Gå til innhold

Børstemarken Frode


Robban

Anbefalte innlegg

Hei.

La ut en børstis i fluedatabasen. Ikke noe nytt mønster , men en gammel kjenning jeg brukte før. Vet ikke noe om opphavsmann,hvis noe sånn finnes, så jeg kalte den like greit for Frode nå ;)

Edit: Var jo bare ensformige farger før, så de blir litt mere spennende nå med black barred strips.

+ at det er jo så morro å sitte å sy litt ;D

Meget fin gange, og ikke så komplisert egentlig <<l

Oppskrift finner dere her : http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=151&flyid=306

Et lite bildet legger jeg også her.

Med tanke på antall bilder, og rezise osv kunne jeg heller lagd en vid, faen ting tar tid >:(.

Håper noen binder et par eksemplarer eller så blir jeg fly forbannet og furter i månedsvis ;D ;D ;D ;D

[attachimg=1]

Har man, så lager man noen litt mindre utgaver med ekorn zonker. Det er bærre lekkert <<l;D

Ps. Børstemarkimitasjoner funker ikke bare i saltvann bare så det er sagt <<l;D:o

[attachimg=2]

Edit 2:

Så det manglet et par bilder i databasen, men klok av skade hender det ofte at ting går gale veien når man skal gjøre litt edit der :-\.

Jeg tusjer undersiden på zonkerstrips'n. Her kan man blande inn farger man mener passer.

En meget vis mann jeg kjenner liker blanding av farger, derfor tar jeg med det her. Jeg pleier å lytte til vise menn ;)

Her tusjer vi med oliven <<l;D

[attachimg=3]

post-982-13949895820106_thumb.jpg

post-982-13949895820591_thumb.jpg

post-982-1394989582113_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å ha kroken i enden. Hadde lugg på en zonkerbørstis forrige helg men den satt seff ikke da flua var bundet med kroken forran. At dette kom til å skje visste jeg på forhånd, men likavæl... stupid.. ;D

Jeg har farga undersiden av zonkerskinnet med tusj på ett par av fluene mine men opplevde at dem blei stivere enn ellers. Hva mener du om dette? Funker det å bare gni litt på skinnet? Har ikke fått testa dem enda.

Fin denna børstisen her, Robban, Skulle hatt ett par av dem forrige helg. Sjøørreten vi poppa magan på hadde 100% oliven børstemark i magen så tiden for disse fluene er nå. Skal garantert bruke dette mønsteret på neste runde, da sitter'n. Thank you!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å ha kroken i enden. Hadde lugg på en zonkerbørstis forrige helg men den satt seff ikke da flua var bundet med kroken forran. At dette kom til å skje visste jeg på forhånd, men likavæl... stupid.. ;D

Jeg har farga undersiden av zonkerskinnet med tusj på ett par av fluene mine men opplevde at dem blei stivere enn ellers. Hva mener du om dette? Funker det å bare gni litt på skinnet? Har ikke fått testa dem enda.

Fin denna børstisen her, Robban, Skulle hatt ett par av dem forrige helg. Sjøørreten vi poppa magan på hadde 100% oliven børstemark i magen så tiden for disse fluene er nå. Skal garantert bruke dette mønsteret på neste runde, da sitter'n. Thank you!  :)

Hei waffer'n.

Hvis du ser på oppskriften i fluedatabasen så ser du at jeg syr inn en type multiflament i zonker'n(bilde 9 og 10).

Ny teknologi osv så er de mye mykere nå enn før.

Jo tynnere du bruker, jo mere liv, men husk at en flue som blir denga frem og tilbake x antall ganger blir utsatt for mye mekanisk slitasje. Tyngde bakkrok og bead foran har åsså betydning for gange i vannet.

Mellom 0.13 og 0.18 multi er fint. Sufix'n på bildet er meget lik noe jeg mener passer best, som heter power pro.

At man tusjer zonker føles kun stivere ved bindestikka, det har ingen praktisk betydning i vannet , bare fordeler.

Hvis man finner på å lage en slik flue så husk at zonkeren-strip'n bør være en bitteliten anelse slakkere enn multin'n mellom bakrok og frem krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...