Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Nei fiplingdalselva gikk greit..

Men austrevefsna betyr "adskillig med vederbuk" på mongolsk..

Dette er jo ikke tellefisk, og jeg hadde mitt svare strev med å holde motet oppe i det mongolske laget..

Bare smålig at vederbuken ikke skal telle spør du meg, all den tid harren var tellefisk . . . Var nok flere som var av samme oppfatning, også  ;D

Ellers må jeg si meg enig i at én (1) fisk fordelt på 5 mann i løpet av disse dagene ikke var mye å skrive hjem om, nei . . .

Men selv jeg har vært fersk en gang, om ikke fersk, og det er ikke bare-bare å hevde seg på den norske tundraen, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså så dere er kjørt til veggs nå? Ikke noe svar? Kansje revurdere dere som orakler?

Å nei du, Ruff !

Du kjenner meg godt nok til å vite at jeg er ekspert på alt, og særskilt fluefiske og fluefiske juss !

For å svare på spørsmålet ditt tidligere i tråden: Man trenger hverken store baller eller baller i det hele tatt for å diskutere på ffs  ;)

Men å tulle med enkelte ting, som feks ditt eksempel i "Tråder man ikke bør starte"-tråden ( ;D) kan få langt større og sintere reaksjoner enn man skulle tro. Og du vet hva jeg sikter til  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo -Lars- og JB.

Eg prøvde først å få svar på spørsmålet mitt under "diskuter insekter" men der

blei det ingen respons, eg skjønner jo at det er tråder som er mykje meir viktige

enn spørsmål om ei døgnflue i desse dager.

Og som alle ser så er bildet tatt med mobil :-\

[attachimg=1]

Ståa er den at eg fant denne døgnflua i vatnet mitt her om dagen og lurer på navnet

på den?

Liten størrelse (ignita), to haletråder, stille vann.

Ser den har ein grønn "dråpe" i vinga, kan dette ha noko med at det ligg eit

oppdrettsanlegg eit lite stykke fra utløpet til vatnet?

Eg hadde eigentleg tenkt å legge ut ein lang historie under "min fisketur" med bilde av både fisk og flua eg fekk

den på, men slik som ffs har utvikla seg i det siste så våger eg ikkje da det er ein del ting som eg

ser kan skape problem for meg i ettertid.

Det første er at eg hadde laga meg ei Parachute døgnflue med CDC-vinge som fisken tok med stor iver, men

da eg ikkje husker kva CDC eg hadde brukt så frykter eg at dette kan bli eit problem for meg.

Det andre er at da eg tok bilde av fisken så hadde eg stanga på sida av fisken og da vil det nok sikkert

dukke opp mistanker om sponsing og utstyrspushing.

Heldigvis så klarte eg å kaste ut til fisken så eg har nok vært heldig med comboen stang og snøre <<l

Venter spent på svar fra orakela på ffs :D

Keep up the good work <<l

Bjørn Huse.

post-652-13949896420563_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dere 2 er mye flinkere med ord enn meg, gruser meg i ferdigheter, gruser meg i kunnskap, har flere århundrer med livserfaring og i frykt for at jeg skal bli målbundet, velger jeg å spørre dere istedet for å begi meg ut på noe jeg strengt tatt ikke gidder å bry meg mer om....

I mange tilfeller har jeg hørt ordtaket: "Iblant må man svelge noen kameler"

Hva betyr egentlig dette? Og hvorfor er det så mange forumstroll som er livredde for å svelge noen kameler?

Har de rett og slett ikke skjønt at det ikke er bokstavelig talt, eller tar de forumet, fluefisket og alt tilhørende så blodseriøst at de antakeligvis har et traust liv ellers...?

Trasige greier, som Anders ville sagt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer Bjørn først her, siden det er et meget viktig funn han har gjort.

