Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Hvem vinner nattens valg?

Den korrupte øgla eller den den folkelige Trump - en slags menneskelig harr må han vel sies å være. Altså det beste en befolkning som med god margin har passert 300 millioner... ppcrazyeyes har klart å spa frem...

Tror jammen harren vant jeg.

Fint om vi kunne få en ekspert-uttalelse her Lars.

.....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jammen harren vant jeg.

Fint om vi kunne få en ekspert-uttalelse her Lars.

.....

Har sikre kilder på at Donald vant, noe jeg kunne fortalt dere for en måned siden, om dere hadde spurt.

Norsk media er visst ikke særlig fornøyd, og reagerer som om nissen skulle være død . . .

Riktig så ille får vi ikke håpe det blir, men anbefaler alle å opparbeide seg noen respektable snøball-lagre, så fort snøen blir kram, for det kan ende med krig.

Vår egen usa-ekspert Jan Thomas sier klart ifra om at han nekter å tukle med folk som ville stemt på Trump i salongen sin, og da skjønner vel de fleste av oss at han Trump neppe har rent mel i posen !

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av oss begynner å bli tynne i håret. Hvordan får Trump så lite hår til å dekke så mye av hodet?

Han har hyret inn Jan Thomas som sin personlige stylist, og da er alt mulig.

Det står som kjent ikke på pengene hos Trump, så for han er kun det beste godt nok.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet vi hvorfor håret ligger som det gjør..... 

 

Det vi ikke vet er hvor mye Norge taper med i kveld. Hva blir sluttresultatet Lars? Dette blir vel en ganske stygg affære?

En stygg affære er det hver gang norge spiller fotball, og kveldens kamp ble nok en bekreftelse.

Det virker som gutta har like lite tro på det de holder på med som jeg har når jeg er ute med fluestanga, men selv jeg oppnår bedre resultat enn landslaget stort sett gjør.

Jeg tror gutta trenger å bygge opp igjen selvtillit, og da anbefaler jeg harrfiske i gudbrandsdalslågen.

Det bruker å være redningen for meg hver høst, og det er tross alt ikke så stort skille på fluefiske og fotball.

Norge tapte forøvrig respektable 2-1, men kunne fort ha vunnet, om det ikke var for uflaks med omgivelsene og mangel på kunnskap.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt over en måned siden jeg sist hadde laksefisk på kroken og det gjør skikkelig vondt! Jeg tror det er et par år siden sist det gikk så lang tid mellom to episoder med flex i stanga.

 

Før i tiden døyvet jeg smertene gjennom vinterhalvåret ved å dyrke interesser som alkohol, musikk og curling (online-spill, selvsagt). De siste årene har jeg falt for fristelsen med å fiske i sjøen gjennom den nitriste vinteren. En skamfull lettvintløsning, jada jeg vet det. Nå har det seg slik at jeg ikke har fått fisket i havet på alt for lenge, alkoholen biter ikke like godt fra seg lengre og data'n har blitt for dårlig til å spill curling. Hva skal jeg gjøre? Jeg vet ikke om jeg takler å gå tilbake til vente-seg-gjennom-mørke-tia-taktikken. Har du noen tips?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt over en måned siden jeg sist hadde laksefisk på kroken og det gjør skikkelig vondt! Jeg tror det er et par år siden sist det gikk så lang tid mellom to episoder med flex i stanga.

Før i tiden døyvet jeg smertene gjennom vinterhalvåret ved å dyrke interesser som alkohol, musikk og curling (online-spill, selvsagt). De siste årene har jeg falt for fristelsen med å fiske i sjøen gjennom den nitriste vinteren. En skamfull lettvintløsning, jada jeg vet det. Nå har det seg slik at jeg ikke har fått fisket i havet på alt for lenge, alkoholen biter ikke like godt fra seg lengre og data'n har blitt for dårlig til å spill curling. Hva skal jeg gjøre? Jeg vet ikke om jeg takler å gå tilbake til vente-seg-gjennom-mørke-tia-taktikken. Har du noen tips?

Jeg har selvfølgelig noen tips, så får det være opp til deg hva som er din greie.

Fluefiske i sjøen virker bare desperat, og man mister perspektiv på hva fluefiske er ment å være. Dette vet jeg alt om, for jeg har aldri noensinne kastet et fluesnøre i saltvann.

