Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Hei Lars og JB!
Her om dagen var jeg ute en tur og fiska tørt på en liten strekning hvor det var døgnfluer og annet som klekka, mens 100 meter lengre opp var det ingen vak i det hele tatt, men fortsatt insekter!? Hva kan dette skyldes? Forresten, hvor mye har egentlig fargen på flua å si i forhold til om fisken biter eller ikke? Hva er deres erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars og JB!

Her om dagen var jeg ute en tur og fiska tørt på en liten strekning hvor det var døgnfluer og annet som klekka, mens 100 meter lengre opp var det ingen vak i det hele tatt, men fortsatt insekter!? Hva kan dette skyldes? Forresten, hvor mye har egentlig fargen på flua å si i forhold til om fisken biter eller ikke? Hva er deres erfaringer? :)

Årsaken til enkelte døde elvestrektninger skyldes som regel at det nylig har vært nymfefiskere der, som har vadet hele strekka, og skamkroket det som er/var av fisk.

Når det gjelder farger på fluer så prøv i det lengste å holde deg til moteriktige farger. Har du ikke det som gjelder i år, så prøv det som funket i fjor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er så moteriktig som Lars, er det greit å kle fluene etter årstiden. Når det er som varmest på sommeren foretrekker jeg fluer med sterke farger - litt hawaiiskjorte-aktig.  Er det grått og regn så kan du gjerne velge litt dusere farger, men gjerne med et lite innslag av rødt eller rosa (akkurat som en pastellparaply kan lyse litt opp i gråværet). Verken Lars eller jeg har vært så opptatt av hva ørreten mener om fluene, det viktigste er tross alt hva vi vil fiske med og hvordan vi ønsker at fluene skal ta seg ut på vannet. Hadde fangst vært det aller viktigste hadde vi fisket med garn.

 

Og til KSR: Venting er tidvis til stor frustrasjon, spesielt for nybegynnere, skapslukfiskere, folk som primært fisker sjøørret og andre amatører med et relativ lett møblert topplokk. Etterhvert innser man at ventingen er selv målet og at fisket, når det først byr seg, ofte er et stort antiklimaks. Jeg har nå som prinsipp at jeg ikke fisker før det har gått tre dager med gode klekkinger og vak. Det er sjeldent det inntreffer, og dermed har jeg tatt ventingen til et helt nytt nivå. "Jeg venter litt til, jeg" er en kommentar som viser at man har bygget en solid karakter.     

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er så moteriktig som Lars, er det greit å kle fluene etter årstiden. Når det er som varmest på sommeren foretrekker jeg fluer med sterke farger - litt hawaiiskjorte-aktig.  Er det grått og regn så kan du gjerne velge litt dusere farger, men gjerne med et lite innslag av rødt eller rosa (akkurat som en pastellparaply kan lyse litt opp i gråværet). Verken Lars eller jeg har vært så opptatt av hva ørreten mener om fluene, det viktigste er tross alt hva vi vil fiske med og hvordan vi ønsker at fluene skal ta seg ut på vannet. Hadde fangst vært det aller viktigste hadde vi fisket med garn.

 

Og til KSR: Venting er tidvis til stor frustrasjon, spesielt for nybegynnere, skapslukfiskere, folk som primært fisker sjøørret og andre amatører med et relativ lett møblert topplokk. Etterhvert innser man at ventingen er selv målet og at fisket, når det først byr seg, ofte er et stort antiklimaks. Jeg har nå som prinsipp at jeg ikke fisker før det har gått tre dager med gode klekkinger og vak. Det er sjeldent det inntreffer, og dermed har jeg tatt ventingen til et helt nytt nivå. "Jeg venter litt til, jeg" er en kommentar som viser at man har bygget en solid karakter.     

 

Så tørrfluefiskerne er egentlig ikke så interessert i å fiske.

Det var interessant læring, som forklarer meg mye.
Er nok viktigere å lufte merkeutvalget og siste mote...
Vise seg litt frem bare....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort fokus på rivercred om dagen.... 

 

eg har ei G3 vadejakke som rett og slett er DRITT! Ikke er den tett, og det er strengt tatt ikke mye behagelig å gå med vadejakke!

