Gå til innhold

KILOSFISKEN 2013 - BRUNØRRET


Anbefalte innlegg

  • Svar 259
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tusen takk alle tre!:) Man blir enda mer motivert og inspirert (om mulig) av fine ord. Alltid digg og ta årets første skikkelige brunørreter. Sett i hjel Picking Blueberries, It's Hardly Ever Like That (etc) snuttene dine på Vimeo i løpet av vinteren, Håvard. Så dette gjorde godt. Kilosfisk har jeg ikke fått så tidlig før, i ferskvann. Ofte vært nærmere juli når de har ligget i håven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag. Ny kilosfisk! Veide ikke denne, men den så ut som den var noe i mellom de to jeg tok i går. På tørt faktisk. Sinnsykt kaldt ute, og enda kaldere i vannet. Tok lang tid før følelsen i fingrene kom tilbake igjen.

2cditxl.jpg

Klekket fjærmygg, og den fisken der lot seg lure av en tørr variant som henger litt dypt i filmen. Klinkhammer-style. Var oppe en gang fem meter oppstrøms for meg, så halen på den innimellom bølgene, og at den var pen. Taket og fighten var himmelsk.;)

eqz5ld.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vfa4k2.jpg

Kanon fiskedag i dag. Været var jævlig, 8 grader og nordavind. Men tok 4 fisker på 3 timer. Disse to er de jeg vil huske. Ene var rett under kiloen og den andre like over med 1,1 (nederste bildet). Begge ble tatt på ei lita nymfe kastet oppstrøms i ei Finnmarkselv 100m fra veien. Den største hadde et utras jeg ikke kommer til å glemme med det første. For en fantastisk dag! :D

r0bfqg.jpg

Er det vision xla hard snelle du har? :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt av året skulle jeg prøve å kombinere familieferie og prøve å få inn en fiskeøkt eller to. Familieferie med en på 12 uker fikk naturlig nok førsteretten. Men, ting gikk faktisk helt greit når været var på den blide fiskers side  8)

På fiskeøkt 1 gikk turen til Purkepytten og jeg kom i gang litt før jeg fikk besøk av en fiskekompis. På andre kastet smalt det på en nydelig ørret på 56 cm. Dagen var redda før den egentlig var kommet i gang. For min del ble det med den fisken. Fiskekompisen min toppa hele driten med en på 60 cm, og to til over kiloen. En helt grei dag i Purkepytten.

På fiskeøkt 2 dro jeg til Skrotingsuppa. En lang og kald dag, masse regn og vind og da vi hadde bestemt oss for å pakke snippen og komme oss tilbake på hytta smalt det på en ørret på 48 cm som redda den dagen for mitt vedkommende.

Joda, kun én fisk per fiskedag, men allikevel nok til å få på et godt smil.

post-2529-13949896236745_thumb.jpg

post-2529-13949896237279_thumb.jpg

post-2529-13949896237679_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var tiden endelig inne for litt storfisk på meg å ! :) Gamle pers på 900 gram ble knust denne helga :) 1,5 kg veide herligheten og ble tatt under en vårflueklekking på 3`er stang med 0,14 spiss :) 30 min varte kampen med kjempen ! Etter en god restitusjon ble den sluppet tilbake :) Fikk fem andre fisk på 900 gr og oppover, dette blir et skikkelig godvann fra nå av :) [attach=1]

post-32561-13949896238706_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i den situasjon at det har tatt meg en halv time å få inn en fisk. Det jeg lurer på er om fisken tåler en sånn belastning, rent generelt?

Du skriver at etter god restitusjon så slapp du den ut, og da regner jeg jo med at du så den svømte greit avgårde?

For alt jeg vet er det ikke noe problem for fisken, bare den blir holdt i vann til den kommer seg.

Hva mener dere som har tatt mange store fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i den situasjon at det har tatt meg en halv time å få inn en fisk. Det jeg lurer på er om fisken tåler en sånn belastning, rent generelt?

Du skriver at etter god restitusjon så slapp du den ut, og da regner jeg jo med at du så den svømte greit avgårde?

For alt jeg vet er det ikke noe problem for fisken, bare den blir holdt i vann til den kommer seg.

Hva mener dere som har tatt mange store fisk?

Asjj, dette kommer alltid opp når noen i sin iver etter å vise fram en flott fisk skriver hvor lang tid de brukte.

Ja, 30 minutter er svært svært lenge. MEN, når man tar sin aller første fisk av litt størrelse så har vel de fleste vært særdeles forsiktig. I tillegg er jeg temmelig sikker på at folk mister litt begrepet om tid mens de står det, så det er ikke sikkert vedkommende har brukt riktig så lang tid.

For min egen del lever jeg etter Staffan sin regel om 1min/kg. Det fungerer nesten hver gang, og jeg er helt sikker på at jeg i de fleste tilfellene holder meg godt under. (med enkelte unntak for all del). Mener jeg har video en plass av at jeg landet en på 2,2kg på under 30 sekunder. Da var det utrolig varmt i vannet :D

Pål Anders skrev en plass at man bør bruke like lang tid på selve gjengutsettingen som man bruker på selve kjøringa. Det synes jeg er en veldig god regel.

Uansett.. dette gidder jeg ikke hisse meg opp over. Ihvertfall ikke når man har tatt sin første fisk av skikkelig størrelse. Gratulerer med flott fisk Sondre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn Tormod, at jeg spurte om fisken tåler 30 minutters kjøring for å henge ut Sondre som fikk en flott fisk!

Jeg spurte for å få greie på om stor fisk generelt tåler dette, i tilfelle jeg skulle være så heldig å komme der sjøl.

Det må jo være lov det, uten at noen leser innlegg som fanden leser bibelen.

Grattis med flott fisk Sondre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn Tormod, at jeg spurte om fisken tåler 30 minutters kjøring for å henge ut Sondre som fikk en flott fisk!

Jeg spurte for å få greie på om stor fisk generelt tåler dette, i tilfelle jeg skulle være så heldig å komme der sjøl.

Ta det i en annen tråd, eller let opp en av de utallige andre trådene om dette temaet på forumet  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...