Gå til innhold

Hvorfor binder dere fluer?


Kim W

Anbefalte innlegg

De som ikke binder fluer selv har i dag mulighet til å kjøpe drøssevis av dette på nett ol og foraer er overdådig av info om hva som funker og ikke. Hvordan var det når dere gutta som har holdt på i 10-20 år og mer skulle kjøpe fluer i starten, og hvordan var tilgjengeligheten på bindematerialer når dere begynte å binde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

De som ikke binder fluer selv har i dag mulighet til å kjøpe drøssevis av dette på nett ol og foraer er overdådig av info om hva som funker og ikke. Hvordan var det når dere gutta som har holdt på i 10-20 år og mer skulle kjøpe fluer i starten, og hvordan var tilgjengeligheten på bindematerialer når dere begynte å binde?

Da måtte vi (heldigvis) reise inn til butikkene å handle. Fikk mye godprat og tips og råd på veien da. Legendariske butikker var RS-Fluer (som NFisk-Svein jobbet hos da) og Jarle & Bjørnar (som da hete Lennart Berqvist Flugfiske). De hadde en kjempestor og fin katalog på fluebindermaterialer, som jeg drømte meg bort i hele vinteren  :) Dessuten arrangerte for eksempel Jarle (som nå er sjef for Simms Europe) og Bjørnar store workshops, og brukte store summer på å få inn mange bra fluebindernavn fra utlandet til å komme på messene deres. Det var skikkelig moro  <<l Dette var før internett-tiden, så dette var virkelig stort kan jeg love deg  :) Nye, mange impulser. Så mange av oss fluebindere i dag har mye å takke, for hva disse to gutta der fikk til på den tiden.

Jeg husker også jeg hadde spart opp penger, og dro inn til RS-Fluer for å kjøpe meg en RPL 590. Svein ble med meg ut midtvinters, og viste meg, kastet og forklarte på hans gode, ydmyke og erfarne sett. Jeg husker jeg hadde så lyst på en SP på den tiden, men hadde ikke råd. Det ble RPL, og flere utgaver av de levde jeg også godt med i noen år. Fikk meg tilslutt et par SP'er da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet å binde samtidig som jeg startet med å kaste med flue. Jeg skulle kjøpe telemarkskongen for å ha på dupp for den funket så bra på bekkerøye. Furtet litt da Grønnberg var tom og da kom han med det glimrende forslaget om ikke heller binde den selv. Det ble min innfallsvinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å binde fluer til mitt eget bruk etter at jeg bandt en Silver Doctor på en workshop i Lillestrøm og instrukstør var Mikael Frödin i 1995 tror jeg det var. Sommeren etter fikk jeg en laks på 10 kg på den flua, en enkelkrok Silver Doctor! <<l Da tenkte jeg at fluebinding, det kunne jeg fikse selv. :)

Synes det med å binde selv gjør at man er en mer komplett fluefisker selv om jeg langt i fra ser meg selv som en komplett fluefisker altså.

Så har jeg truffet mange fluebindere etterhvert. Først var det altså Mikael Frödin, og for ikke å glemme Knut Buer som var den aller første som viste meg fluebinding. Så har jeg blitt innspirert av Rune S, Robban og hans Glenn, Andre, Tørrfluepurristen osv. osv.

Men fluebinding er alltid best når man er ferdig med det. Se masse "fine" fluer som skal "døpes" neste sommer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt Waffer`n. Var en butikk i Hamar som hadde litt. Lindteigen sport het butikken og hadde det viktigste. Mest Veniardprodukter. Kjøpte den første bindestikka mi der i 72 og den første glassfiber fluestanga samme året. Den kjørte jeg i eikene på sykkelen på tur hjem og gråt så jævlig at gammer`n dro ned å kjøpte ei ny. Stanga var gul, og de som prater om myke stenger burde prøvd den :)

