Gå til innhold

Romeriksåsen 19. april 2013


2m

Anbefalte innlegg

Her var det isfritt rundt den 20. april i fjor, men nå ligger isen fortsatt overalt og det er kun overvann i kantene. Ganske mye tregere i år ja. :-\

Buvann.

[attachimg=1]

Bra trøkk i Gjermåa ut i fra Buvann.

[attachimg=2]

post-21-13949895757799_thumb.jpg

post-21-13949895758148_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ser det ut nesten som den tid jeg hadde med barn og svigerforeldre opp dit sist på 60, og  først på 70-tallet. Har lagd middag på det store berget bak trærne på venstre side i bildet mer enn en gang. Og ungene kranglet om hvem som skulle fiske hvor. Får kanskje ta en tur opp dit igjen, bare for å se igjen gamle tomter. Ser også at det er blitt ny demning der oppe, den gamle var jo helt pill råtten allerede den gangen. Dessuten er det satt opp en forstøtningsmur i elvesvingen.

Første turen jeg var der oppe var vel rundt 1960, en nabo ba meg med, og husker godt at han sa mens han sto på myra rett ut for spissen på den tangen en ser litt til høyre for midten. "Lurer på om det er noe fisk i den kulpen der". Han bare lar flua lande i den vesle putten i bakkastet, og ikke før hadde flua landet, så sa det plask, og en ørretpinne på ca. 20 cm. ble med på en luftetur. Den fikk lov til å svømme ut i selve hovedvannet etterpå.

Har virkelig mange kosestunder der oppe.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en fin koseplass Magne. Det er laget en handikapbrygge der også. Jeg fisker ikke så mye i Buvann, men dette er vel det vannet isen går først i nærheten av meg, så jeg prøver gjerne først i sesongen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er veien opp til øverste parkering nedafor Buvann om dagen, har den overlevd vinteren? Og vet noen om bommen ved A-brua er åpen eller eventuelt når den åpner?

Har tenkt meg en tur opp for å se på torsdag hvis alt går etter planen. Håper det har skjedd litt frem til da med tanke på de plussgradene vi har i orkankasta om dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tærudtjerna 28.04.2013

Skulle opp til Buvann i dag men sur vind og småregn satte en stopper for det gitt. Tok heller derfor en kjapp tur opp til tærudtjerna som ligger på nogenlunde samme høydemeter for å sjekke is og forhold(Tærudtjerna-250moh - Buvann-ca265moh).

Synet som møtte meg da jeg kom opp var som forventet. Bildene her er fra begge tjerna og det virker som om sjøfiske blir prioritert en stund til... :P

8688349387_1184611fd0_z.jpg

8688352757_a56812a9be_z.jpg

8689474356_d2a535a6aa_z.jpg

8689474858_23e65c0531_z.jpg

8689472954_0197f5ecec_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske tykk is på Buvann ennå. Bare litt åpent i kanta og i utløpet til Gjermåa. Kasta en tung stein ved brygga og den gjorde ikke noe inntrykk for å si det sånn. :P

[attachimg=1]

Lysdammen (badedam) var isfri, men her er strømmen fra Gjermåa så sterk at isen her går raskt.

[attachimg=2]

post-21-13949895823545_thumb.jpg

post-21-1394989582403_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder fra i går, Tom? I år er det jaggu meg seint.. Gleder meg til litt koselig tørrfluefiske i gjermåa igjen, er alltid en fin start på tørrfluesesongen når det svirrer dansefluer og en og annen baetis i det strekket på nedsiden av buvann. Ser noen fine ørreter vake her og der i elva hvert år, men å lure dem på flua før en liten pinne er på først er en utfordring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er fisket mellom Gjerdrumsgjermenningen(seff Gjermåa) og Buvann for tiden ?

Da jeg "vanket" der inne,og lå,for det meste,på Årstavangen,var det stort sett småfisk.

