Gå til innhold

Flytering. Hvilken type skal man velge?


Gustav

Anbefalte innlegg

Hvilken type man skal velge, kommer jo ann på hvor mye man har tenkt til å gi.

V-formet går vel lettere i vannet enn en med u-form, så det er sikkert å foretrekke?

Vil bare nevne at Prima har tilbud på RT bellyer nå, til 1199,- med svømmeføtter, og billigere tror jeg ikke det er mulig å få det i norge. Det er halv pris :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!!

 

Jeg har brukt både U, V og har nå en pontongtype.

Hva du skal velge avhenger etter mitt skjønn først og fremst om hvor du skal bruke den. Dersom du ikke skal gå noe særlig med den ville jeg utvilsomt valgt en pontong-type. Du sitter høyere, padler raskere og slipper å overraske deg selv når dobbelttrekket slår i vannet så det spruter!

 

Det finnes både små og store pontongbåter, jeg har den mindre sorten uten årer og mye "leamikk". Det er tilstrekkelig med lommer og den er god å sitte i. Jeg får også pakket den ned i sekken min når jeg skal gå litt.

 

Dersom du ikke skal gå mange timer og er avhengig av å ha med deg mat, sovepose, telt, etc. ville jeg utvilsomt valgt en pontong.

 

Sats merker som har god kvalitet på sømmer, stoff og glidelåser.

F.eks. Creek Company, Woodriver, Outcast, Trout Traps, Classic, og Water Skeeter. PÅ denne siden kan du se på mange forskjellige: http://www.float-man.com/

 

Ellers så har jeg noen på linksiden min.

 

mvh

Rune

runebelly2.jpg

runebelly.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Guideline Drifter har jeg sett på, men ja feil merke. Pool 12 har vel også en variant trur jeg.

 

Ja var en lang link ja

Derfor du bruker *url=http://link*test*/url*

 

Og bytt ut * ,ed [] feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på prima villmarksliv på lørdag, og da solgte de 10 stk Ron Thomson til 800. Det var så billig at jeg ikke hadde råd til å la vær, og den funker vel greit. Saken er at den kommer nok ikke akkurat til å vare evig, og jeg vil ikke føle meg trygg nok til å padle til danmark akkurat. Selv om det står at det er 2 flyteelementer, er den andre bare en liten ryggstøe som ikke har noen flytefunksjon om det skulle gå hull på den store. Og kvaliteten på disse elementene er vel på nivå med bensinstasjon bademadrasser...

Det er vel som så mye annet at du får hva du betaler for. JEg tror jeg skal klare å ha ganske mye moro med den likavæl, selv om jeg kanskje bør belage meg på å ha med lappesaker, ikke dra på de lengste ekspedisjonene og muligens ta advarselen om å alltid bruke flytevest alvorlig. Bare for å ha sagt det også har prima ganske mange andre veldig bra tilbud for tiden.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg har hatt den der Kjetil. Har brukt den mye og aldri hatt problemer med hull og slike ting. En ting som IKKE er bra med den er glidlåsen. Men dette fixet jeg fort ved å bytte ut den gamle

 

Du sitter forholdsvis dypt i den og det er som du sier,, du får det du betaler for :) Hadde min i 3 eller 4 år, aldri hatt no særlig problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp at det går an å kjøpe ny innerslange av bedre kvalitet hos nordisk.... er jo en fin mulighet... (slettes ikke alltid så lett å få tak i deler lengre i vårt forbrukersamfunn......For en stund siden ble jeg faktisk bedt av "seviceavd." på sølvkroken om å kjøpe meg en ny haspelsnelle fordi jeg hadde mista skrua til å feste sveiva! tenk det a! :evil: )

 

Men det er jo ikke alltid noe vits å ha de neste og dyreste modellene heller. Det hvertfall nok av saker å bruke penger på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid både u-shape, v-shape og nå en pantoon greie fra AF.

 

Mitt råd er å gå rett på en slik en. Enten Drifter fra Guidline, den fra Pool12, Trout unlimited eller FishCat.

 

Man får en helt annen følelse med slike båter. Sitter mye høyere, får bedre utsyn samt enklere og kaste.

 

Koster ca. 500kr++ mer, men fisker du my er det verdt det.

 

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til U eller V-shape.

Men for all del. Uansett hva man har av fasonger og duppeditter, er flytering drit skoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også bestilt drifter`n og lurer på om hvordan den er å frakte med tanke på de som bruker sykkel. ;) (såkalte sprekinger)

 

Vet du når isen bruker å gå på Rungstadvatnet Tormod?

Kan vel ikke være såå mange uker til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sykle med den i oppblåst tilstand er du avhengig av medvind i orkan styrke :)

 

Man bør nok ha den i en sekk, og da vil jeg mene du minimum bør ha en 80 liters sekk for å få plass til alt.

 

Klarere man å pakke den så flat som når den kommer fra butikken kan du sikkert få den ned i en stor skolesekk....

 

Rungstadvatnet vil nok ha is i enda 3-4 uker vil jeg tro... Men straks den går begynner fjærmyggen å klekke. Man kan faktisk fiske på vakende fisk før hele vannet er isfritt.

 

Ikke lenge igjen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å få både vadere og bellyboat i en stor bag når jeg skal bruke den.

Rungstadvatnet vil nok ha is i enda 3-4 uker vil jeg tro... Men straks den går begynner fjærmyggen å klekke. Man kan faktisk fiske på vakende fisk før hele vannet er isfritt.

Da er det jo bare å finne en frivillig til å begynne å hakke. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bag på min første Belly, det fungerte ypperlig, men da var den noe mindre enn driftern....

 

Skal du til Rungstad går det jo greit å sykle med bag, men til Svarttjønna kan det bli tussi.

 

Det jeg gjør er å (kjører bil :)), eller å blåse den opp, for så å bære den med bæreseler oppover. Vaderner og skoene legger jeg i lommene på båten.

 

 

PS! Om regnet fortsetter tror jeg du kan spare deg for å hakke hull på isen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bæreutstyr til bellybåter. Jeg har sett en type som består en sekk man legger midt i ringen, og på denne sekken er bærereimene festet. Sekken låser seg mot setet i ringen, og så er det bare å fylle den (sekken) opp med svømmeføtter, vadebuske og hva du nå trenger. Husker bare ikke hvor jeg så det...

Enig at det er noe ræl å sykle med. Fordelen er at du slipper å bremse i nedforbakker.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...