Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Som tidligere nevnt, så er det ganske tydelig at selve fiskingen egentlig ikke er så viktig.

Nei pokker, nå var jeg småfrekk igjen (?)

 

Nei, det viktigste, selve essensen i fluefiske,  er å ta seg bra ut og inntil man forstår, erkjenner og dyrker dette prinsippet så er man ingen fluefisker. 

 

Hele poenget med fluefiske og alt tilhørende utstyr har i århundrer dreid seg om å fremstå som gentlemen og drive fiske på et mer elevert nivå enn den typiske fritidsfiskeren som har ei stang stående på utsiden campingvogna og tar et kast i ny og ne. 

 

Interesserte kan lese mer om dette her: https://www.duo.uio.no/handle/10852/23880

 

Dessverre har fluefiske fått veldig mange avarter (saltvann, gjedde, harr osv), men det er klart folk kan gjøre mye rart med en golfball også... f.eks. putte den i ulike kroppsåpninger, men å kalle det golf og legge ut bilder på sosiale medier gjør man jo ikke....!    

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge bør en flaske 2010 Eric Texier Cotes du Rhone Saint-Julien-en-Saint-Alban Vieille Serine Domaine de Pergaud ligge før jeg drikker den?

 

Cellartracker sier 2017-2025, men jeg stoler mer på dere.

 

Og bør jeg drikke opp min 1996 R&L Legras Cuvèe St. Vincent Blanc de blancs Grand cru i vinter eller råler den et år til i kjelleren?

 

PFH takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å supplere Lars: Den eneste grunnen til å lagre vin er håpet om høyere alkoholstyrke over tid, men som det klokt er sagt: Det er bedre med en fugl i hånda enn ti på taket. Drikk det opp.

 

PS! Å samle på dyr vin er totalt meningsløst. Vin er et jordbruksprodukt som nytes sammen med mat. Polet har meget god vin for det aller meste i prisklassen 100-200 kroner. Å kjøpe dyre viner er stort sett å kaste perler for svin.   

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskedram... Her er det mange som sluntrer unna, mistenker jeg.

Hva foretrekkes hos dere som fisker best med ei lerke på innerlomma?

Kalinka er en klar favoritt her, hvis jeg skal flotte meg og kjøpe polvare.

Vargtass til frokosten, og moltelikør til kvelds.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskedram... Her er det mange som sluntrer unna, mistenker jeg.

Hva foretrekkes hos dere som fisker best med ei lerke på innerlomma?

Kalinka er en klar favoritt her, hvis jeg skal flotte meg og kjøpe polvare.

Vargtass til frokosten, og moltelikør til kvelds.

 

Lars, dette synes jeg ble veldig diskriminerende ovenfor oss som foretrekker større beholdre enn ei lita lerke på inner'n. Det er så innmari fiklete å helle over på ei lita lerke også. Nesten værre enn å tre fortom på 20-krok med gjenlimt øye.

 

Nå hører jeg jo hjemme i Trøndelag og foretrekker selv, hvis ikke helflaske duger, en kanne-løsning type hvit med rød skrukork.   

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, dette synes jeg ble veldig diskriminerende ovenfor oss som foretrekker større beholdre enn ei lita lerke på inner'n. Det er så innmari fiklete å helle over på ei lita lerke også. Nesten værre enn å tre fortom på 20-krok med gjenlimt øye.

Nå hører jeg jo hjemme i Trøndelag og foretrekker selv, hvis ikke helflaske duger, en kanne-løsning type hvit med rød skrukork.

Joda, ser den... Tidligere gikk jeg med et 5 liters ølfat på ryggen, med praktisk drikkeslange over skulderen, men siden det nå har blitt så strengt rundt dette å kjøre bil med promille, så holder jeg meg til en liten knert, slik at man bare er litt full når man skal kjøre hjem.

Savner igrunn den 5 literstønna, for den var fin å sitte på, også.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rena eller Hemsil til uka? Når man først er blitt østlending for en kort tid er det jo dumt å ikke stikke snuten innom og lodde stemninga i en av galskapens vugger :D Forventer motstand og umulige forhold begge steder på denne tiden av året. Skal ikke stå på det. Men jeg regner med at dere sitter på noen algoritmer som kalkulerer hvor det er minst krise å kaste bort tia si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mye nytt og flott utstyr så er Hemsil stedet! Det klekker ikke rart, men desto mer tid til å vise frem utstyret. 

