sånn? ;D Det jeg lurer på er om det finnes en knall pusteteknikk som gjør at jeg kan puste normalt uannsett hvor kritisk bindingen skulle utarte seg!? Har sett en del bindevideoer der jeg hører pesinga fra bindere på samme måte så jeg vet at jeg ikke er aleine om denne utingen. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som tørr å innrømme at dem har det sånn? ;D Det jeg lurer på er om det finnes en knall pusteteknikk som gjør at jeg kan puste normalt uannsett hvor kritisk bindingen skulle utarte seg!? Har sett en del bindevideoer der jeg hører pesinga fra bindere på samme måte så jeg vet at jeg ikke er aleine om denne utingen. ;D ;D

Bruk samme pusteteknikken som skytterne gjør : Først noen dype magadrag, så full pustestopp under innbinding av viktige detaljer, for så å slippe pusten ut så fort det er på plass  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme over mørketidsdepresjoner, være kreativ- Ingen direkte serieproduksjon men hele tiden små men betydelige nyanser... Er følehorn bedre enn uten?

Tester ofte fluene i vann for å se på avtrykk, egenskaper. Blir av og til overrasket over hvor fin flua blir, men også hvor feil den blir i vannet.

Fluer er dyrt, og fluebinding gir ubegrenset tilgang.

Gidder ikke hvis det føles som et ork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å binde før jeg i det hele tatt eide en fluestang, synes det virket som artig håndarbeid. Men planen var jo selvfølgelig å bli fluefisker. Fortsatte å binde for å få fluene slik jeg ville ha dem, det var ikke så mye bra kjøpefluer da.

Men den viktigste motivasjonen er å være så komplett fluefisker som mulig, og for meg så er det også å lage egne fluer. Nå så er jeg ikke så nøye på det lenger, fisker gjerne med andres fluer og kjøpefluer uten at det spiller noen rolle.

Jeg liker best å sitte å lage nye fluer dvs. noen varianter av fluer jeg har lykkes med før. Jeg hater produksjon og synes det blir værre og værre med åra. Men på et eller annet tidspunkt så er jeg nok "fjernstyrt" til at jeg gidder. Trikset er å booke en tur, bestille ei hytte, sette en dato.. Da skjer det ting, hittil i vinter så har jeg vel laget 5 maur og 3 nymfer. Mao. nå er det møkk kjedelig, men plutselig kommer lysten og da blir det fort et par hundre fluer på ei uke eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å binde før jeg i det hele tatt eide en fluestang, synes det virket som artig håndarbeid. Men planen var jo selvfølgelig å bli fluefisker. Fortsatte å binde for å få fluene slik jeg ville ha dem, det var ikke så mye bra kjøpefluer da.

Men den viktigste motivasjonen er å være så komplett fluefisker som mulig, og for meg så er det også å lage egne fluer. Nå så er jeg ikke så nøye på det lenger, fisker gjerne med andres fluer og kjøpefluer uten at det spiller noen rolle.

Jeg liker best å sitte å lage nye fluer dvs. noen varianter av fluer jeg har lykkes med før. Jeg hater produksjon og synes det blir værre og værre med åra. Men på et eller annet tidspunkt så er jeg nok "fjernstyrt" til at jeg gidder. Trikset er å booke en tur, bestille ei hytte, sette en dato.. Da skjer det ting, hittil i vinter så har jeg vel laget 5 maur og 3 nymfer. Mao. nå er det møkk kjedelig, men plutselig kommer lysten og da blir det fort et par hundre fluer på ei uke eller to.

Et par hundre fluer på en uke eller to..  sssick sssick

Dust!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner til jeg binder fluer. En av dem er at jeg ikke fisker med fluer som er kjøpt eller bundet av andre (aldri), gir langt større tilfredstillelse å fange fisk på fluer jeg selv har bundet. En annen grunn er at det er en naturlig oppkjøring til sesongen, når rastløsheten begynner å bli plagsom. Det tredje er at det er en avstressende hobby som både utfordrer kreativitet, mestring, kunnskap om entomologi, og tålmodighet.

Morten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med fluebinding først , begynte med fluefiske 91/92 .

Trodde det var slutt med fluefiske/fluebinding i 2005/2006 da jeg vart lam i høyre side..

Men trente meg opp igjen og fluebindinga var en motivasjon ...

Er nok noen hakk igjen til jeg er der jeg var med kasting og binding...

Sliter med en hjerneskade , så jeg har blitt mindre sosial enn før ....

Har lært utrolig mye her inne ang fluebinding/fiske  :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...