Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Kjære .JB og -Lars-, å ta seg skikkelig ut ved elva er selvsagt viktig (Selv om enkelte høyrehåndssveivere ikke ser ut til å forstå dette) men hvordan er det når man er på jobb og slikt? Jeg har lagt merke til at flere produsenter av premiumutstyr som SIMMS, Sage, Scott og Thomas&Thomas tilbyr t-skjorter, skjorter, hettegensere, lommebøker osv med sine vakre logoer på.

Hvordan stiller dere dere til bruk av slikt i "sivile" sammenhenger?

Bør jeg gå på neste ledersamling i Patagonia-skjorte? Kan jeg vippe frem en SIMMS-lommebok når jeg skal gjøre opp for en tretimers lunch med kollegene?

Takk for svar og råd.

Personlig syntes jeg det holder å gjøre seg til nyttig idiot når man er ute å fisker, om man ikke skal fly rundt å reklamere for denne mafiaen i andre sammenhenger også.

Når det gjelder slike klær så burde heller de betale oss for å fly rundt med det, enn at vi skal betale for å få reklamere for deres produkter.

Du har også disse fattigfransene, som feks ikke har råd til å kjøpe seg ei premium Scott stang, men som kan unne seg ei t-skjorte med Scott-logo, for på den måten å sanke inn ufortjent creds.

Selv var jeg heldig å få tak i ei stangtube med Hardy Artisan logo på lenge før min første Hardy stang (som jeg fortsatt ikke har kjøpt), og selvfølgelig puttet jeg Ron Thompson stanga mi i denne.

Mere skulle ikke til for å høste anerkjennelse i miljøet, og det ble mange fisketurer på meg uten å ta stanga ut av tuben på den tiden (1960-1968).

Liten avsporing dette, men det var slik jeg startet min karriere som fluefiskesuperhelt :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tandemkast, brukte det så langt tilbake som på 70 tallet. Intet nytt under solen.

Som Lars og jeg ofte konkluderer: Det har ikke skjedd noe nytt i bransjen etter at Ron Thompson lanserte sin første karbonstang. Ikke at det var så nytt det heller, men alikavel! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer som jeg tidligere har mistenkt, og påpekt, at fiskingen kommer langt ned på lista hos enkelte som hevder seg å være fluefiskere.

Mulig vi som sveiver med høyre (noen av oss i hvert fall) faktisk har interesse for fiske, og ikke bare rekvisitter, noe alle og enhver kan skaffe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer som jeg tidligere har mistenkt, og påpekt, at fiskingen kommer langt ned på lista hos enkelte som hevder seg å være fluefiskere.

Mulig vi som sveiver med høyre (noen av oss i hvert fall) faktisk har interesse for fiske, og ikke bare rekvisitter, noe alle og enhver kan skaffe seg.

Hmmm . . . Sveiver ikke du med høyre, og avskyr brunørret ? :o

Eier ikke en eneste Scott Radian, og heller ikke fisket i hemsila ? :o

Er likeglad til om harren spiser grus eller ikke ? sssick

Hevder å være hypp på fluefiske, men fisker helst bare om vinteren, da iført flatbremmet caps med topplue oppå ? :o

Sikkert snørekurv på magan og hanske på snørehånda, for ikke å bli sår på de sarte fingrene ? ssscared

Nei, kom tilbake når du har konvertert til fluefiske ;)

Endret av -Lars-
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiver med høyre, avskyr ikke brunørret, bare synes den ser møkkete ut og liker den nyvasket og ren. Dessuten er den stort sett sååå liten.

Stå i kø hender jeg gjør i bilen i rushen, men når jeg skal fiske så vil jeg slippe å trekke kølapp...

Caps utgår, aldri brukt. Topplue, nei, det får småungene gå med.

Hansker er for pyser, det er ubrukelig. Hendene får tåle den bruken de blir utsatt for

Snørekurv derimot, det er kjekt å ha, men ser tullete ut (men for noen er ikke det alt...)

Om harren faktisk spiser grus, er det noen som kan bevise at den gjør det? Eller ikke gjør det for den saks skyld..?

NB! Her er det viktig at alle påstander blir dokumentert. Helst i tre kopier på egnet skjema.

Om dette diskvalifiserer fra om dere kaller meg fluefisker, så får det heller være.

Jeg er i hvert fall mer interessert i å fiske enn klær og utseende, ulikt visse andre.

Heldigvis har fluefisket utviklet seg selv om noen overkonservative alltid vil henge etter i utviklingen.

Og med de nylige avsløringene om at fluefisket ble startet av høyrehandssveivere, så er det litt gøy å se hvordan dere går av hengslene...

sorry, men for noen ser det ut til at alt håp er ute... Læren deres biter dessverre ikke på teflonen min.

Når det er sagt så har jeg impulskjøpt et par småsneller, klasse to og fire, og disse fortjener jo hver sin stang.

Når de er bygget, så må de jo prøves.

Hvem vet, kanskje jeg til og med synes det er gøy (grøss og gru)

Men her blir jeg veldig usikker... Så jeg må be om ekspertisens råd.

Er alt håp ute for meg..?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så har jeg impulskjøpt et par småsneller, klasse to og fire, og disse fortjener jo hver sin stang.

Når de er bygget, så må de jo prøves.

Hvem vet, kanskje jeg til og med synes det er gøy (grøss og gru)

Men her blir jeg veldig usikker... Så jeg må be om ekspertisens råd.

Er alt håp ute for meg..?

For å ta det siste først: JA !

Tenke seg til å kose seg vinterstid med å kjøre 3 hektos sjøørret på 6-7'er stang !

Nye sneller, sier du ? Er ikke det en suveren anledning til å lære seg å ha sveiva på riktig side ?

