Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Lars.

Siden hurtigløpende sothøne har velutviklede cdc fjær, ville du anbefale et oppdrett av slike?

Og, kan man bruke hele fuglen som hackle?

En ting til. Dersom man dypper fleece genseren i Dry Dip, knyter denne rundt hofta, har man spart innvesteringene av en belly boat da? ><((()*>

Ronny.

Takk for spørsmål!

Hvis du har jævlig mye dødtid på hjemmefronten så anbefaler jeg gjerne oppdrett, men disse fuglene kan være et ork å holde styr på, siden de er såpass fortløpende. Selv kjøper jeg ferdig impregnerte fugler fra lofoten, og benytter i hovedsak fjær fra området rundt gattåpningen i mine duns. Noen vil sikkert prøve å innbille deg at god cdc får du kun fra and, men det er fordi de ikke vet bedre. Høne slår and i 9 av 10 tilfeller :-)

Det med Drydip-impregnert fleece som belly funker fint om du er under halvannen meter på strømpelesten... Alt over det vil føre til balanseproblemer, og du risikerer å se enda dummere ut en gutta i bellybåt. Sørg for å bli sponset med Drydip, ellers blir dette en dyr affære uansett. Langt dyrere enn en bellybåt fra feks Kinetic eller R. Thompson.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og jeg har hatt en liten prat på bakrommet. Vi setter stor pris på alle spørsmålene som har kommet, la det være klart. Men det er noen men.

Det gjør oss en stor smule frustrert å se at veldig mange stiller spørsmål ved og om helt fundamentale ting, som det kanskje bare tar en uke eller to med litt eksperimentering i en elv eller ved et vann med bindestikke og lupe før man finner ut av helt selv. Kunnskap vunnet gjennom egne observasjoner, prøving og feiling sitter ikke bare bedre i topplokket, det gir en betydelig glede i seg selv. Og la det være klart: Det er slik Lars og jeg har utviklet oss til fluefiskere i verdensklasse. Vi har funnet ut av ting selv gjennom egne hypoteser, testing, praksis og erfaring, og en betydelig kognitive evne til å sette ting i sammenheng og system. Nett og google har bare vært en form for lystig adspredelse og kunnskapsdeling (uten at vi skylder noen, så føler også vi gleden ved å dele og gi av det vi selv har funnet ut av).

Et greit råd til mange der altså, selv om det skal helt spesielle talenter og kapasiteter til for å komme opp på det Lars og jeg betrakter som et "kvalifisert nivå til å fortsette fluefiske". Det som skaper litt mer bekymring er at vi etter en stund her på FFS, ser at svært mange av deltagerne nok ikke har særlig til fluefiskemateriale i seg. Og selvsagt, det skal være lov for alle å prøve seg litt på fluefiske, men vær så snill da folkens, stikk fingeren i jorda og se hvor du står. På flekken stille, ikke sant? Kanskje er fluefiske noe som henger litt høyt for deg, og kanskje får du et bedre og enklere liv om du velger utfordringer som er litt mer overkommelig. Får du skikkelig fiskelyst finnes det mange bra dataspill etterhvert. Det finnes sågar spillkonsoller med bevegelsesensorer som kan gi en temmelig virkelighetsnær opplevelse, og som ikke hindrer deg i å flytte tv'n ut på verandaen om du vil ha frisk luft med på kjøpet. Fordelen her er at du kan velge vanskelighetsnivå selv, og det er ingen skam om du ikke kommer lenger enn til Level 1, hvilket mange av dere nok ikke kommer til å gjøre.

Dette er ikke et angrep på noen, eller et forsøk på å heve seg over andre. Det er bare et velment råd, slik at du, og ikke minst Lars og jeg, kan få et litt bedre liv. Husk det er en salgstråd her på forumet, som kanskje nettopp du bør benytte deg av.  ;)

Lykke til!    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det da sånn at alle må opparbeide seg all kunnskap på egenhånd? Eller kan man være flere om dette? Er bare litt bekymret om man rett og slett må dumpe kompiser, slik at de ikke tar lærdom i mine erfaringer. Jeg vil jo ikke ta ifra folk muligheter for egen læring..

