Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Er det noen vann på vestlandet med vulgata?

Jada, men i likhet med ørreten der er også vulgataen komisk liten . . . Tror de binder vulgata på krokstr. 22 der borte, så det er ikke lett å se dem ute på bølgene.

Sats heller på taretorsken ved brygga  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en tråd hvor det går an å lære noe  :D

Her er det fritt frem med spørsmål for alle som ønsker en flying start på årets sesong, enten du er fersk eller erfaren  <<l

...  ...

Lars - etter å ha lest noen spørsmål og svar her inne - Du mente vel egentlig "Endelig en tråd hvor det går an å lære bort noe"... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en tråd hvor det går an å lære noe  :D

Her er det fritt frem med spørsmål for alle som ønsker en flying start på årets sesong, enten du er fersk eller erfaren  <<l

...  ...

Lars - etter å ha lest noen spørsmål og svar her inne - Du mente vel egentlig "Endelig en tråd hvor det går an å lære bort noe"... ?

Selvfølgelig . . . Når man er på mitt nivå er det ikke mer å lære innen fluefiske, men jeg er alikevel raus nok til å dele litt av mine erfaringer med de mindre begavede  :)

Hvor kommer harren i Hemsil fra ?  Kan den være utsatt ?

Harren kom sammen med siken til hemsil i sin tid, men man ble overrasket over at den utkonkurrete ørreten så kjapt.

Det var eskimoene på hardangervidda som innførte disse artene til hemsil, og lite visste de om at harr i hemsil var like velkomment som ulv i åmot.

Siken har for lengst slått rot i eikredammen, men harren stortrives i elva, sammen med vederbuken  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ditt mest pinlige minne, JB? ;D ;D

Har en episode som fortsatt gir klump i magen og skamfølelse. Det var en regnfull formiddag og jeg fisket i en sakteflytende elv. Det klekket brukbart, regnet stilnet av og klekkingen tiltok i styrke. Så kom kom solen så det skikkelig stakk og det vaket overalt, men jeg fikk fanken ikke fisken til å ta. Etter en drøy time kom jeg på at jeg  fisket med en 0,15 monofortom, og hadde gjort den generaltabben å ikke skifte da solen brøt frem.  oooops Da måtte jeg naturligvis ned på 0,12 og fluorkarbon. Herrejemine så pinlig. Tuslet et par karer forbi på motsatt side også, men jeg håper ikke de registrerte dumskapen.  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

PS! Konkurrerer sterkt med den gangen jeg fisket i Rena like overfor hengebrua på motsatt side av veien. Tett inntil buskene prøvde jeg, kjekk og grei liksom, en snakeroll rett oppstrøms, hele snøreloopen blåste rett opp i buskaset over meg og jeg kavet noe jævlig for få det løs. Og ja, da stod det faktisk mange på motsatt side.  :-[;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til Lars:

Hvor mange sponsorer er du oppe i nå? Er det mulig å telle dine sponsorer på to hender?

Hva er den ultimate posering med fisk, fisken tredd oppi linsa, eller bilde med vinkel skrått ovenfra?

Ikke at jeg skal kuppe tråden eller prøve å svare for -Lars- , men vil bare informere om at han nå har avstått fra det store internettet i opptil flere minutter - da han prøver å lure noen av de største her til lands. Slik at det kan ta litt tid før svar kommer.

Sponsor: Han har kontraktfestet seg til Europris, går han utover det - blir det bråk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Lars- :

Har du blitt kontaktet med lukrative tilbud av Unibet, Betsson og lignende virksomheter? Er du i så tilfelle redd for at Norsk Tipping skal ta turen over Mjøsa, og nekte deg all form for fluefiske, siden det faktisk ikke går ann å bli så flink som deg her i landet uten at Norsk Tipping har vært involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare for å ha det sagt:-Lars- er den beste jeg noengang har sett fiske. Smyger seg som en Leopard, kan ligge helt urørlig i sivet i timesvis og slå lynraskt til med en 40-meters liggende snakerollvariant med luftmending som ender i en perfekt presentasjon. Se og lær.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en skala - hvor dumt er det å ta sats og hoppe ut på en flytetorv, som dermed rekker å flyte litt utpå før du skjønner at den overhodet ikke bærer vekta?  (Helt teoretisk.)

Dette kan jeg svare på. Det er slett ikke så lurt som du tror i utgangspunktet. For det første skremmer du fisken når du lander og du kan ikke vente den ut for da har du gått ned med mann og mus og når du skal tilbake får du ikke kraft i satsen så du lander i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til Lars:

Hvor mange sponsorer er du oppe i nå? Er det mulig å telle dine sponsorer på to hender?

Hva er den ultimate posering med fisk, fisken tredd oppi linsa, eller bilde med vinkel skrått ovenfra?

Lurer på mye av det samma som Marius her, men samtidig om du har noen framtidsplaner ihht profilbyggings-kurs? Du er jo nr 1 i Norge på det feltet, så det hadde vært helt rått  ;)

Har faktisk kuttet litt ned på dette med sponsorer, da ingen utstyrsleverandører kommer med noe som tilfredstiller mine krav i særlig grad, uansett.

Har fortsatt en løs avtale med Europris og Biltema, mest for statusen som følger  :)

Når det gjelder posing med fisk: Ikke for å skryte, men jeg har etterhvert kommet til et nivå hvor det ikke lenger er viktig å få fisk. Når man har dratt storfisk verden rundt siden 70-tallet så gir det ikke lenger samme gleden å taue disse fiskene inn i håven. Jeg liker fortsatt å fiske, og å kroke stor fisk, men gidder ikke bryderiet med å håve, fjerne krok og sette ut igjen.