Her har vi den nye døgnflua vi var lovet i år, endelig . . . Den skulle ha kommet allerede i juni, men det har nok vært noe problemer underveis. Antar de første kolliene har blitt liggende hos tollvesenet i månedsvis, selv om det ikke er toll på døgnfluer.

Det latinske navnet på denne krabaten er "Heisann-hoppsann", men her i norge vil den gå under betegnelsen "justisministern". En helt ny art dette altså, og ikke i familie med noen av de andre døgnfluene våre. Og dette er ikke noe kina-ræl, om noen skulle tro det  <<l

Den grønne "dråpen", som du så snedig kaller den, på vingen er faktisk øynene, så det er her den skiller seg mest fra våre andre arter.

Det vil komme mer info om denne, og selvfølgelig bindetips, etterhvert som jeg får samlet meg etter denne fantastiske nyheten  :D

Takk for enestående detektiv-arbeid, Bjørn  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller har jeg hørt ordtaket: "Iblant må man svelge noen kameler"

Hva betyr egentlig dette? Og hvorfor er det så mange forumstroll som er livredde for å svelge noen kameler?

Har de rett og slett ikke skjønt at det ikke er bokstavelig talt, eller tar de forumet, fluefisket og alt tilhørende så blodseriøst at de antakeligvis har et traust liv ellers...?

Trasige greier, som Anders ville sagt....

Takk for spørsmål!

Ventet på den, så det var morsomt at du tok opp dette. Her har vi nok en feil som på merkelig vis har oppstått i det norske språk. Vi har jo de berømmelig hårfluene f.eks., som altså er feilbenevnt som vårfluer. På samme vis er det med dette ordtaket, det skal selvsagt være karameller og ikke kameler. Å svelge kameler er jo helt umulig. De er jo dritsvære og kan veie opp mot 700 kilo, og med et par-tre kupler på ryggen til og med. "Iblant må man svelge noe karameller" er altså det riktige. En sak man har problemer med kan fortone seg som å forsøkte å tygge og suge på en steinhard karamell. Man kommer liksom ingen vei og risikerer bare at den setter seg fast og ødelegger noen fyllinger i kjeften. Da er er det like greit å bare svelge unna hele greiene. Et alternativ er å spytte den ut, men det er jo litt ufint om man er påspandert karamellen av f.eks. en lekker dame med lange bein, store hyller, vakre øyne og med et smil som sier at her vanker det muligheter for mer godsaker.  gggood-luck  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars. Kan du svare på følgende spørsmål, hva er forskjellen på høyre og venstre? Og da tenker jeg ikke på politiske partier men som dagligbegreper  ;)

Høyre og venstre er egentlig andre begrep for rett og galt !

Man har i etterkrigsårene vært særdeles opptatt av å modernisere språket vårt, og høyre/venstre var ment å erstatte rett og galt. . . Av en eller annen grunn har ikke folket ville gi slipp på rett og galt, så nå har det hele blitt et salig rot.

Feks har uttrykket "å gi noen en rett høyre" nå endt opp med å bli smør på flesk  :rolleyes:

Det gjenspeiler seg også i politikken; Venstre er galt, og derfor har ikke partiet Venstre gjort det særlig skarpt, i motsetning til Høyre, som har noen hederlige plasseringer å vise til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr egentlig dette? Og hvorfor er det så mange forumstroll som er livredde for å svelge noen kameler?

Har de rett og slett ikke skjønt at det ikke er bokstavelig talt, eller tar de forumet, fluefisket og alt tilhørende så blodseriøst at de antakeligvis har et traust liv ellers...?

Trasige greier, som Anders ville sagt....

Jeg er nettopp ferdig med en 8-timers arbeidsdag, hvor jeg har bidratt til samfunnet på best mulig vis, samt gjort livet lettere for mange vanskeligstilte, så jeg er rimelig gåen, men må bare få arrestere litt her før jeg tar meg en pust i bakken  . . . Du får det til å høres ut som det å ta ffs, fluefiske, og alt rundt fluefiske skikkelig på alvor er noe negativt ! Dette er holdninger vi skal ha oss frabedt, og om noen har fått det for seg at fluefiske er noe lystbetont, ei slags moro-greie, så får de heller bare finne igjen sandkassa.

