Gå til innhold

To Blogg or not to Blogg! Hva mener du!?


Kim W

Blogging, er du for eller imot?  

71 stemmer

  1. 1. Blogging, er du for eller imot?

    • Liker!
      26
    • Liker ikke!
      18
    • What ever...
      31


Anbefalte innlegg

Ikke alle er like begeistret for blogging her på fluefiskesiden har jeg skjønt, og det er greit nok det. Ikke alle kan være like og ønske det samme. Med dette som tema lurer jeg på hvor mange her inne som er for og/eller imot fluefiskeblogging. Hvorfor blogger du, hva er det med andres blogg som trekker deg til dem, og/eller hva er det som gjør at du hater blogging så innmarri!?

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg er glad for at andre blogger, selv om det er relativt få som engasjerer / interesserer meg. Selv blogger jeg ikke, men har av og til - spesielt på vinteren - ønsket at jeg hadde bilder og tekst fra turer samlet på ett sted.

Bilder har man jo alltids, men jeg ser for meg at man i en blogg plukker ut noen highlights og skriver litt om turen eller mer generelle betraktninger - altså noe mer strukturert enn 500 RAW-filer på en harddisk.

Det som hindrer meg i å blogge er i hovedsak at jeg ikke prioriterer å "lage en sak" av fisketuren - da vil jeg gjerne fokuserer på fisket og naturen. Har ofte tenkt på det når jeg ser fiskere som sitter i lyngen og prater til kamera - da har man på en måte et "publikum" i bakhodet - og det fremstår for meg som litt forstyrrende. Men jeg er som sagt glad for alle rapporter og det er sikkert bare en vanesak :-)

Negativiteten her på siden - slik jeg har oppfattet den - går vel mer på folk som popper innom og legger igjen en lenke til sin egen blogg, uten å bidra til FFS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Skulle ønske fiskebloggene ble litt mer ROSA <<l

Som å f.eks skrive litt om favorittshampo, outfit, sko og hudpleie mv..? Hehe  ;D ;D

Jeg stemte whatever fordi det for leeeeenge siden har blitt blogginfluasjon, men for all del det finnes gode unntak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra mener nå jeg. Det å dele sine egne opplevelser, tips, tanker rundt fluefiske,  kanskje invitere til diskusjon. Nesten litt som å skrive på forumet her når jeg tenker etter. :D Synes det er et bra tiltak. Det finnes dårlige blogger og det finnes gode. De gode fluefiskebloggene har jeg hatt stor glede av. Akkurat som jeg har hatt av å lese på dette forumet.

Jeg tror mange har et noe anstrengt forhold til ordet "blogg". Meg inkludert. Men om det gjøres riktig, uten oppdateringer om hvilken katt som er søtest og hva slags slankepille du tok til frokost ect. synes jeg det er bra.

Ha det bloggen!

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater ikke bloggene, men har flere ganger gått hardt ut mot tråder startet for å få folk inn på en blogg. Når mann så klikker seg inn, så er det innholdsløst og meningsløst og ABSOLUTT ikke i nærheten av det trådstarter annonserte at det skulle handle om. Skal mann drive en blogg (som jeg kan være interessert i) så må den ha en tråd, innhold og det må være litt skrivekunst innvolvert. Ikke en greie, der mann egentlig bare fisker etter nok followers til å få sponset uystyr,,....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Usikker på om jeg skal svare her eller ikke. Det er jo andre som skal "bedømme" en form for uttrykk jeg selv driver med. Utenom det så er jeg helt klart for blogger. Mangfold i et emne jeg elsker. Har alltid blitt inspirert av folk som uttrykker seg gjennom tekst og bilde (still eller film).

Grunnen til at jeg startet var for at jeg så det som en mulighet for to ting.

- Lære meg å skrive på norsk gjennom noe som konstant driver meg fremover. To fantastiske ting. I den utstrekning man nå kan lære seg et språk gjennom å selv sitte og tro at man lærer gjennom å skrive på egen hånd. Vel, lære å lære. Hvert fall så slipper jeg stå til svars for hvorfor jeg bruker så mange ä i mine settninger.

