Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Om man er 180cm og 75 kilo. Hva velger man i størrelsesjungelen til simms? M, M-L, L? Jeg er særdeles folkesky og vil nødig oppsøke en forhandler for å prøve bukser. På forhånd takk!

Vi anbefaler vanligvis å oppsøke norske butikker for å prøve seg frem til riktig størrelse på slike ting, for så å handle til langt rimeligere pris fra usa, men dagens dollarkurs er desverre ikke all verden å juble over. I tillegg er du folkesky som du sier, og jeg kommer ikke på noen selvbetjente Simms-sjapper her til lands i farten . . .

Nei, da blir mitt beste råd å kjøpe ei av hver av buksene i aktuell størrelse, så slipper du å bli ansett som han kjipe fluefiskeren, som nøyde seg med 1 stk vadebukse.

Skulle buksa i str L være for stor så er det fullt mulig å selge den, til feks meg, til halv pris.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar, karer! Jeg vurderer å prøve budsjettbuksa til SIMMS i håp om at logoen på brystet vil gi meg evig beskyttelse mot kvist, kvast og livslang holdbarhet sammenliknet med bukser til samme pris fra andre produsenter.

I den sammenheng må jeg be de allmektige om et råd til. Det har seg nemlig slik at skulle jeg møte en simmsmann stinn av rivercred langs ei elv, utløser det voldsomme reaksjoner inni meg. Jeg får umiddelbart følelsen av å være til bry for vedkommende og selvtilliten tilintetgjøres på et blunk da denne personen åpenbart er flinkere enn meg på alle sett og vis. Noe som igjen fører til at om jeg i det hele tatt tørr å ta et kast går det garantert til helvette. Vedkommendes rivercred friker meg rett og slett ut. Mindreverdighetskomplekser og skyldfølelse raser i kroppen. Dette er jo ubehagelige greier og jeg ønsker på ingen måte å utsette andre for slike opplevelser. Om jeg kjøper meg simmsvadere i tillegg til at jeg allerede har rumpetaske med samme merke begynner jeg jo sikkert å se ganske proff ut, eller?

Er det noen måte for meg å kunne sende signaler til folk langs elva at her kommer det en real kar, uten intensjoner om å håne de med credfattige antrekk, tross i to simmslogoer?

Hjelper det kanskje å supplere med noe RT eller pool12stasj?

Dette ble kanskje en litt vel personlig utlevering, men hvem er vel bedre til å håndtere sensitiv informasjon enn dere?

Kanskje jeg bare ikke har ryggrad til å drive med denne beintøffe hobbyen...

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar, karer! Jeg vurderer å prøve budsjettbuksa til SIMMS i håp om at logoen på brystet vil gi meg evig beskyttelse mot kvist, kvast og livslang holdbarhet sammenliknet med bukser til samme pris fra andre produsenter.

I den sammenheng må jeg be de allmektige om et råd til. Det har seg nemlig slik at skulle jeg møte en simmsmann stinn av rivercred langs ei elv, utløser det voldsomme reaksjoner inni meg. Jeg får umiddelbart følelsen av å være til bry for vedkommende og selvtilliten tilintetgjøres på et blunk da denne personen åpenbart er flinkere enn meg på alle sett og vis. Noe som igjen fører til at om jeg i det hele tatt tørr å ta et kast går det garantert til helvette. Vedkommendes rivercred friker meg rett og slett ut. Mindreverdighetskomplekser og skyldfølelse raser i kroppen. Dette er jo ubehagelige greier og jeg ønsker på ingen måte å utsette andre for slike opplevelser. Om jeg kjøper meg simmsvadere i tillegg til at jeg allerede har rumpetaske med samme merke begynner jeg jo sikkert å se ganske proff ut, eller?

Er det noen måte for meg å kunne sende signaler til folk langs elva at her kommer det en real kar, uten intensjoner om å håne de med credfattige antrekk, tross i to simmslogoer?

Hjelper det kanskje å supplere med noe RT eller pool12stasj?