Nå er det jo liten tvil om at dere er helt på høyde med det beste i utlandet. Men er det utelukkende egne erfaringer som har tatt dere helt opp, eller hender det at erfaringer blir utvekslet slik at man kan korte ned på utforskingen for å komme til samme konklusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at JB etterlyser noen større utfordringer på spørsmålsfronten og etter som jeg nærmer meg 70 med stormskritt, blir jeg mer og mer opptatt av om det er et liv etter dette og hvordan det arter seg. Jeg har veldig sansen for vikingenes Valhal, da det vel blir en avansert form for C&R, men er usikker på om det er slik og hvordan man skal te seg for å komme dit og hva er alternativet eller alternativene?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo liten tvil om at dere er helt på høyde med det beste i utlandet. Men er det utelukkende egne erfaringer som har tatt dere helt opp, eller hender det at erfaringer blir utvekslet slik at man kan korte ned på utforskingen for å komme til samme konklusjon?

Du kan trygt si at vi var utlært begge to før vi ble kjent. Riktignok var Facebook oppe og gikk da vi trådde våre barnesko i fluefiskeverden, men det var lenge før det fantes noe internet, så det var ikke mulig å holde kontakten på samme måte som i dag.

Vi blir også stadig spurt om hvorfor vi ikke er på vm-laget i fluefiske. Vi takker høflig nei hvert eneste år, av den enkle grunn at man bør være mer enn to habile fluefiskere på hvert lag for å gjøre noe særlig ut av seg. Litt synd nå som det er tv-dekning av begivenhetene verden rundt, men vi får nok creds og omtale som vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at JB etterlyser noen større utfordringer på spørsmålsfronten og etter som jeg nærmer meg 70 med stormskritt, blir jeg mer og mer opptatt av om det er et liv etter dette og hvordan det arter seg. Jeg har veldig sansen for vikingenes Valhal, da det vel blir en avansert form for C&R, men er usikker på om det er slik og hvordan man skal te seg for å komme dit og hva er alternativet eller alternativene?

Jens

Takk for spørsmål, Jens.

Hvis du er blant dem som tror du trenger en hel evighet på å komme noen vei som fluefisker, hvilket du ikke er alene om her inne vil jeg tro, så gjør heller noe annet i livet. Vær så snill. I din alder er det jo mange som har det gøy med både bridge og sopplukking, kunne ikke det være noe? Mate ender er vel også en fin ting du kan starte litt med om noen år, og da kanskje ser du noen vak utpå vannet også.  

PS! Ikke misforstå. Dette er ikke for å være arrogant, bedrevitende eller nedsettende. Alle våre råd gis i beste mening, men vi må samtidig ivareta vår integritet. Det er en garanti vi alltid gir, og noe vi har lært betaler seg over tid.

PS2! Vi vil takke for alle positive tilbakemeldinger vi får på innleggene våre her på FFS, på Facebook, på blogger og gjennom informative og lærerike snutter på Vimeo (det hagler rett og slett med PM'er, SMS, postkort, telefaxer og parfymerte brev). Takk, vi gjør det for dere!

PS3! Fra JB: Når det gjelder bloggen min, som jeg vil tro at 100,0 % av dere kjenner til, så har jeg måtte redusere aktiviteten noe i påvente av at Wordpress oppgraderer serverparken og internettlinkene sine. Nye innlegg genererte såpass mye trafikk at lampene lyste rødt både hos hostingpartner, internettleverandør og transittpartnere. Hele internett holdt rett og slett på å gå i stå. Morsomt, men også litt skremmende.

