Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Sitter her å leser forsiden av FFS ang. VM i fluefiske og vil sitere førlgende:

 

"Fluefiske-VM i Bosnia går ikke inn i historiebøkene som noen høydare for det norske landslaget, men det har mest med opplegget i arrangørlandet å gjøre".

 

Har det norske VM laget noen gang hatt en høydare som har gått inn i historiebøkene?

Ikke i nyere tid, Master !

Ble litt nysgjerrig på hva arrangørlandet for årets vm hadde gjort for å stikke kjepper i hjulet for det norske laget selv, men fant ikke noe konkret rundt det.

Men bosnierne har jo hatt et kjølig forhold til norge siden vi snøt dem for ostehøvelen i sin tid. En genial oppfinnelse som bosnierne hevdet å være først ute med, og nå så de vel sitt snitt til å si "takk for sist".

Nå husker ikke jeg i farta hvilken plassering våre utvalgte fikk, men mener å ha fått med meg at vi slo svenskene, som vel inntok jumboplassen ?

Jeg og Jørn ventet på en henvendelse fra det norske laget ang coaching til årets vm, og da den ikke kom antok vi at de hadde det meste på stell. Det viser det seg jo at de ikke kan ha hatt, og da får de vel bare takke seg selv.

Sist det norske laget endte på en respektabel plassering i Fluefiske VM var i Stuttgart 1938 (6.plass), og da med et rent gutta på skauen lag.

Hvorfor det har gått på trynet hver gang siden strides de lærde om, men det har vel igjen noe med at vi har det for godt her til lands.

Her sluttet vi jo å fiske for å få mat rett etter krigen, mens de landene som stadig er å finne i toppen fortsatt må fiske for å holde liv i seg selv og familien. Man fisker gjerne mer målrettet når det står om liv, det sier seg selv.

Dessuten mistenker jeg at årets norske lag stilte med flatbremmet caps, og da er jo fiaskoen fullkommen allerede før man har begynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det nødvendig å presisere nok en gang hva som regnes som fluefiske:

  • Skrått oppstrøms tørrfluefiske i elv med stripefritt flyt der utøveren benytter Göran Andersson-kastet og sveiver med venstre hånd (om man ikke er handicappet), og hvor det, gud forby, ikke utdeles poeng for fisk man fanger.
  • Stangen skal ha ERN-verdi  mellom 4,5 og 5,5 og AA på 60-tallet. 
  • Fortom og spiss skal bindes sammen ved hjelp av blodknuten og flua skal festes med slukknute. Kirurgknuten og Crawford er dog såvidt innafor.   
  • Utøver har lov til å ha på cap, men med bøyd brem naturligvis. Type moderne baseball med flat brem er fullstendig uaktuelt. Spar oss for slikt tullekostyme langs elven er dere snille. (Når jeg ser bilder av folk med en slik cap på forsiden av et fluefiskeblad, så er det bladet umiddelbart svartelistet, det samme går for nettsider. Om det aldri så mye står Patagonia på capsen). 
  • Fisket foregår kun i dagslys. Det å dra vårfluepupper i bekkmørten er f.eks. ikke å regne for fluefiske! Dette er harving, og de som ikke har noe bedre å finne på i augustnatta bør faen meg gå i seg sjøl!
  • I saltvann fisker vi med sluk,  garn og tegner. Fluefiske har ikke alltid effektivitet som mål, men det får da være grenser til å drive med ineffektive sysler også da! Livet er rett og slett for kort til å denge små fluer ut i verdenshavet. Se heller en film på Netflix, klipp neglene, ta en dusj, fyll drivstoff på bilen eller finn på noe annet fornuftig.  
Alt annet som utøves med fluestang og "fluer" av alle slag kan sikkert være morsomt, men ikke lat som det er fluefiske. Vær så snill. For å sitere en klok mann, Lillevann: "Det er mye primitivt som er gøy, eksempelvis å ta bomba fra stupetårnet.  Å kalle det stuping selv om man bruker stupetårn er imidlertid en fornærmelse mot de som virkelig kan stupe". Det samme går selvfølgelig for fluefiske, man kan benytte fluestang og fluesnøre til så mangt, men å kalle for eksempel streamefiske for fluefiske blir jo bare tulleball.  Det skjønner vel nå alle!

Skal man ikke fiske utelukkende på fisk som vaker steady også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slukknute til tørrflue? Du tuller nå ikke sant?

I forkant av at JB eller Lars svarer,så vet jeg at noen kaller denne knuten for krokstikk.

Kankje vi her inne,kunne bruke den benevnelsen på knuten fra nå av når vi fester flua?

Først og fremst går spørsmålet til JB og Lars,men jeg er vel så interessert i Grundes svar.

Han som fant på navnet til knuten var kanskje ikke fluefisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg nå oppfattes som frekk, men det får så være...

Slukknute kan man til nød bruke på streamer, til tørrflue og nymfer brukes knuter som er ment for fluer; Harvey dry fly knot f.eks.