Dette ble kanskje en litt vel personlig utlevering, men hvem er vel bedre til å håndtere sensitiv informasjon enn dere?

Kanskje jeg bare ikke har ryggrad til å drive med denne beintøffe hobbyen...

I ditt tilfelle her er min anbefaling at du konsekvent går å ser ned i bakken når du vanker langs disse guru-infiserte elvene, for på den måten å vise din ydmykhet.

Rumpetaska avslører langt på vei at du ikke medfører noen trussel mot noen (jada, hjelper ikke hvilken logo den har . . . Rumpetaske er og blir rumpetaske), men en "unnskyld at jeg er til" holdning blir aldri feil.

Selv måtte jeg jobbe litt for ikke å tape ansikt etter at jeg begynte å drasse på en Abu stolsekk overalt jeg fisker, men når folk ser hvor flink jeg er til å sitte på den, så skjønner de at denne karen har fått såpass mye stor fisk at han tar livet med ro langs elva.

Med rumpetaske signaliserer man at man er en streber, en som jager desperat rundt etter fisk, i håp om før eller siden å slumpe borti en som berger sesongen.

Trøst deg med at taska er bedre enn slingpack, chestpack, jetpack og shitpack . . . Det er da noe :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert etter trykk frå damo at jeg selger alt fluefiske utstyr, muligens ikke Lidl stangen da den har en Ern på 6,15432 samt Moi bøy og tøy samt stuede komodebein inklusiv forkjølelse med et aldri så lite snev av snellefett (Obs) den gamle typen fra før Herbjørn Sørebø sin tid, som forøvrig lukter litt som kannabis...også hørt rykter fra temmelig upålitelig hold at han som ga liv til denne stanga også var fjøsrøkter. Men til spørsmålet bør jeg beholde den?

Endret av Hamlis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller det seg med vest. Ang rivercred altså?

Vest gir Cred. Black Eagle har de beste. Blåkopi av Simms til godt under halv pris, G-Sport i Bagn førte denne, i hvertfall på

90-tallet. Ulempen er at den militærgrønne fargen i kombinasjon med ørnelogoen får det til å se ut som om du deltok i 2. verdenskrig - på feil side, men jeg tåler å bli mistenkt for nazisympatier. Heller det enn å bli mistenkt for å fiske med streamer i hvertfall. Og da kommer jeg til å tenke på Truls (THJ). Du er sikkert en hyggelig kar, men du driver ikke med fluefiske og må søke profesjonell hjelp øyeblikkelig. Samtaleterapi pleier å ha god effekt, men her er det bare medisiner som kan hjelpe. Det er i hvertfall helt sikkert!

Endret av .JB
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Og da kommer jeg til å tenke på Truls (THJ). Du er sikkert en hyggelig kar, men du driver ikke med fluefiske og må søke profesjonell hjelp øyeblikkelig. Samtaleterapi pleier å ha god effekt, men her er det bare medisiner som kan hjelpe. Det er i hvertfall helt sikkert!

Det nytter nok ikke med bare prat her i gården nei!

Hvilke medisiner hadde du sett for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig opptatt av river cred, selv om jeg sjelden møter folk når jeg fisker. Men, det kan jo skje, og da blir spørsmålet. Hender seg at jeg fisker med en kompis. Han har billig vadeutstyr og en Ron Thompson vest. Dersom vi møter folk med dyrt utstyr og da følgelig har dritpeiling, hvordan vil dette påvirke min rivercred? Bør jeg droppe han helt, eller tror dere det er nok at jeg later som jeg ikke kjenner ham, eller vil garvede pros gjennomskue dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært alene en stund nå, og dertil sjef under eget tak.

I og med at fruen har vært på ferie, har jeg hatt få og sjefe over, så de forbannede hus sysler som går av seg selv når man er to, ligger alltid å venter når man er èn. I dag skulle klesvasken tas, da kjærringa var i annmars, og maskinen ble skrudd på 50 grader celsius da jeg mener det er et fint tall. Ikke for mye, ikke for lite.

