Gå til innhold

Når "bytter" vi til Comparaduns?


Gjest JFL

Anbefalte innlegg

Ta en vespertina. Jeg synes vingen på en no-hackel står så mye mer riktig i forhold til en comp. Slik jeg binder de vel og merke. Men andre fiskere har jo suksess med comp så jeg får prøve mer.

Du har ikke ett bilde av hvordan du binder den vel Ruffen?

Jeg binder den nok ikke på noe videre spesiell måte jeg JFL. Jeg har ikke noe bilde men jeg kan gjøre det i morgen og legge ut. Nå er snøskuffing og så er det nachos med ungene så jeg får ikke rotet noe med dette i kveld.

Jeg har i alle fall fått bra/best på denne i de litt stilleflytene delene av elv og på stille vann.

Følger vespertinaen med strømmen og kommer inn i raskt vann er jeg ikke så nøye på det. Der fisker jeg ofte bare med en vanlig para.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt i flere år på om du skal bruke no-hackel eller comparadun og enda ikke prøvd noe særlig så er du treg må jeg si.

Tuller selvfølgelig. Jeg for min del har fisket lite med comparadun. Det har jeg tenkt å gjøre noe med.

;D Frode - jeg er kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen nei, men jeg prøver å ta det igjen

på kvantitet - jeg fisker mye  ;D Det er vel uansett ingen absolutte sannheter i fluefiske nei  :)  

Men forsøk deg med små Comparaduns, gjerne en CdC & Sparkle. Gjerne på litt riffla vann,

der du på helt glatt overflate ville ha brukt no-hackle eller som meg, Micro Dun. Som ETT lite eksempel.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Pussig det der. Jeg kan ikke huske ett tilfelle hvor comparadun har funket bedre enn noe annet. Alle mine comparas blir til spinnere når jeg plukker frem en av dem nå. Er møkk lei av å gi dem sjanse slik som de er. Eneste gangene de funker er jo når fisken ser de fra siden og da har jeg andre fluer som slår dem glatt og funker uansett hvilken vei de peker. Jepp, harde ord, men slik er det for meg. Men måtte flire også da jeg så for meg en compara-no-body.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig det der. Jeg kan ikke huske ett tilfelle hvor comparadun har funket bedre enn noe annet. Alle mine comparas blir til spinnere når jeg plukker frem en av dem nå. Er møkk lei av å gi dem sjanse slik som de er. Eneste gangene de funker er jo når fisken ser de fra siden og da har jeg andre fluer som slår dem glatt og funker uansett hvilken vei de peker. Jepp, harde ord, men slik er det for meg. Men måtte flire også da jeg så for meg en compara-no-body.  ;D

Du må bruke fluebokser med høyere tak  ;D

(Tuller nå, Erik, ikke at det var tvil, men bare sier det  :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ruffen har jeg benyttet små comparaduns når jeg var i Bosnia. Ettersom lokale fiskere mente at disse var mest effektive der nede i små størrelser, måtte jeg også prøve ettersom jeg sleit med mine.

Var såpass fornøyde med resultater der nede (uten at dette ble et vitenskapelig prosjekt) at jeg drog med meg comparaduns til mitt norske sommerfiske. Har fisket bra med disse i Norge også (uten at heller det er et vitenskapelig prosjekt). Har ikke erfart nok og konkludert på coms, men vil nok fortsatt ha varianter på det også i boksen min. Kan brukes når varianten ikke virker. Til slutt vil jeg vel få mere erfaring med dem.

Til opplevelsen i Slovenia Ruffen. Jeg har ikke svar, men innbiller meg at en # 22 cdcdott har mye mere oppdrift enn et tilsvarende innsekt der nede. Kan det tenkes at fisken kun gapte under innsektet, fordi de blir med dragsuget ned? At det ikke funket for fisken med cdc dotten din? Det har jeg erfart på andre døgnfluer enkelte ganger, der fisken vaker slik på fluer med for bra flyteegenskaper.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ruffen har jeg benyttet små comparaduns når jeg var i Bosnia. Ettersom lokale fiskere mente at disse var mest effektive der nede i små størrelser, måtte jeg også prøve ettersom jeg sleit med mine.