 

Er du mer interessert i klekkinger og praktisk fiske så er nok Rena mer klekkesikkert på denne tiden av året, men jeg advarer mot et gjennomført hillbilly-miljø, men jeg forstår av spørsmålsstillingen at du opprinnelig ikke er østlending, så da skal nok det veldig greit bare du snører vadebuksa skikkelig.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskedram... Her er det mange som sluntrer unna, mistenker jeg.

Hva foretrekkes hos dere som fisker best med ei lerke på innerlomma?

Kalinka er en klar favoritt her, hvis jeg skal flotte meg og kjøpe polvare.

Vargtass til frokosten, og moltelikør til kvelds.

 

jagd_fl.jpg

 

Favoritten. Mye billigere en Jæger og da har man råd til flere fiskekort. Samtidig litt svakere så kastinga fremdeles går brukbart. Praktisk plastflaske så man slipper lerke.

Bestilligsvare på polet.

Småflaut å hente ut 20 flasker på polet i Lakselv, og ikke minst farlig med all det kjøpebrennevinet når man skal krysse torget der oppe med alle lokale som ser på.....

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bære vann på vidda gidder jeg ikke.  2 poser Tyrkisk pepper oppløst i en flaske 96% gjør susen.  Dersom man synes det river vel heftig kan man spe på med litt kildevann fra nærmeste innløpsbekk - slik at man unngår å våkne opp i en fluesnørekvase med en tom dry-dip i høyrehånda og en streaking caddy i forhuden.

 

Fisker dere mye nakne?

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rena eller Hemsil til uka? Når man først er blitt østlending for en kort tid er det jo dumt å ikke stikke snuten innom og lodde stemninga i en av galskapens vugger :D Forventer motstand og umulige forhold begge steder på denne tiden av året. Skal ikke stå på det. Men jeg regner med at dere sitter på noen algoritmer som kalkulerer hvor det er minst krise å kaste bort tia si!

Her er nok jeg og JB noe uenige, for i min bok er det et par elver hvor man aldri, aldri må sette sine bein her til lands, og den ene av dem er rena.

Selv hemsil uten klekkinger og 15m/s vind frister langt mer enn rena . . . Rena har minst like mye folk, enda mere ulv og bjørn, og skal man ha håp om klekkinger og fisk, ja så er det fiske i bekmørket som gjelder.

Legg merke til at du sjelden ser bilde av fiskere med fisk i dagslys fra den elva ! Og i tillegg har du disse armadaene av kanoer, kajaker, dampbåter og seilskuter som farter opp og ned elva.

Sist, men ikke minst; Det er enorme mengder harr i elva, og det er helst dem du får.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jagd_fl.jpg

 

Favoritten. Mye billigere en Jæger og da har man råd til flere fiskekort. Samtidig litt svakere så kastinga fremdeles går brukbart. Praktisk plastflaske så man slipper lerke.

Bestilligsvare på polet.

Småflaut å hente ut 20 flasker på polet i Lakselv, og ikke minst farlig med all det kjøpebrennevinet når man skal krysse torget der oppe med alle lokale som ser på.....

Hmmm... Den var ny for meg, og må testes :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rena vs. Hemsil. Jeg trekker svaret mitt, og er i grunn enig med Lars. Det eneste argumentet for å dra til Rena er om du er litt hypp på en spennende og mørk kveld i hillbilly-land med alt det kan by på av spenning og "glede".  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi et inne på det med dram.. Stikker en uke til Hellas på lørdag, og i den forbindelse har jeg et spørsmål.

For å gi et varig inntrykk på unga fra turen, holder det at jeg starter drikking på fredag, eller er det best å starte allerede i kveld for å være sikker?

Ber om raskt svar på denne da kl allerde er halv 9 og har lite sprit. Har masse øl, men det begynner å bli litt seint for å bli skikkelig trivelig på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi et inne på det med dram.. Stikker en uke til Hellas på lørdag, og i den forbindelse har jeg et spørsmål.

For å gi et varig inntrykk på unga fra turen, holder det at jeg starter drikking på fredag, eller er det best å starte allerede i kveld for å være sikker?

Ber om raskt svar på denne da kl allerde er halv 9 og har lite sprit. Har masse øl, men det begynner å bli litt seint for å bli skikkelig trivelig på det..

