Gå til innhold

Fjellstang


Dahls

Anbefalte innlegg

Skal bygge meg ei stang til fjellfiske, klasse 6. Skal bruke snører fra 5 til 7 og fiske med alt fra små tørrfluer til store wolly buggers. Fra før av har jeg fisket mye med yellowline og winston, så jeg liker relativt rolige stenger. Noen som har gode tips angående blanks til fjellstanga?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott G2 #6 får du i 2 lengder. 8`8" og 9`. Har ikke testet 8`8" men er forskjellen like stor som 8`8" og 9` i klasse 4.....(testet de på torsdag :))

Har blitt fortalt at 8`8" har ganske lik aksjon som den gamle G mens 9`er "strammet opp"

Er ant. 20 år siden Yellow line kom. Da testet jeg 8`6" #6. Ikke lett å huske så langt tilbake, men siden den ble testet mot en Blue line 9` (Som jeg nylig ga bort) ........

Tror ikke du vil oppleve Scott G2 som en raskere stang en Yellow line.

Fjellfiske for meg er mye vann og litt elv. Liker rolige stenger men ikke alltid på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med CR over. Winston biiix 9 fot i klasse 6 er en strålende fjellstang. Mestrer femmer og seksersnører flott, presenterer finfint og klarer å stå i mot vinden (som ihvertfall jeg klarer å prikke inn på alle fjellturene om jeg vil eller ei). Trodde denne stanga skulle være en kjepp i forhold til mine andre Winston (Biit, LT), men til allsidig ørretfiske så opplever jeg denne som en skikkelig grom allrounder. Og om det er Winston feel? Det mener jeg så absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. Hva med t&t helix, noen som har prøvd denne? Eller noe litt rimeligere enn toppmerkene? Selv om jeg liker forholdsvis rolige stenger kan jeg godt prøve noe med litt mer "baller", fisker stort sett i relativt store fjellvann og lite i elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prøvde Tom Syversens CTS 905-4 i høst var den så bra at jeg umiddelbart bestilte en slik blank selv...

Etter min mening er CTS helt på høyde med "toppmerkene".

Et annet tips er å søke litt på eBay, man finner fort toppstenger der til en billig penge ;)

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prøvde Tom Syversens CTS 905-4 i høst var den så bra at jeg umiddelbart bestilte en slik blank selv...

Etter min mening er CTS helt på høyde med "toppmerkene".

Et annet tips er å søke litt på eBay, man finner fort toppstenger der til en billig penge ;)

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Hvor får jeg kjøpt CTS blanks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg kjøpt CTS blanks?

http://www.ctsfishing.com/

Modellen jeg vil anbefale er Affinitity MX http://www.ctsfishing.com/affinitymx.php

CTS lager blanks i utrolig mange konfigurasjoner (2 til 6-delte), klasser og lengder. Men etter du har nevnt tidligere i tråden vil kanskje en 9' #6 Affinity MX være tingen?

Prisene i websjappa til CTS tror er i NZ$...

Lykke til :)

Mvh.

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som Grunde sier absolutt tatt meg tid tid til å se nøyere på CTS MX serien.

Hvor stiv du vil ha den bestemmer du selv.Du kan jo velge det selv.

Om du velger en firer (kanskje noe optimistisk,men dog...)femmer,sekser eller sjuer blir ditt valg.

Ikke trenger du å legge på tråd og lakk på holkene heller.Helt unødvendig.

Du kan få prøve min såkalte femmer om du vil.Så får du en følelse av hvor stiv eller myk akkurat den er. <<l

Jeg har alltid ment at det å være minimalistisk når det gjelder fluestenger er det beste.

(Ikke sant Grunde? ;D)

Å gjøre stanga tyngre enn nødvendig er bortkastet i min verden,men det er så klart min

personlige mening.

Ingar Rognås her på nettet har handlet mye med CTS så vidt jeg vet?

Stanga blir som oftest det du gjør den til selv.

Å velge blanks er rett og slett ikke lett,fordi det vil aldri gi deg svar på hva du ender opp med.

I og med at du liker Yellowline og Winston så er du i motsatt ende av meg,men bare for å spørre,

synes du det betyr noe hva stanga veier?Og siden du snakker om fjellstang,tenker du på det at det

blåser der? :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du liker Yellowline og Winston så er du i motsatt ende av meg,

Er ikke Yellowline og Winston også temmelig forskjellige. YL er temmelig dype mens Winston stengene jeg har sett data på har vært myke og toppete (faka helaksjon ;))

Tror kanske at CTS MX serien er nærmere YL enn Winston, bare lettere og litt strammere (stivere) i aksjonen? (Altså bedre :P)

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som Grunde sier absolutt tatt meg tid tid til å se nøyere på CTS MX serien.

Hvor stiv du vil ha den bestemmer du selv.Du kan jo velge det selv.

Om du velger en firer (kanskje noe optimistisk,men dog...)femmer,sekser eller sjuer blir ditt valg.

Ikke trenger du å legge på tråd og lakk på holkene heller.Helt unødvendig.