Det gikk mye i klassiske mønstre som Olsen, Heggeli, Værre enn minken, coachman og mange andre de første åra, men gode hanenakker var nesten umulig å få tak i. For ikke å snakke om dubbing. Utvalget var selull i forskjellige farger. Den første kullfiberstanga mi, og en hel haug med fluebindemateriell kjøpte jeg hos Lennart Bergqvist i Arvika. Det var ei Powell stang og den var rå. Gammer`n og jeg kjørte ens ærend dit fra Hamar for å handle i butikken til Lennart. Etterhvert kom butikken til Lennart i Lillestrøm (Jarle&Bjørnar senere), RS-Fluer, Streamside service og sist, men ikke minst, Staffan Lindström og co. Innovative typer med null sans for å drive butikk. Men det positive var jo at utvalget av materialer var såpass dårlig at det tvang en stakkar til å bruke fantasien. Gammer`n sine kondomer (jepp, klipp dem opp i strimler, og de lager noen helvetes fine kropper på fluer), koster, malepensler, plastposer, katter og bikkjer var ei stund ettertraktede mål. For ikke å si den stakkaren som hadde høner. Og læringskurven var laaaaaaang. Nå lærer vel en nybegynner på ei uke det jeg brukte flere år på. Mye takket være glimrende forum som det her.

Vårflueklekker med kondomkropp

[attachimg=1]

post-3493-13949894454076_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Først og fremst fordi jeg ser nødvendigheten av å avslutte fortommen med en flue....!?!

Neida! Vokste opp i grisgrente strøk med en lakseelv rennende i hagen og begynte mitt fluefiskeliv allerede som 11-åring. Det er ikke så veldig uvanlig at 11-åringer sliter med feilkasteplan - dvs litt lett variasjon i fremsleng og nedadgående i baksleng.. Husker jeg fisket mye med dobbeltkrok, som etterhvert ble enkeltkrok og plutselig ble ekstremt barbless! Dette var i det herrens år 1983 og en flue kostet mye mer enn 1L melk eller 1L 98Super (Sånn gammeldags blybensin), så dette måtte bli dyrt..!! I løpet av 3 måneders sesong utgjorde da mitt forbruk et betydelig innhogg i familiebudsjettet!

Dette gikk et par sesonger, men julen deretter ble jeg forært et fluebindersett av mine foresatte. Tror det var noen greier fra Hørgård? Et par kinesiske hanenakker, en stikke,trådholder, saks, tinsel kroker mv..  NÅ Skulle familieøkonomien reddes  <<l

Dette ble starten for meg! Men ble dette billigere? Neppe hehe...!

Så hvorfor jeg binder fluer er vel fordi jeg liker det, det byr på utfordringer både teknisk og kreativt. Nye materialer må prøves, testes, vri og vendes. Nye mønstre finner veien ned i boksene, nye imitasjoner, nye kroker mv..

Nei vet ikke helt hvorfor men gud bedre hvor jeg liker å binde fluer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt Waffer`n. Var en butikk i Hamar som hadde litt. Lindteigen sport het butikken og hadde det viktigste. Mest Veniardprodukter. Kjøpte den første bindestikka mi der i 72 og den første glassfiber fluestanga samme året. Den kjørte jeg i eikene på sykkelen på tur hjem og gråt så jævlig at gammer`n dro ned å kjøpte ei ny. Stanga var gul, og de som prater om myke stenger burde prøvd den :)

Det gikk mye i klassiske mønstre som Olsen, Heggeli, Værre enn minken, coachman og mange andre de første åra, men gode hanenakker var nesten umulig å få tak i. For ikke å snakke om dubbing. Utvalget var selull i forskjellige farger. Den første kullfiberstanga mi, og en hel haug med fluebindemateriell kjøpte jeg hos Lennart Bergqvist i Arvika. Det var ei Powell stang og den var rå. Gammer`n og jeg kjørte ens ærend dit fra Hamar for å handle i butikken til Lennart. Etterhvert kom butikken til Lennart i Lillestrøm (Jarle&Bjørnar senere), RS-Fluer, Streamside service og sist, men ikke minst, Staffan Lindström og co. Innovative typer med null sans for å drive butikk. Men det positive var jo at utvalget av materialer var såpass dårlig at det tvang en stakkar til å bruke fantasien. Gammer`n sine kondomer (jepp, klipp dem opp i strimler, og de lager noen helvetes fine kropper på fluer), koster, malepensler, plastposer, katter og bikkjer var ei stund ettertraktede mål. For ikke å si den stakkaren som hadde høner. Og læringskurven var laaaaaaang. Nå lærer vel en nybegynner på ei uke det jeg brukte flere år på. Mye takket være glimrende forum som det her.