PS4! Ja, vi vurderer for øyeblikket flere proteam-kontrakter, men etter å ha testet ut utstyret, så er det ikke mye som holder den standard vi søker. Enkelte stangprodusenter har akseptable stenger, men produserer samtidig snører og sneller av såpass variabel kvalitet at vi ikke vil ha navnene våre knyttet til disse produktene. Foreløpig tror vi derfor at vi kommer til å gå inn i 2014 uten kontrakt, men jeg vurderer et tilbud fra et amerikansk toppmerke om å utvikle en egen JB-signature-serie. Dette vil nok i første omgang dreie seg om 14 fots klasse #2-stang (todelt) som er utmerket for bulgarsk micro riffling hitch fiske, som jeg selv utviklet da jeg besøkte landet, og spesielt området rundt Rilasjøene, for noen tiår siden. Lars pønsker også på noe smart vet jeg, men fortsetter naturligvis samarbeidet med Europris helt uavhengig av det.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig tror vi derfor at vi kommer til å gå inn i 2014 uten kontrakt, men jeg vurderer et tilbud fra et amerikansk toppmerke om å utvikle en egen JB-signature-serie. Lars pønsker også på noe smart vet jeg, men fortsetter naturligvis samarbeidet med Europris helt uavhengig av det.      

Etter å ha takket nei til flere pro-team gjentatte ganger nå, så har jeg mer eller mindre bestemt meg for å stå uavhengig også i fremtiden. Det blir på en måte urettferdig overfor de andre merkene om jeg skulle binde meg til ett av dem.

Europris-avtalen blir litt på siden av fluefiskegreia, så jeg fortsetter inntil videre samarbeidet der, og håper dermed å unngå misunnelse, som videre fører til uvennskap og bitterhet.

Håper på respekt for dette valget  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja dette er en god tråd, og jeg leser den så ofte jeg kan. Og JB og Lars har egentlig en utrolig bra humor, med en litt sånn subtil god snert til flere aktuelle ting som vedrører fluefisket  ;D Det er jo selvsagt DET som gjør det morsomt da  ;D Og de er gode begge to. Stakkars den fluefiskeren som ender i en diskusjon med de her gutta  ;D

EDIT: Kjapp skriveleif  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gratulere Europris med å ha skutt gullfuglen!

At en slik samarbeidsavtale vil gjøre at de blir en etterspurt fagbutikk er det liten tvil om..

Var nylig innom Europris for å kjøpe tulipaner, og kunne da med selvsyn se utviklingen som hadde skjedd i fiskeavdelingen.

Dette må uten tvil Lars ta mye av æra for!

Stå på videre!

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....men vær så snill da folkens, stikk fingeren i jorda og se hvor du står. På flekken stille, ikke sant? Kanskje er fluefiske noe som henger litt høyt for deg, og kanskje får du et bedre og enklere liv om du velger utfordringer som er litt mer overkommeligykke til!    

....svarte - den stakk, vondt og hardt  :-\

Spm. tauget eller taxi ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gratulere Europris med å ha skutt gullfuglen!

At en slik samarbeidsavtale vil gjøre at de blir en etterspurt fagbutikk er det liten tvil om..

Var nylig innom Europris for å kjøpe tulipaner, og kunne da med selvsyn se utviklingen som hadde skjedd i fiskeavdelingen.

Dette må uten tvil Lars ta mye av æra for!

Stå på videre!

<<l

Hyggelig  <<l

Kan nevne at vi er i ferd med å avle frem en meitemark som har egenskaper man ikke har vært i nærheten av å finne i meitemark beregnet for fiske tidligere, så her håper jeg å treffe et større marked en det snevre, sære fluefiskemiljøet.

Vil ikke si så mye mer nå, men det vil bli sendt ut vareprøver til butikkene ved juletider, og at det vil revolusjonere meitefiske er det ingen tvil om.

