Gå til innhold

Ny fiskekortordning i Øvre Nidelva


Øyvind S

Anbefalte innlegg

TOFA og Klæbu Grunneierlag har ikke blitt enig om felles fiskekort i år. Meget irriterende spør du meg, som liker å fiske heles strekket fra løkaunet kraftstasjon til fjæremsfossen.

Ref: http://www.tofa.no/sider/tekst.asp?side=534

Fiskekort Klæbu Grunnerielag: https://www.inatur.no/fiske/50f3f13ee4b0e07d03ec36d8/orretfiske-i-klabu-nidelva

Fiskekort TOFA: https://www.inatur.no/fiske/5142f78de4b08d0d82e44ca1/orretfiske-i-nidelva-klabu-tofa

Kan være greit og være obs på dette til sessongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Håpløst!

Står man utvadet midt i elva på vestsiden av Moodden og kaster over til østsiden, må man ha kort både fra TOFA og Klæbu grunneierlag fffighting

Snakker meg om molbostyring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Fjæremsfossen kommer under TOFA, er de som administrerer e-verket sine rettigheter

Fisker du på Svean/Moodden og beveger deg nedover mot svingen og til den første grunna der, er det TOFA som styrer. Går du videre til neste grunne, må du ha grunneierkortet..

Det er faan meg ikke sant! Ikke ei jævla føkkings krone av kortsalget går tilbake til elva, alt går rett i lomma på mafiaen og grunneierne. Alt som er gjort på Svean, er det kommunen som har betalt. ALT! Det gjøres ikke en dritt for å forvalte elva. Men hvem bryr seg så lenge pengene flommer inn, ikke sant?

Og nå må man punge ut 900 spenn for å få fiske der?

Legg på 400 spenn for bymarka og 400 spenn for Jonsvatnet, så er suppa komplett. 1700 norske blanke kroner for å få fiske ørret i Trondheimsområdet og snittvekta ligger på rundt 3-500 gram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjæremsfossen er på TOFA sitt kort ja, jeg spurte dem i går. Det skyldtes bare at kartdingsen på inatur ikke støtter flere adskilte områder, det kommer mer presis info på akkurat det der.

Det er i praksis dobbel pris da, for de som liker å sulle rundt på ulike steder, men på kjøpet mulighet for å prøve vannene i Klæbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja dette er helt for jævlig!

Selvfølgelig tok griskheta over i denne elva også. Tofa's argumenter om de"ikke klarte å komme til enighet denne gangen" stinker lang vei!!

Oppfordrer herved alle som fisker i nidelva til å boikotte tofa. Grunneierlaget mener jeg kommer best ut her iom at de har fått til ett sesongkort som faktisk dekker alle sine soner i nidelva, også de opp mot selbusjøen/bjørsjøen, samt alle andre fiskevatn i kommunen. Ikke noe å si på det. At de gjør minimalt for å ellers tilrettelegge langs nidelva mener jeg kan være både negativt og positivt for elva.

Det høres kanskje urettferdig ut å boikotte en av to parter her, men jeg tror dette vil legge nødvendig press på tofa. Har pratet med de om det som har oppstått, og synes de er arrogante, og viser til elver som rena og hemsila for å forsvare prisene sine.

Boikott faensmakta!!!!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Helt ok å betale der det blir gjort en innsats...

Hva er egentlig en innsats?

Hva er egentlig en femmerstang? :rolleyes:

Just for you ruffen:

innsats  ('insɑts)

substantiv  maskulin

1.  ytelse som bidrar til noe, krafttak  gjøre en innsats for å bli ferdig  Soldatene var klare til innsats.

Google is your friend <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å betale der det blir gjort en innsats...

Hva er egentlig en innsats?

Hva er egentlig en femmerstang? :rolleyes:

Just for you ruffen:

innsats  ('insɑts)

substantiv  maskulin

1.  ytelse som bidrar til noe, krafttak  gjøre en innsats for å bli ferdig  Soldatene var klare til innsats.

Google is your friend <<l

Jo takk for det Raymond. Fint at du øser din google visdom over meg.

Du du google for å kunne svare på hva en innstatts i et ørretvasdrag er?

Jeg spør igjen. Hva er en innsatts i et vassdrag som rettferdiggjør en høy kortpris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Det var et mye, mye bedre spørsmål ruffen. Når du spør sånn, kan man ta seg tid til å svare skikkelig også <<l

Innsats i et vassdrag kan være så mangt. I tilfelle med Nidelva, gjøres det absolutt 0 - null/nada/niks, for elva. Dvs at alt som kommer inn i form av penger fra kortsalg, går rett i lommene på grunneierne. Joda, de eier elva og har rett til å gjøre hva de vil, men det er lov å utøve litt gangsyn. Ørretdelen av Nidelva er ca 3 mil lang og på dette strekket er det 5 kraftverk som kjøres for maksimal profitt. Jeg vet ikke om du har vært i en sterkt regulert elv, men ta deg en tur oppover, så skal du få se en av de kraftigst regulerte elvene i Norge. Heldigvis er det ikke jojokjøring, men de struper igjen innstaksdammene slik at det blir null drag/strøm i elva, speilbildet er som en innsjø. Siden dette er en elv, derav navnet Nidelva, så blir dette litt feil i mine øyne. Hadde TOFA og grunneierne hatt litt baller, så hadde de gått hardt på regulanten og gjort noe med situasjonen. Fått det sånn at elva i det minste ligner på noe med rennende vann og ikke en stor innsjø. Men dette krever innsats og det kan man ikke ha noe av når pengene strømmer inn uten at man løfter en finger..

