Gå til innhold

Nytt utspill fra miljøvernministeren!


Gary

Anbefalte innlegg

- Hørte nettopp i friluftmagasinet i P1 at miljøvernministeren har kommet med et nytt lovforslag vedr. vern av villaksen.

Forslaget går ut på at en i vernearbeidet for villaksen skal ta hensyn til viktige samfunnsinteresser - som kraftproduksjon, fiskeoppdrett m.v. !!!

Dette kommer altså fra Miljøverndepartementet i den rød-grønne regjeringa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Helt utrolig at man i verdens rikeste land kan formulere en slik setning. Den er jo så vridd at man mentalt nesten ikke skjønner den. "Miljøvern vil aldri bli like viktig som profitt!". Ergo destruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Galskap, men det forbauser meg ikke.

Ap og Sp (og H, Frp, tildels KrF) setter alltid arbeidsplasser foran miljøvern. Sånn er det bare. Er man opptatt av miljø er det vel lurere å stemme på V, SV eller Rødt).

Trodde aldri jeg skulle si det: Men sist noen virkelig gjorde noe for villaksen var det miljøvernminister Børge Brende (dvs. av stortingspolitikere). SV har IKKE bidratt en dritt. Burde vi friluftsmennesker hatt ett eget parti???  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så man kan begynne å lure her.. Hvordan kan en miljøvernminister i et så velstående, avansert demokrati som Norge gå baklengs inn i fremtiden som ved dette lovforslaget.. Her er NJFF's reaksjon: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=195928086&displaypage=TRUE

Svaret på hvorfor et slikt lovforslag nå ser dagens lys finnes kanskje et eller annet sted i vakuumet rød-grønn regjering/kompromisser/lobbyisme, men dette får vi vel aldri vite..

Her er forresten andre motkrefter til vår marine miljøkamp:

En professor ved NHH gikk for et par dager siden ut med denne artikkelen i DN:

http://e24.no/kommentarer/vrangforestillinger-om-lakseoppdrett/20339985

Høyre vil gi oppdretterne friere tøyler v/ å frata fiskeridirektoratet myndighet (2010):

http://www.auraavis.no/lokal_sport/fiske/article5359860.ece

To ordførere fra oppdrettsintensive kommuner uttalte dette i 2009: (Den ene ordføreren, Helge Andrè Njåstad, er i disse valgdager aktuell som ny fiskeriminister forresten (!!)

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/velger-oppdrett-foran-villaks-3045428.html

Rasket sammen artiklene fra div FB-grupper som er raske kanaler for å holde seg oppdatert på nyheter og forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galskap, men det forbauser meg ikke.

Ap og Sp (og H, Frp, tildels KrF) setter alltid arbeidsplasser foran miljøvern. Sånn er det bare. Er man opptatt av miljø er det vel lurere å stemme på V, SV eller Rødt).

SV har IKKE bidratt en dritt.

Det er jeg ikke enig i, Pål.

SV har bl.a. kjempet gjennom varig vern av Vefsna, det vassdraget dere skal arrangere VM i (varig vern fra 2009). Og dette til tross for at AP og Sp kjempet for utbygging av vassdraget, både lokalt og sentralt. Det synes jeg er en viktig sak.

SV har også vært sentrale i flere andre viktige vassdrags- og naturvernsaker,  bl.a. mot oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja.

Jeg følger litt med på vassdragssaker, og de eneste partiene som er genuint opptatt av miljøvern er Venstre, SV og Rødt. Alle de andre partiene er kun med på vern når det ikke er penger/arbeidsplasser å hente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Da sitter SV i feil regjering. AP har vel latt SV få viljen sin i et par saker som ikke er prestisjetunge for husfredens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ps. Hva hjelper varig vern når rømt oppdrett og luseangrep på smolt tar rotta på fremtidige laksebestander uansett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter SV i feil regjering. AP har vel latt SV få viljen sin i et par saker som ikke er prestisjetunge for husfredens skyld.

OK. Men uten SV (og SP) i den rødgrønne regjeringen hadde mest sannsynlig oljeboring i Lofoten, Vestrålen og Senja vært et faktum nå. Det er vel en relativt stor sak? Varig vern av Vefsna synes nå jeg personlig også er en stor sak - det er et av de aller siste uregulerte vassdragene av en viss størrelse i Norden. Og det var primært SVs verk.

