Gå til innhold

Lyr - Vinterfluer for det kalde dypet?


Kim W

Anbefalte innlegg

Hva slags vær er det beste lyr-været? Og når på døgnet er bettet best i disse vintertider?

Været er kanskje ikkje det viktigeste, men ofte ein time før fjære så er det mest

strøm i sjøen og det virker som det er da lyren jakter rundt nes og skjær.

Kan oppleve at det biter på kvart kast og så når strømmen snur så er stopp.....

Pene fluer du har i boksen din, trur nok lyren tar desse uten problem <<l

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hær er et par som jeg har brukt som har funket greit ihvertfall, snakk med Robban og Igor pr pm eller telefon så får du info fra de som virkelig har brukt mye tid på alternative arter i Norge :)

For meg så er det viktig å ha enkle men holdbare fluer til bruk i sjøen, de får en del juling for å si det sånn :) så skal de være rimelig og raske å  binde, grunnen til det er at når man leiter opp områder så blir det en del bundnapp ;)

post-1360-13949894914338_thumb.jpg

post-1360-13949894914811_thumb.jpg

post-1360-1394989491518_thumb.jpg

post-1360-13949894915549_thumb.jpg

post-1360-13949894915899_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å bruke små fluer istedenfor store. Har hatt noen opplevelser der jeg har kastet med svære clousere og ikke få noe. Så setter jeg på en liten 4cm Zonker og første kast en fisk dog liten. Andre kast: 30 Meter backing ute på 5 sek :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå når jeg kan taste på noe annet en tlf, så gidder eg å utdype litt om dette flotte fisket vi har i norge, nemlig lyrfiske!

1. utstyr!

stang

selv går jeg ALDRI, og da mener jeg ALDRI,  under #7 stang (helst de som er laget for tropiske forhold) når jeg fisker lyr. det er flere grunner til dette, men hovedgrunnene er:

- det er ikke noe vits i å leke unødvendig med fisken

- man må ha kontroll og det får man ikke med pingle-utstyr

- mye lettere å kaste fortynga fluer med en del luftmotstand med riktig utstyr

personlig foretrekker jeg #10 til mitt lyrfiske. men det bruker de jo på tarpon i statene sier "du".... det er det ikke. man vil ikke ha drømmelyren i nærheten av bunnen, spør gjerne bt holvik hva en trønderkaliber lyr gjør med en #7 ;D

mitt største lyr, som veide 9,4 kg, fikk jeg på en rs #7. håndtaket ble vridd under kampen ;)

snelle

MÅ ha jævlig god og jevn brems!

line og backing

LIner fra synk 5-7, med intermediat eller flyt skyteline. backing 30 lbs. Alt koblet sammen med knuteløse løkker, video om disse på min blogg :)

2. fluer

på møre har jeg brukt bunnyer opptil 20 cm lange, og lyren gikk 5 på. her i trøndelag går jeg sjeldent over 5-10 cm. bruker mest bunny fluer, da det er få andre som kan matche den bevegelse og pulseringer i vannet. farger: oransje, rød/hvit, oransje/hvit, hvit, svart.

3. fisketid

hele året egentilg.

vinter halvåret fisker jeg hele dagen, da det er veldig lite lys om dagene og lyren er litt lys sensitiv og foretrekker mindre lys når den jakter.

sommer halvåret så er det mest om kvelden/tidlig morgen (dvs fra 23-6)

fint å treffe skifte mellom flo-fjære/fjære-flo, men har fått svær fisk på all vannstand.

det er vel det, kort fortalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har kommet med info! <<l

Pleier dere og bruke en tapert fortom, eller bare en monobit i samme dim hele veien ned til flua? Og bør det være litt lengde på fortommen, eller blir det litt ala gjeddefiske dette her?