- Det andre var rett og slett for at jeg tenkte at det kunne hjelpe meg å bygge et nettverk i et land der jeg ikke kjente et menneske annet enn den dåværende kjæresten min. Jeg må si at det har hjulpet. All min kunnskap om fluefiske i Norge har jeg gjennom FFS og bloggene.

Nå handler det mer om at jeg har en rar følelse av at jeg vil uttrykke meg gjennom fluefisket. Mulig det er en slags identitetsjakt. Sikkert pretensiøst skrevet, men hvert fall ærlig. Kan ha å gjøre med at jeg ikke er i mitt egne land. Trenger sikkert å skape en identitet her i Norge. Ord jeg sikkert vil angre på at jeg skrev. Jeg hade aldrig tanken om å kjøre en blogg så lenge jeg bodde i Sverige.

Jeg ser ikke helt feilet med å legge ut en link og si "da er bloggen oppdatert". Det gir trafikk og det vil man jo ha. Tror de fleste skriver for å fortelle noe om det de gjort. Man trigges av at statistikken går oppover. Vi har rett målgruppe på fluefiskeforum og fluefiskeblogger, og til del blant andre blogger osv. Det er mange som ikke ville funnet fram til en blogg om man ikke la ut en link på et forum som FFS. Ser ikke det konstige i det i det hele tatt. Verdens mest naturlige ting. Liker man ikke det man kommer til så er det bare å drite i det og da trenger man heller ikke følge den tråden i framtiden. Vanskeligere enn så er det jo ikke. Dere som syns at det er dårlig kan heller komme med et konstrukivt forslag på hvordan man skal løse oppgaven på en bedre måte?! Noen velger å kun legge ut linken. Andre velger å legge ut et bilde, eller med kort tekst tease hva leseren kan forvente etter å ha klikket på linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater ikke bloggene, men har flere ganger gått hardt ut mot tråder startet for å få folk inn på en blogg. Når mann så klikker seg inn, så er det innholdsløst og meningsløst og ABSOLUTT ikke i nærheten av det trådstarter annonserte at det skulle handle om. Skal mann drive en blogg (som jeg kan være interessert i) så må den ha en tråd, innhold og det må være litt skrivekunst innvolvert. Ikke en greie, der mann egentlig bare fisker etter nok followers til å få sponset uystyr,,....

Hva er galt med linking til eget blogg?

Alle som blogger vil jo ha folk innom....

Riktig nok må jo bloggen handle om tema fluefiskere, men om det er "god" skriving eller ikke er ikke så viktig. Ikke alle kan være forfattere.

Jeg personlig liker å vri de fleste av mine tur blogg mot "eventyr" sjangeren ved å bruke forskjellige metoder.. Mulig noen liker det ikke, men sånn er det.....

Tight lines

Igor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetsblogger som Gisle og JB sin er bare rått. Men det finnes mye drit også! Det er ikke værre enn å følge de som er bra og drite i de som er dårlig. Ingenting å irritere seg over i hvert fall  :D

Helt enig med Stian, men man trenger jo ikke å lese de bloggene man syns er dårlig. Man ser fort om det som er skrevet bare er selvforherligelse og selvskryt, eller om bloggeren ønsker å dele noe med andre. Gisle og JB er etter mitt syn gode eksempler på det siste.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å poste om nyheter i egen blogg. Det jeg finner negativt er tråder som gir seg ut for å være noe annet, men som bare er der for å skape klikk på bloggen. Det har vært noen av de og det er ikke bare jeg som reagerte på det. Eller svar med link til bloggen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogg meg her og blogg meg der. Det forundrer meg stadig at folk hele tiden skal dele alt mulig rart. Og siden jeg er av den misunnelige typen saa liker jeg ikke lese om andres fantastiske opplevelser. Sikkert fint for andre, mer "likandes" personer enn meg selv.

