Gå til innhold

Snodig oppførsel.


Frode G.

Anbefalte innlegg

Dette er en ting jeg har grubblet litt over. Jeg har fisket litt rundt forbi og enklete ganger har jeg fått i trynet at nå kommer vel hele Kristiandsand neste tur. Og så ser jeg at de samme personene utleverer seg i samme elv i en film ???

Neste gang  jeg får høre dette av slike personer kommer jeg til å knivstikke de i lysken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de kniv-skills`a du viste under åpninga på Raufoss ifjor, tviler jeg ikke et sekund <<l

Kaptein Sabeltann......

Det der var bare en forsmak. Bare vent til du ser skillsa jeg virkelig sitter på....

Hvis lismotto er: ingenting er så godt som et deilig knivstikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Dette er en ting jeg har grubblet litt over. Jeg har fisket litt rundt forbi og enklete ganger har jeg fått i trynet at nå kommer vel hele Kristiandsand neste tur. Og så ser jeg at de samme personene utleverer seg i samme elv i en film ???

Neste gang  jeg får høre dette av slike personer kommer jeg til å knivstikke de i lysken!

Hmm kjenner igjen dette..

En jeg kjenner til var veldig opptatt av å holde et vasdrag hemmelig, jeg ble stor i øynene da samme person reiste rund og holdt foredrag om det fantastiske fisket i det samme vassdraget.

Det viser seg vel at de vil ha berømmelsen selv, det er derfor de vil "holde elva hemmelig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet..... Skal du på åpninga der i år også?

....Skal du det, må jeg nemlig pakke med meg glock`en, sage av hagla og handle meg pepperspray <<l

Vet ikke om jeg har nerver nok til det. Men til mitt forsvar så var det JB sin feil i fjor at jeg ble drita. Han sjenket meg. Kansje jeg fikk noe i drinken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vært og fisket i hunnselva ved raufoss ; hold ihvertfall kjeft om det her inne ! Døgnfluene blir stresset av mye trafikk langs elva, og noen ganger fører det til at de ikke klekker før i slutten av januar.

Mye pukkellaks har gått opp i elva fra mjøsa allerede i vår, så alt ser lovende ut  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men særiøst så skjønner jeg meg ikke på folk som prøver å late som om at de bryr seg om et vassdrag når de stiller i en fuckings film. Det kommer jo til å sverme med folk til sommeren. Og når de atpåtil er eplekjekke når du treffer de så kan de i grunnen drite og dra til helvete.

En ting hvis man er slik i utgangspunktet men når man maner til (på en overlegen måte) stillhet om vassdraget for så å eksponere på en slik måte så ryk og reis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vært og fisket i hunnselva ved raufoss ; hold ihvertfall kjeft om det her inne ! Døgnfluene blir stresset av mye trafikk langs elva, og noen ganger fører det til at de ikke klekker før i slutten av januar.

Mye pukkellaks har gått opp i elva fra mjøsa allerede i vår, så alt ser lovende ut  <<l

Hørte rykter om at Perry har satt ut noen store stealheads også.  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg henge meg på med surmuling rundt oppførsel?

Altså: Jeg var muligens inne på "deres" revir, da jeg tok noen kast et par hundre meter unna den fluekastende kameratflokken på fire.

Dette er i sjøen.

Men sosial som jeg er, så trasket jeg bortom etter noen minutter.

Først gadd kun en snu seg halveis for å mumle et halvhjertet svar på mitt Mårn!. Så jeg følte jeg måtte gjøre noe da, siden jeg tross alt stod der, som en tosk...

Egentlig, så ble jeg faktisk litt fandenivoldsk. OK, man skal vel bare godta at folk ikke liker trynet på en, men når alle snur ryggen til en fiskefrende, og fortsetter inside-pratet, da blir jeg litt satt ut.

Så jeg følte at det var på tide med gode og gamle "Kjent noe eller?", "Sett no eller?", "Åssen fluer har dere prøvd a?", samt innertieren  "Fisker dere mye her eller?"

