Gå til innhold

Isfiske som feberlindring


Ols1

Anbefalte innlegg

Jeg og Olav H skulle fiske på isen for ett par mnd siden og det skulle bli godt å være ute og i tillegg få fiska litt. Vel, når vi skulle borre høl i isen var borret ødelagt så jeg måtte høgge høl med en kniv. Fikk ikke fisk. Det var det. Vinterens isfiske. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Olav H skulle fiske på isen for ett par mnd siden og det skulle bli godt å være ute og i tillegg få fiska litt. Vel, når vi skulle borre høl i isen var borret ødelagt så jeg måtte høgge høl med en kniv. Fikk ikke fisk. Det var det. Vinterens isfiske. ;D

hahaha..  ;D Halvtime på hølet. Merkelige greier det der at borret har stått inne i varmen og blitt så jævlig sløvt!? Jeg brukte det ikke i hele fjor trur jeg, men sist(to år sia) jeg skulle lage høl så var det da "ok" skarpt. Det nytta faen ikke å legge om hele stålet engang. Såå, nei, det blir svært lite isfiske for tida.

Det lille som er digg med isfiske er som nevnt det å komme seg ut i frisk luft. Adrenalinfaktoren og den ordentlige kosen er liksom fraværende. Kan ha noe med snøen, isen og ikke minst det visuelle å gjøre  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del bruker jeg mye tid på isfiske,særlig på denne tiden og utover. Man får kartlagt vannene på en veldig god måte dybdemessig og mange nye fiskeplasser finnes slik at når sommeren kommer vet jeg mye mer om vannet.

Hadde nok ikke orket å vente et halvår uten å fiske og uansett må jeg ut å trene så hvorfor ikke isfisketurer <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfiske er morro.

I fjor, etter at fatter hadde slipt borret, skulle jeg og fruen ta en langtur/overnatting. Borret kjentes kvast ut, det var skare og været var flott, dog kjølig. Etter et par timer i slak oppoverbakke og jevn motvind(samt frue med teknikk som en elefant) kom vi fram. Etter to timer hadde vi fått hull i isen. Vinkelen på knivene var blitt feil, og ikke hælv... om jeg skulle gå tilbake uten fisk.

Hullet ble selvfølgelig til på en plass der fisk ikke ferdes(første gang på vannet), og mørket, vinden og kulda tvingte oss til slutt nedi posen. Bikkjekaldt, dårlig søvn.

Kjærringa som er mest vant med Buenos Aires og asfalt, hadde det tungt  ;D

Likevel maser hun på at vi skal gjøre det igjen ;D  Så ja, isfiske er morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er med på alt av pilkekonkurranser i området. Fin trening og en unnskyldning for å få frisk luft :) bra kultivering av abbor også. Underholdning for de små i tillegg. Men like gøy som fluefiske ??? Å nei da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett må jeg ut å trene så hvorfor ikke isfisketurer <<l

Så du mener at man blir i form av å stirre ned i ett frossent høl? Jaggu, da må jeg pilke oftere! ;D

Å bore gjennom metertykk is med skjemt isbor må vel sies å være god trening ? ;D

Husker de gamle skjeborene... De var virkelig et helvete å bore med, skjemt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg høgde meg igjennom isen på 30cm tjukkelse med en mora-kniv. Brukte bare en halvtime og blei småblaut under arma. Her snakker vi fin trening! Isbor er for pinglegutter! :-*  ;D skal prøve meg på en meter neste  gang, sikkert fort gjort. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg noen turer på Mjøsa når sola skinner og det har kommet så langt utpå vinteren at den varmer også. Synes det  er helt greit å sitte på isen å pilke, drikke kaffe og skravle med en kompis eller to, men noen ihuga entusiast er jeg nok ikke. Fikk meg en liten støkk da jeg gikk igjennom isen midt utpå mjøsa for to år siden, har vært utpå igjen etter det, men er blitt litt skeptisk.

Og noe lindring for fiskesuget er det ikke!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det blå mora borret, 125mm, noen hjemmelagde system for ståsnører og noen håndholdte stikker. Var en tur ute i går. Ingen storfangst, men likevel. Det ble mye natur, kaffekos og fisk. Fluefiske er det jo ikke, men det blir noe av samme konsept: natur, kaffekos, fiske og litt spenning. Litt avkobling må en stakkar ha, kan jo ikke gå rundt med hodet fullt av fluer hele dagen.

Ols1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen stor isfisker. Å sitte og hutre på isen i ti blå og sno er ikke noe for meg. 

Men visuelt isfiske litt utpå vårparten i klare, grunne fjellvann med stor fisk kan være veldig spennende.

Synes også det er fint å kombinere en skitur på fjellet med litt ambisjonsløs pilking i hull som andre har boret. Da trenger man ikke drasse på annet enn en rull nylon m/ røyeblink og en boks maggot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett må jeg ut å trene så hvorfor ikke isfisketurer <<l

Så du mener at man blir i form av å stirre ned i ett frossent høl? Jaggu, da må jeg pilke oftere! ;D

he..he..det er ofte et stykke å gå til deg beste vannene,og når vi fisker hviler vi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfiske er tidvis moro. Har vel mistet litt av galskapen som gjorde at man sto opp kl 3 for å nå morgenbettet på ett tjern med 2 cm is og røyer litt større enn en kulepenn.

Hadde telttur i helga etter litt større fisk, digg vær på dagen og akkurat kaldt nok til att det er litt tøft på natta .

Jaggu blei det litt matfisk også

Bilder er fangst på lørdag og Søndagens peneste eksemplar

post-458-13949895194621_thumb.jpg

post-458-13949895195066_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfiske er tidvis moro. Har vel mistet litt av galskapen som gjorde at man sto opp kl 3 for å nå morgenbettet på ett tjern med 2 cm is og røyer litt større enn en kulepenn.

Hadde telttur i helga etter litt større fisk, digg vær på dagen og akkurat kaldt nok til att det er litt tøft på natta .

Jaggu blei det litt matfisk også

Bilder er fangst på lørdag og Søndagens peneste eksemplar

Flott pilke-snelle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...