Kun "Kongekulpen" bøy på ok fisk av og til.Gjermenningene holdt stort sett abbor,det er vel annerledes nå ?

Ellers,deilig å se igjen Buvannet,som er det eneste stedet i Romeriksåsene jeg har ligget i telt. ;)

(Vangene var gode å ha.) <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjermåa leverer småfisk som alltid, men innimellom ser jeg snuten på en og annen fin ørret i pannestørrelse. Snella di trenger ikke brems i den elva der for å si det sånn. ;D  Oppe i buvann kan du treffe på fisk opp mot kiloen, og mulig mer men disse er litt vriene å fa tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjermåa leverer småfisk som alltid, men innimellom ser jeg snuten på en og annen fin ørret i pannestørrelse. Snella di trenger ikke brems i den elva der for å si det sånn. ;D  Oppe i buvann kan du treffe på fisk opp mot kiloen, og mulig mer men disse er litt vriene å fa tak i.

Omtrent som før altså. ;)

Nå var ikke vi i "Åsene" for å fiske,mest for de åpne vangene sin skyld,som tillot oss å dra på tur i strengeste vinteren,og fordi vi synes det var flott turterreng. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder fra i går, Tom?

Buvannbilde er fra i går. :)

Willy, jeg har sett noen pene vak i Gjermåa mellom Gjermeningen og Buvann et par ganger (er sjelden der), litt ovenfor Buvann der Gjermåa går i flatt terreng med myrer med gressbelagte kanter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si ifra om du skulle finne på å ta turen innom åsen igjen en gang, Willy, så møter jeg opp med kaffe og kjeks. <<l

Gjett om jeg skal,hvis det skulle bli aktuelt. <<l

Willy, jeg har sett noen pene vak i Gjermåa mellom Gjermeningen og Buvann et par ganger (er sjelden der), litt ovenfor Buvann der Gjermåa går i flatt terreng med myrer med gressbelagte kanter. :)

Kan jeg gjerne tenke meg,er mørkt og mystisk langsmed der,og hvis fisken i Buvann har blitt bedre,skulle det ikke forundre meg om den tar turen dit opp av og til.

Det Kim,er et sted du skulle prøvd libellene dine! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er planen i år der oppe og Robban har vist meg en fin libellenymfe jeg skal prøve å lage noe tilsvarende av. Sesongen blir bra i år, jeg har trua! Tror det blir ny rekord i markakaffekoking i år også, og det er jo ingen uting. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i gjermåa i ny og ne men det er ikke fordi jeg er ute etter stor fisk. Er der fordi strekket er en koselig plass og stort sett ferdes jeg der aleine uten og treffe en eneste sjel. Observerte flere pene vak på ett par plasser i fjor og veit at det står noen halvkiloser oppover. En halvkilos markaørret på en tirsdags ettermiddag er godt nok for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i gjermåa i ny og ne men det er ikke fordi jeg er ute etter stor fisk. Er der fordi strekket er en koselig plass og stort sett ferdes jeg der aleine uten og treffe en eneste sjel. Observerte flere pene vak på ett par plasser i fjor og veit at det står noen halvkiloser oppover. En halvkilos markaørret på en tirsdags ettermiddag er godt nok for meg! :)

enig med deg der ja,har fiske en god del i leira opp i gjennom gode muligheter i elva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle en episode jeg opplevde for en del år siden der Gjermåa renner inn i Buvann. Der på stien kommer et par kliss nakne - det vil si, typen hadde rumpetaske på seg, dama ingen ting.:o Jeg ville ikke stirre så fælt og fisket uinteresert videre men jeg kan huske de så litt "hippieaktige" ut. Helt sprøtt! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerdrum jff kultiverer buvann..og en god del andre vann i Gjerdrum..

det ble også satt ut ruser i buvann for og få tatt opp mye av abboren som var der og for og lage et bedre ørretvann..

sammens med rfa så blir det kultivert gjerdrum...holter...Nannestad og nittedal hakkadal som går under romeriksåsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...