Jeg så hvor slitsomt han ene stakkaren som stod nærmest syntes dette var. Halvkvalte svar ble levert. Uten høflighetsfraser som f.eks. "Du da?"

Jeg fortsatte:

"Prøvd andre steder eller?", "Asså ingen kontakt i det hele tatt, lissom?", "Faen, det er sikkert den kalde vintern, ikke sant?"

Jeg er dønn sikker på at de så på meg som en amatørmessig idiot. Det kan muligens også ha noe med at jeg ikke hadde på meg vadere denne dagen å gjøre. Men, pogher heller, de må da ha sett den gromme Simms-vesten min?

Nesten like fjongt som deres matchende utstyr. Jeg sjekket ånden, luktet under armene, gjemte de billige polaroidbrillene, og skjulte Slate-snella med handa.

Men da jeg høyt og tydelig forkynte min avreise med noe sånn som "Jo kara. Hyggelig å prate med dere altså", snudde faktisk hele gjengen seg og sendte meg avgårde med inside-humor jeg ikke fattet en drit av.

-Yess!, tenkte jeg. -Jeg er populær allikevel!

Det verste er at jeg tør banne på at de sikkert har en eller annen blogg hvor de legger ut om "det fantastiske samholdet mellom fluefiskere"...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er inne på noe her Dryflyfool... Samholdet mellom fluefiskere skal liksom være så bra, og det er vel ofte det... Men, det har hendt jeg har møtt på folk i ukjente elver hvor jeg har hatt bra fiske og fått fine fisker... Når jeg har møtt på folk på disse stedene, får jeg følelsen av at dem mener at jeg sniker i hagen dems... Såvidt de klarer å hilse, tisking og hvisking, i flere tilfeller sitter dem og lyver så det renner om elva, som om dem tror det er første gangen jeg er der...da er det bedre å ikke si noe i det hele tatt!

Men av og til har jeg møtt på en kar med gummistøvler, snål hatt og gammel bambus, som fisker med altfor kort fortom... Denne karen er alltid trivelig. Jeg har mange timer langs den ene elva med han, og det har også hendt at det har endt opp med at vi plutselig går å fisker sammen. Jeg vet kun fornavnet hans, ikke vet jeg hvor han er fra, og heller ikke om han fisker andre steder...

Jeg må innrømme at jeg savner han fyren der, og jeg håper vi treffes i løpet av sommeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ting jeg har grubblet litt over. Jeg har fisket litt rundt forbi og enklete ganger har jeg fått i trynet at nå kommer vel hele Kristiandsand neste tur. Og så ser jeg at de samme personene utleverer seg i samme elv i en film ???

Neste gang  jeg får høre dette av slike personer kommer jeg til å knivstikke de i lysken!

Skjønner de godt jeg, du forstyrret sikkert filmingen.  Eller at en av de holdt på med bloggen sin. Fysj fy skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si mye om dette temaet og meningene er nok mange. Det har nok litt å gjøre med generasjoner som ikke helt er på samme linje også, men samme hva årsakene og meningene er så kjenner nok en del seg igjen i dette.

Mulig det er tiden vi lever i hvor mange er veldig opptatt av å bli sett på nettet og det å "være noe" innen sitt "fagfelt". Man vil være "kjendis" i et miljø som er latterlig lite internasjonalt. Vi snakker om fluefiske her og ikke rakett-forskning eller noe særlig av betydning for verdens utvikling (verden går videre uten fluefiske selv om det kan virke sjokkerende for noen).

Eller så er det bare det an de som er over 30 begynner å bli gamle og ikke skjønner seg på "ungdommen nå til dags"..

Hva det nå er så må jeg også innrømme å både ha vært den grinete fyren og ha møtt slike grinete fyrer samt de som vil bli kjendiser. Vil si at det er stor forskjell blant disse. Noen klarer faktisk å være "kjendiser", men også hyggelige/profesjonelle samtidig. Andre blir den sære typen som ikke vil verken se eller prate med andre fiskere selv om de påtreffes ved fjorden (som ikke er et veldig hemmelig sted).

