Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Nå ble jeg bekymret, Henning, og vet ikke om jeg skal takke for spørsmål. Du har ikke begynt med narkotika vel?

Jeg visste det....... du tenkte det du..... jeg kryper til korset. Ja, litt narkotika, men bare gjennom nesa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til et særdeles viktig og fundamentale spørsmålet:

Er det lov å vaske en fiskecaps?

Takk for spørsmål.

Ja, det er både lov og fornuftig. Men det er klart, er du en slik kar som ikke er så nøye på underbuksevask heller, så klarer du deg helt sikkert fint med en møkkete caps som lukter stramt av svette. Caps og andre assoaierte fiskeeffekter har dessuten null betydning for fiskelykke. Bare tull og overtro, selvsagt.

Jeg visste det før eller siden ville komme til et punkt hvor vi er uenige Jørn, og at det ble rundt temaet caps kunne ant meg.

Jeg har kjempet mot vasking av caps siden 70-tallet, har til og med gått i demonstrasjonstog, og står fortsatt på at det er å ta livet av en kjær følgesvenn.

Jeg snakker av erfaring, for jeg har sendt med et par caps i vaskemaskinen, men de har vært et sørgelig syn etterpå.

De mister all form og sjel, og det er like greit å gi dem en verdig begravelse og heller gå til innkjøp av ny caps.

Ny caps er full krise de første turene, men man sauser dem fort inn i myggmiddel og matrester  :)

Jeg er hysterisk nøye med hygiene ellers, og bytter gjerne truse flere ganger i måneden, men jeg fisker nok før med streamer før jeg vasker en caps igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får vel gå til Lars;

Hvis man ikke skal vaske fiskecapsen, skal man helst ikke vaske den i maskin eller for hånd?

Maskinvask er ren voldtekt av fiskecapsen, så det vil jeg ihvertfall ikke anbefale !

Det som til nød kan passere er om man tar med et vaskebrett og vasker capsen i ei god ørretelv. Vær nøye med å bruke et vaskemiddel som ikke er skadelig for ørreten og insektslivet i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss være enige om at vi er profesjonelt uenige, Lars. Til alle andre; Totninger og andre bygdefolk kan da for all del fiske, men når det gjelder klesstil, musikksmak og hygiene så er de fortsatt litt bakpå.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss være enige om at vi er profesjonelt uenige, Lars. Til alle andre; Totninger og andre bygdefolk kan da for all del fiske, men når det gjelder klesstil, musikksmak og hygiene så er de fortsatt litt bakpå.  ;D

Kan delvis si meg enig at vi har vært litt slappe på klesstil, men her har ihvertfall jeg tatt ansvar, og leid inn en som visstnok kjenner en barndomsvenn av Jan Thomas til å holde foredrag for oss.

Fint skarre væra  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Når?

Rett over helga !  :)

trekopp, plastkopp eller termoskopp til skaukaffe?

Avsaget halvlitersflaske, helst Cola ! Alt annet blir idiotisk, og idioti er ikke noe å strebe etter  ;)

PS ! Jeg blir stadig stoppet av folk på gata som spør hvordan i all verden vi kan tilby denne info-tjenesten til folket helt gratis ! Jeg har til nå svart som sant er at vi er velstående nok som det er, og gjør dette av ren godhet.

Det jeg kan love er at tjenesten ihvertfall vil være gratis ut året, så får vi se om vi kan opprettholde dette i 2014.

Både jeg og Jørn begynner å bli godt voksne, og i perioder blir man faktisk sliten av å holde hele fluefiske-norge i gang. . . Kjerringa har dessuten hintet om at litt ekstra til salt på maten kunne vært kjærkomment. Vi får se, men hverken jeg eller Jørn er urimelige, så noen veldig dyr tjeneste vil det uansett ikke bli  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell fagkunnskap utover det vanlige er verdt hver krone, så det er helt forståelig at dere ser på verdisetting av dette..

Brukte tidligere endel wikipedia, men der var det tildels mye faktafeil, så nå bruker jeg KUN Lars og JB sin fiskipedia!

Så da gjelder det å benytte seg av tjenesten ut året, mens det fortsatt er gratis.. :D

Og den avsagde colaflaska funker som pokker!

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og jeg sliter bare med et problem: Vi vet ikke hvordan vi skal prise en slik tjeneste. Advokater tar betalt pr. time, men det tar som kjent ikke timesvis å få svar av oss. Det meste har vi på tunga, så et godt og opplysende svar er avlevert på 15-20 sekunder.

Tannleger tar på sin side betalt pr. fylling og omfang. Men det er klart det vil være urimelig å ta betalt for å tette ekstreme kunnskapshull, da vi her lett kan få konkurranse av noviser som etter noen sesonger oppfører seg som verdensmestere, og dem er det jammen meg blitt en del av.

Tror derfor vi lander på en abonnementtjeneste med 20 spørsmål inkludert pr. sesong. Fiskeblader ligger vel på en sånn ca. 6-700 kroner i året, men der får man ingen svar, men blir sittende igjen med flere spørsmål. Tror derfor vi kommer til å ligge på ca 5.000 kroner, eller 250 kroner pr. spørsmål. I hvert fall den første sesongen. Raust, sier du? Ja, vi føler oss litt dirty. Blir jo litt som å dele ut gratis heroin dette.  

Se det, så løste vi det spørsmålet også. Denne gang for oss selv.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mange spør meg om hvor i helvete årets forventede bibio-sverminger over østlandet blir av.

Jeg kan berolige med at de er rett oppi lia her, og er straks nedenfor tregrensa . . . De første speiderne er allerede rett ved elvekanten, og hvis ingen gjør noe dumt nå så gir de snart klarsignal til resten av gjengen.

Om godværet holder utover uka så svermer det jevnt over hele østlandet innen torsdag  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor mye er 0,2 mm nedbør?

Det var visst det som skulle ramle ned på på fredag ifølge profesjonelle "værgjettere", og jeg satt tre og en halv time i sivkanten på en liten odde mens det hølja ned konstant.

1. Er jeg dum, eller er 0,2 mm veldig mye? 2. Hvor lenge kan man sitte å vente før man går fra tålmodig til sta, og videre til dum?

På forhånd takk!

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for spørsmål, Brumund. Du rakk det før abonnementsordningen blir innført.

Vær er relativt. Vind på 25 meter pr. sekund føles for eksempel mye verre om du er ute på et åpent hav i en tifots Pioneerjolle, enn om du sitter inne på ei hytte som ligger i le av en fjellvegg og fyrer i peisen. Du satt antageligvis ute da det regnet og hadde åpen himmel over deg. Da kan 0,2 mm fort føles ut som 25 mm, men det er en illusjon, du hadde antageligvis en regnsøyle rett over deg, og bare noen meter bortenfor var det kanskje både sol og oppholdsvær. Hadde du giddet å lette litt på ræva så hadde du nok oppdaget det (et råd jeg ofte må gi hedmarkinger). For området som helhet var det nok ikke mer enn 0,2 mm skal du se. Så for å svare kort. 1. Ja, du er dum du. 2. Se svar på spm. 1.

Vær så god!

;D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...