Gå til innhold

Hexagraph 8', klass 4/5, byggt av Christian


Anbefalte innlegg

Det var ett tag sedan jag postade bilder på egna byggen här. Men detta är ju ett sånt därnt kolfiberspö, så det kanske kan intressera en bredare krets av fiskare.

Hexagraph 8', klass 4/5. Sexkanting grafit med skumkärna. Metallholk. Gammal klinga från Powells tid som blivit över, och som jag köpt i omålat skick. Hexagraph målar ju sina klingor i bambufärg, för att efterlikna bambu. Konstig idé kan man tycka, men jag var nyfiken, så jag slog till.

Förbaskat trevlig tapering. Lätt och krispig, mjuk och djup utan att vara det minsta degig. Metallholken känner i alla fall inte jag av. Den svarta klingan är egentligen mörkt grön, och är vansinnigt vacker. Därför bestämde jag mig för att bygga reducerat, och inte tillföra några onödiga störande element. Ingen winding check, inga trimbands, inga skarpa färger på tråd eller text, ingen blank metall som stör intrycket. Lite amish helt enkelt.

Nåja. Så här ser det ut.

Hej/Christian :)

IMG_3734_zps826ac832.jpg

IMG_3729_zps0baac55f.jpg

IMG_3731_zpse4b4d188.jpg

IMG_3744_zps51f4f47e.jpg

IMG_3737_zps9d4327b2.jpg

IMG_3740_zps1e1c88b9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig arbeid!  <<l

Jeg husker fra 80-tallet at skotske Daiwa hadde en sekskantet grafittstang de malte så den skulle ligne splitcane. Bruce&Walker hadde også en sekskantet grafittstang på samme tid (denne var kun lakket og ikke "bambusmalt"). Ettersom det er litt spesielt å konstruere en sekskantet grafittstang og både Daiwa og B&W holder til på de britiske øyer, er det noen som vet om disse klingene ble produsert på samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...