Rpm stod på 1200(maks). Maks omdreininger høres også tøffest ut, samt at vannet presses bedre ut fra tøyet.

Programvalg ble "B". Det er også en god middelvei å gå, som ofte gir bra resultater. Etter endt syklus, ble tøyet hengt opp(ingen tørketrommel i leiligheten), og de var overraskende no inn i helvete bløte. Såpass at jeg måtte legge 2 håndklær på gulvet for å hindre vannskade på parketten.

Spørsmålet blir da, hva pokker skjedde?

Eller kort forklart; hva faen er korrekt programvalg på en vaskemaskin? (Temperatur har jeg koll på, justerer den etter møkkheten på tøy,og det har alltid virket).

Alternativene er a-b-c-d-e, samt noen symboler. 

Har ingen manual, samt leitet på nett, ellers hadde jeg ikke spurt. 

En annen ting, parketten er såkalt gummitre. Gummi er da visserlig temmelig vanntett? Hvorfor ikke da parketten min?

Hvor er temperatur-symbolet på tastaturet mitt(den lille rundingen oppe til høyre? Og gjelder den både for Fahrenheit og Celsius?

Beklager rotete spørsmålsstilling, men følte jeg måtte forklare det hele for de andre som leser dette, slik at jeg ikke framstår som en total idiot. Dette er vel også som vanlig rett opp i gaten av ting dere kan. 

(produsent er forøvrig Bosch, uvisst produksjonsår)

 

stor klem, 

og takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter nok ikke med bare prat her i gården nei!

Hvilke medisiner hadde du sett for deg?

Med så lang svartid, og behov for medisinering som dere har pålagt meg, så er det ikke rart at noen tar saken i egne hender og svarer.

Overser dere oss, eller venter vi i spenning over det mest geniale svaret på såpass omfattende ting som meningen med livet, og hvorfor det er riktig å sveive med høyre hånd og sånn?

Hilsen pleietrengende!

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars og JB.

Jeg har noen spørsmål som tidligere er stilt i denne tråden som dere ikke svarer på.

Hva er grunnen til det?

Tidspress,eller er det så enkelt som at dere egentlig ikke har peiling,og er to amatører

med hengeromper?

Ferietid vet du, Tom ;-)

Vi er innom å ser hva dere skriver, men siden vi er i feriemodus så kommer svarene først når vi har overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir noen mil i bil både på jobb og privat, og selv om veistandarden i Norge er ekstremt høy, kommer man jo innimellom(sjelden) til et område med vegarbeid. Og i den forbindelse har jeg et lite "feriespørsmål": i forkant av slike vegarbeidsområder står det ofte skilt med teksten" langsgående asfaltkant", selv om asfaltkanten som regel går på tvers av veien. Hvorfor står det langsgående, når den går på tvers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære -Lars- og JB,

 

Jeg har et dilemma dere kanskje kan hjelpe meg med:

Jeg har anledning til å dra på tur med stang og videokamera i ettermiddag/kveld. 

Værmeldinga er veldig bra, med varmt, trykkende og nesten helt vindstille. De neste fire-fem dagene meldes det stort sett drittvær.

Det er spesielt to elver som peker seg ut mht vannstand og klekkinger.

La oss kalle dem elv A og B:

 

Elv A krever noen kilometers marsj, ligger avsides til, renner gjennom svært vakker natur rett over tregrensen, og har meget lavt fiskepress. Muligheter for stor ørret og røye. 

 

Elv B er tilgjengelig med bil, ligger i lavlandet i vakkert kulturlandskap, og har relativt høyt fiskepress. Meget gode muligheter for stor ørret.

 

Ved første øyekast virker dette opplagt - elv A må jo være det selvsagte valget?

Det som kompliserer det hele litt er at elv A er langt mer lunefull enn elv B. Den kan, i likhet med de fleste fjellelver, være totalt livløs når den burde ha kokt av vakende storfisk. Elv B er langt mer pålitelig.