Det er ingen tvil om at SV har spist flere kameler enn det finns i Sahara mens de har sittet i regjering, det ser man jo med all mulig tydelighet på meningsmålingene, men de har tross alt fått til en del viktige ting mens de har vært i posisjon. Stemmer man på andre partier enn de tre ovennevnte (V, SV, Rødt) kan man takke seg selv når nye vassdrag blir lagt i rør. Jeg håper for all del Venstre gjør det bra og får en vippeposisjon hvis det blir regjeringsskifte til høsten, ellers ser det ikke lovende ut for de siste urørte vassdragene våre.

Ps. Hva hjelper varig vern når rømt oppdrett og luseangrep på smolt tar rotta på fremtidige laksebestander uansett ?

En hel del, mener nå jeg. Bl.a. har dere en vakker, urørt elv å arrangere VM i :D

Men jeg er selvsagt enig i at "oppdrettsministeren" vår er en skandale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Da sitter SV i feil regjering. AP har vel latt SV få viljen sin i et par saker som ikke er prestisjetunge for husfredens skyld.

OK. Men uten SV (og SP) i den rødgrønne regjeringen hadde mest sannsynlig oljeboring i Lofoten, Vestrålen og Senja vært et faktum nå. Det er vel en relativt stor sak? Varig vern av Vefsna synes nå jeg personlig også er en stor sak - det er et av de aller siste uregulerte vassdragene av en viss størrelse i Norden. Og det var primært SVs verk.

Det er ingen tvil om at SV har spist flere kameler enn det finns i Sahara mens de har sittet i regjering, det ser man jo med all mulig tydelighet på meningsmålingene, men de har tross alt fått til en del viktige ting mens de har vært i posisjon. Stemmer man på andre partier enn de tre ovennevnte (V, SV, Rødt) kan man takke seg selv når nye vassdrag blir lagt i rør. Jeg håper for all del Venstre gjør det bra og får en vippeposisjon hvis det blir regjeringsskifte til høsten, ellers ser det ikke lovende ut for de siste urørte vassdragene våre.

Ps. Hva hjelper varig vern når rømt oppdrett og luseangrep på smolt tar rotta på fremtidige laksebestander uansett ?

En hel del, mener nå jeg. Bl.a. har dere en vakker, urørt elv å arrangere VM i :D

Men jeg er selvsagt enig i at "oppdrettsministeren" vår er en skandale.

Skjønner jo at du er SV mann, men du får aldri meg over i den gata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter SV i feil regjering. AP har vel latt SV få viljen sin i et par saker som ikke er prestisjetunge for husfredens skyld.

OK. Men uten SV (og SP) i den rødgrønne regjeringen hadde mest sannsynlig oljeboring i Lofoten, Vestrålen og Senja vært et faktum nå. Det er vel en relativt stor sak? Varig vern av Vefsna synes nå jeg personlig også er en stor sak - det er et av de aller siste uregulerte vassdragene av en viss størrelse i Norden. Og det var primært SVs verk.

Det er ingen tvil om at SV har spist flere kameler enn det finns i Sahara mens de har sittet i regjering, det ser man jo med all mulig tydelighet på meningsmålingene, men de har tross alt fått til en del viktige ting mens de har vært i posisjon. Stemmer man på andre partier enn de tre ovennevnte (V, SV, Rødt) kan man takke seg selv når nye vassdrag blir lagt i rør. Jeg håper for all del Venstre gjør det bra og får en vippeposisjon hvis det blir regjeringsskifte til høsten, ellers ser det ikke lovende ut for de siste urørte vassdragene våre.

Ps. Hva hjelper varig vern når rømt oppdrett og luseangrep på smolt tar rotta på fremtidige laksebestander uansett ?

En hel del, mener nå jeg. Bl.a. har dere en vakker, urørt elv å arrangere VM i :D

Men jeg er selvsagt enig i at "oppdrettsministeren" vår er en skandale.

Skjønner jo at du er SV mann, men du får aldri meg over i den gata :)

Spot on, Pål, jeg har stemt SV tidligere. Er det tydelig? :D

Er dog usikker på hva jeg skal stemme til høsten. Som jazzmusiker og fluefisker er jeg naturlig nok spesielt opptatt av kultur og miljø, og da er det ikke så mange partier å velge mellom: Ap, H og Sp er rimelig bra på kultur alle sammen (selv om de legger litt forskjellige ting i kulturbegrepet), men når det gjelder vassdragsvern er ingen av dem noe å samle på. Krf er forsåvidt brukbare på både kultur og miljø, men jeg er verken kristen eller verdikonservativ. Og Frp er direkte dårlige på både kultur og miljø.

Så da må det nesten bli et av de tre partiene som jeg oppfatter som noenlunde seriøse på miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...