Gå til innhold

Valg av krok


Roy Peistorpet

Anbefalte innlegg

Jeg bruker nesten bare r-48 i fra mustad. R-30 serien synes jeg var meget dårlige. Noe av det dårligste jeg har brukt.

Før var det 94833 og 94841 som ble brukt men jeg har gått bort i fra mustad på de fleste krokene for jeg synes ikke de leverer god nok kvalitet lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Roy: Bruker kun barbless. Mustad har ikke rette sorten. R30 kroker så dårlig at det gikk nesten ikke an..... Til saltvannsfluer bruker jeg derimot mye Mustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det ikke men er 100% enig med turboleiv  :D :D

Ligger infantilt i meg å være uenig med Geir, men jeg har rett, og således ham også :-\

Jeg mener, hvor lenge siden er det Mustad kom med noe nytt til den typisk norske fluefiskeren?  Hadde det kommet en "norsk" tørrfluekrok med egenskaper til f.eks Hends og tmc hadde jeg handlet tvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Liker det ikke men er 100% enig med turboleiv  :D :D

Ligger infantilt i meg å være uenig med Geir, men jeg har rett, og således ham også :-\

Jeg mener, hvor lenge siden er det Mustad kom med noe nytt til den typisk norske fluefiskeren?  Hadde det kommet en "norsk" tørrfluekrok med egenskaper til f.eks Hends og tmc hadde jeg handlet tvert!

Det kunne de ha gjort også om de hadde hørt på oss (NKFF) for litt over 8 år siden. Men neida. Enden på visa var at VM-laget sa nei takk til pengene og valgte barbless-kroker de stolte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det ikke men er 100% enig med turboleiv  :D :D

Ligger infantilt i meg å være uenig med Geir, men jeg har rett, og således ham også :-\

Jeg mener, hvor lenge siden er det Mustad kom med noe nytt til den typisk norske fluefiskeren?  Hadde det kommet en "norsk" tørrfluekrok med egenskaper til f.eks Hends og tmc hadde jeg handlet tvert!

Det kunne de ha gjort også om de hadde hørt på oss (NKFF) for litt over 8 år siden. Men neida. Enden på visa var at VM-laget sa nei takk til pengene og valgte barbless-kroker de stolte på.

Det viste jeg ikke. Synd og skam. Hadde vært utrolig kult om Mustad hadde havnet der de var i markedet/blitt bedre. Etter r-30 og flytting av fabrikker har det godt nedenom og hjem, selv om de fortsatt er verdens største fabrikker (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er meget svak for tmc kroker, synes de har en samling kroker jeg liker godt.

En av mine favoritter den nyere tid er 112-y kroken(mygg, slanke døgnfluer osv). Jeg elsker krokgapet, og den generelle formen på kroken, den er dog med mothaker, og den er vel ikke førstevalg når man binder opp et par fluer til feks Kola eller Island.

Tmc 100 er fin til nymfer synes jeg, og døgnflueboksen til stor fisk.

Tmc 102-y er fin sånn generelt.

Tmc 921 er favoritt til vulgata og forlengede kropper fluer, samt den holder stor fisk.

Men her hjemme så har 112-y blitt en av mine favoritter. Har landet stor fisk på den, men den er noe myk kanskje til ovennevnte fiske.

Daiichi er en krok som jeg har testet en del både i tørt, vått og streamer og de har en del interesante krokprofiler.

Bjørnar fluefiske har ført, og fører noen av disse enda trur jeg.

Har funnet en del gode modeller der som egner seg for "fy fy fiske" (2540) ;D.

Faktisk det eneste merke jeg trur jeg aldri har hørt noe negativt om <<l

Av mothakerløse kroker så har jeg liten erfaring, så noen må ta en klubbe å banke litt fornuft i meg ;D.

Har testet Hends 404 litte grann, og er fornøyd, den har en form som jeg liker,men jeg er fortsatt litt kylling ;D ;D

Gammakatsu til det noe tyngre fiske er værdt å nevne, og tmc sp 600.

Er vist noen rykter om x-point fra Daiichi som ruler gata åsså.

Til mitt noe avslappede forhold til sjø-ørret så synes jeg Jensen saltwater som erstatning for 811 s er helt greit.

Daiichi 2546 er krok jeg nylig har fått kloa i som ser ,virker , meget lovende <<l.

Samme med Danish seatrout i 1. 0 ,og 3.0 til gjedde.

Mustad har av en eller annen grunn bare sakte død bort hos meg, vet ikke hvorfor, men sånn er det bare :-\ :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mothakerløse kroker så har jeg liten erfaring, så noen må ta en klubbe å banke litt fornuft i meg ;D.

Vel. Du fisker jo i Rena............ :rolleyes:

Ellers havner jeg stadig mer og mer over på tsjekkiske kroker,både Hends,Knapek og Hanák leverer mye bra,

Noe TMC som 2487 og 212y(som er genial,men kan bli litt spe hvis stor fisk blir voldsom)

Noe Partridge.