Elv A er også meget vindutsatt, og erfarningsmessig bryr vinden seg lite om hva yr.no melder.

 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg gå for gull (elv A), eller kjøre safe (elv B )?

 

Med vennlig hilsen

 

 

Håvard Stubø

Endret av Håvard Stubø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for spørsmål, Håvard. Et relativt enkelt spørsmål å besvare var det også.

 

Dette er ikke engang et dilemma. Skulle det vært et ekte dilemma så måtte A vært langt mindre lunefull, og i tillegg måtte den ha bydd på fri børst og lettkledde damer (hooters bar-aktig etablissement) slikt at man rask og enkelt kom over akutt-depresjonen knyttet til fraværende klekkinger, forsvunnen storfisk og kraftige vindbyger. Du bør helt klart gå for B. Skjønner ikke engang hvordan du kom over A. Var det vei/t-bane dit før?

Endret av .JB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir noen mil i bil både på jobb og privat, og selv om veistandarden i Norge er ekstremt høy, kommer man jo innimellom(sjelden) til et område med vegarbeid. Og i den forbindelse har jeg et lite "feriespørsmål": i forkant av slike vegarbeidsområder står det ofte skilt med teksten" langsgående asfaltkant", selv om asfaltkanten som regel går på tvers av veien. Hvorfor står det langsgående, når den går på tvers?

Godt observert Brumund, og svaret gir seg litt selv . . . Det virker rett og slett litt dumt å si/skrive tversgående asfaltkant. Det er ikke et gangbart uttrykk.

Man ønsker vel heller ikke at bilistene skal bremse opp, og skape farlige situasjoner, noe man garantert ville gjort om det sto skilt om tversgående asfaltkant.

Ellers kan jeg melde om litt urolig mage, etter å ha spist gele med vaniljesaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksistensielt dilemma: bør pannekaker rulles sammen eller brettes?

Jeg vil si det så enkelt at om man skal spise pannekaka så går det greit å brette, selv om det blir veldig vestkantpreg over det.

Skal du røyke pannekaka så er det helt klart fordelaktig å rulle den.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære .JB og -Lars-, dette må vel sies å være et 2015-problem:

Jeg har postet et bilde av en relativt pen ørret (1,3kg) på Facebook, men har ennå ikke fått noen likes etter over 6 timer.

 

Burde jeg Slutte med fluefiske, eller burde jeg slutte med facebook?

Du burde ihvertfall umiddelbart skaffe deg nye venner på vennelista di !

Om du ikke har noen på vennelista di så kan forklaringen også ligge der.

Kan jo være som det sies over her, at du bør se å fange en stor fisk, også :-)

Det kan jo også være noe feil med selve bildet, hvordan du poserer, osv . . . Har du feks stanga liggende riktig vei over skuldra, mens du poserer med et sleskt smil ? Slikt er helt avgjørende for likes.

Flotteste fiskebildene jeg ser er forøvrig når flere fisker ligger på rekke på en plastpose, blodige og med knekt nakke, aller helst med en fyrstikkeske eller lighter ved siden av, for å gi inntrykk av størrelse. Men det er nå meg . . .

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære .JB og -Lars-, dette må vel sies å være et 2015-problem:

Jeg har postet et bilde av en relativt pen ørret (1,3kg) på Facebook, men har ennå ikke fått noen likes etter over 6 timer.

 

Burde jeg Slutte med fluefiske, eller burde jeg slutte med facebook?

Jeg har sett den, og den ser veldig liten ut. Lars er inne på det. Hadde du lagt fisken på en plastpose, og satt et par granspils, en sløyekniv  og en tobakkspakke (helst Rød Mix 3) ved siden av, så hadde vi fått bedre inntrykk av fiskens størrelse. Vet ikke om du hadde fått flere likes, men du hadde i hvert fall fremstilt deg selv i et litt bedre lys.  

Endret av .JB
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...