Vi er flere her som gir av oss selv så det holder, og du må ikke tro vi hadde giddet å bruke energi på dette om folk ikke skjønte alvoret i det de har begitt seg ut på. Skal man komme noen vei som fluefisker så er det ikke rom for feil, så jeg anbefaler folk å ta dette ytterst seriøst, ja !

Hvordan i all verden skal vi som mener vi sitter på en viss kompetanse få profilert oss på skikkelig vis om nybegynnerne ikke har respekt ?  :o

Fiskeglede overlater vi til ungene, vi proffene driver fluefiske-jihad, og dere andre gjør lurt i å høre etter når vi byr på oss selv ! Ble nylig vitne til at en fyr kjøpte seg både stang, snelle og snøre uten å forhøre seg med noen autoriteter først . . . Tror ikke det er noen fare for at vi møter på den stakkaren i elva, for å si det sånn !

Ble litt krasst dette, men noen ganger må skapet settes på plass, og slik jeg kjenner Tor Arne så takler han dette  <<l

Noe annet ville vært trasig  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre og venstre er egentlig andre begrep for rett og galt !

Man har i etterkrigsårene vært særdeles opptatt av å modernisere språket vårt, og høyre/venstre var ment å erstatte rett og galt. . . Av en eller annen grunn har ikke folket ville gi slipp på rett og galt, så nå har det hele blitt et salig rot.

Feks har uttrykket "å gi noen en rett høyre" nå endt opp med å bli smør på flesk  :rolleyes:

Det gjenspeiler seg også i politikken; Venstre er galt, og derfor har ikke partiet Venstre gjort det særlig skarpt, i motsetning til Høyre, som har noen hederlige plasseringer å vise til  :)

Hadde nok ventet bedre en dette, dette står til stryk Lars  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre og venstre er egentlig andre begrep for rett og galt !

Man har i etterkrigsårene vært særdeles opptatt av å modernisere språket vårt, og høyre/venstre var ment å erstatte rett og galt. . . Av en eller annen grunn har ikke folket ville gi slipp på rett og galt, så nå har det hele blitt et salig rot.

Feks har uttrykket "å gi noen en rett høyre" nå endt opp med å bli smør på flesk  :rolleyes:

Det gjenspeiler seg også i politikken; Venstre er galt, og derfor har ikke partiet Venstre gjort det særlig skarpt, i motsetning til Høyre, som har noen hederlige plasseringer å vise til  :)

Hadde nok ventet bedre en dette, dette står til stryk Lars  :rolleyes:

Så nå har vi kommet dithen at vi klager på svarene, altså  ???

Er dette takka for at vi bruker av vår dyrbare tid til å fungere som et slags wikipedia her inne ?

Ja-ja, utakk er verdens lønn . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke prestasjonsfremmende midler er det vanlig å benytte innen fluefiske og bedrer de prestasjonene på noen som helst måte?

EPO er nok mest brukt, men selv har jeg ingen erfaring med det . . . Tror muligens Jørn kjenner mer til det, siden dette først og fremst er et motedop.

Jeg holder meg til speed, da det fører til at jeg fisker fortere, og dermed får mer fisk  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så høye som mange her inne er på seg selv, tror jeg vi snakker organisert doping.... Med såpass slike nivåer av verdensmestertendenser og selvhevdelse, tipper jeg at det er en ny type narkotisk stoff. Engang ikke kokain kan måle seg med dette nye vidundermiddelet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Erna Solberg til å fiske med flue?

Hun skal visstnok være helt rå på oppstrøms tørrfluefiske, og går ikke av veien for å bruke makt, om det må til for å lure fisken til å ta flua.

Hun vil garantert bli å finne i et "pro-team" med det første  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...