PS ! Takk for at du handler hos Europris, og uten å skryte så kan jeg nevne at jeg har hatt en hånd med i laget når det gjelder designet av tulipanene våre, også  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å virke arrogant, men jeg kommer nå til å holde meg unna FFS, Facebook og slå av mobiltelefonen noen uker. Hver gang det nærmer seg VM, så koker det i alle kanaler fra konkurransefiskere som vil ha tips og råd. Nå har ikke jeg fisket i Vefsna, men jeg har studert elvekart og geologiske databaser, så jeg mener å ha et rimelig godt bilde av hvilke fluer og teknikker som skal til for en topplassering. Så skal jeg heller ta en prat med vinneren etterpå og gi noen råd vedrørende forbedringspotensial. Håper jeg da kommer i kontakt med en som har litt mer enn basisferdighetene på plass, men neimen om jeg er sikker. Mye rart blant konkurransefiskerne også skal jeg si dere. Lurer jo på om det er ren bingo i en del av disse konkurransene når man ser resultatlistene. Vet at Lars er plaget av det samme, men i tillegg av forskere på ørret, biotoper og levevilkår for insekter og ørret. Det er f.eks. ikke en eneste rapport fra NINA som ikke er kvalitetssikret mot Lars sine egne data. For å sitere sistnevnte i en litt oppgitt samtale: Jeg blir litt matt av at de ikke gidder å finne ut av ting sjøl, de har jo betalt for det. Sant nok, Lars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å supplere: Lars ligger merkelig lavt i terrenget til å inneha så mye kunnskap. Han var blant de første som merket ørret i elver for å finne ut av adferd ved praktisering av C&R. Husker et år hvor jeg tok toget til Gol, hev meg på sykkelen og tråkket oppover i dalføret. På den tiden var det få som fisket i det som etter hvert har blitt en nokså populær elv. Ved et av de nedre strekkene så jeg en kar som snekret seg en benk. Ja, det var Lars. «Må sitte litt godt før testen starter vet du», sa han. Så tok han frem en stor notatbok hvor han sirlig og presist hadde tegnet elven og ringet rundt steder hvor han tidligere på dagen hadde fanget fisk, og jeg skal si det ikke var få! I bakkant av ringene hadde han plassert et farget kryss, nettopp der han antok at standplassen var. Etter fanging, var fiskene nemlig sluppet ut igjen påmontert nødbluss som kunne fjernutløses med en av prototypene på trådløs fjernkontroll som han hadde utviklet i samarbeid Eugene Polley for amerikanske Zenith Electronics Corporation (ble senere primært brukt til TV-apparater), inkludert ett helt sett mottakssensorer. Kryssene på kartet var i samme farge som nødblussets fargeampull (her hadde Lars utvidet fargespekteret ved bruk av konditorfarge). «Skal vi se, sa Lars, nederst på strekket, på motsatt side, har vi en hannfisk på 2,7 kg, skal vi se den har jeg på kanal 3 i farge gul», så trykket han på kanalvalg 3, og ja helt riktig, det kom først en vannsøyle, før det farte et gult bluss 20 meter opp i lufta som ble hengende å skinne en stund. Slik jobbet  Lars seg gjennom kanal for kanal , til han til slutt konkluderte med at alle fiskene hadde returnert til standplass. «Ja, ja, da får jeg skrive detta i brevet til de amerikanerne i den konføderasjonen, eller hva det var, som lurer på om de skal innføre slik’n catch & release. Men skal vi itte nå ta oss en kopp kaffe og røyk, mon tro». «Ja, det hadde vært trivelig», sa jeg, så der vi satt vi på benken og funderte litt over eksperimentet, mens Lars fortalte mer om hvordan infrarøde fjernkontroller egentlig fungerer. Det var en magisk aften. Husker du det, Lars?

PS! Det var vel ingen av fiskene som overlevde eksperimentet etter hva jeg husker, men man må som kjent knuse noen egg for å lage omelett, og dette var tross alt i vitenskapens interesse.

