Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Det der handlet jo bare om forbruker-samfunnet og grov profitt. Skremmende å se hvordan selv små barn kan bli infisert av ignoranse og dyrking av spissborgerlige tilbøyeligheter. Selv en diger haug med gaver ble ignorert til fordel for sitt eget ego.

Trist :(

Gleden av å gi overgår alt vet du. Forbruker-samfunnet er tiden vi lever i. Ikke vær så bakstreverske da dere. Ha det gøy! Vi har tross alt en hel evighet av død foran oss. Hva er en forventet levealder på 85 år i evigheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ta meg en øl til??

Sent from my LT18i using Tapatalk 2

Nei, du skal tidlig opp i morgen !

Jeg er så takknemlig i dag for at jeg ikke fikk drikke mer i går. Tør ikke å tenke på hvordan formen hadde vært nå, hvis jeg hadde tatt den andre ølen, så en stor takk til deg Lars!!

Sent from my LT18i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sosialt avvikende å bli opphisset av flatbrød?

Takk for spørsmål.

Nei, det er du slettes ikke alene om. Tvert i mot. Mange av de tingene som ligger i vårt følelse- og handlingsmønster deles av menneskeheten. Mange plukker buser når de kjører bil for eksempel. De tror at andre ikke kan se inn gjennom et bilvindu, og tror at de er alene om dette. Helt normalt. Litt det samme er det med flatbrød og knekkebrød. Svært mange blir opphisset av dette pga høyt fiberinnhold, men det er helt normalt, selv om dette er noe vi ikke snakker om i hverdagen. Det er gjort mye forskning på fiber og sækslyst, det er bare å google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvor gammel blir jeg? Og ikke minst hvor gammel blir kjærringa? Får jeg noen år i fred for mas snart?

Takk for spørsmål.

Bestemmelse av livslengde er basert på empirisk forskning. Dersom du og din kone er jevnaldrende tyder alt på at du dør først, og at det er kona som får noen år i fred. Mas er noe man vender seg til. Det starter med at hørselen klarer å skille ut skrål og kommandorop, så bare slapp av i godstolen og bruk maset som stimuli til formålstjenlig sansekorreksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er viktig å tenke på når man skal sko en hest?

Takk for spørsmål.

Viktig at du jevnsliper hovene, og ikke setter på sko før eventuell muggsopp på hovene er behandlet og fjernet. Også viktig at skoene passer for hyppigst benyttet underlag og at skoene festes godt. Det sistnevnte må sjekkes med jevne mellomrom (før og etter tur). Dernest må du passe på at du skifter sko på alle fire beina. Skoene bør også være like høye slik at hesten ikke blir halt. Ønsker du å style hesten, så kan du benytte høye sko, men bruk da de samme foran og bak. Jeg synes for eksempel det kan være tøft med høye sko bak og lave sko foran. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen får dere det til?

Takk for spørsmål. Ventet vel bare på den.

Det dreier i hovedsak om å holde seg orientert om det meste, studere en hel del, prøve ut forskjellige ting, lytte til andre. Fem timer søvn, samt døgning en gang eller to i uken, er alt vi kan unne oss for å rekke over alt. Men det gir masse energi å kunne så mye, så det er et privilegium. For å gi gode råd er det også en forutsetning at vi har stor interesse for mennesker, empatiske evner og at vi klarer å kommunisere på en måte som folk forstår. Nå er ikke jeg rett person til å dømme over våre egenskaper, men spør du meg, så er vi eksepsjonelt gode. Sannsynligvis de aller beste. Men som sagt, jeg skal ikke dømme her.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er de aller fleste fluestenger 9ft?

Tom.

Ni fot ble valgt ut som standardlengde i 1971, da Don Phillips utviklet den første boron-stanga. Før det var det veldige mange stenger fra 9'6''-11 fot. Problemet var at første prototype-blanks ble utviklet i ett element, og irriterende nok knakk de to første i bagasjeromsdøra da Don Phillips var på vei hjemmefra til Eb Herbst, mannen som hadde lagt inn første bestilling på den revolusjonerende stangen. Derfor måtte Phillips to ganger ringe til Herbst med den sørgelige beskjeden om at det ikke ble noe prøvekasting i dag heller. Don Phillips kjørte en 1967 Dodge Coronet Station Wagon, og ved tredje forsøk bestemte han seg for å ta mål av kupeen og lage stangen deretter. Kupeen på Coronet viste seg å være 274 centimenter eller ni fot. Da han senere fant ut at den todelte utgaven passet perfekt diagonalt plassert i bagasjerommet, så var saken biff.

