Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Gjør det,og sett fra deg sykkelen.

Du har allerede gått på trynet,og med fordel ikke gjør det en gang til....

 

Noe må vi roe oss litt her, Tom. Ellers kan det bli utrivelig og det er ingen tjent med. Mitt største ønske er å bygge bro mellom alle fluefiskere. I hvert fall mellom tørrfluefiskere som fisker etter ørret i elver og stillevanns, som sveiver med venstre, fisker i dagslys og er pene i tøyet, og som har et normalt forhold til måling og veiing av stenger.        

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med pene i tøyet? Her må vi vel få noen retningslinjer som ikke levner tvil.

I mine øyne er enhver fisketur høytid, og til høytid skal man pynte seg !

Nå er det jo slik i denne bransjen at det stilles visse krav til hva som er praktisk også, så valdresbunad, eller bunad generelt, utgår. Det samme gjelder dress og finsko.

Vi holder oss til fiskebekledning, men det går an å se bra ut i det også . . . Om folk bare kunne bli flinkere til å holde ihvertfall ytterklærne, som vest, vadejakke, vadebukse, vadesko og caps rene og uten skjolder, så ville mye vært gjort.

Det skal ikke være nødvendig å drive å krabbe langs elva, slik at man ender opp med synlige møkkflekker på vadebuksa.

Noe som er minst like provoserende som møkkete vadebukse/jakke, er skrukker !

Jeg møter rett som det er fluefiskere som subber rundt i skrukkete vadebukser, vadejakker og skjorter, og det er nesten så man undres om de ikke har med strykejernet på tur, eller ikke har lært å bruke det !

Uansett, har man vært uheldig å fått klær insatt med smuss som ikke lar seg vaske bort, eller uheldige skrukker som ikke lar seg stryke bort: Ta deg nå for faen råd til å kjøpe noe nytt da, fremfor å gjøre skam på et miljø som hittil har hatt rykte på seg for å være rimelig plettfritt !

Og, det går an å barbere seg, eller trimme skjegget, så man ikke ser ut som taliban på fisketur. Noe å tenke på før man skal posere med troféfisken !

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er neste års høstkolleksjon fra Simms. Beklager avsporing, men siden vi var inne på bekledning. Denne vil, inkludert meg selv, kle de fleste som bruker mestparten av ferietiden sin på å svinge med spøet.

Edit: Denne lua er forøvrig også harr-proof.

post-2504-0-58526000-1442868610.jpg

Endret av Ørreten
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser også over at så få har med flekkfjerner i vesten/sekken/pack'n! Blir man tilsmusset, så er det jo utrolig deilig å få ordnet opp i dette med en gang. Spray på, vent litt og skyld av med kaldt vann. Min erfaring er at dette fixer 50% av all dritt, og da slipper man å vaske så mye tøy på tur. Skal jeg ut i bushen, så har jeg alltid med to nystrøkne sett - vadebukse, skjorte, vadejakke og vest. Har man ikke strøm, og det skjer jo i skogen eller i fjellet, så går det an å høvle ut et par brede bord av gran eller (rett) furu, som man kan lage pressplate av. Hva er vel deiligere enn å våkne opp i teltet og vite at der ute venter morgenkaffe, en dag full av nye muligheter og nypressede vadebukser?

Ps! Folk bør også bli flinkere til å holde skotøyet sitt i orden. Noen kan jo mistenkes for å ha tråkket rundt i en grisebinge hele dagen. Ved mange elver går det asfaltert/gruslagt vei i umiddelbar nærhet, så det er lov å koble inn topplokket før man på død og liv skal tråkke rundt i ulent og gjørmete terreng.

Endret av .JB
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluesnella - fluefiskerens viktigste redskap er ofte drøftet. Det er mye snakk om sveiveretning og de fleste har vel fått med seg hva som er korrekt i så måte. Men i dag finnes det jo så mange flotte sneller å smykke seg med. Hva gir mest rivercred hva gjelder normal, stor eller ultra-stor diameter på snella?

 

(Hvis temaet har vært tatt tidligere må jeg få beklage, da har jeg ikke fått det med meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluesnella - fluefiskerens viktigste redskap er ofte drøftet. Det er mye snakk om sveiveretning og de fleste har vel fått med seg hva som er korrekt i så måte. Men i dag finnes det jo så mange flotte sneller å smykke seg med. Hva gir mest rivercred hva gjelder normal, stor eller ultra-stor diameter på snella?

 

(Hvis temaet har vært tatt tidligere må jeg få beklage, da har jeg ikke fått det med meg.)

Jada, det finnes mye flott på snellemarkedet, men det sier seg selv at til praktisk fiske så velger man storspole.

Om det er storspole eller ultramegastorspole spiller mindre rolle . . . Det som er helt avgjørende er at snella matcher snellefeste og stang, og at man har påmontert et snøre i farge som matcher snella.

Her er det overraskende mange som slurver, og jeg ser feks rett som det er svart snelle påmontert snellefeste i nickelsilver !

Sjelden jeg lar anledningen til å påpeke slik slurv gå fra meg, og liker å tenke at jeg har klart å føre enkelte inn på den rette vei.