Var såpass fornøyde med resultater der nede (uten at dette ble et vitenskapelig prosjekt) at jeg drog med meg comparaduns til mitt norske sommerfiske. Har fisket bra med disse i Norge også (uten at heller det er et vitenskapelig prosjekt). Har ikke erfart nok og konkludert på coms, men vil nok fortsatt ha varianter på det også i boksen min. Kan brukes når varianten ikke virker. Til slutt vil jeg vel få mere erfaring med dem.

Til opplevelsen i Slovenia Ruffen. Jeg har ikke svar, men innbiller meg at en # 22 cdcdott har mye mere oppdrift enn et tilsvarende innsekt der nede. Kan det tenkes at fisken kun gapte under innsektet, fordi de blir med dragsuget ned? At det ikke funket for fisken med cdc dotten din? Det har jeg erfart på andre døgnfluer enkelte ganger, der fisken vaker slik på fluer med for bra flyteegenskaper.

Hmm. Det var en interessang tanke Bjørnar. Aldri tenkt på. Kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ruffen har jeg benyttet små comparaduns når jeg var i Bosnia. Ettersom lokale fiskere mente at disse var mest effektive der nede i små størrelser, måtte jeg også prøve ettersom jeg sleit med mine.

Var såpass fornøyde med resultater der nede (uten at dette ble et vitenskapelig prosjekt) at jeg drog med meg comparaduns til mitt norske sommerfiske. Har fisket bra med disse i Norge også (uten at heller det er et vitenskapelig prosjekt). Har ikke erfart nok og konkludert på coms, men vil nok fortsatt ha varianter på det også i boksen min. Kan brukes når varianten ikke virker. Til slutt vil jeg vel få mere erfaring med dem.

Til opplevelsen i Slovenia Ruffen. Jeg har ikke svar, men innbiller meg at en # 22 cdcdott har mye mere oppdrift enn et tilsvarende innsekt der nede. Kan det tenkes at fisken kun gapte under innsektet, fordi de blir med dragsuget ned? At det ikke funket for fisken med cdc dotten din? Det har jeg erfart på andre døgnfluer enkelte ganger, der fisken vaker slik på fluer med for bra flyteegenskaper.

Hmm. Det var en interessang tanke Bjørnar. Aldri tenkt på. Kult!

Der er du sikkert inne på noe, Bjørnar. Jeg digger slike konstruktive passasjer i diskusjonene  <<l

Og bra spurt, Frode, som fikk Bjørnar på banen.

Jeg veit du har dine enormt mange timer med døgniser, Bjørnar så dette er  <<l Comparaduns i små størrelser, er mange av de mellom-Europeerne glade i - de som fisker i mye mer vanskelige elver enn oss til vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplevelsen i Slovenia Ruffen. Jeg har ikke svar, men innbiller meg at en # 22 cdcdott har mye mere oppdrift enn et tilsvarende innsekt der nede. Kan det tenkes at fisken kun gapte under innsektet, fordi de blir med dragsuget ned? At det ikke funket for fisken med cdc dotten din? Det har jeg erfart på andre døgnfluer enkelte ganger, der fisken vaker slik på fluer med for bra flyteegenskaper.

Det har jeg faktisk aldri tenkt på.. At fluen kan ha for stor oppdrift. Det virker jo veldig opplagt med tanke på disse sippvakene når ørreten bare suger ned flua. Har dog aldri opplevd det selv (tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer jeg m montana igjen. Brukte comparadun ned i 22. På en så liten flue er det jo ikke mye cdc. Bare tuppen av en liten fjær. Kroppen har såvidt dubbing. Tror heller at du kanskje var litt rask da en må vente litt ekstra m så liten krok

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Ikke for rask når man ikke gjør tilslag.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det der mye på Vulgata i et lokalvann her. Fisken er stor og går grunt. Bruker jeg polychenillekropper og liten krok da går det ikke. Den bare bobler engang under flua - som tar en runde i vakringen. Etterfulgt av saftige head & tailvak.. Har faktisk viet dette fenomenet med årsak til hvordan vi fant det ut i makkverket jeg ga ut i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en syltynn teori som bygger på det bjørnar sa. Så et program om hvithai som jaktet sel i overflaten. De kom opp fra dypet i høy hastighet og mange ganger ble sel liksom skjøvet unna haikjeften pga trykkbølgen. Syltynn ja men kanskje ørret m litt fart forårsaker samme effekt

