Gå til innhold

Thailand?


Frode G.

Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Hei

Jeg har fisket der noen ggr i forbindelse med familieferie! Hvor i Thailand skal du da??

Reiser forøvrig nedover igjen dette året 25.juni og har planlagt litt fiske denne gangen også..

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har fisket der noen ggr i forbindelse med familieferie! Hvor i Thailand skal du da??

John

Har ingen fast plan. Sitter bare å tenker litt fremover. Skal ned igjen til nz mars 2015 og lurer på å stoppe et sted på veien hjem og prøve litt tropisk en liten uke. Thailand ligger perfekt til da. Kom gjerne med forslag dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Thailand er ikke all verden for den som ønsker å fiske i saltvann, men noe spennende finnes.. Regner med du lander i Bangkok?? Den Thailandske bukta er preget av overfiske og er stort sett fullstappet med teiner fra fjæra og 4 mil til havs..!!!! Har sett det og det er et trist syn! Men hvis du reiser til Koh Samui lengre sør finner du noe fiske som er ok. Her skal det etter sigende finnes Bonefish. Men vær på vakt ift guidene der nede!! De kan stort sett nothing når det gjelder fluefiske og baserer fisket på agn over rev med Red Snappers, Barracuda mv.

Hvis du reiser til Phuket kan du leie mer erfarne guider og båter som kan ta deg ut til noen spennende plasser, men også her er havet preget av overfiske. Dette var jo verdens navle for Shailfish for 20 år siden, men så begynte de å spise fisken og da gikk det nedover med stammen. Men har du god tid kan du jo reise ut til Andaman Islands i det indiske hav. Der finner du bl.a GT og en del andre arter.

På grensen mot Myanmar (Burma) finnes en del Masheer som er kjent for ganske heftige kamper! Jeg har en kjenning som formidler 3dgr turer inn i jungelen med Masheer og Snakehead. Da blir det fisketur med litt ekspedisjonspreg langt inn i jungelen (NB! Husk myggolje - RIKELIG!!). Har vært i jungelen der nede og ble bitt av en giftig maur for 3 år siden.... Ugh... Ikke å anbefale!!

Send meg gjerne en PM hvis du vil vite mere.

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et virkelig fint svar. Det satt jeg veldig pris på  :)

Jeg sender en pm. Inn i noe jungel vet jeg ikke om jeg tør da reisefølget er så pysete ;D

Tenkte primært å prøve i sjøen. Har jo  drømt om det så lenge nå.

Det med thailland var bare en tanke. Sikkert andre fine plasser å stoppe. Helst ikke usa. Skikkelig palmeliv hadde vært gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo holde deg i NZ og ta en avstikker opp til Cook Islands da , fly til Raratonga og videre ut til Aitutaki med småfly.  Der er det stor Bonefish og strøkne strender. Mener og huske det var ganske greie priser på Billetter også når jeg sjekke for noen år siden.

Er du først på Raratonga så er det også mulig og fly om Los Angeles også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Du kan jo holde deg i NZ og ta en avstikker opp til Cook Islands da , fly til Raratonga og videre ut til Aitutaki med småfly.  Der er det stor Bonefish og strøkne strender. Mener og huske det var ganske greie priser på Billetter også når jeg sjekke for noen år siden.

Er du først på Raratonga så er det også mulig og fly om Los Angeles også.

Jepp, helt enig med deg her Lars P! Sannsynligheten for at man finner bedre fiske i saltvann andre steder enn Thailand er STOR! Ett annet alternativ er Fiji og øyene rundt. Ruffen bør finne litt mer ut av dette og satse på litt øyhopping i Stillehavet i stedet! Det finnes sikkert en del "lokalfly" fra NZ iom at det landet er nærmeste sivilisasjon til mange av disse øyene.

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har fisket mye med flue i Thailand, både på havet (saltvann) og i jungelen (ferskvann).

Havfiske er ikke mye å skryte av, men det er muligheter. Lei en longtailboat (ca 500 NOK for en dag) og be skipperen dra ut til "the bamboo" (Vestkysten fra Phuket og nordover). En time utenfor kysten har de laget kunstige flytende rev av bambus"klaser". Her samles mye småfisk og større fisk som lever av dem. Relativt lett å få fisk. Min rekord er en 5 kg Dorado tatt på Tony's rosa pattegris :)

Ellers ser jeg mye Barracuda og Marlin, men har ikke lykkes å få dem på (enda).

Var nede i februar og prøvde ut en "ny" metode for Marlin. Skar endel snitt i en stor agnfisk og slepte den etter båten. Den lokket til seg Marlin - i løpet av dagen 3 stk. Når de kom (lett å se), dro vi inn agnet og brukte fluestanga. To var bortom, men ikke noe hugg. Tror jeg brukte feil flue. Var veldig gøy uansett og kommer til å prøve mer på det neste gang jeg er der.

Men jeg anbefaler jungelen - det er en opplevelse. Har en dansk venn, Meik Lykke, som arrangerer turer. Han er ihuga fluefiske selv, og vet hva du skal bruke. Grei pris og mye moro. Ta kontakt med ham før du reiser ned. Her er linken:

http://thai-freshwaterfishing.com/

Laget en liten filmsnutt første turen med ham:

https://vimeo.com/11026680

post-3912-13949895558411_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...