Gå til innhold

sjøørret i elv


Jarle Eika

Anbefalte innlegg

Send en epost til statistikksentrabyrå. De har oversikten over alle registrerte elver, men ikke sjøfiske. Ønsker du et anslag på sjøfiske så er kanskje NJFF eller NINA plasser å henvende seg? Lykke til!

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Behandling av sjøørret både på sjø og i elver er en tragedie. Derfor er SØ fredet mange steder. Lakselus fra oppdrettsindustrien er sjøøretens "nemesis" mange plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandling av sjøørret både på sjø og i elver er en tragedie. Derfor er SØ fredet mange steder. Lakselus fra oppdrettsindustrien er sjøøretens "nemesis" mange plasser.

Litt OT

Behandling av sjøørret her i området er elendig (Sunnfjord).  En del garn fiske, not fiske, lakselus ,  mye oter og enormt med hegre i fjordene her , ikke lett å være sjøørret.

Har dog kommet frednings soner endel plasser og det er jo flott, men i de samme områdene er det null begrensninger på uttak  i elvene. Helt latterlig  og meget irriterende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til JEika! Dette har noen av oss prøvd i mange år..Ufattelig mange tonn som aldri blir notert ett eneste sted..(kanskje bortsett fra personlige fangstdagbøker) eksempelvis Vefsna,Fusta,rundt Mosjøen;i løpet av de snart 16 årene jeg fisket der ble det hvert eneste år tatt over 10 tonn Sjøørret i perioden 1995-2003,toppen halvparten ble registrert...i tillegg har du over 900 andre Sjøørretførende vassdrag...sier litt.. Stå på,ønsker deg virkelig lykke til igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For drøye 20 år siden begybte sportsfiske i sjøen ettersjøørret å bre seg i Trondheimsfjorden. IOrkdalsfjorden som er nærmest meg, var det etterhvert fluefiskere overalt om våren. Svært oftemåtte vi forflytte oss mange steder før vi fant noen skjær vi kunne stå for oss selv. Etter ti års tid, var det så lite sjøørrett i fjorden at mange rett og slett sluttet med dette fisket. 6-7 år senere kom det fredningsbestemmelser her oppe.

Det er selvfølgelig mange årsaker til tilbakegangen. Men man skal heller ikke se bort fra at sportsfiskere uten magamål er en viktig årsak. Dette er en faktor jeg synes du bør ta med i skoleoppgaven. Her kan du foreksempel finne ut hvordan sjøørretstammen er nord og sør for svenskegrensa i Østfold (ISverige er det strengere begrensninger enn i Norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT her men jeg var ute for å titte på en lokal plass i dag og ser 12-15 stå snører uten et menneske i nærheten. Venter og til slutt kommer en "eldre" herre som skryter av STOR sjøørret han fanget i går. Jeg spør høflig om det er hans stå snører og forklarer at det han bedriver faktisk er ulovlig og det tilter totalt for han!! Han fisker bare torsk og jeg kunne fa..n ikke bevise noe annet!! Jeg skulle bare se til helvete slutte blande meg pluss en haug andre stygge setninger.. Hva gjør man med slikt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Litt OT her men jeg var ute for å titte på en lokal plass i dag og ser 12-15 stå snører uten et menneske i nærheten. Venter og til slutt kommer en "eldre" herre som skryter av STOR sjøørret han fanget i går. Jeg spør høflig om det er hans stå snører og forklarer at det han bedriver faktisk er ulovlig og det tilter totalt for han!! Han fisker bare torsk og jeg kunne fa..n ikke bevise noe annet!! Jeg skulle bare se til helvete slutte blande meg pluss en haug andre stygge setninger.. Hva gjør man med slikt??

Setter telefonen på taleopptak, tar et par bilder, og SÅ stiller du spørsmål :) Helt vanlig detta. KOKOKO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette står det om isfiske etter sjøørret i Fiske fra fjord til fjell.. vet ikke om den regelen gjelder over hele landet, sjekk reglene der dere bor

I de fleste fjorder i Telemark er det mye sjøørret under isen, og det er ikke så rent sjeldent at en og annen blir tatt av isfiskerne. men er det lov? regelen er at du har lov og fiske sjøørret året rundt - fra land. Og selv om isen er landfast, så foregår ikke fisket fra land. Det er denne tankegangen som ligger bak forbudet mot å fiske sjøørret på isen. Hva så om du fisker hvitting eller torsk på isen og får en sjøørret - nærmest ved ett uhellstilfelle? Da er regelen klar - den sal settes ut. Mot dette vil du sikkert innvende: ørreten er en rovfisk, og ofte sitter kroken slik at den må skjæres ut. En slik skadet fisk skal vel ikke settes ut - det må da være direkte uetisk? vi lar spørsmålet stå åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...