De fleste sneller (ihvertfall premium-sneller) leveres med venstresveiv, så da slipper du knotinga med å snu lagre osv.

Men det er vel ikke direkte premium-stenger de skal monteres på heller . . . Snarere simple stenger fra bangladesh, rullet på krokete mandriller av små, forkrøplede barnehender, bare fordi slike som deg absolutt ikke skal ha kvalitets-stenger fra Onkel Sam, men heller spare noen simple kroner !

Skamme seg, hverken mer eller mindre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiva på riktig side..?

Skal man ikke sveive med the right hand?? (Kan oversettes som både høyre og riktig hånd av en eller annen grunn...)

Virker logisk...

Og om ikke jeg bidrar til de små i Bangladesh, hvem skal da gjøre det?

Egentlig litt deilig å få konstatert at alt håp er ute, da trenger jeg i hvert fall ikke bry meg så mye om hva andre synes om meg ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nettopp vist sterke (!) paringsscener av HARR på NRK Ut i naturen. Det viser seg at harren ikke akkurat er så prippen i oppløpet. En eller annen gærning som hadde dyppa seg ned i denne syndens pøl med kamera fikk dokumentert faenskapet. Hva skal jeg gjøre for å få sove til natta uten mareritt? NB haster - sovner som regel under eller rett etter Ut i Naturen sendingene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nettopp vist sterke (!) paringsscener av HARR på NRK Ut i naturen. Det viser seg at harren ikke akkurat er så prippen i oppløpet. En eller annen gærning som hadde dyppa seg ned i denne syndens pøl med kamera fikk dokumentert faenskapet. Hva skal jeg gjøre for å få sove til natta uten mareritt? NB haster - sovner som regel under eller rett etter Ut i Naturen sendingene....

Der har du fått deg et delikat problem . . . Jeg har med tiden lært å vokte meg for "Ut i naturen", da de sjelden advarer mot sterke bilder på forhånd.

Er det ikke harr så er det sik fra femund, eller gjedde fra helvete.

Bruker ikke å anbefale store mengder alkohol midt i uka, men her er det rom for å gjøre unntak.

Ingen har lyst til å sovne med bildet av gå-trynet til harren på netthinnen !

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt råd Lars! Har litt problemer med å lokalisere barskap etter å ha vaska øya i klorin men antar marinering av hjernecellene er utelukkende mentalhygiene nå ja (fikk forøvrig bikkja til å skrive denne meldinga, i og med at jeg for alle praktiske formål er midlertidig blind). Hun har fått et grisøre å tygge på som kompensasjon for harr scenen. Takk igjen. Både jeg og bikkja skal ligge unna NRK en stund...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB: Finnes det utøvere i sykkelmiljøet også som sveiver/trør feil vei?

Nei, heldigvis ikke.

Dette hadde jo sett like dumt ut som å sveive med høyre, men vi er heldigvis skånet for slikt tull foreløpig. Men på samme måte som det har gjort i fluefiske så dukker det nok en tulling etterhvert. Krysser bare fingre for at det ikke skjer i min tid.   

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes, naturlig nok, nye om stil og rivercred her inne. I den anledning lurer jeg på hvilken rolle fargen på blanksen spiller. Rent objektivt finnes det jo mange gode stenger i mange forskjellige farger, hvor både ERN, AA, WL, CCF, TP, RP og ikke minst Vrooom-vroom er riktig så fin. Men hva hjelper vel det om fargen sender feil signaler.

 

Brun og ufarget (ubehandlet) er jo klassisk, og bør vel kunne aksepteres? Blått bør kanskje også kunne aksepteres under forutsetning av at den utelukkende benyttes i sjøen. Men hva tenker herrene om farger som grønt, gult og rødt?

 

Er gul blanks best på harr? Er grønn blanks kun forbehold vestlendinger? Kan røde stenger aksepteres om man stemmer blått? Hvilken farge funker best når man sveiver med høyre?

 

Her er jeg fryktelig redd for å trå feil.

 

 

Ærbødigst

 

Knut

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes, naturlig nok, nye om stil og rivercred her inne. I den anledning lurer jeg på hvilken rolle fargen på blanksen spiller. Rent objektivt finnes det jo mange gode stenger i mange forskjellige farger, hvor både ERN, AA, WL, CCF, TP, RP og ikke minst Vrooom-vroom er riktig så fin. Men hva hjelper vel det om fargen sender feil signaler.

 

Brun og ufarget (ubehandlet) er jo klassisk, og bør vel kunne aksepteres? Blått bør kanskje også kunne aksepteres under forutsetning av at den utelukkende benyttes i sjøen. Men hva tenker herrene om farger som grønt, gult og rødt?

 

Er gul blanks best på harr? Er grønn blanks kun forbehold vestlendinger? Kan røde stenger aksepteres om man stemmer blått? Hvilken farge funker best når man sveiver med høyre?

 

Her er jeg fryktelig redd for å trå feil.

 

 

Ærbødigst

 

Knut

Viktig tema, ikke minst etterhvert som produsentene gradvis kommer med sprekere farger på sine blanks, i håp om at det gir litt ekstra oppmerksomhet.

Se bare på de siste seriene fra Sage, hvor det ser ut som hele staben er på syretrip.

Personlig er jeg særdeles opptatt av at ei fluestang ikke skal ha skrikende farger, og møter jeg fluefiskere jeg tidligere har gitt creds med slike stenger, så stryker jeg den creden fra lista umiddelbart.

Utskuddene som sveiver med høyre har tapt uansett, så for dem kan det neppe bli verre om stanga er aldri så grell, men vi andre får prøve å være tro mot tradisjonen med blanks i duse farger.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...