Mine tips for å dempe vinterdepresjonene er som følger:

1. Teatersport ! Her lærer du kroppskontroll på en helt unik måte, og det vil komme godt med under vading på ugreit underlag.

Det kan også være du vil bli kjent med nye sider av deg selv, som du ikke har kjent på tidligere. Min favoritt, dette her :-)

2. Fugletitting ! Heng ut noen meisboller, peanøtter, solsikkefrø osv, og bli småfuglenes bestevenn. Disse små rakkerne er tillitsfulle på forplasser om vinteren, og du kan ta forholdsvis fete bilder uten optikk til 100.000kr.

Selv syntes jeg det er rimelig kult når det fra tid til annen kommer en litt uvanlig fugl "til bords", og da er det stas å bla opp i fugleboka for å finne funfacts om akkurat denne arten.

Selv ekorn og hakkespett kan finne på å besøke matfatet, og da står ihvertfall lykken i taket her.

3. Lage isskulpturer ! Her trenger du bare minusgrader, vann, hammer og meisel, og du er i gang. Dette har flere likhetstrekk med fluebinding, så jeg vil påstå det er fluefiskerelatert. Småkjipt til du begynner å få litt taket på det, men desto mer gøy når du feks kan lage troverdige kopier av døgnfluer, fisk, erigerte kjønnsorganer osv. Her er det kun fantasien som setter grenser.

4. Bygg deg opp et image som fluefiskeguru til neste sesong ! Her gjelder det å bruke mye tid på sosiale media, selvfølgelig opprette en blogg, og øse ut av dine bragder som fluefisker, fortrinnsvis på fb, twitter, insta, youtube, vimeo, snap, flickr, og selvfølgelig egen blogg.

Ta også kontakt med alle tenkelige fiskemagasiner og slikk ræv til de omsider vil trykke en artikkel fra deg.

Hold fokus på egen fortreffelighet, og legg for guds skyld ikke skjul på at du kan mer om fluefiske enn folk flest, uten at du nødvendigvis kan bevise dette.

5. Isfiske ! Dette er populært i norge, og jeg tror det er muligheter for å konkurrere i dette så godt som hver helg fra isen legger seg. Gode plasseringer gir bra med isfiskecreds, og går du seirende ut så vanker det ofte fete premier.

Havner du på konkurransekjøret så invester i verdens beste og dyreste isbor først som sist, for det handler om å bore til krampa tar deg.

Er et visst drikkepress i dette miljøet, så kast deg på flaska igjen, og skaff privatsjåfør til og fra konkurranser.

Et tips er å reise på studietur til finland, for der er de hvasse på både drekking og isfiske.

6. Kurong ! Dette fascinerende spillet, som kan minne litt om en slags first-price versjon av biljard.

Utfordringen er å finne noen å spille sammen med, om du ikke selv har unger i 4-5 årsalderen.

Man kan selvfølgelig oppsøke barnehager for å bli kjent med andres unger, men vær obs på at dette kan fort bli misforstått av enkelte foreldre/barnehageansatte.

Slettes ikke ueffent å spille mot seg selv heller, om det ikke lar seg gjøre å bestikke andre.

Endret av -Lars-
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager er det plast på korken på nye stenger? Jeg vet, har tidligere klaget sterkt på sånne dotter på klinga som skal liksom gjøre det lettere å sette stanga sammen (de er nesten uten unntak feilplassert), men den tulleplasten er kinkig å bli kvitt gitt!

Plast på korken er helt latterlig, men får du først laget et snitt i en av endene, så gir det en litt orgasmisk følelse å skrelle den av runde for runde.

Ser mange som tydeligvis har gitt opp å få den av, og som velger å la den være på. Dette er fluefiskere som aldri vil bli rike på sin hobby, og som antakelig har problemer på flere plan, også.

Når det gjelder denne merkingen på blanksen for å få hver stangdel riktig plassert; Er det virkelig noen som finner noe nytte av dem ?

For meg blir dette som å ha sko med borelås, som et slags desperat rop om hjelp !

Vi som har fisket med flue siden den første fluestanga så dagens lys kjenner på gikta når stangdelene er riktig i forhold til hverandre, og i verste fall (om man skulle ha kraftig promille), så sikter man gjennom stangringene.