Du kan få prøve min såkalte femmer om du vil.Så får du en følelse av hvor stiv eller myk akkurat den er. <<l

Jeg har alltid ment at det å være minimalistisk når det gjelder fluestenger er det beste.

(Ikke sant Grunde? ;D)

Å gjøre stanga tyngre enn nødvendig er bortkastet i min verden,men det er så klart min

personlige mening.

Ingar Rognås her på nettet har handlet mye med CTS så vidt jeg vet?

Stanga blir som oftest det du gjør den til selv.

Å velge blanks er rett og slett ikke lett,fordi det vil aldri gi deg svar på hva du ender opp med.

I og med at du liker Yellowline og Winston så er du i motsatt ende av meg,men bare for å spørre,

synes du det betyr noe hva stanga veier?Og siden du snakker om fjellstang,tenker du på det at det

blåser der? :)

Tom.

Grunnen til at jeg vil ha en stang er at jeg går langt inn i fjellet og vil spare vekt, akkurat hvor mye stanga veier er nok ikke det viktigste, det viktigste er at jeg kun vil ha med meg ei stang. Har ofte hatt med meg 4 og 7 eller 5 og 7. Ettersom det som oftest blåser ender jeg stort sett opp med å bruke sjuer stanga. Den duger i de fleste situasjoner, men kan bli litt brutal enkelte ganger. Planen er da å surre sammen en sekser som kan takle alt fra aircell 5 til skyteklumper. Syns ofte jeg fisker bedre når jeg går med bara en stang i fjellheimen. Når det gjelder "rolige stenger" er jeg ikke helt låst på det. Har fisket mest med yl sjuer, yl firer og winston biix femmer. Forsåvidt en del forskjell fra yl til winstonstanga og foreløpig liker jeg yl stengene best. Winstonstanga er ganske fersk og litt sær, men begynner å få taket på den.. Andre stenger jeg har prøvd og likt er sage slt og zxl, hilevel, scott a2. Så jeg er åpen for stenger med litt mer "fart" i også.

Blei veldig nysjerrig på grande sine blanks, vært artig å høre om noen har erfaring med dem. Trossalt mindre styr og det føles bedre å handle fra noen her på berget om det er mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. Hva med t&t helix, noen som har prøvd denne?

Siden du spør om Helix ; Disse er nok velegnet både til fjells og i lavlandet, og de har det jeg vil kalle medium aksjon. Veldig behagelige å kaste med . . . Min er 8 1/2 fot i #4, og ikke ei stang jeg tar med om jeg skal fiske i stille vann på snaufjellet, men samme stang i 9 fot #5 er sikkert god. Er jo ikke blant de rimeligste stengene på markedet, da  ;)

Guideline Lpxe eller Eikre Fly Fluvius gjør samme nytte som stenger til tre ganger prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som Grunde sier absolutt tatt meg tid tid til å se nøyere på CTS MX serien.

Hvor stiv du vil ha den bestemmer du selv.Du kan jo velge det selv.

Om du velger en firer (kanskje noe optimistisk,men dog...)femmer,sekser eller sjuer blir ditt valg.

Ikke trenger du å legge på tråd og lakk på holkene heller.Helt unødvendig.

Du kan få prøve min såkalte femmer om du vil.Så får du en følelse av hvor stiv eller myk akkurat den er. <<l

Jeg har alltid ment at det å være minimalistisk når det gjelder fluestenger er det beste.

(Ikke sant Grunde? ;D)

Å gjøre stanga tyngre enn nødvendig er bortkastet i min verden,men det er så klart min

personlige mening.

Ingar Rognås her på nettet har handlet mye med CTS så vidt jeg vet?

Stanga blir som oftest det du gjør den til selv.

Å velge blanks er rett og slett ikke lett,fordi det vil aldri gi deg svar på hva du ender opp med.

I og med at du liker Yellowline og Winston så er du i motsatt ende av meg,men bare for å spørre,

synes du det betyr noe hva stanga veier?Og siden du snakker om fjellstang,tenker du på det at det

blåser der? :)

Tom.

CTS er helt klart verdt å ta en kikk på. Rimelige klinger med bra kvalitet. Noe av det jeg liker er at du har et stort utvalg i klasser, lengder og antall deler.

Har handlet klinger fra de siden 2004 og kommer sikkert til å kjøpe mer derfra.

MX som er nevnt er helt klart et bra valg.

Ville også kikket på T&T LPS II, bygde en slik i høst. Betalte vel 2500,- for klingen levert hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg vil ha en stang er at jeg går langt inn i fjellet og vil spare vekt, akkurat hvor mye stanga veier er nok ikke det viktigste, det viktigste er at jeg kun vil ha med meg ei stang.

Da jeg går langt innover fjellet har jeg 2 stenger, en reserve. Hvis du ikke benytter stangrør og bærer stanga i hånda er 1 stang en fordel. Stangrør veier fra 400 til 800 gram, her er det vekt å spare. Thomas&Thomas rørene er tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...