Derfor vurderer jeg å kjøpe meg ei "vanlig" jakke. Noe som er bedre med tanke på fuktbeskyttelse, og ikke minst bedre på komfort....

 

Mister jeg rivercred om det ikke står Simms, Patagonia eller Europris på jakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort fokus på rivercred om dagen....

eg har ei G3 vadejakke som rett og slett er DRITT! Ikke er den tett, og det er strengt tatt ikke mye behagelig å gå med vadejakke!

Derfor vurderer jeg å kjøpe meg ei "vanlig" jakke. Noe som er bedre med tanke på fuktbeskyttelse, og ikke minst bedre på komfort....

Mister jeg rivercred om det ikke står Simms, Patagonia eller Europris på jakka?

Usikker på hva det er med deg og vadejakker Tor Arne, men noen heldig kombinasjon er det definitivt ikke.

Men ok, hvis du skal gjennomføre dette med æren i behold så er det Stormberg skalljakke du skal ha. Spør etter modellen som heter Artisan, og har de ikke den så gå for den nest dyreste, "Artig sa'n".

Du kommer neppe under 1990kr, men det skal koste å være kar.

Endret av -Lars-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tørrfluefiskerne er egentlig ikke så interessert i å fiske.

Det var interessant læring, som forklarer meg mye.

Er nok viktigere å lufte merkeutvalget og siste mote...

Vise seg litt frem bare....

Tørrfluefiske er for erfarne fluefiskere, som ikke lenger MÅ få fisk på hver tur. Vi setter heller av litt tid til å nyte det å være ute ved elva, eller hjelper andre som ikke er like avbalansert som vi er.

Vi er såkalte ressurspersoner langs elva, og sier aldri nei til å gi en hjelpende hånd, såfremt det handler om fluefiske, altså tørrfluefiske.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så tørrfluefiskerne er egentlig ikke så interessert i å fiske.

Det var interessant læring, som forklarer meg mye.
Er nok viktigere å lufte merkeutvalget og siste mote...
Vise seg litt frem bare....

 

 

Joda, vi er interessert i å fiske, men det må skje på den riktige måten og i en elevert form. 

Husk at vi ikke trenger å bevise noen ting, men kan tømme nær sagt enhver pool om vi går inn for det. Dermed er det helt andre ting som kommer i fokus. Eleganse, jakten på den vanskeligste fisken, fanging under "umulig vindforhold" osv.  Vi står gjerne over fisket om forholdene blir så gode at det løsner for Hvermansen. Blir det for lett, så sitter vi heller langs bredden og drøfter teoretiske oppgaver, og spør hverandre ut om hvordan vi ville angrepet skikkelig utfordringer detaljert med strømforhold, dybde, terrengutfordringer osv. Slike teorioppgaver gir næring til hjernen og utvikler våre allerede langt fremskredne strategiske og taktiske evner - og selvfølgelig i langt større grad enn å stå i elva og dra opp lettlurte ørreter under en god døgnflueklekking i duskregn. Det er amatørenes arena.   

Endret av .JB
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at det kanskje er på tide å få rangert fluefiske en gang for alle, slik at det ikke skal være noen tvil.

Fra enklest til mest avansert :

1. Fiske med våtfluer i mørket!

Her er det bare å knyte på en zulu silver eller butcher(eller begge), og dra fisk på minst annenhvert kast.

Dette er det fisket vi anbefaler for de helt ferske, som vil kjenne fisk på fluestanga, og som er mer opptatt av kvantitet enn kvalitet.

2. Sjøørretfiske, eller generelt streamerfiske.

Alle som har fisket med sluk vet hvordan disse skal fiskes, så dette er grei skuring. Kast, rykk inn - Kast, rykk inn osv, til krampa tar deg. Helt meningsløst, men noen har en fetisj for dette også.

3. Alle former for nymfefiske.

Det er idiotforklart gang på gang at fisken spiser rundt 90% av alt den langer i seg under vann, ergo er det å få fisk på nymfe som å stjele sigaretter fra unger.

Moro for de som er opptatt av antall, og for de som er glad i harr.

