Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på om reven bare skifter pels, og ikke vaner jeg -  Vulpem pilum mutare, non mores - sånn i overført betydning altså  ???

Takk for spørsmål.

I både direkte og overført betydning skifter den pels, men vanene har endret seg lite gjennom årene. En rev som endrer vaner skal man derimot passe seg for, da lider den trolig av rabies eller av kraftig underernæring. Begge deler kan gjøre reven uvanlig nærgående og aggressiv. For øvrig bærer mine studier av rev preg av at jeg alltid stopper opp og blir satt ut av den latinske betegnelsen for vanlig rødrev - nemlig Vulpes vulpes vulpes. Er det seriøst, liksom? Den svenske medisineren, naturforskeren, botanikeren og zoologen Carl von Linné hadde åpenbart en spesiell form for humor. At han også var den første som kom på den psyke ideen om å stoppe ut dyr, sier enda mer om fyren. Kalle var virkelig en gal, gal, gal mann.

;D Takk for godt svar, Jørn  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må komme dere ut å fiske gutter,hvis ikke blir denne tråden årets slæger. ;D

Men,artig å lese sindige og kloke svar på livsfilosofiske spørsmål som : "Får jeg mye fisk i år?" og lignende. <<l

Forstår ikke hvordan vi har klart oss uten en slik tråd før. :rolleyes:

Spørsmål :

Hvor mye sleggefett får jeg i ei bøtte vakum,og er det greit å bruke grønn overledning som hank ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kaster A begynner å kaste kl 13.15 med 3 cm bukter, snørehastighet på 186 km/t , og kaster B begynner å kaste i to tiden med større bukter og en annen snørehastighet, hvor langt vil jeg kaste? Og skjer det i år?

Sent from my LT18i using Tapatalk 2

Endelig noe matte, mitt spesialfelt  <<l

Kjapp hoderegning sier meg at du da vil kaste opp imot 17 meter, kanskje til og med 19 meter ved 20.30 tiden  :D

Dette kan du oppnå allerede i år, men det krever ei stang med flat topp og en liten dæsj medvind  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det ha seg at mens jeg sto og pusset tennene imorges, så dukket plutselig det kjente faktum, at Fru Pigalopp har gullfisk i en bolle, opp i skallen min, helt ut av løse lufta ?

Takk for godt spørsmål.

Vannligvis, kanskje forhåpentligvis, så er din frontallapp i hjernen virksom gjennom store deler av dagen. Denne delen av hjernen tar seg av tenkning, logiske resonnementer og erfaringsbasert læring (altså en kognitiv del av hjernen). Dersom frontallappen blir uvirksom, så vil andre deler av hjernen ta over. Hvem har ikke opplevd at man såkalt "faller i staver" av å gjøre noen kjedelig? Alle, ikke sant. Man mister konsentrasjonen, blikket blir sløret (synssenteret som ligger bak i hjernen deaktiviseres også) og alt skjer automatisk. Det som da skjer er at du, selvsagt uten å tenke over det, aktiviserer tinninglappen, som ligger lokalisert under frontallappen og isselappen. Dette området er rikt på emosjoner, assosiasjoner og fantasi.

Jeg ser altså at du står og pusser, blikket blir stivt (synssenteret deaktiviseres), du pusser på automatikk uten å reflektere over hvordan du pusser (pannelapp deaktiviseres), men du hører lyden av vann og plutselig dukker Pigalopp opp som et plopp. Rennende vann, fisk, Pigalopp. Søkt, ja, men det er altså slik tinninglappen fungerer. Så har du i hvert fall fått brukt den i dag, og i og med at du klarte å formulere et spørsmål her, så har også frontallappen beviselig vært i funksjon. Gratulerer med god hjernetrim!    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tyngst å gå oppover en nedoverbakke eller nedover en oppoverkbakke?

Hvordan lager jeg er firkantet bukt?Hvordan får jeg bukta til å stå stille?

Håper det er allright med flere enn ett spørsmål. ;D

Tom.

Takk for godt spørsmål.

Det er selvsagt klart tyngst å gå nedover en oppoverbakke. Både fordi det er en oppoverbakke, men ikke minst fordi man går nedover. Det er derimot mye, mye farligere å gå oppover en nedoverbakke. Her vil energitilførselen ikke stå i proporsjon til utfordringen, og man risikerer en ukontrollert fartsøkning med begrensede muligheter for å stoppe. Derfor har en overivrig innsats innenfor et område som egentlig ikke krever så mye (fluefiske for eksempel) fått begrepet "å havne på skråplanet".

Kastespørsmål føler jeg det naturlig å overlate til -Lars-.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er best å ha av bopel med dalmantinmønstret eksteriør og interiør eller en hund i trestruktur som må beises?

