Gå til innhold

Leech Ocean - endelig en solbrille som vi brillebrukere kan ha stor glede av :-)


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Av og til dukker det opp produkter som faktisk er svært så nyttig for oss fluefiskere :D

Som brillebruker har jeg alltid slitt med å kunne bruke solbriller da jeg må ha helt spesiell styrke i glassene noe vanlige solbriller og fiskesolbriller stort sett ikke har.

Alternativet har vært å kjøpe solbriller med styrke tilpasset mine behov samt også med polariserte glass og det koster vanvittig mye. Jeg har et par fra snart 10 år tilbake og de kosta 3000 kroner den gangen.

Å sette solbriller utenpå mine vanlige briller funker bare ikke....... HELT TIL NÅ :D

Leech Ocean er nemlig en ekte fiskesolbrille som sitter som støpt utenpå mine vanlige briller. Det er et spor inne i ramma som gjør at brillene sitter helt perfekt utenpå vanlige briller :D

Det er sånne nyheter på fluefiskefronten som gjør meg meget glad :D

Leech Ocean kommer også med et veldig smart system med en rem bak hvis det skulle være litt ruglete med briller utenpå, og med den stroppen sitter de som spikra på nesa :D Jeg klarer meg godt uten den stroppen mens andre igjen kanskje vil foretrekke å ha den på. Den tas enkelt av og på via et veldig enkelt knappesystem :D

PS. Du bør ikke ha briller med for store innfatninger for at Leech Ocean skal passe, men jeg tror mange brillebrukere vil ha stor glede av disse brillene :D

Prisen er 698 kroner så vidt jeg husker, og det er slett ikke ille.

Legger ved tre bilder som jeg tok i kveld (natt) :D

8626355226_f9c258563a_c.jpg

8626301786_4927750559_z.jpg

8625193223_1435f543ce_z.jpg

Leech Ocean kommer forøvrig med brune (copper) og gule glass. De føres av Eikre fly og er utrolig lette og fine utenpå standardbrillene våre, merker knappt at de er der :D

http://www.eikre-fly.no/en/sunglasses/leech

http://leecheyewear.com

ANBEFALES

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Polaroid har solgt de samme brillene i flere år til en brøkdel av prisen

http://www.opticsplanet.com/polaroid-jordan-sun-covers-sunglasses.html

Som du sier er det den absolutt beste løsningen.

Da har polaroid bevart hemeligheten godt for det var jeg ikke klar over :D :D

Genial løsning uansett som gir meg som brillebruker muligheten til å bruke lette solbriller :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Sånne fitover-briller har vært i mange år, men de har vært store og stygge.

Når det gjelder pris finnes det dyre og billige modeller innenfor de forskjellige merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er du sponset Terje?

Nei, hvorfor spør du om det?

Kjøpte disse for et par dager siden hos G-sport Hamar. En solbrille jeg har savna lenge.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de i eikre katalogen jeg tok med fra messa. Har sett på de jeg også. De siste solbrillene jeg kjøpte, spesielle fiskebriller, bestilte jeg fra England. I sammenligning koster Leech Ocean en brøkdel av det jeg betalte for slipte briller med polariserte glass.

Har ikke tro på at mye billigere briller enn Leech Ocean er like bra. Håper GERO har tatt de inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er du sponset Terje?

Nei, hvorfor spør du om det?

Kjøpte disse for et par dager siden hos G-sport Hamar. En solbrille jeg har savna lenge.

Terje

Sporten i gågata eller Terje?

Jepp :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett merke eller pris er det alltid gøy å finne noe man liker. Har et par i  begge bilene samt fiske vesten og hip pacen. Tror du garantert kommer til å bli fornøyd.

Tenker litt på å kjøpe slike briller som skrifter  glasfarve i sollyset. Noen som vet om det går med  polariserte glass og styrke.

Hei. Jo, det går det. Jeg hadde et par slike fra Smiths for noen år siden,

som både var photokromatiske og med styrke. Bare å sende optikerlappen din, så fikser de det. Sikkert de fleste andre merker også vil jeg tro.

Hilsen,

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Uansett merke eller pris er det alltid gøy å finne noe man liker. Har et par i  begge bilene samt fiske vesten og hip pacen. Tror du garantert kommer til å bli fornøyd.

Tenker litt på å kjøpe slike briller som skrifter  glasfarve i sollyset. Noen som vet om det går med  polariserte glass og styrke.

Specsavers leverer med polaroid og skiftende farge, vil tro de er vesentlig billigere enn Smith Optics også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett merke eller pris er det alltid gøy å finne noe man liker. Har et par i  begge bilene samt fiske vesten og hip pacen. Tror du garantert kommer til å bli fornøyd.

Tenker litt på å kjøpe slike briller som skrifter  glasfarve i sollyset. Noen som vet om det går med  polariserte glass og styrke.

Specsavers leverer med polaroid og skiftende farge, vil tro de er vesentlig billigere enn Smith Optics også :)

Se der ja, nå snakker prisene de fleste av oss kan unne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Drivewear er dyrt ja, men fargeskiftende glass skal gjøre samme nytta?

