Gå til innhold

Hemsil?


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes tiltaket med å utsette regnbue igjen er et flott..  I åttiåra / tidlig nittiåra var det mye regnbue i Hemsil.

Husker godt at de sto midt i elva utenfor avløpet, i sterkere strøm enn noen brunørret ville gjort.

Disse regnbuene var mye sterkere enn dagens slappe brunørreter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Erik.

Det er gjedde i elva. Stor gjedde! Fikk 4 stykker under streamer fiske i svingen rett nedafor benkene. Så store faktisk at to av kompisene heretter nekter å vade. De hade tildels så sterke mareritt påfølgende natt, at de måtte bedøves med større doser Jameson, før de ble påført noen raske kakk i bakhode med priest i str. medium.

Nei, de små nette dewitt boksene med sirlige dun imitasjoner, byttes ut med store skrin fra sølvkroken, med store digre beist av noen harr imitasjoner. Fortoms spolene med alt under o.25 skal benyttes til årets produksjon av juletrepynt. Og byttes ut med nylonbelagt stålwire. 4èr stanga monteres i møna på taket, og skal i fremtiden brukes som lynavleder. Loomis 9"6 # 9 blir ladet med intermediate #9 klump og skal bli kommende sesongs "finfiskestang" etter grise store "purker" nede på flaket.

Men at det nå er tilført regnbue i Grøndøla er meget godt nytt! ENDELIG.

Får bare håpe de er satt ut mange nok og store nok, til å rydde opp i den Morte stammen som er så til de grader  etablert i nedre delen.

hahahaha

Edit:

Fra spøk til revolver... Jeg vet veldig lite om elva og har noen spørsmål:

Hvilke arter finnes i elva? Hva er kødd i denne tråden og hva er seriøst? Det finnes harr i elva? Mort? Blir det seriøst satt ut regnbueørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Edit:

Fra spøk til revolver... Jeg vet veldig lite om elva og har noen spørsmål:

Hvilke arter finnes i elva? Hva er kødd i denne tråden og hva er seriøst? Det finnes harr i elva? Mort? Blir det seriøst satt ut regnbueørret?

Føler meg forpliktet til å svare på denne...

Det finnes kun to fiskeslag i elva og det er brunørret og ørekyte. Det har vel hendt at en og annen abbor har ramlet ned fra en eller annen fjellbekk, men jeg har aldri fått noen.

For mange år siden ble det forsøkt med settefisk av regnbue for å tekkes turister, men det gikk ikke så bra. Det ble en del sykdom på fisken og den var rimelig lett å ta. Ikke gytte den heller og den ble dermed borte etter kort stund - heldigvis.

Som du nå skjønner så var det en del kødding i denne tråden.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde to knallharde "takes" ved utløpet nedenfor benkene i går kveld. Teeny T-130 sink tip og blå/hvit zonker streamer gjorde susen. Årets første gjedde over 5 kilo, ble landet etter et ordentlig basketak.

Den andre tok flua etter et langt utras. 0.40 gikk av som sytråd. Må ha vert jævlig stor.

Fikk også to fine sik nede ved dassen på små myggklekkere.

Alt i alt en fin tur, men mye vind....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med harr på "Avløpet" nå.    Cocky Bondhu eller noe sånt funker bra.

Skjønte det var noe på gang, siden det var så drøyt mye folk der på lørdag.

Harren er en særdeles undervurdert sportsfisk, men det ser heldigvis ut til at folket har begynt å innse det nå  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tørrfluefisk nr.1.  Harrens inntog i Hemsil begynner nå å bli kjent nedover i Europa. 

Turistkontoret gjør en bra jobb for bygdas næringsliv.  Vinterturismen har jo vært nedadgående de seinere sesongene.  Kortprisen er jo lav i Hemsil sammenlignet med godt harrfiske nedover i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å spørre, for jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor, men her fyrer jeg løs. Hvorfor er det stort sett bare sprøyt i denne tråden? Er det liksom for å verne om Hemsila som fiskeplass eller er det andre grunner? Er ingen andre elver som blir tåkelagt så mye som denne, og det skjønner jeg bare ikke.  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å spørre, for jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor, men her fyrer jeg løs. Hvorfor er det stort sett bare sprøyt i denne tråden? Er det liksom for å verne om Hemsila som fiskeplass eller er det andre grunner? Er ingen andre elver som blir tåkelagt så mye som denne, og det skjønner jeg bare ikke.  ???

Har også hatt lyst å spørre lenge om det samme, men ga faen å googlet elva isteden .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel knapt noen fluefiskere i norge som ikke er velinformert om hemsil, så tullpraten her er vel mulig å overse ?

Eller er det slik med folk at man vil forsikre seg om at man kommer til dekket bord før man evt tar turen ?

Værmeldingen er lett å sjekke, likeså med vannføring og kortpriser, og resten av det som er av betydning finner man ut når man er der.

For sikkerhets skyld : Det er stort sett bare ørret i hemsil, samt endel andre fiskere, spesiellt nå fremover  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste nytt av året er utsatt harr og regnbue i Grøndøla. Dette er et forsøksprosjekt som er finansiert av FEED (Federation of European Ecological Disorder) i samarbeid med NINA (kona mi) for å se om vårgytere kan hjelpe på utvidelse av sesongen om høsten. Dette vil antagelig kunne gi enda større inntekter til de lokale grunneierne, bedre belegg på overnattingssteder og mer omsetning i butikker "off season".

Dette er en av årets store nyheter. Kona til Erik Eikre står bak en lokal storsatsing der de satser på både golf- og fluefisketurisme. Det vil bli anlagt en driving range kloss inntil elva der man slår ut over utover Hemsil. I vannkanten vil det bli utplassert en pelletskanon som sørger for at regnbuene er gode og feite og at de holder seg nær driving rangen. Pelletsimitasjoner selges i kisken sammen med sushi og champagne. Man kan dermed rusle rundt med både fluestenger og golfkøller i trillebag'en. I god sosialdemokratisk ånd vil det bli graderte priser etter inntektsgrunnlag for det kombinerte 6-timerskortet for golf og fiske. Barn, eldre og uføretrygdete trenger selvfølgelig ikke betale mer enn 2.000,- for kortet, men andre med en anstendig dagsinntekt må regne med å betale noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips for kvelden:  Svarte wolly buggers med stor hale på streamerkrok str.10.

Fisk fra Storfiskhølen og oppover, helt til Rjukande fossen i Mørkedøla. Det går stor fisk der nå.

:o Gentlemen bedriver da ikke slikt fiske i Hemsil på denne tiden av året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...