Ærbødigst,

Grunde

 

Typisk kverulering av den type man opplever fra folk som stort sett tilegner seg kunnskap fra bøker og google. Hadde du vært litt mer ute på livets landevei, så hadde du visst at slukknuten egentlig heter The Dry Knot (DK), og at slukknuten er et navn den fikk fordi den var så enkel at selv sluk- og markfiskere klarte å tilegne seg den. Men da hadde du også visst at alle de andre knutene primært er tulleknuter som det engelske aristokratiet har hatt det morsomt med å lære bort til andre, slik at de har et ekstra våpen når utlendinger blander seg inn i de gjeveste konkurransene på øyriket. Hva tror du engelskmennene selv benytter. Hard Knot, nei, DK naturligvis. Kom deg litt ut og bygg egen erfaring fremfor å grave deg ned i alt våset som er skrevet av såkalte spesialister. Et lite tips: Desto mer fancy navn knuten har desto mer ubrukelig er den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her å leser forsiden av FFS ang. VM i fluefiske og vil sitere førlgende:

 

"Fluefiske-VM i Bosnia går ikke inn i historiebøkene som noen høydare for det norske landslaget, men det har mest med opplegget i arrangørlandet å gjøre".

 

Har det norske VM laget noen gang hatt en høydare som har gått inn i historiebøkene?

 

Nei, selvfølgelig ikke. Det sier seg selv. Når vi sender et helt lag som får fiske flere økter og som kun makter å fange 79 fisk tilsammen så er vi milevis unna gull og heder. Strategien må endres. Vi må sende noen som kan fiske. Lars og jeg var tidlig i våres på vei til G-Sport på Bagn for å kjøpe vanntett skopuss til vadestøvlene våre, men på vei over fjellet hørte vi ulyder og stoppet for å ta en sjekk. Joda en gjenglemt firedelt Ron Thompson lå i eksosrøret på Audi'n til han Lars, og i dashbordet en BFR-snelle fra tidlig 70-tall med både fortom og flue (noe som en gang kan ha vært en comparadun i str 12, men hvor både biotkropp og vinge var vekk). Vel, vel,  da vi kom til Begna stoppet vi for å ta noen kast med skramlet, litt sånn på omgang, og etter en drøyt to timer hadde vi fanget 212 fisk hvorav den største var på 73 centimeter. Jeg ser av resultatlisten at det ville ført oss rett til topps. Hadde vi hatt to stenger, vadebukser og håv så hadde vi naturligvis fått en god del mer. Etter to timer var vi dritt lei av å stå der i kuling og snøføyke, og kjørte til G-Sport Bagn. Der var de dessverre utsolgt for skopuss, men vi tok en kaffe og skillingsbolle på kafeen før vi kjørte hjem. Den turen hadde jeg nesten glemt, Lars. Rent mye vann og fisk inn i håven siden den gang.      

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg prøve å huske!

Og heretter så er det bare "The Dry Knot" som gjelder...

Spørsmål: Har akkurat tilbrakt ei uke på fjellet et sted nord for polarsirkelen (moralsirkelen). Men det var ikke et eneste vak å se hele uka. Hva burde jeg ha gjort? (Istedenfor å fiske med sluk)

Ærbødigst,

Grunde

Endret av grunde
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det oppi Mjøstraktene skal finnes en fisker som er så tålmodig at han kan stå og føre flua så mange ganger over en fisk som i utgangspunktet ikke er interessert at den til slutt tror det er klekking av dette insektet, og derfor går fra å være uinteressert til å bli selektiv på flua hans? Stemmer dette, og hvor mange "flyt" er i så fall nødvendig?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Har akkurat tilbrakt ei uke på fjellet et sted nord for polarsirkelen (moralsirkelen). Men det var ikke et eneste vak å se hele uka. Hva burde jeg ha gjort? (Istedenfor å fiske med sluk)

 

 

Et tips er å oppsøke saltere vann. Observerte vak på stort sett hver tur fra september til mai. (midt i mai-midt i september er hviletid for min del, men det er gode muligheter da også!)

Mener ikke å kuppe tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et fint spørsmål på PM.

 

"Hei, J.B. 

Sender dette på melding, da jeg helst vil være anonym og ikke skriver på forum daglig. Er det riktig at fluefiskesnella skal henge under stanga eller skal den være oppepå, om du skjønner hva jeg mener. Jeg har en ABU havfiskestang og der er snelle over stanga, men jeg ser at mange fluefiskere har montert den under. Jeg sveiver for øvrig med venstre hånd. :-) Setter pris på svar og som sagt anonymitet". 

 

Jeg har svart.  8)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et fint spørsmål på PM.

 

"Hei, J.B. 

Sender dette på melding, da jeg helst vil være anonym og ikke skriver på forum daglig. Er det riktig at fluefiskesnella skal henge under stanga eller skal den være oppepå, om du skjønner hva jeg mener. Jeg har en ABU havfiskestang og der er snelle over stanga, men jeg ser at mange fluefiskere har montert den under. Jeg sveiver for øvrig med venstre hånd. :-) Setter pris på svar og som sagt anonymitet". 