3. Tørrfluefiske!

Selve ideen fluefiske, og toppen på kransekaka.

Dette er ikke for hvermansen, og ikke noe vi anbefaler til fiskere som ikke vet hva de driver med. Det krever sin man å lykkes, men når du først gjør det så kan du omsider kalle deg en fluefisker.

Veien frem dit har antakelig kostet blod, svette og tårer, men nå kan du endelig slappe av litt, og gi deg selv et velfortjent klapp på skuldra :-)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeei, vet ikke om jeg vil ha stormberg heller altså!! Nei, jeg driter i hele rivercred`n, så får det gå som det går...

Hva med Ultimo, eller Gaupa, da?

Der får du kvalitet til under tusenlappen, og du holder deg tørr, om det ikke kommer nedbør, eller du svetter.

Her vil jeg anbefale oilskinjakker fra begge leverandører, og be om å få med pusseskinn for briller, også det i oilskin.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes bare ut som avanserte unnskyldninger for dem som aldri får fisk...

 

:-p Ædda Bædda...

 

Hahaha, den var fin. 

Skal innrømme at jeg ikke har fått så mye fisk i år. Har bare vært på en tur og det ble en fisk. Brukte fire kast på å få den, og det er faktisk langt over normalen. Må skylde på at jeg var litt rusten og at jeg ikke driver så mye med praktisk fiske som før. Den teoretiske oppgaven løste jeg perfekt i forkant og foretok valg på øverste hylle, og da bør veien fra teori til praksis normalt sett gå via ett eneste perfekt kast - og det er også normalen for mitt vedkommende.

 

Regner med at det blir en 40-50 kast på meg nå i juni, og nesten like mange ørreter. Over tid ligger jeg på en fangstrate på 0,85 (antall fisk/ antall kast), men det hender også at jeg er på turer med fangstrate over både 1 og 2, spesielt når jeg bruker krok #12 med mothake, da drar det seg lett på flere ørreter på en og samme presentasjon.

 

PS! Til det siste; Hvis først fiske er på rundt 500 gram eller  litt mindre, så hender det at jeg lar den henge på til den slår seg av og presenterer flua noen ganger til helt til storfisken sitter. 

 

PS2! Et fint kast til detter er håndleddsrulle, hvor man ganke enkelte gjøre en mikro-snakeroll bare med håndleddet med ekstrem hastighet, dette løfter snøret opp og vannet og legger det 15-30 meter oppstrøms - om det er utført riktig. Hvorvidt dette er et kast eller bare en mending, har Lars og jeg aldri blitt enige om - men er det en mending som Lars mener, så vil nok min historiske fangsrate (antall fisk/"kast") stige betydelig - for ikke å si mangedobles.   

Endret av .JB
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Ultimo, eller Gaupa, da?

Der får du kvalitet til under tusenlappen, og du holder deg tørr, om det ikke kommer nedbør, eller du svetter.

Her vil jeg anbefale oilskinjakker fra begge leverandører, og be om å få med pusseskinn for briller, også det i oilskin

Hvor mye kommer det til å regne i sommer? Det vil jo antakrligvis være flest tørre dager... Ergo, er det så virkelig noen vits å blåse tusenvis av kroner på ei regnjakke? Hvis jeg investerer i 15 sånne: https://www.nomaden.no/main/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=19190&option=com_phpshop&Itemid=1

 

Da har jeg fortsatt penger til drivstoff, øl, fiskekort og kanskje en pølsemeny på statoil også...

 

 

 

Kan en sånn sak redde rivercred`n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kommer det til å regne i sommer? Det vil jo antakrligvis være flest tørre dager... Ergo, er det så virkelig noen vits å blåse tusenvis av kroner på ei regnjakke? Hvis jeg investerer i 15 sånne: https://www.nomaden.no/main/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=19190&option=com_phpshop&Itemid=1

Da har jeg fortsatt penger til drivstoff, øl, fiskekort og kanskje en pølsemeny på statoil også...

Kan en sånn sak redde rivercred`n?

Godt tenkt Tor Arne, og dette plagget får ingen negativ innvirkning på din ellers solide rivercred.

