Gå til innhold

Turbukse - med eller uten Gore-Tex?


oeyvind

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny turbukse.

Ser i tidligere tråder at Norrøna Svalbard anbefales, og den ser i alle fall lett og luftig ut.

I tillegg til vanlig turbruk er planen å bruke den til fjellfiske og lengre marka-turer, hvor det blir en del gåing. Jeg er usikker på om jeg skal gå for varianten med eller uten Gore-Tex.

Jeg holder meg stort sett på land, men så langt har jeg hatt vadebuksene i sekken og tatt de på når jeg er fremme ved vannet, for å kunne sitte i myra eller lyngen uten å bli våt. Kan en Gore-Tex-variant erstatte vaderne i disse situasjonene, eller vil fuktighet sive inn når man legger trykk på materialet? Alternativet er å gå for en så lett og luftig variant som mulig og slenge på med vaderne etter transportetappen.

Synspunkter og erfaringer fra felt er høyt verdsatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel smak og behag om man foretrekker tur/fjellbukser med eller uten membran. Personlig foretrekker jeg bukser uten membran, fordi Gore-Tex o.l. blir litt for klamt for en svettpeis som meg under fjellvandring med ryggsekk.

Har en fra Fjällräven og en fra Halti som begge er bra: lette, luftige, noe vannavstøtende når de er nye, og helt myggtette. Finns masse bra greier på markedet, trur eg - stort sett alle merker har vel sånne typer bukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, sbj og Håvard.

Den store fordelen med Gore-Tex for meg blir at jeg kan legge igjen vadebuksene på hytta når jeg skal opp til fjellvannene og heller fylle sekken med noe annet gøy. Så lenge jeg kan slange meg i gresset i påvente av vak - uten å bli klissvåt høres det bra ut.

På en annen side er det ugreit å svette seg våt på veien opp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, sbj og Håvard.

Den store fordelen med Gore-Tex for meg blir at jeg kan legge igjen vadebuksene på hytta når jeg skal opp til fjellvannene og heller fylle sekken med noe annet gøy. Så lenge jeg kan slange meg i gresset i påvente av vak - uten å bli klissvåt høres det bra ut.

På en annen side er det ugreit å svette seg våt på veien opp :-)

hvorfor skal du legge vaderbuksa fra dæ... det eneste fordelen med gore tex e at du slipper å ha regnklær med dæ på tur... men hvis du må grynne litt uti vannet e det nok en fordel med vaderbukse, ellers blir du nok våt...

kurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellräven om sommeren + lett regnbukse. Membranbukse om høsten. Fjellräven er bomull, tåler glør fra bålet!

Hvis du skal gå med membranbukse for å vade kan du like gjerne gå rundt i vadebuksa.

Sitte gjør jeg på liggeunderlag eller jakka. Står jeg på knærne ..... Fjellräven buksa tørker fort i fjellvind!

post-3766-13949894927635_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk hansjr!

Nei, skal ikke vade i membranbukse - men det er fint å kunne sitte på knærne ved vannet eller ligge på bakken for å hvile litt. Så for meg at en Gore-Tex-bukse ville holde meg tørr i de situasjonene. Selv om det er sommer er været ofte ustabilt på fjellet, og da er det guffent å ha på seg en våt bukse.

Men en bomullsbukse + lett regnbukse er jo et godt alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Hansjr her. Dessuten lager en lett membranbukse mye lyd. schvossch! Det er bare kosligere med en god bommulsbukse rett og slett.

Men det finnes sikkert gode bukser i jaktsegmentet som har membran, er lydsvake og har god lufting. Mener Bergans har en som ikke er altfor tung. De er uansett fine å ha om høsten, så har man råd er det jo bare å forsøke. Jeg mener det har blitt vanlig med flere luftingsmuligheter på membranbuksene de siste årene.

Et stort sitteunderlag er også god hjelp. Klipp et lett liggeunderlag i to f.eks.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og fjällreven buksene er det bare å vokse opp litt også. Det er ganske fort gjort faktisk, men mange glemmer nok av at det går an, eller synest det høres styrete ut. Et stykk fjällrevenvoks, en varmepistol eller gammelt strykejern + 10min arbeid så er buksa ganske vannavstøtende igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også gla i Fjellrevens G1000 bukser, finnes også i rå benlengder som er helt suprert for sånne langbeinte folk som meg.

Men på lengre turer og når været er vått har jeg alltid med ei goretex/membran bukse i tillegg. Bomull er rett og slett ikke noe stas når regnet bøtter...

Pleier hellet ikke å drasse på vadere når jeg går i fjellet, gode fjellstøvler er derimot et must ;D

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bommulsbukse eller lett/raskt tørkende er førstevalg! Har jeg med vadere, er ikke lettvekts gor-tex nødvendig...

Fjellreven er super, men Norønas bomull er mere slitesterk, men begge disse er mye bedre å gå i en Gore-tex.