 

Jeg har svart.  8)

Hva svarte du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det oppi Mjøstraktene skal finnes en fisker som er så tålmodig at han kan stå og føre flua så mange ganger over en fisk som i utgangspunktet ikke er interessert at den til slutt tror det er klekking av dette insektet, og derfor går fra å være uinteressert til å bli selektiv på flua hans? Stemmer dette, og hvor mange "flyt" er i så fall nødvendig?

Joda, jeg kjørte denne taktikken tidligere, da det var viktigere å få fisk enn nå.

Nå er jeg mest fornøyd med å bare sitte på stolsekken min ved elvekanten og smile overbærende til streberne, som jager opp og ned elva etter fisk.

Kommer noen forbi unnlater jeg aldri å fortelle om alle de store fiskene jeg fikk før i tida, og hvor godt jeg fisket.

For å få fisken selektiv på egen flue så bør man opp i ei solid klekking, og noe under 4600 flyt er sjanseløst.

Men har man ikke tid og ro til såpass så syntes jeg faktisk man heller burde finne på noe annet . . .

Desperate fluefiskere som fisker for å få fisk burde heller investere i garn, eller pumpehagle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et fint spørsmål på PM.

"Hei, J.B.

Sender dette på melding, da jeg helst vil være anonym og ikke skriver på forum daglig. Er det riktig at fluefiskesnella skal henge under stanga eller skal den være oppepå, om du skjønner hva jeg mener. Jeg har en ABU havfiskestang og der er snelle over stanga, men jeg ser at mange fluefiskere har montert den under. Jeg sveiver for øvrig med venstre hånd. :-) Setter pris på svar og som sagt anonymitet".

Jeg har svart. 8)

Faktisk er jeg litt overrasket over at jeg fortsatt ikke har sett noen kaste/fiske med fluesnella på oversiden av stangen !

Ser jo rett som det er idioter som fisker med haspelsnella på oversiden, og det burde være enda mer ulogisk ?

Endret av -Lars-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å oppsøke saltere vann. Observerte vak på stort sett hver tur fra september til mai. (midt i mai-midt i september er hviletid for min del, men det er gode muligheter da også!)

Mener ikke å kuppe tråden...

Flåsete svar . . .

Tror han mente fluefiske, og det bedrives i ferskvann ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåsete svar . . .

Tror han mente fluefiske, og det bedrives i ferskvann ;-)

Tåler ikke utstyret deres sjøvann, eller er fisken for stor, eller for pen (blank)

Nei, mer kan man kanskje ikke forvente blant såkalte fiskere som sveiver med venstre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler ikke utstyret deres sjøvann, eller er fisken for stor, eller for pen (blank)

Nei, mer kan man kanskje ikke forvente blant såkalte fiskere som sveiver med venstre...

Heisann . . . Her har vi altså en "fluefisker" som ikke bare fisker utelukkende i åpent hav, han sveiver med høyre, også !!!

Din vei til noe som kan relateres til fluefiske er skremmende lang :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann . . . Her har vi altså en "fluefisker" som ikke bare fisker utelukkende i åpent hav, han sveiver med høyre, også !!!

Din vei til noe som kan relateres til fluefiske er skremmende lang :-D

Det hender faktisk jeg fisker litt innover i noen fjorder som har litt tilsig av ferskvann også

Så alt håp er kanskje ikke ute..? (Sett med deres øyne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kjent faktum at sveiva på fluesnella skal sitte på venstre side. Som keivhendt og iverig fluefisker har jeg to spørsmål.

Finnes det "links" fluestenger, og hvordan løser jeg problemet med både kaste og sveive med venstrehånden?

Svar imøtesees.

Fryktelig klønete for oss som sveiver med riktig hånd (høyre) om sveiva sitter på venstre.

Det blir jo bare knot...

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kjent faktum at sveiva på fluesnella skal sitte på venstre side.  Som keivhendt og iverig fluefisker har jeg to spørsmål.

 

Finnes det "links" fluestenger, og hvordan løser jeg problemet med både kaste og sveive med venstrehånden?

 

Svar imøtesees.

Kaster du som meg har du da et alvorlig problem . . .

Jeg har nemlig innsett at jeg aldri får noe dreis på disse snørebuktene, så jeg sveiver ut snøre i fremkastet, og inn igjen i bakkastet.

Dette blir særdeles komplisert om man sveiver med kastehånda, så jeg kaster med høyre og sveiver med venstre.

Er du en av disse som kaster med snøre utenfor stangtuppen så ville jeg ha overlatt stanga til høyre hånd etter snøret er lagt ut, og sveivd med venstre, som seg hør og bør.

Alternativet til å sveive med venstre hånd er å slutte med fluefiske, og heller gjøre noe man mestrer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...