Når jeg selv har vært den grinete fyren så er det mest mot slukfiskere som stiller seg helt oppå deg og kaster sluken over lina di. Da er det ikke så rart man kan bli litt innesluttet og sur. Ikke alle er sånn så det å dra alle sluk/mark fiskere over samme kam blir ikke rettferdig. Ellers så bruker jeg være i det runde hjørnet når jeg treffer likesinnede (fluefiskere) langs med elva. Man må ikke dele hele livshistorien, men de klassiske "Har det blitt noe?" og "Hva fisker du med?" må man jo regne med.

Men man kommer nok ikke utenom den kjipeste typen og det er de som er både verdensmestere og dømmende i en herlig pakke. En kort historie rundt dette:

Var i Femundsmarka for noen år siden og når vi er der så vaser vi ikke rundt i komplett Hemsil uniform. Blir vanlig tur bekledning for det meste så da ser man jo ganske "noob" ut for enkelte. Traff på en liten gjeng som satt ved en elv og spanet etter vak. De hadde derimot uniformen på og selv Simms hadde vært stolte av disse karene. Kompisen og jeg svingte innom for en kort prat og det var ikke populært nei... snakk om kalde skuldre! Var som å snakke til en vegg. En vegg om synes du var like irriterende som all myggen surrende rundt hodet. Vi skjønte tegninga og lusket over elva til andre bredden.

Sånn ble vi sittende på hver vår bredd uten å kommunisere. Maken til idioti. Uansett så er av og til "rettferdigheten" på ens side og enden på visa ble at jeg tok den største fisken, rett foran trynet på disse folkene kun iført feltbukse og fjelljakke. Team "sitte timesvis å spane uten å fiske eller hilse på noen andre" ble nok sure for de forsvant kort tid etterpå.

Det mest håpløse er at jeg traff igjen en av disse karene ved Rena's bredder noen år etterpå og da var jeg selv iført Simms uniform. Fyren husket meg ikke igjen da jeg hadde lagt bort felt uniformen så han var veldig pratsom nå angående tekniske ting angående fiske. Hadde mest lyst til å holde fyren under vann noen minutter, men ville ikke synke til samme nivå så det ble både "Har det blitt noe?" og "Hva fisker du med?"

Konklusjon? Vet ikke, men folk er forskjellige selv om de har en fluestang i hånda. Idioter treffer man over alt, også innen fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg dessverre du har rett i Fredrik og fenomenet finnes nok i alle grupperinger, også blant de med fluestang. Ikke ser jeg poenget med det da vi ikke akkurat er mange som bedriver denne snodige sporten i Norge (eller i verden for den saks skyld).

Skulle tro vi heller burde stå litt sammen for å gjøre sporten bedre og utvide miljøet, men for noen er dette tydeligvis helt uaktuelt. De er best, vet best og kjenner alle som er verdt å kjenne. Resten er bare ubetydelige "wannabes" eller fyllmasse som dukker opp ved elver og vann som bare de kule har rett til å fiske i. Klart man har plasser som man vil holde for seg selv, men da blir det litt opp-ned å dele bilder og video fra området for deretter klage når andre fiskere dukker opp ved grom hølen i etterkant  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har selv blitt bedt om å lære noen bekjente fluefiske, bare for å opdage at tanken bak var at det var "tingen å gjøre"

De kom fra finans..... Og golf var blitt SÅÅÅÅÅ "yesterday"

Gidda ikke mere da jeg oppdaga det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Såpass ja? Erremulig??

Jeg jobber med IT og der er fluefiske ikke "tingen å gjøre" for å si den sånn. De fleste vet ikke hva det er og synes bare jeg bruker for mange timer utendørs der det er kaldt, vått og ekkelt..  ;)

Kjenner den følelsen ja... Morsomt når de som vet at jeg er fluefisker absolutt skal fortelle om fantastiske fangster på garn.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Var i Femundsmarka for noen år siden og når vi er der så vaser vi ikke rundt i komplett Hemsil uniform. Blir vanlig tur bekledning for det meste så da ser man jo ganske "noob" ut for enkelte. Traff på en liten gjeng som satt ved en elv og spanet etter vak. De hadde derimot uniformen på og selv Simms hadde vært stolte av disse karene. Kompisen og jeg svingte innom for en kort prat og det var ikke populært nei... snakk om kalde skuldre! Var som å snakke til en vegg. En vegg om synes du var like irriterende som all myggen surrende rundt hodet. Vi skjønte tegninga og lusket over elva til andre bredden.

