Gå til innhold

Karpe i Østfold


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Det finnes flere lokasjoner med karpe i østfold. Jeg vet ikke om alle, men ser du fisker mye sjøørret i Jeløya så da har du ett vann med STOR karpe ikke langt unna :)

Så mitt tips er å teste ut småtjern i nærheten av ett kjøpesenter og en kjent europavei så er mulighetene mange :) Begge tjernene har en del spennende fiskearter, suter på 2 kg er nok også en ganske moro affære på fluestang vil jeg tro. Men tror det bare er suter i det ene tjernet og karpe i det andre :)

Skal også finnes/fantes karpe i noen dammer på jeløya, vet ikke helt hvordan det står til med bestanden der.

Det finnes karpe på Jeløya også ja ;) Men de er vanskelige å fiske på :/

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere lokasjoner med karpe i østfold. Jeg vet ikke om alle, men ser du fisker mye sjøørret i Jeløya så da har du ett vann med STOR karpe ikke langt unna :)

Så mitt tips er å teste ut småtjern i nærheten av ett kjøpesenter og en kjent europavei så er mulighetene mange :) Begge tjernene har en del spennende fiskearter, suter på 2 kg er nok også en ganske moro affære på fluestang vil jeg tro. Men tror det bare er suter i det ene tjernet og karpe i det andre :)

Skal også finnes/fantes karpe i noen dammer på jeløya, vet ikke helt hvordan det står til med bestanden der.

Det finnes karpe på Jeløya også ja ;) Men de er vanskelige å fiske på :/

Vebjørn!

De karpene på Jeløya der holdt på å ta knekken på meg som liten. Den gang var det ørret der også. De var mindre sære;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Karpe er vel ingen søppelfisk. Ingen matfisk heller men gøy å fiske etter med mange forskjellige teknikker.

Ikke at jeg fisker så etter karpe, men jeg har sans for mangfold. Lite naturen har skapt som jeg vil karakterisere som søppel. Vi mennesker derimot er mestre på å skape og produsere skrammel, søppel og all slags skit.

Har imidlertid et litt anstrengt forhold til karpefisker etter et mareritt for noen år siden. Var vel like før en lengre utflukt og alt i hodet kretset rundt døgnfluer, vakende ørret, ja stor vakende ørret i klare elver, fine flyt og flott fiske. Kort fortalt: I drømmen,  en natt eller to før avreise, fikk jeg endelig tilslag og snøret føyk ut. Da fisken kom nærmere så den veldig rød ut, og ja det var noe svært. Da den kom nærmere så jeg at det var en gigantisk knallrød karpefisk med barter, store skjell og fyldige butox-lepper. Jeg blei skikkelig svett og kvalm, og våknet...

Ja, ja, sorry for OT. Men karpe har jeg ingenting mot bare de største eksemplarene med bart holder seg unna ørretelvene jeg fisker i.  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ;D

Karpene er nok ok de, men ikke ønsket overalt da..

De virker svært sære og kule, så jeg kunne godt tenkt meg å få en i sommer.

Men fine lepper det har de <<l

Ja ja, men har du noen bartefiskhemmeligheter å dele da JB, jeg vet lite om de og enda mindre hvor jeg skal finne de..

Eller vet om noen steder da, 15 min unna, men kan være greit å ha litt flere steder å velge i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :) Kult å lure en, men for min del ble det liksom ikke noe jeg gadd å følge opp etter å ha fått noen for å si det sånn :)

For meg høres dette ut som det er snakk om andre karpefisker enn arten "Karpe" (Cyprinus carpio).

Kan du presisere dette så trådstarter ikke blir villedet til å tro at dette er en grei sak å få til med fluestanga? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...