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det der mye på Vulgata i et lokalvann her. Fisken er stor og går grunt. Bruker jeg polychenillekropper og liten krok da går det ikke. Den bare bobler engang under flua - som tar en runde i vakringen. Etterfulgt av saftige head & tailvak.. Har faktisk viet dette fenomenet med årsak til hvordan vi fant det ut i makkverket jeg ga ut i sommer.

Tja  ;D  Jeg husker den dyktige og godeste Torill Kolbu skrev om dette engang for utallig mange år siden (veldig mange), og først da ble jeg klar over dette: Av og til så slår faktisk ørreten store fluer "over ende" før de går opp igjen på nytt og tar den på ordentlig. Og første spontane forsøk på å "sette kroken" da er ikke bra  :D DA må man være iskald  ;D Og om ørreten tar direkte, så har jeg aldri opplevd krokingen som noe problem, om man tilpasser krok til forlenga kropp med polychenille. Men trolig ulike erfaringer her også. Og kanskje også ulik stivhet i forlenga kropper. Vil tro en foam-kropp er en del stivere, og en garnkropp enda mykere. Til forlenga kropp må man uansett oppleve hva som egner seg størrelsesmessig, og det er jeg sikker på at du også har gjort altså, Bjørnar. Og for liten krok/eller for lite krokgap til forlenga kropper er, som du sier, selve oppskriften på misser. Det blir "sisten" ja  :)

Dette er et morsomt tema, som vi antagelig ikke blir helt kloke på noen av oss  :)

Men allikevel en av de tinga som gjør fluebinding og -fiske så moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og min kompis såg slowmo på video. Flere fisketak. En virvel flue blir nesten med ned og poppa opp igjen. Dette gjaldt grunnt vann. På dypere vann stiger den mere og situasjonen samt vaket ble helt annerledes. Vi fisker med annnerledes oppbygde fluer på denne settingen nå (uten problemer). Mange ganger ved bomslag har jeg skiftet flue nettopp pga kroking andre steder. På slike plasser det selvfølgelig engangstilfeller. Med Vulgataene har vi erfaringer og film 1-2 uker i året der siden v gikk i sparkebukser.

Bare for ordens skyld Andre. jeg benytter chenillefluer til Vulgata. Bare ikke der.

Beklager at comparaduntråden havnet i ulage på grunn av meg.. Ville bare spekulere litt på det Ruffen kom med erfaringer fra Slovenia. Nå er det slik at fiskene der nede kan være utrolig vriene, så det er sikkert andre begrunnelser enn denne som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at comparaduntråden havnet i ulage på grunn av meg.. Ville bare spekulere litt på det Ruffen kom med erfaringer fra Slovenia. Nå er det slik at fiskene der nede kan være utrolig vriene, så det er sikkert andre begrunnelser enn denne som spiller inn.

Ikke noe å beklage det Bjørnar, det her er interessant så det holder!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og min kompis såg slowmo på video. Flere fisketak. En virvel flue blir nesten med ned og poppa opp igjen. Dette gjaldt grunnt vann. På dypere vann stiger den mere og situasjonen samt vaket ble helt annerledes. Vi fisker med annnerledes oppbygde fluer på denne settingen nå (uten problemer). Mange ganger ved bomslag har jeg skiftet flue nettopp pga kroking andre steder. På slike plasser det selvfølgelig engangstilfeller. Med Vulgataene har vi erfaringer og film 1-2 uker i året der siden v gikk i sparkebukser.

Bare for ordens skyld Andre. jeg benytter chenillefluer til Vulgata. Bare ikke der.

Beklager at comparaduntråden havnet i ulage på grunn av meg.. Ville bare spekulere litt på det Ruffen kom med erfaringer fra Slovenia. Nå er det slik at fiskene der nede kan være utrolig vriene, så det er sikkert andre begrunnelser enn denne som spiller inn.