Tex blir fort klamt, uansett vær så lenge man har litt tempo.. Men å ha med noe som er værfast er utvilsomt viktig! Men det er få ting som slår et par gode vadere når det høljer ned og du sitter å venter på storfisken <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale deg å droppe membranen. Jeg vil tørre å påstå at det vil bli for varmt og klamt i de fleste situasjonene du beskriver, med mindre det er skikkelig kaldt eller vått. Det løser du enkelt med å ha med en liten overtrekksregnbukse som er en knyttneve stor og veier 100 g du kan dra på om det blir for vått i lyngen. En liten sitteplate eller jakka kan du sitte på for å ikke bli våt i ræva.

Fjellreven selger også voksblokker som du kan sette inn buksa med f.ex. nederst på bena og knær (med strykejern) som gjør at det tåler en god del vann også.

Jeg har prøvd begge deler, så dette er mine erfaringer. Jaktbukse med membran og børsta mikrofiber i ytterstoffet for å gjøre dem mindre bråkete er enda varmere, og blir fort ganske tunge når de er våte.

På langturer på fjellet og i finnmark går jeg i bomullsbukse, har med en liten lett regnbukse dersom det regner når jeg skal ut på lengre transportetapper, og går i vadereom det er skikkelig vått eller ikke skal gå altfor langt.

Om du alikevel går for en membranbukse, må du for all del sørge for at det er gode luftemuligheter i form av glidelås med litt lengde på på bena for å ventilere.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nesten aldrig å vade.., men de gangene jeg trenger å vade, er jeg glad jeg har med <<l

Det skal sies at jeg fisker mest i elver da..

Men som du sier kan man helt sikkert klare seg uten. Noe som helt klart er å foretrekke når det kommer til vekt på sekken :rolleyes:

Men det går å få sekken lett med vadebukse også... Jeg håper å komme meg rundt 10kg inkl vadebukse, øl og mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar - en stund siden jeg kikket innom.

Jeg endte opp med en Fjällräven i G1000-stoff og en Norrøna Svalbard (Flex1 tror jeg den heter).

Tror det er en god kombo - G1000 er slitesterkt og Norrøna-buksa er kjempelett og tørker rask (gjorde en liten test hjemme).

Igjen, takk for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er på utkikk etter en ny turbukse.

Ser i tidligere tråder at Norrøna Svalbard anbefales, og den ser i alle fall lett og luftig ut.

I tillegg til vanlig turbruk er planen å bruke den til fjellfiske og lengre marka-turer, hvor det blir en del gåing. Jeg er usikker på om jeg skal gå for varianten med eller uten Gore-Tex.

Jeg holder meg stort sett på land, men så langt har jeg hatt vadebuksene i sekken og tatt de på når jeg er fremme ved vannet, for å kunne sitte i myra eller lyngen uten å bli våt. Kan en Gore-Tex-variant erstatte vaderne i disse situasjonene, eller vil fuktighet sive inn når man legger trykk på materialet? Alternativet er å gå for en så lett og luftig variant som mulig og slenge på med vaderne etter transportetappen.

Synspunkter og erfaringer fra felt er høyt verdsatt!

Hei.

Ingen ting kan erstatte vaderne om du skal vade.

Norrøna Svalbard bruker jeg mye selv, men det er jo ei soft-shell bukse, så den er relativt lun. Så den er mer ei bukse å vandre langs elva i, enn å hardgå lange distanser (da blir den fort for varm). Men som ei bukse å bruke på kvelda ved teltet, under reise, spotting langs vannet og ellers slike ting, så er Svalbard-buksa helt uovertruffen. Da får du ikke bedre enn den typen bukser.

Skal jeg anbefale EI allround-bukse så er det uten tvil Norrøna Falketind pro Gore-tex. Den har jeg på andre paret, og brukt i mange år. Og grunnen er at den har utlufting langs hele beinlengden, så du kan bruke den selv når skjorts nesten er for varmt, samtidig som du kan dra igjen de vanntette glidelåsene for dager med riktig kaldt kjipt vær  :) men den koster 3300.- så det begynner å bli stiv pris for ei bukse.

http://www.norrona.com/Products/0241-11/falketind-gore-tex-pro-shell-pants-m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G1000 er en knallbukse. Solid og god, så det kommer du nok ikke til å angre på.

Siden vi alikevel diskuterer bukser vil jeg dele en erfaring fra i fjor sommer. Jeg hadde kjøpt ny turbukse fra Hagløfs (husker ikke hvilken modell) som var veldig god til markabruk her hjemme. Luftig og fin og med gode luftemuligheter på låra og elastisk stoff på lår og ræv. Smekken fikk jeg da jeg ankom mygghelvete i finnmark og fant ut at den ikke var myggtett! Det vil jeg si også er en dårlig egenskap for en turbukse.

G1000 er myggtett.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...