Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

1.Tenkte å ta meg en liten fisketur på torsdag, hvor fort kan jeg kjøre hvis Tor Arne skal sitte på?

2 . Hvor langt skal jeg kaste?

1. Her er det bare å gi gass ! Har brutt lydmuren i bil med Tor Arne som passasjer flere ganger uten at han har klaget nevneverdig  <<l

2. Prøv å juster deg inn på 15 meter. Det er gjort forskning på dette, og både norske og utenlandske forskere er enige om at sjansen for fisk på over kiloen er størst ved 15 meters kast. Viktigst av alt ; Dette stemmer bra med mine erfaringer også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar som vanlig Lars! Og 15 meter gjelder også torsdager!?

Jada, såfremt det ikke er skjærtorsdag, men det er ikke før etter ferien en gang, ihvertfall ikke her på østlandet.

Husk at sjansen for spinnerfall er gode på torsdager, spesiellt om det er flyvemaur i området  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Tenkte å ta meg en liten fisketur på torsdag, hvor fort kan jeg kjøre hvis Tor Arne skal sitte på?

2 . Hvor langt skal jeg kaste?

Sent from my LT18i using Tapatalk 2

Kroppen min er bygd for fart, så her er det bare å kjøre <<l

Tyngdekraften er det iallefall ikke noe å si på <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Mac bedre enn PC?

Eirik

I dag er det såkalte EDB maskiner som gjelder. Med disse kan man visstnok "surfe" på noe man kaller world wide web, uten at det sier meg så mye. Prøver å holde meg oppdatert, uten at jeg er helt freak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å ta en stille Anders mens man venter på at fisken skal vake, eller er det bare kaffedrikking som gjelder?

Takk for spørsmål.

Hvem har sagt at det ene utelukker det andre? Selv nøyer jeg meg med kaffe, da jeg alltid er påpasselig med å skaffe meg hall før jeg skal på fisketur. Hvordan man løser dette uten seksualpartner vet jeg ikke. Men opplever man at fisken ikke tar flua eller tilslagsproblemer, så kan kanskje en stille Anders være verdt et forsøk? Vær glad i kroppen din og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt viderekomne fluefiskere, altså Jørn : Er fisken veldig utsatt for forkjølelse når den vaker hyppig idet vannet er kaldt og lufttemperaturen høy ? Det er jo nærliggende å tro at kombinasjonen varm luft i fleisen og kaldt vann i halsen kan få fatale følger, og jeg har opplevd å få noen nokså snørrete fisker under slike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt viderekomne fluefiskere, altså Jørn : Er fisken veldig utsatt for forkjølelse når den vaker hyppig idet vannet er kaldt og lufttemperaturen høy ? Det er jo nærliggende å tro at kombinasjonen varm luft i fleisen og kaldt vann i halsen kan få fatale følger, og jeg har opplevd å få noen nokså snørrete fisker under slike forhold.

Takk for spørsmål.

Denne observasjonen/undringen tyder på at du er veldig nærme svaret selv Lars, men ikke helt. Faktum er at ørreten er veldig motstandsdyktig mot forkjølelse på grunn av et stort innhold av naturlig fiskefett/tran i kroppen. Derimot; dersom ørreten er underernært etter en lang vinter under isen og med begrensede mengder byttedyr pr. individ, så kan man lett få tilfeller med slunken ørret som ikke er like motstandsdyktig mot forkjølelse. Kommer varmen så brått og de slanke individene blir desperate etter mat, så får man altså situasjoner der de går opp i vakpositur med hode over vann i høy lufttemperatur og ned igjen i det kalde vannet. Sier seg selv at dette ikke er bra, og ikke er det behagelig for fisken heller, må du vite. Selv har jeg fått ørret som ikke bare har snørr, men som også har gitt fra seg et kraftig nys. Slik fisk er det bare å kakke. Sjansen for at en slank ørret med forkjølelse skal overleve er så og si lik null. Et godt kondisjonert ørret har bedre motstandskraft, og en liten forkjølelse vil den nok ganske sikkert ri av seg, men er du i tvil, så kakk den. Sjansen for at den kan smitte andre er stor, og det hele kan utvikle seg til influensa. Da er løpet kjørt for det vannet/elva. Regnbueørreten i Hemsil ble i sin tid utradert nettopp pga influensa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Jørn . . . Skulle bare sjekke om du hadde kontroll på dette, og det var selvfølgelig ikke noe problem  <<l

Når det gjelder dagens ørret-stamme i hemsil så snakker vi om særdeles intelligent fisk, og de vaker selvfølgelig ikke under slike omstendigheter. Isåfall sørger de for å ikke få vann i halsen . . . De få vakene jeg så der i går tydet på at det nå øves på nye vak-teknikker, og det var avanserte greier de holdt på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jørn, nok en gang : Hva bør man gjøre når meldingsboksen er full, som i ditt tilfelle akkurat nå ?  ;)

Trodde jeg hadde fått 500 som limit jeg, men har visstnok blitt nedgradert til 400, tross at jeg er innvilget særskilte privilegier pga all den kunnskap og erfaring jeg har tilført sidene gjennom årenes løp (ps! dette er selvsagt ikke ironi).

Får slett litt da, for å imøtekomme nazikravene her på siden.

PS!  Har da slettet alle de slitsomme "kan ikke du lære meg å kaste"/"kan ikke du lære meg å binde fluer"-PMene, så da har jeg igjen noen hundre å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kakker fisk, hva er grensen for å rykke ned til kjellern. Og går grensen i vekt eller lengde.

Dette gjelder obv. ikke meg da jeg havner i helvete uansett relgion.

Takk for spørsmål.

Hvor man skal tilbringe evigheten er et spørsmål som opptar meg. For et par år siden fikk jeg besøk av Jehovas vitner. De hadde med en fin brosjyre som viste folk av alle hudfarger som koste seg i en åker, spiste bær, spiste lunsj i det fri og arbeidet med jorden. Bak en busk lå det en løve som så helt fredelig ut. Alt var harmoni og alle var venner.

Jeg spurte om de skulle holde på slik i en hel evighet, og svaret var selvsagt ja. Evig liv i harmoni.

"Er dere klar over hvor lang evigheten er, spurte jeg. Universet har bestått i anslagsvis 13 milliarder år, men det er jo ingenting. 987.000 milliarder år er for eksempel mye mer, men heller ikke det noenting i forhold til evigheten. Så vet dere hva, det der gidder ikke jeg være med på", sa jeg.

Men det er klart når alternativet er å holde til i kjelleren like forbaska lenge (noen triks må de jo friste med), så er kanskje piknik og plantedyrking på et jorde å foretrekke. Men at det blir dritkjedelig hele greiene uansett, er det liten tvil om. Ta dette med i din vurderingen, men er du lysten på piknik og plantedyrking over mange millioner av milliarder år så glem ikke at budet er krystallklart: "Du skal ikke drepe".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...