Sånn ble vi sittende på hver vår bredd uten å kommunisere. Maken til idioti. Uansett så er av og til "rettferdigheten" på ens side og enden på visa ble at jeg tok den største fisken, rett foran trynet på disse folkene kun iført feltbukse og fjelljakke. Team "sitte timesvis å spane uten å fiske eller hilse på noen andre" ble nok sure for de forsvant kort tid etterpå.

Det mest håpløse er at jeg traff igjen en av disse karene ved Rena's bredder noen år etterpå og da var jeg selv iført Simms uniform. Fyren husket meg ikke igjen da jeg hadde lagt bort felt uniformen så han var veldig pratsom nå angående tekniske ting angående fiske. Hadde mest lyst til å holde fyren under vann noen minutter, men ville ikke synke til samme nivå så det ble både "Har det blitt noe?" og "Hva fisker du med?"

Konklusjon? Vet ikke, men folk er forskjellige selv om de har en fluestang i hånda. Idioter treffer man over alt, også innen fluefiske.

Ahh. Det gir meg vann på mølla for å fortelle en historie jeg sikkert har fortalt før:

Jeg har en liten temmelighemmeligelv jeg har fisket i de siste tiåra. Denne gangen hadde jeg med min salig far, og vi koste oss så det holdt. Jeg tør påstå jeg kjenner denne elva bedre enn mine bukselommer.

I alle fall hadde Fatter og jeg fått kveldsroen, et par pils og en GD eller to var senket foran den gamle campingvogna hans vi hadde tredd innimellom noen trær borti veien, og vi fant ut at det kunne være på sin plass å traske litt langs elva. Vaderne hang til tørk, så det ble type grilldress for Fatter/olabukser for meg.

Livet lekte, vi hadde en nyåpna bjørnunge i handa, og svalene fløy lavt.

Nederst på det første strekket satt det en alvorlig gjeng. Alle hadde slike luer, eller "beanies", som Lenth hadde i sin mest aktuelle film da (Jeg sier det igjen: Jeg digger Lenth, men ikke kopiene.).

Han ene satt og sotet stangringene med en lighter.

Han andre satt med walkietalkie og kommuniserte med neste gjeng lenger nedover elva.

De andre satt med snusen under leppa, og spaaaaanet utover brekket.

Vi hørte på kommunikasjonen via walkietalkien at dette var Hemsil-folk som hadde byttet beite da ikke alt var som på film der oppe.

De var drevne.

De hadde Riktig antrekk.

De lå lavt i terrenget.

De timet en fisk.

"Vi har anslått at den er oppe ca. hvert ørtende minutt. Vi kan jo ikke gå ut og kaste helt vilt før den har blitt skikkelig steady. Nå har den vist seg fire ganger. Det holder ikke."

Endelig noen ord fra gutta! Men de andre fire satt fortsatt med ryggen til og fnyste over fantepakket som kom dinglende.

"Jammen ser dere ikke de som vaker noen ti-metre oppover a?", ble møtt med unison fnising, og

"Joa. Bare kast på silda dere!"

Da kom Fatter med de bevingede ord:

"Du junior. Gidder du å hente opp en steikefisk til kvelds, eller? Jeg kan holde pilsen din."

Vi gikk noen få meter oppover. Det lille dryppvaket kjente jeg igjen. Spent spinner på, et par ustødige bakslenger, og utpå føyk det. *Slurp*. På pur f grisekjørte jeg aura rett inn. Det var et helvetes leven i overflata, jeg greip fisken med hånda, og viste den frem for Fatter;

"Sånn ca. litt over kiloen(1.3). Passer`n i panna?"

"Joa, grei den"

Så kakka jeg den i huet med neven, vi skålte, og så vandret vi mot vogna...

   

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...