Senere fikk vi jo stenger i flere deler, men det var lenge etter at ni fot  var solid etablert som standard. Det er altså 1967 Dodge Coronet Station Wagon vi kan takke for at standardlengden på fluestenger ble ni fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble flasket opp med at det var essensielt å spytte tre ganger på marken i rask takt mellom påtredelse og utkast. I hvilken grad er dette utbredt nasjonalt og internasjonalt og hvorfor er det så viktig. Dreier det seg om enzymer, konsistens eller aroma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må stille et spørsmål til kollega Lars: Hva er bakgrunnen for at Vision fant på å kalle ei snelle for Koma?  (Jeg vet selvfølgelig svaret, men det er morsomt når Lars forteller denne historien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må stille et spørsmål til kollega Lars: Hva er bakgrunnen for at Vision fant på å kalle ei snelle for Koma?  (Jeg vet selvfølgelig svaret, men det er morsomt når Lars forteller denne historien).

Vel, det var jo på den tiden kreativiteten hos Team Vision virkelig nådde sitt absolutte lavmål, og snelle-designeren deres, Børre Snabel, ble på toppen av det hele kastet ut av kjerringa etter å ha sniffet sykkellim i ukesvis.

Hans siste bidrag til Vision ble denne støpejernsnella, med det treffende navnet Koma . . . Jeg kjøpte selv svineriet i affekt, og det er den eneste snella jeg har hatt som har vært i en slik tilstand at stanga den var ment for nektet plent å godta den.

Et hvert forsøk på å montere misfosteret på stanga førte til spontanabort ! Låseringen ville ikke rikke seg en millimeter når jeg prøvde å dra den over snellefoten, stanga fikk panikk, og selv snøre og backing sprellet og vred seg for å slippe fri fra spolen.

Rett og slett et produkt verden ville klart seg greit uten, og ikke akkurat ei snelle som er lett å omsette på bruktmarkedet heller. Ikke at jeg har noe ønske om å påføre andre denne ulykka . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvill jeg bli lykkeligere og få ett bedre liv av og passere 1 kg grensen??

Nei, men du blir mer tilfreds med ditt eget fiske når du skreller bort så mye flaks som mulig, og føler at du har kontroll på det du driver med. Derfor er også tørrfluefiske populært. Du oppsøker en klekking, setter på en flue som ligner, presenterer i vak, fisken tar og du klarer kanskje også å både kroke og lande den.

Når du har fått til dette mange nok ganger, så er det en naturlig utvikling å søke etter de største fiskene. Om det er 500 gram, 1 kg, 2 kg eller over 3 kg, er bare et spørsmål om hvor du fisker. Å få en kilosfisk på Kola er ikke mye å skryte av, men i flere av "mine vann" er det en sjelden bragd og definitivt verdt en feiring.

Mange blir storørretjegere og da er det først og fremst reisemål som er tingen. Men husk at uansett hvor stor fisk du får, så er det alltid en forbanna gjøk som har fått en som er større. Storfiskjag gir deg kanskje noen glimt av lykke, men mest av alt frustrasjon.  ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan prioriterer man mellom moro og kjerring? I så henseende, bør man spørre kjerringa om å få lov til å dra på fisketur? Er ikke dette en problemstilling knyttet til brudd på menneskerettighetene? Skal man spørre om lov til å more seg liksom?  

Er det derfor man titt, men ofte, hører at ting var så mye bedre i gamle dager? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar vedr. hestesko. Hvorfor er det ingen som har funnet opp trådløse fluesnører?

Takk for spørsmål.

Nettopp her er det fysiske begrensninger kommer inn, så dette er nok ikke mulig. Jeg har imidlertid fisket med helt usynlige fluesnører, som Lars hadde ideen til. Der er det faktisk bare fortommen man ser i lufta. Litt upraktisk i forhold til å vurdere drift, det var heller ikke noe vits i så snu seg for å se på buktene og det var et farlig strev når løssnøret satt seg fast i lyngen. Dog litt morsomt å bruke til sjøørretfiske. Gikk rundt med en linkurv som tilsynelatende var tom...Senere ble det lagt litt farge inn i coatingen, og i dag selges disse snørene under betegnelsen Clear. Men i forhold til Lars sin protoype, er jo ikke disse klare i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...