Gå til innhold

Latinska namn


TOBBE.K

Anbefalte innlegg

Hejsan!

Jag har en liten fundering som någon här kanske kan hjälpa mig med! och den funderingen är vad det latinska namnet

är på den vanligaste vårfluen / vårfluepuppa i rena är?? vårflue/puppa jag pratar om brukar jag jag binda på krokstorlek 12.

Jag vore ytterst tacksam för den hjälp jag kan få, för jag planerar att göra en tatuering med min egen favoritserie

i rena med dom latiska namnen tillagda på varje enskild fluga..

med ytterst tacksamma och vänliga hälsningar Torbjörn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan!

Jag har en liten fundering som någon här kanske kan hjälpa mig med! och den funderingen är vad det latinska namnet

är på den vanligaste vårfluen / vårfluepuppa i rena är?? vårflue/puppa jag pratar om brukar jag jag binda på krokstorlek 12.

Jag vore ytterst tacksam för den hjälp jag kan få, för jag planerar att göra en tatuering med min egen favoritserie

i rena med dom latiska namnen tillagda på varje enskild fluga..

med ytterst tacksamma och vänliga hälsningar Torbjörn.

Hei, Torbjörn.

Jeg må dessverre skuffe deg - eller glede deg, alt ettersom, men ingen hardt fluefiskende individer i Rena har noen gang, under verken sene kvelder eller tidlige morgener, planlagt å kategorisere "nattsländorna" i Rena. Og det skyldes nok verken mangel på ambisjoner eller dissidens til Linné sitt "Systema naturae", men rett og slett det faktum at de er mer interessant og produktivt fluefiskemessig å kategorisere som farge/størrelse  :) Særlig i Rena hvor artsmangfoldet er så stort.

Ikke meningen å ta brodden av et prosjekt, men bare i et sånn litt fluefiskeperspektiv.

Men når du først spør om vårfluepuppa du prater om i Rena, så er jeg ganske sikker på at du vil ha navnet på en rhyacophilidae. Men i og med at du skal tatovere det, så ta det med et forbehold  ;D

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Andre!

jag hade väl en liten aning om att det skulle bli svaret på min fråga men jag känner att jag är tvungen att försöka i allafall ;D efter mina år uppe i rena har jag inte inte heller hört talas om latinska namn på nattsländor!! som sagt vad jag hade mina misstankar ;) jag har kollat lite själv på internet  och insåg att det finns vansinnigt många olika arter av nattsländor och det är inte helt lätt att bena isär vem som ä vem och vilka nattsländer som finns i rena osv!!!

Mmmm! jaja... dä kanske får bli svömmepuppa och caddis. aaapplaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...