Mustad....synes vel heller ikke det norske fluefiskemarkedet er stort nok.De leverer vel mye til yrkesfiske,og lever vel godt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mothakerløse kroker så har jeg liten erfaring, så noen må ta en klubbe å banke litt fornuft i meg ;D.

Vel. Du fisker jo i Rena............ :rolleyes:

De gangene jeg må, klemmer jeg ned mothaken da jeg har en stor mengde fluer som er bundet på slike kroker :D

Har jo litt erfarnig med mothakeløs, men de gangene det skjer noe galt er det lett å skylde på kroken i mitt hodet ;D

Tmc 2499 sp bl til minizonker er en krok jeg bruker ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei

Jeg binder nå mine tørrfluer på Mustad barbless R50X-94845 kroker i str. 12,14,16 og de nevnte R30-94833 barbed i str. 18 og 20. De R50x kroker er jeg ganske fornøyd med. Jeg synes det er lett å sette krok og mister lite fisk, i hvert fall ikke noe verre en umpqua fluer jeg prøvde først. Det som er litt suspicious er at nfisk selger dem til halv pris som nesten de eneste kroker fra alle de har. Jeg har også fisket litt med de små kroker og der har jeg motsatt følelse. Jeg bommer ofte på biter og en gang mistet jeg en pen ørret etter korte kamp og fant etterpå at kroken var helt rett.

Men jeg har aldri bindet på noe annet, så har nesten ingenting å sammenligne mine kroker med. Kan dere forklare meg mer om hvorfor de R30 var så dårlige og eventuelt hvis jeg skulle få noe annet, hva er beste alternativer? Jeg liker å bruke barbless kroker. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde i likhet med flere at R30 var for sped/myk i godset, som igjen førte til at kroken ved flere anledninger rettet seg ut og mistet fisk. Men profilen på kroken er fin den (i mine øyne) og kroker bra. Men den rettet seg dessverre for lett og ofte ut, særlig på kjøring av litt større fisk. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde i likhet med flere at R30 var for sped/myk i godset, som igjen førte til at kroken ved flere anledninger rettet seg ut og mistet fisk. Men profilen på kroken er fin den (i mine øyne) og kroker bra. Men den rettet seg dessverre for lett og ofte ut, særlig på kjøring av litt større fisk.

Det er også mulig at mitt problem med kroking med små kroker er ikke i utstyret :) er det forresten noe forskjell i teknikk med store og små kroker?

Jeg tror jeg skal fortsette med de R50x kroker minst til jeg har ikke noe flere, men skal til butikk i dag å sjekke litt de TMC kroker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i sommer har jeg gått hen og forelska meg i TMC 111, vidt gap og kort skaft. Den tvinger meg til å underdresse og kroker fantastisk. Har hatt et strålende Baetisfiske med den på str 16

 

Enig. Det er en nydelig krok. Bare synd den ikke kommer i mindre størrelse enn 16.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min spede ungdom, var det en krok som gjald, og det var 94833. Bandt alt på den, alt tørt vel og merke. Brukte også Mustad sine kroker til nymper og pupper. Men,....! 94833, var fullstendig utilregnlig på kvalitet. Et parti knakk, et annet rettet seg ut for et godt ord. Siden det var og er tørrfluefiske, som jeg liker best, så var det derfor en nødvendighet, og finne en krok, som egnet seg til dette. TMC hadde mange fine, og helt frem til mitt opphold, så benyttet jeg i all hovedsak TMC 5230 til mine tørrfluer. Kroket godt, var tynn i tråden, men sterk som tusan. Samt en tiltalende profil.

Til nymfer holder jeg meg til TMC (tror det er) 2467? Klekkere og mugg TMC 212 og 2488/87.

Men, nå, etter mange år borte fra dette, fantes ennå en ny faktor inn i bildet. Mothakeløs..

Begynne på nytt..

Prøvde først TMC 103. For tynn og myk etter mitt ønske. Deretter Hends 404. Litt samma opplevelsen som med TMC103. Litt myk, men opplever denne hakket vassere en 103,..tror jeg. Da jeg fikk tak i Hends 454, var tørrfluekroken min valgt! Nydelig fasong, og sterk nok til alt. Ikke for tung, og fin i fasong og str.

Til klekkere, buzzere og andre ting med krav om kurvet krok, har jeg blitt glad i Hends 500 kroken.

Kort fortalt, så går det i Hends og TMC for min del. Mustad har liksom ikke hengt med hverken på kvalitet eller ønskede fasonger slik jeg ser det. Og om de skulle løse dette en eller annen gang, banner jeg på høy pris.....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk tak i Hends 454, var tørrfluekroken min valgt! Nydelig fasong, og sterk nok til alt. Ikke for tung, og fin i fasong og str.

Så jeg sjekket litt i butikken og fant akkurat et par siste pakker av Hends 454 i str. 16 og 18. Fra det jeg kan se ser de veldig fine ut. Skal binde et par fluer og prøve i morgen. Fra nå kan jeg ihvertfall ikke lengre bruke dårlig krok som unnskyldning :) takk for tips

Forresten, har noen erfaring med R50X-94845 kroker?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...