Særdeles viktig å lære ungene særnorsk drikkekultur så tidlig som overhodet mulig, så jeg ville begynt snarest mulig, slik at man er inne i en fin stim innen avreise. Enig i at øl ikke er å foretrekke om man skal komme i stemning umiddelbart, men man tager hva man haver i en sådan stund, som Prøysen brukte å si.

Ikke vær så kjip at du tar med heimkok i kofferten nedover, og vær raus med pengene når du er der . . . Hellas henger fortsatt i tauene økonomisk, og da skulle det bare mangle om ikke vi skulle gi av vår overflod.

Endret av -Lars-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særdeles viktig å lære ungene særnorsk drikkekultur så tidlig som overhodet mulig, så jeg ville begynt snarest mulig, slik at man er inne i en fin stim innen avreise. Enig i at øl ikke er å foretrekke om man skal komme i stemning umiddelbart, men man tager hva man haver i en sådan stund, som Prøysen brukte å si.

Ikke vær så kjip at du tar med heimkok i kofferten nedover, og vær raus med pengene når du er der . . . Hellas henger fortsatt i tauene økonomisk, og da skulle det bare mangle om ikke vi skulle gi av vår overflod.

Takk for svar, om noget sent, men fant det tryggast å bære vøre far. Gadde kje blandevtn så blanda mæ øl. Ha faktisk drukke me ganske fin, um e tør si det sjøl, så en dag te mæ uppvarming så æ e klsr for å gje ungan et minne for livet!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i sommer et spørsmål om farging av snører. Både hvordan dette gjøres, hvilken effekt det har og om det er noe mange driver med.

For en gangs skyld så takket jeg ikke for spørsmålet, men ba fyren om å pelle seg til helsikes vekk fra meg. Det får være grenser for hva slags tull jeg skal bruke tiden min på her på kloden.  

Endret av .JB
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i sommer et spørsmål om farging av snører. Både hvordan dette gjøres, hvilken effekt det har og om det er noe mange driver med.

For en gangs skyld så takket jeg ikke for spørsmålet, men ba fyren om å pelle seg til helsikes vekk fra meg. Det får være grenser for hva slags tull jeg skal bruke tiden min på her på kloden.

Er dette slutten??

Nå har jeg heldigvis lært litt av dere, om forfengelighet og viktigheten av å ta seg ut langtovergår noe som har med fiske å gjøre.

Men når det kommer til forfengelighet, så bør man vel se viktigheten av at fargen på snøret matcher resten av utstyret?

Farging av snøre burde derfor være en viktig del av 'fluefisket' slik dere har lært oss det..??

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette slutten??

Nå har jeg heldigvis lært litt av dere, om forfengelighet og viktigheten av å ta seg ut langtovergår noe som har med fiske å gjøre.

Men når det kommer til forfengelighet, så bør man vel se viktigheten av at fargen på snøret matcher resten av utstyret?

Farging av snøre burde derfor være en viktig del av 'fluefisket' slik dere har lært oss det..??

Mvh Truls

Selvfølgelig skal fargen på snøret matche både stang, snelle og antrekk ellers, men man trenger da for pokker ikke farge snørene sine av den grunn !!!!!!!

Snører kan kjøpes i alle tenkelige farger, og har de ikke den fargen du søker i lokalsjappa di, så er det ikke verre enn å finne seg ei annen lokalsjappe.

Folk må slutte å gjøre ting så vanskelig, så kanskje det er håp for oss om å få litt pusterom fra denne tråden en gang i blant, også !

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Jeg trodde snøret skulle passe til stanga også, ikke bare matche fargen...

Er ikke det så viktig at snøret passer allikevel??

For ferske fluefiskere så er det fint om snøret passer stanga, men på nivået jeg og Jørn befinner oss går det veldig bra med hvilket som helst snøre, og vi benytter nesten utelukkende DT-snører i klasse 2, uansett snøreklasse oppgitt på stanga.

Delvis fordi nyere forskning (foretatt av oss selv) har vist at DT i #2 skremmer bort harr, men mest fordi vi kan.

Vi fisker dessuten ofte i sterk vind, og DT-snøret er superegnet til å træ trange snørebukter mellom vindlagene.

Et aldri så lite stalltips på slutten der, altså :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...