Gå til innhold

SSB sine tall for elvefiske etter laks 2012


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Bedre å spekulere i hvor mye av fisken som er rømt oppdrett. Det er mange. Hybrider utgjør opp mot 30%. Tar du vekk disse faktorene er det ikke mye stedegen ren villaks igjen. Også endel feilvandring. Yngeltellingene er sørgelige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir jo likevel en god "rest" igjen som ikke er rømt, blanding, ørret osv...

Jeg fisker et stykke oppe og der er de helt overbevist om at de jeg har fått er "ekte" Drivalaks...og at tamlaksen ikke vil klare å forsere strykene nedenfor..og hvis det er så mange tamlaks, hvor høy prosentandel av det som tas i tilstøtende elver er tamfisk...? Og hvorfor spretter ikke statisitkken for laks i været der..?

Jeg er oppriktig nysgjerrig ...Vet du om det har vært yngel/smoltteling i Driva og hva den sa i forhold til fordeling mellom ekte Drivalaks og de andre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Salte sier: "jeg tror". Tror er ikke å regne som et forskningsresultat :) har noen timer foredrag om gyroens kjønnsorganer med nevnte Salte. Engasjert fyr :)

Tenk hva Driva hadde vært UTEN gyro.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig. Forresten, her er kopi av en beskjed fra lokalt hold (Driva)

Det vart elfiska på 15 stasjoner langs heile Driva. Nesten all 0+ laks var infisert med gyro og 100 % av de eldre, Foreløbig tall på laks for alle stasjonene var en totalfangst på ca 250 stk 0+ og 30 stk 1+ og eldere. I tillegg vart det funnet ca 8-10 hybrider av 1+ og eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

0+ er de minste ynglene. Nei, svensk laks er ikke resistent, den har bare lært seg litt bedre å leve med gyro. Gyroelver i Sverige har fortsatt en patetisk liten bestand i forhold til pre gyro.

Drammenselva og de forsøkene der er på mitt hjemsted :) Det er ikke helt klart for storskala oppdrett av resistent yngel ennå for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...