Men det skal sies om bloggere at de antagelig har et mer meningsfullt og underholdende liv enn de som leser dem.  ;D

De stadige meningsloese "dryppene" paa Facebook er mye verre. En endeloes bombardering av info om hva folk gjoer og hvor de er. Jeg har til og med faatt spoersmaal om hvorfor jeg ikke fisker, siden det aldri er noen oppdateringer med bilder paa FB.  :-\

Det ER faktisk mulig aa leve et fullverdig liv uten aa maatte dele hver eneste lille detalj med folk som har trynet limt i en eller annen skjerm 24/7.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Enig med deg jeg, tmags. Men folk får styre på som de vil. Så lenge vi har det gøy så går det vel ganske bra.

Men jeg må jo si at jeg stusset litt her om dagen. Da var det en som bare måtte spørre meg. Han hadde tenkt og tenkt over om jeg bandt fluer og i så fall hvilket nivå det var på. Han hadde liksom ikke sett mine egne fluer på FB, FFS, på film eller andre steder. Jeg måtte jo selvsagt svare ham at joda, jeg binder fluer og jeg nok er langt unna de aller beste. Eh... må man være ei linselus før man klarer noe, eller? Jeg vet om mange jeg som er veldig flinke og som knapt noen andre enn deres nære venner vet hvor dyktige de er. Det er ganske "fail" å tro at bloggere, filmmakere og andre linseluser er de som kan lære bort mest. Om man da ikke vil stå i kø med resten som har lest eller sett det samme da.  ;)

En god blogg er sikkert interessant, men jeg gidder sjelden å lese blogger eller se filmer om fisketurer. Hvorfor skulle jeg det? Gi meg én god grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg nok på samme planet som tmags og Erik når det gjelder blogger :D

Så jeg tror jeg bare sier som Roger Murthaug (Danny Glover) i Lethal Weapon:

I´M TO OLD FOR THIS SHIT!!!!!!!! :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg nok på samme planet som tmags og Erik når det gjelder blogger :D

Så jeg tror jeg bare sier som Roger Murthaug (Danny Glover) i Lethal Weapon:

I´M TO OLD FOR THIS SHIT!!!!!!!! :D

Terje

Hehe, og det ser vi i avateren din. Det verste er at jeg er eldre enn deg. Og ja, det er nok der noe av forskjellen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg nok på samme planet som tmags og Erik når det gjelder blogger :D

Så jeg tror jeg bare sier som Roger Murthaug (Danny Glover) i Lethal Weapon:

I´M TO OLD FOR THIS SHIT!!!!!!!! :D

Terje

Hehe, og det ser vi i avateren din. Det verste er at jeg er eldre enn deg. Og ja, det er nok der noe av forskjellen ligger.

:D :D :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en av de som har surmult litt over alle bloggene. Noe som kanskje er litt skivebom, i og med at jeg har en stygg tendens til å skrive lange og søkte rapporter/historier her på forumet når jeg er på fisketur. Gjerne litt over midnatt.

Sorry.

Men, og jeg tror jeg nevnte det, "problemet" med at Gud og Hvermann skal linke til bloggene sine, synes jeg er at man ikke heller skriver det direkte inn her. Altså at det kan være med på å utarme glimrende sider/fora som f.eks. dette. Man burde sette pris på at ildsjeler gidder å drive helt åpne steder som dette.

Og, for å kunne få ting til å gå rundt, er det vel rimelig viktig med passe høyt antall klikk å kunne vise til(?).

Blir det bare linker, kommer jo klikkene/besøkene på vedkommendes sider. Fjongt for bloggern, kanskje ikke like stilig for eieren av dette nettstedet.

For, i og med at endel er ute etter litt spons, så blir det gratisreklame.

Men, sånn ellers, kunne det ikke være greit å opprette en egen "link-sak" i forumet, da? Så kan det være en regel at linking til egne blogger skal foregå kun der?