I mangel på oransje zonker blei det noen av disse her. Svart zonkerhale og oransje craftfurkropp. Skulle pulsere godt dette vil jeg tro. Har laga dem i to størrelser, små rundt 5-6cm og større rundt 10-12cm. Gleder meg til å fiske litt igjen kjenner jeg. :)

8481707923_64c37dcb00_c.jpg

8481707495_ee26404ee6_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har kommet med info! <<l

Pleier dere og bruke en tapert fortom, eller bare en monobit i samme dim hele veien ned til flua? Og bør det være litt lengde på fortommen, eller blir det litt ala gjeddefiske dette her?

I mangel på oransje zonker blei det noen av disse her. Svart zonkerhale og oransje craftfurkropp. Skulle pulsere godt dette vil jeg tro. Har laga dem i to størrelser, små rundt 5-6cm og større rundt 10-12cm. Gleder meg til å fiske litt igjen kjenner jeg. :)

8481707923_64c37dcb00_c.jpg

8481707495_ee26404ee6_c.jpg

Fine fluer!

Jeg bruker kun 1-1,5 m med 0,45-0,50 mono

Tight lines

Igor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med lyr tilsier at du ikke skal bruke for lang fortom. Tror ikke den bryr seg særlig mye når den vil ha fluen. Jeg bruker ofte polyleader på ca 8 fot +spiss.Tenk heller på at du må hindre den fra å dykke ned i tangen med en gang. Det synes jeg er lettere med kort og kraftig fortom. Når det gjelder fluer så opplever jeg ikke lyren som kresen. Poenget er å finne rette stedet. Jeg har best erfaring med steder med strøm, og tydelig marbakke. Lyren tar ofte i det fluen nærmer seg overgangen mellom dypt og grunt vann. Er strømmen sterk kan lyren stå helt inntil land og gjemme seg i tangen. Mao kan du få fisk med kanpt fortommen ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med lyr tilsier at du ikke skal bruke for lang fortom. Tror ikke den bryr seg særlig mye når den vil ha fluen. Jeg bruker ofte polyleader på ca 8 fot +spiss.Tenk heller på at du må hindre den fra å dykke ned i tangen med en gang. Det synes jeg er lettere med kort og kraftig fortom. Når det gjelder fluer så opplever jeg ikke lyren som kresen. Poenget er å finne rette stedet. Jeg har best erfaring med steder med strøm, og tydelig marbakke. Lyren tar ofte i det fluen nærmer seg overgangen mellom dypt og grunt vann. Er strømmen sterk kan lyren stå helt inntil land og gjemme seg i tangen. Mao kan du få fisk med kanpt fortommen ute.

8 fot er litt vel langt? Uansett synkegrad, så vil den synke tregere enn lina (med mindre man bruker lav synkegrad, noe som igjen meningsløst) Man vil helst ha flua dypere enn lina.

Synk 5-7, så er det ikke behov for noe mer enn én kort lengde (1-1,5m) tykk mono. Max kontroll og flua går dypt

Tight lines

Igor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten rapport fra vestsiden, nærmere bestemt Ulsteinvik. :)

Vært ute og svingt (fiske)stanga  på flere plasser, men har ikke kjent eller sett noe enda. Har prøvd alle fluene i boksen, variert fortomslengde og tykkelse, inntrekk, oppsøkt dype plasser, grunne plasser, mye strøm, lite strøm, kanter, viker, passasjer og to-tre brygger. Blir stadig påmint at det stadig er februar og vinterkaldt i sjøen.

Svogeren hadde godt fiske i går, men klart, han var ute med båten og dro opp garn fra 40 meters dyp.. :P  

Jeg har fått gode tips om hvor det kan være lyr, men disse fiskekara her avslutter alltid med : -Hva? Stongfiske fra land med floge på dinna tida ta året? Nei...det tror ej ikkje e noke vits i... ;D

Jaja, fisk eller ikke. Er digg å slite litt med vinterminnefloker på lina igjen da, om ikke annet! ;D<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det drar seg nok snart opp tenker jeg. Blir nok andre boller når sommerferien står for tur. Eneste problemet da er at  fjærmygg og tipula skriker oppi fjellvannene her, og da må lyren vike. ;D Neida, skal nok få tid til litt lyrfiske i mellom vakene. <<l

By gjerne på en snutt, Andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...