Takk for spørsmål.

Ingen spørsmål er dumme, sier dem, men her vi vel helt på kanten, for her finnes det selvsagt ingen fasit, men hadde jeg vært deg ville jeg helt klart valgt en hund i trestruktur. Synes du den blir for stor og klumpete er det bare å ta frem høvelen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle tør å stå åpent frem med spørsmål, men jeg har fått et par på PM, med ønske om å få være anonym.

Hei! 

Håper dere kan svare meg på følgende: Uansett hvor gode fluer vi binder, så henger det alltid en svært krok under. Hvorfor bryr ikke fisken seg om den?

Takk igjen for spørsmålet.

I den zoologiske vitenskapen er fisken klassifisert i gruppen primitive virveldyr. Sagt med andre ord; Den er dum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk det. Jeg er lurere en militærfolk. Nå ble jeg glad <<l

;D Om man midlertidig i tid, blir lurere, dummere eller smartere av å være i militæret, får de av dere som ikke har vært i militæret avgjøre  :rolleyes:  ;D Vi som har vært i militæret ett år, tja, vi vet vel ikke vi heller  :) Men vi har i hvert fall vært i militæret og fryst ræva av oss på øvelse med AG3'n i hånd :)

Men hvorfor fører et spørsmål om stenger og kasting alltd til 500 nye?

Jeg har prøvd, på et vis, å forklare det her. Mulig det er feil. Dette er min mening, i hvert fall til noen kommer opp med noen bedre forklaring - for ei eller anna forklaring må det jo være  :)

Min mening

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=26717.msg488710#msg488710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ide om hvor Worldmaster har gjemt seg?

Takk for spørsmål.

Worldmaster ble lei av alle de useriøse trådene, og har startet sitt eget fluefiskeforum. Analogt og med et sterkt begrenset antall medlemmer. Her diskuteres det bare saker han er opptatt av og hvor alle diskusjoner ender opp i  konklusjoner som er vitenskapteoretisk etterprøvbare. Det settes to streker under svaret, og så takker man hverandre høflig for meningsutvekslingen og tar en kopp kaffe i ro og mak. Noen vil si denne formen for sosialisering er noe arkaisk, men han babler i vei et eller annet om at den dobbeltderiverte av tidsånden er negativ og at verden er i ferd med å gå i revers. Vi kan bare ønske lykke til.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk det. Jeg er lurere en militærfolk. Nå ble jeg glad <<l

;D Om man midlertidig i tid, blir lurere, dummere eller smartere av å være i militæret, får de av dere som ikke har vært i militæret avgjøre  :rolleyes:  ;D Vi som har vært i militæret ett år, tja, vi vet vel ikke vi heller  :) Men vi har i hvert fall vært i militæret og fryst ræva av oss på øvelse med AG3'n i hånd :)

Jeg vet heller ikke, enda jeg har 18 måneder i "forsen" samt to ganger to ukers rep. Overlater til andre å bedømme dumhetene mine, for de er det mange av.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den beste måten og bli kvitt harrlukten i håven på ? <<l

Takk for veldig interessant spørsmål.

Fyll et kar med nitroglyserin og en liter rapsolje. La håven ligge i denne blandingen i 14 dager. Husk å bruke hansker og stump sneipen når du holder på. Har du ikke rapsolje, så går det også fint med solsikkeolje. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller å venne seg til harrlukta  ;D

Det lukter mye mindre av harr som er godt over kiloen  <<l

Det meste av forskning viser at når det gjelder barn og eksponering for nye matlukter, så tar det cirka 10 stk eksponeringer for lukten, før de synes den er god. Det samme gjelder visst for voksne  ;D Kilosharr lukter mindre, som sagt. Så etter minst 10 kilosharr. Å faen... sorry  ;D  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den beste måten og bli kvitt harrlukten i håven på ? <<l

Takk for veldig interessant spørsmål.

Fyll et kar med nitroglyserin og en liter rapsolje. La håven ligge i denne blandingen i 14 dager. Husk å bruke hansker og stump sneipen når du holder på. Har du ikke rapsolje, så går det også fint med solsikkeolje. Lykke til.

Takk for svar :)

Og la være og fiske harr eller fiske kilosharr blir rimelig vanskelig her i G.lågen ;)

Fikk forresten høre i forrige møte i sportsfiskerutvalget att harren produserer slim med ett stoff som som signaliserer og varsler andre harrer om fare , kan det være noe i dette ?

Att det er det som gjør att det lukter så av håven etterpå.

Dette var en person med nær tilknytning til konkurransemiljøet , kanskje Pål eller Erik kan bekrefte/avkrefte dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...