Kjempeinnteressant å dele erfaringer, Bjørnar  <<l

Jeg skal legge meg på minnet det du sier om grunne forhold. Og jeg deler erfaringen din med at fisken går høyt i vannet og vaker i lav vinkel ved mye bugs, og dypere i vannet og stiger i brattere vinkel ved få bugs.

Dette er ffs på en god dag  <<l

Håper vi treffes en ny anledning, Bjørnar. Alltid moro og lærerikt å prate en kveld med deg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Bjørnar, jeg har bare én ting å si: TAKK, det gjorde godt!!! Dermed ble det ikke bare interessant, men også masse lærdom i samme slengen. Jeg sier som André: Dette er ffs på en god dag.  <<l

Fikk som vanlig ikke sove så lenge. Svelga ei vårflue i drømme og våkna av at jeg hadde grus i magen...  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här i Sverige har jeg  opplevd det som noen er inne på här. Fisken kommer opp og slår til flua för den tar. Har til og med sett dette i elver med ganske hard ström under danica fisket. Under vårfisket i stille vann kan man også oppleve det att fisken tar flua uten att flua blir med ned. Dette kjennetegnes ofte av veldig sakte, trygge vak inne på veldig grundt vann. 20-70.....

Fant denne gruntgående fisken på NZ. Grunt it is!

http://www.tomgustavsen.se/?p=2034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så deilig å våkne en søndags morgen å lese denne trådens utvikling- må først takke Andre og fluedengern for å tre støttende til i forhold til comparadun betraktningene jeg kom med. :)

Fin at det bare ikke var fisken og jeg som så det slik <<l

Og så til Bjørnar og Ruffen..takk frode for å slenge ut slik undring..og er så glad Bjørnar ble sittende oppe seint :)

Det er sikkert derfor man ønsker Slovenia...man klurer fisken opp, men slipper miste fluer :)

dritkult....skal ikke bli for heit på grøten her, men slenger likevel ut en tanke om en "klekker", med kropp under overflate- og ikke minst; en veeeldig tynnvinget No hackle som faller lavere ned i filmen/under.

Og dette er selve forskjellen for mitt fiske i valg av Comparadun og No Hackle fluer.

Tenkte ikke spesielt på Bjørnars erfaring, men gøy at den kom inn, vet ikke om det blir helt likt, men okke som.

No Hackle fluer har blitt veldig tynnslitte noen ganger etter mye bruk, og opplever at de kan fiske enda bedre...rett og slett fordi tynnere vinge/mindre oppdrift/mindre høyt i filmen...et lettere bytte...vet ikke helt, men det funker til sine tider på veldig glatt, eller stille strøm. (Var på facen med Terje igår, han viste en slik fabelaktig tynndresset vinge...og da kom jeg på at "jepp, der har vi jo den vi skulle brukt i Slovakia VM 2004"...i krok 20 -22"

Vi hadde verdens beste tørrfluefiskere med oss der, Tor Grøthe, Olav Syversbråten, Erik Eikre og Pål Andersen.

>Det boblet rundt ørene på oss i harrstrømmen...glatt/enkel å fiske av i forhold til vading/strøm.

Men ikke i forhold il fisken :-\

Lagets tørrflue for selve konkurransen ble Olav sitt bidrag...liten oliven no hackle...

Lagde til og med en liten variant med litt pearl/sølv en gang rundt kropp rett bak thorax/vinge.

Fange det lille ekstra av oppmerksomhet.

Vet dere hva vi baserte denne fluen på av fangster; ca 5 fisk på en etermiddag- det var tusenvis av vak føltes det som...ihvertfall hundrevis.

En del fisk kom opp til fluen, men "proffessoren", som vi aksepterte at fisken ble kalt, spyttet ut flue og bare laus luft i tilslag.

Mulig fisken aldri hadde fluen i munnen?

Hmm..tja.

Samtidig under konkurransen fikk jeg se Tsjekkeren som kom på andreplass individuelt fiske en liten nakke i den store elven....man kunne knapt se de små harrene vake.