Kjøpte selv nettopp polariserte briller fra Specsavers, rundt 1500 mener jeg det var ink innfatning. De var ikke fotokromatisk vel og merke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hva slags briller kjøpte du Raymond?

1500,- for fiskebriller med styrke synes jeg er overkommelig.

Fotokromatiske briller er ikke viktig for meg. Fargen er derimot av betydning.

Kjøpte helt vanlig innfatning til 795 med polariserte glass i brun og antirefleks <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dere får ha meg unnskyldt om jeg blander meg inn i noe jeg ikke burde, men jeg føler for å si noe her. Siterer først noe jeg skreiv for en god stund siden.

Hvis jeg f.eks. hadde 2500,- og jeg kunne velge mellom å kjøpe ei stang til 2000 og et brillepar til 500 eller en stang til 500 og et brillepar til 2000, så hadde det blitt det siste alternativet. Kaste skal jeg klare på en eller annen måte uansett, men å se... vel, jeg foretrekker å se så godt jeg kan, så lenge jeg kan. Da får jeg heller mangle en meter på lengden eller slite litt med presisjonen når jeg kaster.

Jeg har forøvrig hatt gode polaroid briller og jeg har hatt dårlige, men jeg har i voksen alder alltid hatt flere solbriller i umiddelbar nærhet. Grunnen til det skal jeg ikke gå så veldig innpå nå. Bare røpe at det er svært viktig for meg at jeg har tilgjengelige briller. Én ting har jeg lært gjennom alle årene med polaroids og det er at dårlige polaroids er verre enn å knipe igjen øya. I alle fall om man bruker dem for lenge om gangen. For å si det enkelt så er det ikke bare synet det har gått utover hos meg, men også konsentrasjon og fokus. Etter lang tid med passe dårlige polaroids bommer jeg på avstander og får hodepine. Jeg mister også noe av evnen til å konsentrere meg om det folk forteller meg og fremstår som uinteressert og passe svimete. Ikke fordi jeg er det, men fordi jeg ikke klarer å være slik jeg vil være.

Som sagt så er jeg avhengig av solbriller og er sikkert et litt spesielt tilfelle. Ingen har noen gang fått tatt et bilde av meg uten solbriller og med åpne øyne når sola skinner. Det går ikke. Det gjør sinnsykt vondt! Når jeg var gutt gikk det an, men ved 16-års alderen gikk det til slutt galt. Da hadde jeg vært kul nok lenge nok og det gikk til h..... med øya. Nå skal det være rimelig mørkegrått vær før brillene blir liggende i lomma. Slik er det heldigvis ikke for alle. Men tar DU sjansen på at du aldri kan få samme problem? Eller kjøper du deg noen skikkelige solbriller og bruker dem ved elv, vann og på snø? For å si det slik: Jeg blåser i navnet på brillene bare de er gode. Og jeg unner ingen smertene og desperasjonen ved ikke å finne brillene når sola skinner.

Men du har sikkert ikke samme problem... og kommer sikkert aldri til å få det... mest sannsynlig, antagelig, muligens, trolig ikke...

Heldigvis har polariserte briller til overkommelige priser blitt bedre. Briller med styrke og i glass er dog noe jeg unngår. Grunnen er enkel: De er tyngre og jeg må da bruke polaroid hele tiden. Noe jeg rett og slett vil slippe. Polaroid bør nemlig ikke brukes mer enn nødvendig da dette gir en viss forvrengning av virkeligheten. Dere har sikkert sett på trærne på andre siden av elva iblant når dere fisker. Særlig litt utpå dagen så ser det ut som de vrir seg mens man ser på dem. Et pussig skue, men et bevis på at man har stirret for lenge på rennende vann. Og særlig ille blir det hvis man bruker polaroid hele tiden. Det jeg har funnet ut er at man bør tenke på dette som med dataskjermer - ta pauser og hvil øya! Helst 5-10 minutter hver time. Lukk øya denne tiden eller bruk helt vanlige solbriller i slike pauser.

Verst er det hvis polaroid-filteret ikke sitter helt rett (typisk veldig billige briller) på begge eller den ene linsen. Det siste er som å se på 3D-film uten 3D briller og sliter fryktelig på øya og gjør skikkelig vondt i skallen etter hvert. Konsentrasjonen går i alle fall luks til h......!

Så mitt tips er: Bruk hodet og tenk litt over valgene før du hopper uti det. Hvilken løsning er best for deg og dine øyer?

Jeg kunne selvsagt klart meg uten polaroidbriller, men jeg av sikkerhetsmessige årsaker vil jeg alltid bruke det når jeg vader. Særlig ettersom jeg ofte vader noe risikofyllt og svømmer omtrent like godt som en lecablokk. Da er det greit å kunne se hvor jeg setter beina.

Igjen, sorry hvis jeg sa noe jeg ikke burde!  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ikke bare er briller i glass ofte tyngre, men mange av de er ikke laget for feks. Fiske. Ved et skikkelig treff av flua kan man havne opp med glass i øynene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Polaroid sine "treutapåbriller" noen sesonger nå og det fungerer utmerket. Som det ble bemerket over er de kanskje ikke så snertne og vakre. Men i forhold til han brillene henger på er de jo riktig snasne så det går sååå bra. Ellers er kommentaren fra Mr. Eikre over viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...