Forøvrig må jeg nevne at det er opptil noen få blogger jeg følger her. For disse drives av folk som KAN skrive, og gjerne kan vise til superbe bilder/video.

Just my 50 pence(Den ukjente fettern til 50 Cent).  

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dryflyfool skrev:

Men, og jeg tror jeg nevnte det, "problemet" med at Gud og Hvermann skal linke til bloggene sine, synes jeg er at man ikke heller skriver det direkte inn her. Altså at det kan være med på å utarme glimrende sider/fora som f.eks. dette. Man burde sette pris på at ildsjeler gidder å drive helt åpne steder som dette.

Og, for å kunne få ting til å gå rundt, er det vel rimelig viktig med passe høyt antall klikk å kunne vise til(?).

Blir det bare linker, kommer jo klikkene/besøkene på vedkommendes sider. Fjongt for bloggern, kanskje ikke like stilig for eieren av dette nettstedet.

For, i og med at endel er ute etter litt spons, så blir det gratisreklame.

Det som Dryflyfool her sier er vel ordrett akkurat det samme som jeg har tenkt om fenomenet "Blogger" her på forumet.

Jeg klarer heller ikke å skille mellom "gode" og dårlige" blogger da jeg synes det er en uting at man skal måtte gå ut av fluefiskesiden for å lese en eller annen blogg uansett hvem som har skrevet den.

Hvorfor kan man ikke rett og slett "blogge" her på fluefiskesiden ved å opprette en tråd og skrive om turer, legge ut bilder og rett og slett bruke fluefiskesiden som et sted for å spre fiskeglede. Hvorfor i svarte må jeg ut av ffs og inn på ei anna nettside når man like gjerne kan lese det her ? ? ?

Jeg skjønner faktisk ikke at moderatorer godtar dette, da jeg ser på det som ren egenreklame og noe som ikke gagner fluefiskesiden overhodet.

Kan man ikke rett og slett legge en link til egen blogg under avataren sin og la det være med det, så får det være opp til den enkelte om man vil klikke på linken eller ikke.

Ønsker man å fortelle om oppdateringer etc så får man bruke facebook sida si eller andre måter å nå ut til ønskede lesere av bloggen.

Å bruke fluefiskesiden til å reklamere for egne blogger har jeg rett og slett ikke helt sans for uansett om noen blogger er bedre kvalitetsmessig enn andre.

Skriv her på forumet så slipper vi å måtte gå inn allskens nye sider for å lese. NÅR NOEN HAR NOE Å MELDE OM FLUEFISKE SÅ MELD DET HER PÅ FFS. PÅ DEN MÅTEN FÅR VI EN LEVENDE NETTSIDE TIL GLEDE FOR ALLE.

...... men igjen så kan det rett og slett være at jeg er TO OLD FOR THIS SHIT :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Dryflyfool skrev:

Men, og jeg tror jeg nevnte det, "problemet" med at Gud og Hvermann skal linke til bloggene sine, synes jeg er at man ikke heller skriver det direkte inn her. Altså at det kan være med på å utarme glimrende sider/fora som f.eks. dette. Man burde sette pris på at ildsjeler gidder å drive helt åpne steder som dette.

Og, for å kunne få ting til å gå rundt, er det vel rimelig viktig med passe høyt antall klikk å kunne vise til(?).

Blir det bare linker, kommer jo klikkene/besøkene på vedkommendes sider. Fjongt for bloggern, kanskje ikke like stilig for eieren av dette nettstedet.

For, i og med at endel er ute etter litt spons, så blir det gratisreklame.

Det som Dryflyfool her sier er vel ordrett akkurat det samme som jeg har tenkt om fenomenet "Blogger" her på forumet.

Jeg klarer heller ikke å skille mellom "gode" og dårlige" blogger da jeg synes det er en uting at man skal måtte gå ut av fluefiskesiden for å lese en eller annen blogg uansett hvem som har skrevet den.