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt den dagen, Jørn... Du var den første fluefiskeren jeg møtte der etter krigen, så det var litt trivelig å ha noen å dele tankene om moderne forvaltning med, også :-)

Ellers har jeg delvis tatt på meg rollen som vårt beskjedne alibi her... Vi ønsker jo ikke å bli oppfattet som arrogante heller! Du vet, janteloven står sterkt i nisselandet norge :-/

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt den dagen, Jørn... Du var den første fluefiskeren jeg møtte der etter krigen, så det var litt trivelig å ha noen å dele tankene om moderne forvaltning med, også :-)

Ellers har jeg delvis tatt på meg rollen som vårt beskjedne alibi her... Vi ønsker jo ikke å bli oppfattet som arrogante heller! Du vet, janteloven står sterkt i nisselandet norge :-/

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Hvilken krig refereres det til her :rolleyes: Trodde ikke dere var sååå gamle.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt den dagen, Jørn... Du var den første fluefiskeren jeg møtte der etter krigen, så det var litt trivelig å ha noen å dele tankene om moderne forvaltning med, også :-)

Ellers har jeg delvis tatt på meg rollen som vårt beskjedne alibi her... Vi ønsker jo ikke å bli oppfattet som arrogante heller! Du vet, janteloven står sterkt i nisselandet norge :-/

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Hvilken krig refereres det til her :rolleyes: Trodde ikke dere var sååå gamle.

Jens

For å si det sånn Jens, både Lars og jeg fisket i Hemsilå før de ødela elva og bygde Eikredammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hverken jeg eller Jørn liker å skryte eller hovere selv om vi kan et og annet om fluefiske, men føler likevel -som en kuriositet- at vi må nevne mailen vi fikk fra det tsjekkiske fluefiskelandslaget etter at de dro seieren i land i vm nylig.

De gir like godt oss hele æren for at de presterte såpass bra, og påstår alt er takket være denne tråden, hvor vi deler litt fra vår kunnskapsoase  :)

Litt i overkant raust, spør du meg, men selvfølgelig hyggelig å kunne bidra . . . Vi er ikke verre enn at vi deler litt av æren med dere andre på ffs også, siden dere tross alt gjør deres beste  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og bare for å tillegge: Lars og jeg har et godt forhold til tsjekkerne. På begynnelsen av 80-tallet holdt vi nemlig noen kurs i fluebinding der nede. Temaet skulle være nymfer og pupper, men vi hadde glemt lim med børste, så det ble til å helle litt superlim fra flaske over ryggen/skjoldet på nymfa. Ettersom tsjekkerne var spandable med drikkevarene så ble preisjonen på bindearbeidet så som så. Det ble mye lim, og fronthackle begynte vi å få problemer med å montere, så det droppet vi like så godt.

Litt senere på kvelden skulle jeg med munnen plassere en pengeseddel i trusa på en stripperske som var bestilt for anledningen. Det endte ikke bedre enn at en tråd fra trusekanten satt seg fast mellom fortenna på meg, og da hun danset videre hadde jeg plutselig et par meter løstråd hengende foran meg. Ettersom trusa var rosa, og jeg syntes det var en litt morsom farge, så surret jeg den så hardt rundt en TMC 100 at hele kroken kurva seg. Deretter forsøkte jeg å legge litt lim på toppen, men det ble litt mye da også. Men uansett, det har kommet meg for øre at tsjekkerne fisker som faen med disse fluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var tolk for det mongolske landslaget under VM, og kunne selv følge tsjekkernes imponerende fisking med nymfer og opphengere..

At dere to har vaket rundt i kulissene hos dem kommer derfor ikke som noen overraskelse!

At Mongolia med fem mann på tre dager tilslutt klarte å kroke en (1) ørret på blindfiske fra båt,

var derimot en stor skuffelse..

Jeg gav de referansen til denne tråden, og det vil overraske meg stort om ikke Mongolia er å finne i medaljekampen i neste års VM..

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...