Gå til innhold

Flueline til SØ-fiske


Rune D

Anbefalte innlegg

Nok en flop av Guideline, Airflo, Rio og resten av de store lineprodusentene der altså, Tony  ;) Men er jo litt enig også. Enkelte ganger i livlig sjø, gjerne i forbindelse med bølger rett imot kasteretning, så har man endel bedre kontakt med ei helsynkende line. Den slipper skytedelen som rir på bølgene, noe som kan gi litt slakk ved reke og loppefart. Sånn utenom det så funker flytende skyteline som rakkern

Jo det er litt "flopp", men så er de jo laget av ferskvannsfiskere også da :)

Under svært gunstige forhold så er de helt greie, men det hører til sjeldenhetene at forholdene er i favør av disse linene.

Eneste bruksområdet jeg finner bruk for de, er avfisking av kanter, men der duger de andre linene jeg har godt nok.

Svært ofte så er det forskjellige strømmer i overflaten og 1 til 3 meter lengre ned, eller vinden går mot strømmen. Det er flere vær og strøm forhold som gi dårlig kontakt.

Men om man fisker svært lite i sjøen, så holder det sikkert med en slik line.

Jeg finner de ikke gode nok til å kunne anbefale de da :)

De har et alt for snevert bruksområde..

Enig med Pål, den lina er lett og jeg bruker den en klasse over, #7 på #6 stang :)

"Ferskvannsfiskere"? Mener du at dem som steller i sammen liner for ferskvann er litt dummere og litt mer korttenkte enn dem som lager liner for sjøfiske? :rolleyes: Vil det ikke lønne seg med en helsynkende line i ferskvann, eller har man ikke de variablene med strøm og vær der? En ting er sikkert, du skal være sjukt proff for å kunne kalle alle linedesigneren av synk/flyt der ute for ferskvanns-floppere. Så proff er ikke engang du... <<l

Har brukt mye den type line i sjøen i ca seks år, og det har funka bra for meg. En del fisk har jeg fått også. Men de gangene man opplever ekstrem motstrøm, vind og to-meters bølger rett i trynet..ok... Men sånn ellers så syns jeg du overdriver handikappet/den manglende kontakt som finnes i den type liner. Memen, meg om det

Det er helt andre krav til liner for salt enn for ferskvann, og det er ingen av de nevnte linene som er utviklet av saltvannsfiskere.

Nei jeg mener ikke at de er dummere selvsagt, bare at de har kastet seg på saltvannsfiske fordi det selger godt, uten at de nødvendigvis vet hva de holder på med.

I ferskvann så trenger man ikke en helsynkende line, eller man klarer seg ofte uten.

I elv f.eks foretrekker jeg disse omtalte linene, men ikke i saltvann.

Men det hjelper ikke om man kaster 40+ lina 40 meter, om den bare fisker optimalt og effektivt i halvparten, i bestefall :P

Jeg mener egentlig at flyteliner ikke har stort i sjøen å gjøre, om man ikke fisker top med poppere og andre flytefluer.

Jeg mener de ikke er bra nok til å kunne anbefale de, så da gjør jeg ikke det heller :)

Takk for leksjonen, Tony. Drøye påstander du kommer med. Man klarer seg veeldig ofte uten i sjøen også. Og hvis man skal gå i detalj, så er det er nok minst like kjekt med ei helsynkende line når man fisker myggpupper på tre-fire meters dyp, på en fresk, diger fjellsjø....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt andre krav til liner for salt enn for ferskvann, og det er ingen av de nevnte linene som er utviklet av saltvannsfiskere.

Hei Tony.

Hvilke snøreprodusenter har liner utviklet av skikkelige saltvannsfiskere da?

Og hvem er disse saltvannsfiskerene som utvikler snører for skandinavisk saltvannsfiske?

Nå ble jeg nysjerrig, for dette har du tydeligvis koll på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt andre krav til liner for salt enn for ferskvann, og det er ingen av de nevnte linene som er utviklet av saltvannsfiskere.

Hei Tony.

Hvilke snøreprodusenter har liner utviklet av skikkelige saltvannsfiskere da?

Og hvem er disse saltvannsfiskerene som utvikler snører for skandinavisk saltvannsfiske?

Nå ble jeg nysjerrig, for dette har du tydeligvis koll på :D

Hei der :)

Det er flere som har det, Royal Wulff Products og SA f.eks.

Det er ingen saltvannsfiskere som utvikler snører for skandinavisk saltvannsfiske, vi må bare prøve og teste ut det som lages av slike liner for fiske andre steder.

Noen er ubrukelige her, andre riktig så fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testa den MKB lina,og den kaster bra.... men ble plaget av endel minne ,viktig å strekke Jæ... godt.. men den detter sammen opp mot litt vind,så jeg skal kappe min en 10cm... så håper jeg den slår over litt bedre..

Skal bestille den andre intermediate linen,trur den duger bedre i kaldt vår\vinter vann...

Har bestilt Loop Evotec 100 m flytende skyteline...trur det vil passe bra på dager hvor vinden er litt roligere...

Er vel få lineprodusenter som lager liner for kalde forhold her i norden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Airflo Clear Ridge fast intermediate genial line , lite minne selv midt på vinteren når grise kaldt i luft og vann.. , GL 4cast intermediate tip blir også brukt en del..

Men må ha meg en MKB intermediate tip line den er helt rå :)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lee Wulff TT saltwater int <<l

Som normal sjøørret line så er den meget bra, stabil og vender godt over, også i vind.

Bruker denne svært ofte!

Samme synkegrad hele veien og det er svært viktig etter min mening :)

link ??

http://www.fishtec.co.uk/buy.cfm/fly-lines/lee-wulff-triangle-taper-fly-lines/40/no/44698 ------> er det denne ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...