Regulanten har forøvrig kommet fram til at det øverste kraftverket skal stenges helt, noe som vil føre til at 1km av elva blir uten gjennomstrømming av vann. Dette strekket er det største gyteområdet i elva, vil gro helt igjen om så skjer, men hvem bryr seg så lenge pengene ruller inn? Er jo bare Nidelva..

Så har vi oppsyn og fiskeregler. Oppsynet er ikke-eksisterende. Er du heldig, treffer du på 1 av totalt 2 oppsyn 1 gang i løpet av sesongen. Du ser oftere at folk kommer med 3-4 markstenger hver, engangsgrill, ølbokser og mere til selv om det står 1 stang pr fiskekort i reglene som er printet på fiskekortet. Nå er nok sjansen relativt stor for at de ikke har kjøpt fiskekort, så da er de vel unnskyldt. På en god dag kan en markfisker få 30-40 fisker, alle fint linet opp i en fin, lang rekke ved campingstolen. Når grillen har sluknet og øl, snop og mat fortært, slenges avfallet i elva eller inn i skogen. Det samme gjør vi med de 5-10 metrene med 0.60 som vi kappet av i spissen fordi den var litt flisete. For hvem bryr seg? Sjansen for å bli oppdaget er lik null, for oppsynet er jo aldri å se..

Snittstørrelsen på en god dag ligger mellom 3-500g, men du ser større fisk vise seg av og til en sjelden gang. Ørekyta er i et så stort antall at det ikke er noe å gjøre med, vi snakker om bevegelige vegger rundt føttene dine. Forskerne ved Trondheim Vitenskapsmuseum sier at situasjonen er forbi kritisk, selv om man dreper alt liv i elva, vil vi ikke bli kvitt faanskapen. Hadde derimot TOFA og grunneiene hatt litt baller og gjort en innsats for lenge siden, ville kanskje ikke problemet ha vært så kritisk som det er nå. Men hvem bryr seg så lenge pengene renner inn, ikke sant?

Hadde vi derimot hatt noen enkle regler som maks- og minstemål, baglimit, oppsyn som ER i elva og OFTE, så hadde vi hatt en meget bra elv. Selv med dagens regulering. Hadde vi også fått regulantene med på laget, ville vi ha fått en elv som virkelig kan sammenlignes med Rena og Hemsila. Insektslivet er enormt, er teppeklekkinger av mye rart i løpet av en sesong. Kan faktisk oppleve massive klekkinger i oktober! Hele området rundt Tr.heim består av kalkrik leire, så det er gode forhold for innsektslivet. Alt dette krever derimot innsats av alle parter, noe som er poenget mitt med dette lange innlegget. Hadde vi fått til alt dette, kan vi snakke om Hemsil og Rena priser. Med dagen situasjon blir det bare latterlig å i det hele tatt sammenligne seg med de nevnte elvene. For hvem gidder å betale 1000 spenn for å fiske i en kraftig regulert elv fullt av søppel, ørekyt og småfisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell god forvaltning av ei elv burde vært standard i elvene.

Synes ikke det skal øke fiskekortprisen nevneverdig.

Det koster heller ikke mye og forandre fiskereglene skulle en tru.

Hadde nok kanskje vært mere betalingsvillig hvis man hadde sett grunneierne på dugnad ute ved elva og tilrettelagt for fiske og opprettholdt dette hvert år.

Sånn de feks gjør i Hunnselva , da betaler jeg gjerne litt mere ,der står de virkelig på og gjør det de kan for og få elva og bestanden på rett vei igjen.

Men forandre reglene ,sette opp prisen og ferdig med det, ikke betalt tusenvis for for og si det sånn.

Men kunne man ikke via en fiskeforening prøvd og påvirke litt der da ?

Kraftverkethelvete må man bare passe på når det åpnes for en vilkårsrevisjon.

Forstår frustrasjonen din Raymond :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Det var et  substandsløst svar. Hva er essensen? At jeg skal komme å se hvordan det virkelige liv er?

Så hvis disse tingene du prater om var på plass så er det gret at det koster tusen kroner døgnet?

Hehe, har du fått et snev av Tom Syversen eller? ;D

Om du ikke fikk med deg hva essensen er i mitt innlegg, så skal jeg gjøre det litt enklere for deg <<l

Innsats betyr å bidra med noe, enkelt og greit. Hunnselva som Harrkongen nevner, er et prakteksempel på akkurat dette, mens Nidelva er et prakteksempel på det motsatte. Samme med Rena og Hemsila som TOFA tydeligvis liker å sammenligne seg med, begge meget gode eksempler på hva innsats kan være. Forvaltning er muligens et bedre ord som du også forstår? Forvaltning krever også innsats, så det er ingen vei utenom det ordet

Så kort og godt og jamfør min defisjon av innsats litt høyere opp: innsats betyr å bidra med noe og i denne diskusjonen kommer ikke å bare øke kortprisene under defisjonen innsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...