Løsningen fant jeg i Hends 404 tørrfluekroker . . . Disse krokene retter seg elegant ut etter litt press, og sånn sett får man moro ei lita stund, uten å måtte grise til fingre og håvnett med fiskelukt  <<l

Men på den tiden jeg var opptatt av å bli fotografert med fangsten (var forøvrig svært få som hadde kamera på den tiden), så tok jeg patent på et grep som fortsatt er genialt : Kjør julefingeren opp i gatten på fisken og vri rundt til fisken har det ansiktsutrykket du ønsker på bildet. Stanga skal selvfølgelig ligge stødig på skuldrene og forsøk selv å ta på deg det beste gå-trynet ditt.

Nytt nå er å rette trynet på fisken mot kamera mens man selv prøver å sette opp et macho-tryne . . . Kutt ut dette, hvis utgangspunktet er babyface ! Ser man ut som Titten-Tei så er det ingen ansiktsutrykk i verden som får deg til å se ut som annet enn nettopp Titten-Tei. Det  er stort sett bare jeg som kunne kommet unna en slik positur med æren i behold.

Angående profilbyggingskurs så kan det bli aktuellt om jeg får samlet en gruppe med fluefiskere som ihvertfall har potensiale til å bli noe mer enn wannabes  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hadde vi filmrullene til kamera i kjøleskapet, dette hadde jeg glemt og har ikke oppbevart mitt speilreflekskamera i kjøleskapet. Er bildene tapt?

X-tra Lars

I og med at oraklene her tydeligvis har tatt seg en fortjent pause for å lade hjernen, så skal jeg prøve å komme til unnsetning.

Mine erfaringer etter å gått over til digitalt, når det gjelder lagring, kan sammenfattes slik:

I Heimen om sommeren er det knappest et problem. For når jeg en sjelden gang er innom, etter en motorsykkeltur eller fisketur, så gjør blikkene Damen gir meg temperaturen i rommet helt ypperlig til dette bruket. Tror det ligger rundt det et passe godt kjøleskap gir.

Om vinteren er det jo bestandig godt og kaldt i leiligheten da vi ikke har råd til å fyre så jæklig mye, fordi jeg har brukt opp det meste av budsjettet på nevnte turer om sommeren.

En vinn-vinn situasjon der altså.

Men så er man jo mye i felten, da. Eller feltseng. Eller, nei, egentlig så blir det mest hytte.

Blir det for varmt da, pleier jeg å ringe hjem og fortelle prisen på hytteleia og at jeg liksom har glemt en teltplugg eller no sånt. Da er det lurt å ha mobilen på høytaler. Det samme gjelder om man sprekker litt og tar inn på hotell. For noen av disse har ikke skikkelig aircondition engang.

Et lite råd når det gjelder suiter og slikt og bruker denne gjennomprøvde metoden, er å sørge for å være klar med panelovnen der. For det kan faktisk bli for kaldt for utstyr og bilder! Man må som regel kontre litt...

-Men, lurer nok du nå, -hva med når man er utendørs, og ikke bare på nærmeste uteservering?

Herregud. Man er da langs en eller annen kald elv eller lignende!

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg har hørt fra en kjendis, at JB kan se inn i fremtiden. Kjendisen, som for øvrig ikke er fra Bærum selv, men er der en del på grunn av jobben sin, har visst nok erfart dette opp til flere ganger. Han ble etter sigende kjent med JB gjennom å kommentere på JBs blogg, fluefiskefabler, så ofte at han ble lagt merke til. Det er ikke lett i den mengden der. Jeg for min del har ant at det er noe med JB flere ganger, men fikk det så til de grader bekreftet her tidligere i år, da jeg sendte JB PM om han kunne si meg et eller to om morgendagens fisketur. Jeg skjønte det ikke svaret før senere, men det lød følgende: " Ikke kast før 3. vaket" Sitat slutt.

Når jeg kom til elven, så et vak med en gang, kom jeg til å tenke på JBs sitat. "well, jeg får bare vente da" tenkte jeg og følte meg litt sprø i hodet som virkelig tok denne noe rare PMen til etterretning.

Men jeg kastet på det 3. vaket, fisken tok med en gang, og veide 3.3 kilo. Den hadde jeg blåst om jeg ikke hadde hørt på JB. Ble mye dette, men for å komme tilbake til det jeg egentlig skulle frem til, så vil jeg stille JB et enkelt spørsmål, som jeg håper han får muligheten til å svare på blant alle henvendelsene.

JB: Kommer jeg til å få flere fisker over kiloen i år?

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hadde vi filmrullene til kamera i kjøleskapet, dette hadde jeg glemt og har ikke oppbevart mitt speilreflekskamera i kjøleskapet. Er bildene tapt?

X-tra Lars

Kommer litt an på hva slags bilder du hadde på rullen, Lars . . . Evt macrobilder kan du nok se langt etter, for de lagres kaldt, ellers blir de slettet fra rullen.

Skulle du være maks uheldig og miste alle bildene kan jeg se om jeg har noen leftovers til deg fra en tur jeg var på nylig. Må bare få tak i en sånn hendig sak som konverterer bilder fra minnebrikke til filmrull  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til et særdeles viktig og fundamentale spørsmålet:

Er det lov å vaske en fiskecaps?

Takk for spørsmål.

Ja, det er både lov og fornuftig. Men det er klart, er du en slik kar som ikke er så nøye på underbuksevask heller, så klarer du deg helt sikkert fint med en møkkete caps som lukter stramt av svette. Caps og andre assoaierte fiskeeffekter har dessuten null betydning for fiskelykke. Bare tull og overtro, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...