Hvorfor kan man ikke rett og slett "blogge" her på fluefiskesiden ved å opprette en tråd og skrive om turer, legge ut bilder og rett og slett bruke fluefiskesiden som et sted for å spre fiskeglede. Hvorfor i svarte må jeg ut av ffs og inn på ei anna nettside når man like gjerne kan lese det her ? ? ?

Jeg skjønner faktisk ikke at moderatorer godtar dette, da jeg ser på det som ren egenreklame og noe som ikke gagner fluefiskesiden overhodet.

Kan man ikke rett og slett legge en link til egen blogg under avataren sin og la det være med det, så får det være opp til den enkelte om man vil klikke på linken eller ikke.

Ønsker man å fortelle om oppdateringer etc så får man bruke facebook sida si eller andre måter å nå ut til ønskede lesere av bloggen.

Å bruke fluefiskesiden til å reklamere for egne blogger har jeg rett og slett ikke helt sans for uansett om noen blogger er bedre kvalitetsmessig enn andre.

Skriv her på forumet så slipper vi å måtte gå inn allskens nye sider for å lese. NÅR NOEN HAR NOE Å MELDE OM FLUEFISKE SÅ MELD DET HER PÅ FFS. PÅ DEN MÅTEN FÅR VI EN LEVENDE NETTSIDE TIL GLEDE FOR ALLE.

...... men igjen så kan det rett og slett være at jeg er TO OLD FOR THIS SHIT :D :D

Terje

Det er ikke kun fra FFS det kommer lesere og alle som følger en blogg ønsker ikke å være medlem på FFS. Hur merkelig det enn kan høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke noen formening om blogg/ikke blogg, men det er et annet tema som dukker opp her, som jeg vil mene noe om: Formidlerglede og lese- og lærelyst.

Selv har jeg stor glede av å formidle, og liker både å skrive og å fotografere. Og jeg har stor glede av å lese om andres fluer, fisketurer og opplevelser - rett og slett det andre formidler også. Ikke bare for å lære, men også for å oppleve.

Føler man seg "utlært og kan alt" så vil det selvsagt være bortkasta tid å lese om opplevelser, høre på folk som kan noe interessant, se på noen som kan en spesiell fisketeknikk enten i den virkelige verden eller på bilder, historier eller film. Men jeg føler meg verken "utlært" eller "utlevd", så jeg finner stor glede i å lese om andre, se andres bilder, andres fluebinding, se en god film eller lese andres fine skildrende skriverier.

Jeg finner for eksempel stor glede av å lese om fotografering på luminous-landscape, om det er nettside, blogg, blad, film eller hva, er i prinsippet ingen forskjell når det gjelder å dele og ville bli delt med av kunnskap og opplevelser. Imidlertid er jeg helt enig med Tmags om alle de slitsomme "smådryppene" på FB, om at "nå vasker jeg" og slik  :D

My 50 convertible mark (den enda mer ukjente broren til my 50 cent)  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ikke mange blogger jevnlig, men tar en kikk innom av og til. Mye flott! Har min egen blogg fordi jeg ofte skriver så langt at det ikke passer forumformatet - 14 A4-sider gjør seg ikke her. Dessuten legger jeg ned såpass mye tid i å skrive noe av dette, at jeg for min egen del gjerne vil ha det samlet et sted. Besøkstall bryr meg ikke stort, da jeg skriver for en meget smal målgruppe, men jeg har noen faste lesere som gir positive tilbakemeldinger, og det er selvsagt veldig hyggelig. Det morsomste med å skrive er likevel å skrive. Akkurat slik det bør være med fluefiske. Det er leken der og da som er essensen og poenget, ikke resultater, bilder og en kul post på FFS eller FB. Blogging gjør nok at fokuset dreies mer over mot sistnevnte, og det merket jeg selv ved videoblogging i fjor. Det er slitsomt og stressende, og jeg føler stadig sterkere for å logge meg av i lange strekk.Puste ut, se folk i øynene eller slå av en prat på telefonen. Sosiale medier er gøy i moderate mengder, men må ikke få overtak.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...