Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Er de som sitter og maler disse små prikkene på stang delene, som skal gjøre montering mye enklere, alltid fulle på jobb? Eller går det rett og slett en faen i dem av og til? Kan dere kaste lys over denne ukulturen?

Tror disse prikkene er et forsøk på blindeskrift fra produsentens side, og de har antakelig ikke mye til overs for svaksynte/blinde.

Blinde fluefiskere som monterer stangdelene etter disse prikkene får gjerne mer enn manglende syn å stri med, for disse merkene er plassert helt tilfeldig.

Folk med synet inntakt gjør lurt i å forholde seg til stangringene, og håpe at den som har montert disse har vært nogenlunde edru på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror disse prikkene er et forsøk på blindeskrift fra produsentens side, og de har antakelig ikke mye til overs for svaksynte/blinde.

Blinde fluefiskere som monterer stangdelene etter disse prikkene får gjerne mer enn manglende syn å stri med, for disse merkene er plassert helt tilfeldig.

Folk med synet inntakt gjør lurt i å forholde seg til stangringene, og håpe at den som har montert disse har vært nogenlunde edru på jobb.

Takk for oppklaring av mysteriet. Jeg fryktet det var en konspirasjon bak dette.

Endret av Øyvind Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere være så vennlig å fortelle meg hva faen Tisleia Elveeierlag tenker med? 3-doble prisene for å fiske i ei tørrlagt elv? (gjelder riktifnok bare fluesonene) De vet jo like godt som andre, at Tisleifjorden har vært mer eller mindre tom, noe som betyr at det kommer til å ta sin tid å få fylt den opp igjen, noe som igjen betyr at Tisleia er mer eller mindre tom for vann?!

http://www.begna.no/vannstand.asp

 

3,6 m3 er som (h)Ar®i Behn sa, TRIST SOM FAEN!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring av mysteriet. Jeg fryktet det var en konspirasjon bak dette.

Kan vel legge til her at noen bransjeaktører for noen år tilbake eksperimenterte med å plassere stangringene sikksakk oppover klingen. Dette var såkalte serpentinerstenger, og hvor man altså fikk med et mendekast på kjøpet. Det var også stangringer som ble plassert slik at de skulle gi høyrekurve og venstrekurve i kastet, såkalte curve-rods. Markedet for disse spesialstengene viste seg å være overraskende lite, men det gikk som vanlig noen stenger til miljøet på Holmendammen. 

Endret av .JB
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere være så vennlig å fortelle meg hva faen Tisleia Elveeierlag tenker med? 3-doble prisene for å fiske i ei tørrlagt elv? (gjelder riktifnok bare fluesonene) De vet jo like godt som andre, at Tisleifjorden har vært mer eller mindre tom, noe som betyr at det kommer til å ta sin tid å få fylt den opp igjen, noe som igjen betyr at Tisleia er mer eller mindre tom for vann?!

http://www.begna.no/vannstand.asp

3,6 m3 er som (h)Ar®i Behn sa, TRIST SOM FAEN!!

Vel, tanken var jo at de som skal fiske i elva skulle ta med vann selv, slik at tisleifjorden ikke skulle tappes unødvendig.

Nå viser det seg jo at dagens fluefiskere skal ha alt tilrettelagt, uten å bidra med noe selv, og da blir det som det blir.

Vann eller ikke, jeg syntes ihvertfall alle burde kjøpe fiskekort.

Vi har tydeligvis råd til fluestenger til 10.000kr, men å ta med noen fat vann i kultiverings øyemed, nei det har vi ikke råd til!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en god flue som ørreten gjerne glefser i seg og imitasjonene fisker som regel veldig godt. Dessverre er dette fisket over nå. Vårfluene klekker, som navnet antyder, fra 2 . påskedag og frem til 17. mai. Litt typisk er det at klekkingen som regel er på sitt aller beste helt mot slutten, og ikke sjeldent med et klimaks på selveste grunnlovsdagen. Når flagg, plasttrompeter og durex-pakka er lagt tilbake i kommodeskuffen er vårfluene derimot sjeldne å se. Vårfluene legger for øvrig eggene sine i fuglereir, og blir derfor  populærspråklig omtalt som insektsgjøken.   

Skrev litt om vårfluer i går, og vil bare supplere med noen man ikke kan google seg til: Vårfluene har nervene tjukt uttapå, og oppfører seg tidvis småhysterisk. Et nervøst lite insekt som ikke liker å fly langt og som er redd for bjørn. Den er derfor veldig sjelden å påtreffe i Finnmark og i Renaområdet. Liker seg best på Toten, riktignok i behørig avstand fra sterkt trafikkerte bilveier. Har derfor i mange år gitt fantastisk fiske i Hunnselva, og da gjerne i begynnelsen av april, like før elva stenger.         

Endret av .JB
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppstrøms eller nedstrøms? Vind eller ikke vind? Fralands eller pålands? Regn eller sol? Høyt eller lavt vann? Kort eller langt? Tørt eller kjempetørt? Matt eller chrome? Enbent eller snake? CCS eller følelse? Catch & release eller catch & click 22^∞ (catch 22)?

Hjelp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppstrøms eller nedstrøms? Vind eller ikke vind? Fralands eller pålands? Regn eller sol? Høyt eller lavt vann? Kort eller langt? Tørt eller kjempetørt? Matt eller chrome? Enbent eller snake? CCS eller følelse? Catch & release eller catch & click 22^∞ (catch 22)?