Vårflueklekker med kondomkropp

[attachimg=1]

Artig lesning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder min grunn til å starte med fluebinding må jeg rette en stor takk til Mustad som ikke var i nærheten av å produsere fluer til en som samtidig med oppstart av fluebinding kom i kontakt med boka Vi Binder Fluer av Pål Krogvold, og hans tilnærming til det "logiske fluefiske". Kjøppte bindesett hos Grøndberg Sport på en Tirsag og byttet inneholdet på Onsdag, fantes ingenting der som var brukanes til det logiske fluefiske.

Bosatt i Vestfold var veien kort til Streamside service i Sandefjord, og også Staffan som ble en viktig inspirasjonskilde og mentor, han sammen med boka "Flugbinding på mitt sett" satte standarden for min fluebinding og jeg har siden ikke sett meg tilbake. Ikke mye Olsen, Telemarkskongen eller Værre en minken her hehehehe.

I dag binder jeg fluer som jeg vet funker og bruker minst mulig tid på inovasjon og utprøving. Sitter igjen med en nedskalert mengde materialer og har vel ikke brukt mye kronasje de siste 5 årene, med untakk av nakker.

God helg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder min grunn til å starte med fluebinding må jeg rette en stor takk til Mustad som ikke var i nærheten av å produsere fluer til en som samtidig med oppstart av fluebinding kom i kontakt med boka Vi Binder Fluer av Pål Krogvold, og hans tilnærming til det "logiske fluefiske". Kjøppte bindesett hos Grøndberg Sport på en Tirsag og byttet inneholdet på Onsdag, fantes ingenting der som var brukanes til det logiske fluefiske.

Bosatt i Vestfold var veien kort til Streamside service i Sandefjord, og også Staffan som ble en viktig inspirasjonskilde og mentor, han sammen med boka "Flugbinding på mitt sett" satte standarden for min fluebinding og jeg har siden ikke sett meg tilbake. Ikke mye Olsen, Telemarkskongen eller Værre en minken her hehehehe.

I dag binder jeg fluer som jeg vet funker og bruker minst mulig tid på inovasjon og utprøving. Sitter igjen med en nedskalert mengde materialer og har vel ikke brukt mye kronasje de siste 5 årene, med untakk av nakker.

God helg  :)

Ja de bindsettene som ble solgt før var ikke mye å skryte av. Dette tror jeg har blitt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de bindsettene som ble solgt før var ikke mye å skryte av. Dette tror jeg har blitt bedre?

Vi får håpe det Ruffen  :) Bant forøvrig de første fluene på hotel Christian quart  :)

Der ser du foressten. Det beste kommer i fra sørlandet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg kjenner meg så godt igjen..... i at fluebinding er viktig for de fleste som ikke har holdt på så lenge.... gleder meg hver gang fluebindere kommer med tomme bokser og binder dagens fluer på elvekanten... da er modenheten kommet..... dere ivrige i dag kommer til å synes det er drittkjedelig om noen år.... tror ikke jeg har møtt untaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere ivrige i dag kommer til å synes det er drittkjedelig om noen år.... tror ikke jeg har møtt untaket.

Hermann, du som kjøpte den første stikka di i 72'. Synes du fluebinding er kjedelig? Ikke det inntrykket jeg har ihf. Du og tob (Trygve) er to personer her på FFS som har ett eget preg over fluene dere legger ut og disse skiller seg ut fra alt det andre som postes her. Dere har begge en egen stil og jeg koser meg med bildene dere legger ut. Honør! Er ikke helt enig i kommentaren til Staffan.. kanskje jeg forandrer mening om noen år.. eller kanskje ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så godt igjen..... i at fluebinding er viktig for de fleste som ikke har holdt på så lenge.... gleder meg hver gang fluebindere kommer med tomme bokser og binder dagens fluer på elvekanten... da er modenheten kommet..... dere ivrige i dag kommer til å synes det er drittkjedelig om noen år.... tror ikke jeg har møtt untaket.

