Gå til innhold

lts superb 9, 6 ?


Hasse

Anbefalte innlegg

Hei jeg er relativt ny på fluefiske og på forumet her, men har blitt hekta. Derfor tenkte jeg å kjøpe en ny stang så jeg får kastet ut de fluene jeg har bindt i vinter. Problemet er at jeg ikke vet om noen god SØ stang. Fant ett godt tilbud på lts superb'en på skittfiske og lurte på om den er en god SØ fluestang i Østfold traktene. Fiskene ligger som regel mellom 200-2000 gr. Bør jeg ta en #5 klasse eller #7 klasse vist jeg velger superb'en.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der er vanskelig å sbare på. Det blir en smakssak. Min fiskekompis ville valgt femmeren, mens jeg ville valgt syveren. Begge er egnet til saltvannsfiske.

Jeg kan forsvare mitt tips, kontra kompisen sitt valg. Skulle jeg hatt kun ei stang hadde det blitt syveren på sjøen. Jeg ville da vært mere rustet til mere vind og synkende liner, samt større fluer ved behov. Femmeren vil være perfekt under riktige vindforhold. rolig vind og reke på fortommen. Men som sagt, den begrenser seg litt med tyngre forhold. Velg syveren du, så suplerer du heller med ei lettere stang den gangen du føler for at tiden er moden for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Både #5 og #7 har sine tilhengere som andre er inne på, men det er ingen ulempe å fiske lett i sjøen. Det er ikke så uvanlig at sjøørreten lar seg friste av reke og annet snadder (tanglopper etc.) :(og da er #5 og klasse #6 greit valg.

Skal du stå å denge en hel dag i sjøen er det heller ingen bakdel med lett utstyr. Det er også etter min mening lettere å trene teknikk med lett utsyr hvis en skulle ønske dette.

Lett utstyr takler jo litt vind, skulle det blåse hardt vil du uansett ikke fiske der du får vinden mitt i fleisen.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassevalget burde vel også reflektere fluene du fisker med. Store fluffy fluer på en femmer er udigg, men små reker på krok 8-10 derimot blir en annen sak.. Synes en femmerstang i sjøen blir å begrense seg, men det er mitt personlige syn da seff..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Skal ikke si noe på stangen du spør om. Stenger er umulig å komme med råd om her inne. Tusentals åsikter og ønsker.

MEN, Enig med wafferen. Femmer begrenser. Går du opp et hakk til 6 så har du med en gang betydelig mer frihet. Vind er en stor faktor når du fisker i sjøen etter SØ. Jeg har gått hele veien fra femmer til åtter og endt opp på sekser. Jeg vil bruke syvern dager da det er veldig mye vind. Opp mot 10-12 sm. Femmern syns jeg Kun fungerer når det er stille dager. Må innrømme at jeg opplever 30 % fine dager i med lite vind i sjøen og 70 % med relativt mye vind.

Jeg ville spurt en fyr som Runar Kabbe om et par raske tips. Han er en av våre største tilganger når det kommer til fiske i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner Østfold traktene så svarer jeg litt siden det er der jeg fisker.

Vind er det nesten alltid, og for fiskets del så bør man velger dager og steder med vind.

Det favoriser en stang med litt trøkk, og vist kan du finne det i #5 men vet kun om en som duger til akkurat det.

Jeg ville valgt #7 stanga, det er sånn passe optimalt for sjøfiske.

Om du tenker å bruke tid på fiske i sjøen, så vil du etterhvert finne ut at det holder ikke å bare fiske med små reker.

Og en større flue som f.eks Jiggy eller Clouser er ikke noe særlig på en #5 stang.

Ikke finner man noe særlig liner som duger i #5 heller.

Så er enig med Bjørnar og gjengen over :)

Du nevner også at det er lettere å kaste en hel dag med en stang i #5, det er ikke helt rett, ikke i sjøen.

Det er ikke å komme unna at kastelengden er viktig mange ganger, ikke alltid, men det å hele tiden skal kaste opp mot maks av det man evner er svært slitsomt i lengden. Særlig når man tenker på vind, bølger og kanskje en flue som er litt for stor eller tung for det valgte utstyret.

Jeg bruker nesten bare femmer på natten, men det er et helt annet fiske da :)

Lykke til med ny stang uansett hva du velger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble til slutt en #6 stang. fikk ett godt tilbud på scierra flylite 9,6 fot for 1250 svenske pesetas på nordby. Så da er det bare å vente til isen forsvinner og temperatur stiger litt .

Takk for veileding og hjelp

 :o  Nå kan du bare håpe at du skal aldri ha mulighet til å teste Superben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...