Hjelp!!!

 

Å Dæven! Her er det en som virkelig trenger hjelp!

 

(ikke på noen måte vondt ment!)

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppstrøms eller nedstrøms? Vind eller ikke vind? Fralands eller pålands? Regn eller sol? Høyt eller lavt vann? Kort eller langt? Tørt eller kjempetørt? Matt eller chrome? Enbent eller snake? CCS eller følelse? Catch & release eller catch & click 22^∞ (catch 22)?

Hjelp!!!

Ja, her er vi nok over på den typen spørsmål som vi best finner løsningen på med reseptbelagte medisiner.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev litt om vårfluer i går, og vil bare supplere med noen man ikke kan google seg til: Vårfluene har nervene tjukt uttapå, og oppfører seg tidvis småhysterisk. Et nervøst lite insekt som ikke liker å fly langt og som er redd for bjørn. Den er derfor veldig sjelden å påtreffe i Finnmark og i Renaområdet. Liker seg best på Toten, riktignok i behørig avstand fra sterkt trafikkerte bilveier. Har derfor i mange år gitt fantastisk fiske i Hunnselva, og da gjerne i begynnelsen av april, like før elva stenger.

Kan bare legge til at april/mai er brunsttid for vårfluene (ihvertfall her på toten), så på den tiden opptrer de enda mer hysterisk enn ellers.

Pussige skapninger, og personlig har jeg aldri regnet fiske med vårflueimitasjoner som skikkelig fluefiske . . . Isåfall må de fiskes så dead drift at fisken tar dem av ren kjedsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bare lyst til å informere alle om at jeg har vært ute og testet mine teorier i praksis. Det ble som forventet full klaff i år også. Det klekket ikke rart, men med riktige fluer, erfaring og teknikk så gikk det som en lek. Kan man fiske med flue, så er det en uhyre enkel måte å fange fisk på. Neste stopp blir høstfiske. I følge noen "eksperter", skal det være et vanskeligere fiske. Det er bare vås, og uttrykk for mangel på kunnskap og erfaring. En fallitterklæring.  Høstfiske er enkelt det også, om man kan det!

 

Tren videre gutter og jenter, og bare spør oss om det er noe.  

Endret av .JB
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg håp om å få til en dagstur til ei elv i løpet av ferien, men ser ikke bort ifra at det ikke blir tid til noe fiske før neste år.

Håper å glemme litt kunnskap i mellomtiden, slik at det kanskje går an å møte på utfordringer igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere være så vennlig å fortelle meg hva faen Tisleia Elveeierlag tenker med? 3-doble prisene for å fiske i ei tørrlagt elv? (gjelder riktifnok bare fluesonene) De vet jo like godt som andre, at Tisleifjorden har vært mer eller mindre tom, noe som betyr at det kommer til å ta sin tid å få fylt den opp igjen, noe som igjen betyr at Tisleia er mer eller mindre tom for vann?!

http://www.begna.no/vannstand.asp

 

3,6 m3 er som (h)Ar®i Behn sa, TRIST SOM FAEN!!

 

Drit i hele Tisleia og andre elver som overpriser (les: Hemsil).

 

Men i England er det verre barre sårru veit det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da... Er det egentlig avklart en gang for alle om det er dyreplaging eller ikke?

 

 

Hva om fisken fikk svare, hva tror du svaret hadde vært? Selvfølgelig er det dyreplageri! Sportsfiske kan vel best rettferdiggjøres ved å kakke fisken og den med hjem for å fø opp familien. Har du moralske kvaler med sportsfiske så må du nesten resonnere deg frem til hva du selv velger å gjøre. Men det gnager i hodet på mange, og sportsfiske er nok en rakst utdøende aktivitet. Det er jo ganske kjedelig også egentlig.  

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om fisken fikk svare, hva tror du svaret hadde vært? Selvfølgelig er det dyreplageri! Sportsfiske kan vel best rettferdiggjøres ved å kakke fisken og den med hjem for å fø opp familien. Har du moralske kvaler med sportsfiske så må du nesten resonnere deg frem til hva du selv velger å gjøre. Men det gnager i hodet på mange, og sportsfiske er nok en rakst utdøende aktivitet. Det er jo ganske kjedelig også egentlig.

Har definitivt ingen kvaler mot å fiske jeg, allikevel synes jeg det er ganske klart at det er plagsomt for fisken, og at man kanskje kan kalle det dyreplageri.

Men det lever jeg godt med. Om det er bedre å kakke fisken, det synes jeg absolutt ikke. Tenk dere selv om dere ble jaget til dere ble slitne, og ble piercet, og så fikk man valget mellom å få leve eller bli drept. De fleste ville nok valgt å leve..

Nei, jeg lever nok godt med å plage noen fisk, og å leke med liv om noen velger å kalle det det...

Grunnen til at jeg ville ha klarhet i det var ofa tråden. Da kan jeg melde tilbake der...

Takk for svar.

(Og noen teite kommentarer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og noen teite kommentarer...)

 

Teite og teite fru blom. Jaaaa, jeg følte at den var mynta på meg.

Men om du leser bittelitt mellom linjene så ser du plutselig en

åpenbaring i teksten min THJ. Det er ikke så dummelum allikevel :-).

 

Det kan ligge meget dype meninger i en enkel setning.

 

Som sagt. Drit i hva fisken mener. Den årner seg sjøl... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...