Men som et siste forslag vil jeg allikevel anbefale semsket skinnjakke fra Ron Thompson, med frynser på ermer og rygg! Ser rimelig røfft ut når man drar på med lange dobbeltrekk på de lengste 30 meters kastene, kan jeg love deg.

Denne jakka er av typen lang, og rekker ned til knærne. Ingen fordel under praktisk fiske vil noen mene, men du som kaster som en cocker spaniel har uansett ikke behov for å vade nevneverdig.

Beskytter godt mot mygg, også.

Hold deg for guds skyld unna nordnorge, for der vil det bøtte ned i hele sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes bare ut som avanserte unnskyldninger for dem som aldri får fisk...

:-p Ædda Bædda...

Tro ikke annet enn at jeg og JB har fått drøyt mye fisk.

På den tiden vi fisket med nymfer og streamere var det en generell oppfatning blant folk at fersk ørret var eneste kur mot pest, og noen ganger kolera, så da fisket også vi for å få mest mulig fisk.

Vi solgte fisken på torget i kristiania, og opparbeidet oss allerede da et rykte som fluefiskere av rang.

Artige minner fra en svunnen tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort fokus på rivercred om dagen.... 

 

eg har ei G3 vadejakke som rett og slett er DRITT! Ikke er den tett, og det er strengt tatt ikke mye behagelig å gå med vadejakke!

Derfor vurderer jeg å kjøpe meg ei "vanlig" jakke. Noe som er bedre med tanke på fuktbeskyttelse, og ikke minst bedre på komfort....

 

Mister jeg rivercred om det ikke står Simms, Patagonia eller Europris på jakka?

 

Rivercred trenger ikke du bekymre deg for, Tor Arne. Det går rykter om at du har talent for både det ene og det andre, men du har mange år igjen før du kan kalle deg fluefisker. Ikke kan du spille gitar heller. I hvert fall ikke så det er mulig å synge til. 

Endret av .JB
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rivercred trenger ikke du bekymre deg for, Tor Arne. Det går rykter om at du har talent for både det ene og det andre, men du har mange år igjen før du kan kalle deg fluefisker. Ikke kan du spille gitar heller. I hvert fall ikke så det er mulig å synge til. 

 

Haha :) Jeg tviler på at promille, mine gitarkunnskaper, samt dine vokalegenskaper er noen god match :-\

 

Men, drekke øl på traktorpuben på Raufoss er vi gode på <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :) Jeg tviler på at promille, mine gitarkunnskaper, samt dine vokalegenskaper er noen god match :-\

 

Men, drekke øl på traktorpuben på Raufoss er vi gode på <<l

 

Ja, det var en strålende fisketur. Akkurat slik jeg liker dem. Lite fisk, mye pub. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetter da at du har 10 gram utenfor stangtuppen til enhver tid, og da er det ikke verre enn at du skal ha stang i #10.

Alt annet blir synsing, og det skal vi ikke ha noe av !

Takk for svar Lars.

Er da 1 gram snøre utenfor stangtuppen i #1?

Som du sier,synsing skal vi ikke ha noe av.En forferdelig uting er det.

Har du noe ide om hvordan man lærer opp folk til å holde seg langt unna synsing

og annen trolldom,slik at vi kan få råd som er til å stole på?

Å ta ting ut av lufta er så svevende liksom,får liksom ikke helt tak i det.

Blir litt skremt av det,om sant skal sies.

Ere bare meg eller,som........

Jeg tør snart ikke spørre lengre.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Syvert vært kokk hadde han sett på næringsinnholdet for å bestemme hva som var godt og vondt.  For alle.  Dersom en hadde våget seg på å si at han likte godt noe som Syvert hadde definert som vondt ville han blitt definert som en ukyndig synser.  Syvert har fjernet alt som heter personlige preferanser, og finner slikt tull ganske støtende.

 

Så til spørsmålet:

 

Det er et uttrykk som sier at "noen liker mora, og noen liker dattera".  Det kan vel ikke være annet enn tull?  Er det et uttrykk for synsing, eller er det kun uttrykt for å trøste de som må ta til takke med det nest beste?  Og hva er fasiten, rent objektivt?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...