Han så dem, de så hans flue, han fanget ca 47 fisk...noe helt jævlig som han fisket med tørt.

Tydelig at han hadde noe fisken IKKE spytet ut....og det var noe fisketekniske greier der jeg ikke skal rote tema til med :-X;D

La meg si det slik; han var ikke verdens beste nordmann i tørrflue"kasting"-

Og nå skal det sies at vi hadde beste kort på hendene...men det var rett og slett noe med den flua.

heldigvis har jeg den ennå, og vet dere hva;

Samme gjelder for ørreten her, både liten og stor, noen ganger funker den rett og slett ikke der den ligger med litt overdrevent godtflytende vinge, i litt for mørk CDC (kraftig avtrykk mot lysegrå himmel).

Mens samme fluekroppfarge/str fanger fisk...med en tynndresset litt tufsete vinge som egentlig minner mer om en flue som er så oppspist at den bør fredes for evig tid.

Har vridd hodet mang en gang over det som skjedde i Slovakia- ikke bare micronymfer som ga meg en trøkk der :), også tynndressede vinger/mer oppreiste vinger..."slim wings" (det skal jeg heretter ref til:-))

Og dette var i hovedsak det jeg hadde å komme med....

Sorry JFL; nå havnet jo vi på avveie her, du får jo bøttevis av råd i "når bytter vi BORT comparaduns" :)

Så kommer kvelden og spinnerfall...vips er comparaduns kjekke igjen ;) (egentlig hele dagen)

For sikkerthets skyld; under en oliven krok 16 klekking- ha alltid tre (aller helst 5) stk fluer på pad'en for bytte;

parachute/No hackle/comparadun.....så glemte jeg de to viktigste med vilje.

Idè hvilken jeg glemte? (gjør dete bare for moro skyld- for å sikre meg at det blir lest :)

Så jeg er overbevist av at Bjørnars inntog i tråden har fått frem de mest vesentlige forskjellene i å nyttegjøre "No Hackle" og "Comparadun".

Som Andrè var inne på...der er forskjellig tid til alt :)

Og noe funker halvgodt nesten alltid. :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFL;

Glemte å si det var flotte fluer...og både Pål og Andrè nevnte at det kunne være smart å "dra ned vingen" enda mer på sidene for ordentlig avtrykk på vanne.

Slik erfarer jeg at mine fisker best som spinnere.

OG; det fine med fluen er at du kan lett som bare det trimme vingen til "Slim Wing"...slik jeg prøvde å berette om i innlegget ovenfor ;)

skikkelig multi purpose flue med andre ord

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Stig, veldig bra. Og så absolutt i tråd med hva jeg egentlig spør etter.

Jeg har opplevd det du nevner selv. Da på høsten (september), i Bosnia, med døgnfluer bundet av en lokal mann i str 22-24. Der var det kun bindetråd til kropp, en bitteliten dash med cdc dubbing, og den velkjente vinga til en Comparadun. Det hendte også at det var en syltynn haletråd med.

Vi fisket først med vanlige parachutes ned i str 20-22, men fisken ville ikke ha. Vi gikk deretter over til lokal variant og nå begynte fisken å vake på fluene vi serverte, men å kroke de var en utfordring selv de mest lærde ville hatt sin fulle hyre med. Gang på gang "nippet" de til flua istedenfor å ta den i ett jafs slik vi (jeg) er vant til her hjemme. Dette var riktignok Harr, har aldri fisket Harr før, men inntrykket jeg satt igjen med var at enten er jeg drit-dårlig på tilslag, eller så er det noe annet galt. For det var ingen tvil om at de var oppe å ville ha.

Det fisket som ble best, var utover dagen når vi hadde stått vel og lenge. Mulig det var fordi cdc fluene våre da hadde blitt relativt "tunge" slik at de da lå lavere i filmen. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det, men når jeg nå leser deres erfaringer så er det en interessant tanke.

Ørreten derimot var det annerledes med, den gapte villig over bare vi ikke skremte den i det Gin-klare vannet.

Takk for gode tilbakemeldinger angående comparadun'en jeg band på side 3, da lager vi vingen i 180grader.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...