Tullprat.

Det går opp og ned. Lenge siden jeg har bindt nå men lysten kommer. Man binder jo heller ikke bare fordi det er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så godt igjen..... i at fluebinding er viktig for de fleste som ikke har holdt på så lenge.... gleder meg hver gang fluebindere kommer med tomme bokser og binder dagens fluer på elvekanten... da er modenheten kommet.....

Det er jo bare tull og rør fra deg, Staffan  ;D

En rhodani i ei bestemt elv og gjerne fra en bestemt del av elva, forandrer seg ikke i praksis særlig mye fra år til år, ikke sant? Så å ha den som mal, fra år til år, så blir det jo bare tullprat å ikke binde den på vinteren, i stedet for rett under klekkinga, når man skal kose seg å ha det trivelig - og ikke panikk-binde langs elvebredden.

Jeg skjønner hva du sier, men jeg har ikke noe forståelse av hvorfor du sier det.

Jeg fisker mye, men denne romantiserende tullete binde-ved-elva-greia gav vi oss vel med på 90-tallet.

Når du i tillegg sier, i en annen tråd, at det viktigste er presentasjonen (noe vi alle er enige om) så blir det enda mer meningsløst å si at man skal/bør binde fluer langs elvebredden. Hvor vil du med alt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så godt igjen..... i at fluebinding er viktig for de fleste som ikke har holdt på så lenge.... gleder meg hver gang fluebindere kommer med tomme bokser og binder dagens fluer på elvekanten... da er modenheten kommet..... dere ivrige i dag kommer til å synes det er drittkjedelig om noen år.... tror ikke jeg har møtt untaket.

Skjønner utmerket godt hva du mener Staffan  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man binder jo heller ikke bare fordi det er gøy.

Jeg gjør det... Trenger ikke flere fluer til sesongen starter og tenker også på å gi bort en boks til en nyrekrutert kollega. Men likevel binder jeg omtrent hver dag og det kun fordi jeg synes det er GØY. legger ved stikkord som glede, stimuli, læreprosess og vidreutvikling for å styrke mitt innlegg. ;)<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man binder jo heller ikke bare fordi det er gøy.

Jeg gjør det... Trenger ikke flere fluer til sesongen starter og tenker også på å gi bort en boks til en nyrekrutert kollega. Men likevel binder jeg omtrent hver dag og det kun fordi jeg synes det er GØY. legger ved stikkord som glede, stimuli, læreprosess og vidreutvikling for å styrke mitt innlegg. ;)<<l

Ok din vrangpeis. Jeg har fluer i boksen som jeg må ha selv om de ikke akkurat er veldig spennende å binde.

Forstått? pppunch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så godt igjen..... i at fluebinding er viktig for de fleste som ikke har holdt på så lenge.... gleder meg hver gang fluebindere kommer med tomme bokser og binder dagens fluer på elvekanten... da er modenheten kommet..... dere ivrige i dag kommer til å synes det er drittkjedelig om noen år.... tror ikke jeg har møtt untaket.

Har møtt deg jeg Staffan, fra tidlig start til ikke så lenge siden, vi snakker 30 år bak stikka, synes det bare blir mere og mere spennende jeg da, så der har du unntaket ditt <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man binder jo heller ikke bare fordi det er gøy.

Jeg gjør det... Trenger ikke flere fluer til sesongen starter og tenker også på å gi bort en boks til en nyrekrutert kollega. Men likevel binder jeg omtrent hver dag og det kun fordi jeg synes det er GØY. legger ved stikkord som glede, stimuli, læreprosess og vidreutvikling for å styrke mitt innlegg. ;)<<l

Ok din vrangpeis. Jeg har fluer i boksen som jeg må ha selv om de ikke akkurat er veldig spennende å binde.

Forstått? pppunch

Hehe, ja, forstår. Ordinære parachute's for leptofiske er fluer i den kategorien der... må ha, men gud så kjedelig... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...