Disse merkene på blanksen går jeg ut ifra er ment for fluefiskere med downs, og isåfall har de en misjon.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom isfiske er så populært, ville et FFS mesterksap i isfiske være en bra vintersyssel??

Det ser jeg så absolutt ikke bort ifra Pål, om drikkekulturen er på stell blant medlemmene her. Dette er vel så viktig som fiskeutstyret, med unntak av bor, i denne grenen.

Har til og med hørt om folk som har blitt disket, grunnet null promille under konkurranse, og som har blitt utestengt i opp til 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra var det stort sett arrangørens frivillige som ivaretok grunnpromillen. Og det tok de ikke lett på. Fisken ble f. eks veid inn med moms. Det er ganske uvanlig. Tydeligvis forskjell på Nedre Eiker og Raufoss. I hvilken favør?

 

Men helt oppdatert kan du umulig være? De som fisker konkurranser startet jo joggetreningen i slutten av september. Det er ikke dyrest bor som gjelder - det er kondisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra var det stort sett arrangørens frivillige som ivaretok grunnpromillen. Og det tok de ikke lett på. Fisken ble f. eks veid inn med moms. Det er ganske uvanlig. Tydeligvis forskjell på Nedre Eiker og Raufoss. I hvilken favør?

 

Men helt oppdatert kan du umulig være? De som fisker konkurranser startet jo joggetreningen i slutten av september. Det er ikke dyrest bor som gjelder - det er kondisen.

Usikker på om det er arrangørene eller konkurransefiskerne som vanligvis har mest promille her Pål, samtidig som jeg har full forståelse for at denne grenen krever en viss mengde alkohol for at deltakerne skal holde ut.

Helt oppdatert er jeg selvfølgelig ikke, men har fått med meg at det nå har kommet spiralbor på markedet.

Da jeg herjet i miljøet var man ansett som proff om man var i besittelse av et skjebor . . . De fleste brukte øks, evt spett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvfølgelig noen tips, så får det være opp til deg hva som er din greie.

.

Tusen takk for en svært god tilbakemelding! Etter mye frem og tilbake, telefoner til mamma og ikke minst en svært hyggelig mann på sentralbordet til Helgeland kurongforbund, har jeg bestemt meg for å satse på denne løsningen gjennom vinteren. Alternativ 6!

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri caps, er det dumt?

Får man mest fisk med eller uten caps?

Fisker man brunørret så er det caps som gjelder, og det er helt avgjørende at det ikke er av typen med flat brem, om man ikke ønsker å femstå som en klovn.

Flatbremet caps og sixpence er kun akseptabelt om man fisker harr, eller optrer på sirkus :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fugletitting på meg Lars. Kan bli ganske drøyt da jeg har en ørliten allergi for trost. Viktig å ta litt sjanser i livet også.

Heldigvis begynner det å bli langt mellom trostene her på østlandet nå, da det kan virke som de dør etter gytinga på høsten.

Nei, gi meg heller dompap, snøugle, blåmeis og kjøttfink, den litt uberegnlige nevøen til bogfinken, som bare viser seg når det er snø på trærne.

Har krysset av for de fleste arter her til lands på matfatet her nå, men mangler fortsatt turteldue.

Drømmen er å få lokket mer hønsefugl til forplassen, men disse er nok skeptiske til fluebindere . . . Hadde vært stas å fått besøk av en cree hane, eller kanskje en barred ginger eller medium dun.

Og hva er det med disse meisbollene ? Meisen vil jo ikke ha dem, og forsyner seg heller av solsikkefrøene !

Mulig de er glutenavhengige, for jeg har kun glutenfrie meisboller.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et idiotisk spørsmål, Pål! Dersom du har fulgt med i timen vet du, som vist i klassikeren "jul i harrsvingen", at stolsekk er fluefiskerens viktigste redskap. Jeg vet at vi normale dødelige ikke skal forgripe tråden til Lars og rote det til med ukvalifisert synsing, men her tillater jeg meg selv å komme på banen. Kjenner jeg blir forbannet over ignoransen som utvises i innlegget ditt. Vis litt respekt for hobbyen og se de filmene som kreves av en dedikert fluefisker.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...