Det dummeste jeg hører er "Jeg kjøpte ei billig snelle, og la heller mer penger i god stang" ! Man monterer ganske enkelt ikke ei plastikksnelle på ei premium stang ! Like logisk som at man ikke monterer ei fungerende snelle på ei Ron Thompson stang.

Når det gelder disse snellene med klassisk spole, også kalt idiot-spole, så finnes det mye fint å se på der også.

Men hold det til peishylla ! Det er der de gjør mest nytte . . .

Forresten; monterer dere snella til stanga, eller foretrekker dere å montere stanga til snella ?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det overraskende mange som slurver, og jeg ser feks rett som det er svart snelle påmontert snellefeste i nickelsilver !

 

 

Her er jeg redd det går litt vel fort i (harr)svingene.

Kombinasjonen sort snelle, orange bakline og grønn flueline er et vanlig mistak som her er uteglemt. Grøss & grøss.  fffighting

Endret av Pål Hedenstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innehaver av en Waterworks ULA snelle som har fått seg en liten trøkk. Sendte den til den FlyFish Europe for reparasjon. Det klarte de ikke å fixe!! Noe så enkelt som ei fluesnelle til nærmere 5 laken klarer de altså ikke å reparere. Subbingen irriterer meg noe grenseløst - nesten like mye som udugeligheten til FlyFish Europe.

 

For å unngå ytterligere irritasjonen har jeg bestemt meg for å avrette snella ved en passelig anledning. Bør jeg kjøre over den med Subaruen eller bør den skytes? Evt annet? Fordelen med å kjøre over snella er at den da kan sendes i brev til FlyFish Europe. Men det er mulig klarsynet ikke er som det skal. 

 

På forhånd takk.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innehaver av en Waterworks ULA snelle som har fått seg en liten trøkk. Sendte den til den FlyFish Europe for reparasjon. Det klarte de ikke å fixe!! Noe så enkelt som ei fluesnelle til nærmere 5 laken klarer de altså ikke å reparere. Subbingen irriterer meg noe grenseløst - nesten like mye som udugeligheten til FlyFish Europe.

For å unngå ytterligere irritasjonen har jeg bestemt meg for å avrette snella ved en passelig anledning. Bør jeg kjøre over den med Subaruen eller bør den skytes? Evt annet? Fordelen med å kjøre over snella er at den da kan sendes i brev til FlyFish Europe. Men det er mulig klarsynet ikke er som det skal.

På forhånd takk.

Et nakkeskudd er beste løsningen her.

Nakken på snella er i overgangen til snellefoten, for de som er usikre på dette.

Ønsker man å fortsette å bruke ei snelle med kast i spolen, så bør den brukes på ei stang med tilsvarende kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker man å fortsette å bruke ei snelle med kast i spolen, så bør den brukes på ei stang med tilsvarende kast.

 

Her må jeg arrestere.  Mulig at det kun er slurv fra din side, men det er veldig viktig å presisere at en snelle med kast kun kan benyttes med en stang som har "motsykliske" kast.  Altså ikke "tilsvarende" som du skrev.  Den mest korrekte formen vil være en kombinasjon - "motsykliske, tilsvarende kast".  Dersom man ikke passer på dette risikerer man å få "sammenfallende" kast i både stang og snelle.  Dette er farlig, og vil under enkelte forhold kunne medføre at kastearmen rett og slett blir revet av.  Dere har sikkert lagt merke til alle disse fiskerne som fisker med tennisball på finurlig vis. Den teknikken går jo på at man fester en tennisball i enden av fortommen, og så har man opphengerfluer på innsiden.Enden på snøret er festet rundt livet på fiskeren.  Fiskeren sparker som kjent ut tennisballen, og springer deretter som faen vekk fra elvebredden.  I mine områder kalles dette Oterball, da det jo er en formn for oterfiske med tennisball.  Nok om det. Sakens kjerne er jo at disse stakkars fiskerne er armløse, og oterball er således eneste fiskemulighet.  Jeg behøver vel ikke å si at årsaken til den kjedelige situasjonen de har kommet i er manglende kunnskap om "kast" i snelle og stang.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg mere fisk hvis jeg sparer til helskjegg?

Ser at det er mange profilerte "bomser" som har det.

Anders

Noe annet ville forundre meg, Anders!

Det sier seg selv at et glattbarbert tryne kan avgi refleks, som igjen kan skremme fisken. Tror jeg...

Litt matt helskjegg er nok det optimale, om du da ikke gjør som meg; kaster fra så langt hold at fisken uansett ikke kan se deg.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Trenger råd om salg, Lars. Har en flott bag for bindeutstyr som er fullstappet av fjær, tråder og syntetiske materialer, verktøy og bindestikke (Atlas Vise),flere hele nakker er også inkluder - og kroker. 

 

Jeg har ikke bundet fluer på to år, og innser at det neppe blir noe mer. Spørsmålet er hvordan jeg skal kvitte meg med dette. Bare bagen og stikka er glatt verdt 1.000 kroner, for ikke å snakke om nakkene, kroker og en del spesialmateriale fra Japan.

 

Spørsmålet er om jeg bør vente med å selge, og hvis jeg skal selge hvordan bør jeg gjøre det? Kjøre en budrunde på hele pakka eller selge unna det dyre først og deretter kjører dumpingsalg på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...