Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger råd om salg, Lars. Har en flott bag for bindeutstyr som er fullstappet av fjær, tråder og syntetiske materialer, verktøy og bindestikke (Atlas Vise),flere hele nakker er også inkluder - og kroker.

Jeg har ikke bundet fluer på to år, og innser at det neppe blir noe mer. Spørsmålet er hvordan jeg skal kvitte meg med dette. Bare bagen og stikka er glatt verdt 1.000 kroner, for ikke å snakke om nakkene, kroker og en del spesialmateriale fra Japan.

Spørsmålet er om jeg bør vente med å selge, og hvis jeg skal selge hvordan bør jeg gjøre det? Kjøre en budrunde på hele pakka eller selge unna det dyre først og deretter kjører dumpingsalg på resten.

For det første: Jeg ville ikke ha solgt godsakene. Selv om du syntes fluebinding er bæsj akkurat nå, så vet du aldri når du plutselig kan befinne deg i en situasjon der det å ha litt fluebindeutstyr kan være skillet mellom liv og død!

Men ok, når du først har havnet i ulykka: Når du skriver salgsannonsen så sørg for å bruke uttrykket "premium" og "usa made" så hyppig som overhodet mulig.

Fluefiskere er blant det kjipeste folkeslaget som tenkes kan når det kommer til å betale for seg. Men ordet premium gjør underverker.

Sørg for å få solgt alt i en bulk, hvis ikke vil du få erfare disse gnierne, som helst vil betale mindre enn det koster å sende svineriet.

Ellers kan jeg ta vare på det for deg helt gratis, til du kommer til deg selv igjen ;-)

PS! Jeg glemte ordet "legendarisk"... Det må du også sørge for å få med i salgsannonsen.

Endret av -Lars-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kaster man med ei stang med kast?

Kast ut i sjøen, der det er ett fett hvordan, og hvor, snøret lander.

Sørg for å ha snella montert med sveiva på høyre side, så vil folk uansett ha sympati med deg :-)

Om du kaster både stang og snelle på sjøen, så er det allmenn forståelse for det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt,håper det er OK at jeg svarer Lars og JB? ppplease

Hvis ikke,gi meg beskjed,og jeg sletter innlegget umiddelbart.

Man kaster med stanga som hvilken som helst annen stang.

Det er ikke stanga som kaster,men du.Stanga bare forsterker

de feilene vi gjør.

Nettopp, Tom. Fint du svarer. Kanskje du kan ta over etterhvert? Du er jo en skikkelig besserwisser, og det er nettopp hva vi trenger.  ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slettet innlegget.

Til ingen nytte, for jeg så innlegget ditt ;-) Helt ok at du tillater deg å svare Tom, men for en merkelig problemstilling du kommer med!

Altså, "forsterke feil", som i kastefeil?

Vet ikke åssen det er med deg, men vi andre -ihvertfall jeg og JB- vi legger fra oss evt kastefeil hjemme når vi reiser på fisketur. Viktigheten av dette kan du lese om i Den Store Regelboka om Fluefiske og Folkeskikk, forfattet av... Ja nettopp, meg og JB.

Selv har jeg aldri utført et dårlig kast under praktisk fiske, og har ingen planer om å begynne med det nå.

Jeg forstår at du ikke er helt der enda, og trøsten får være at du ikke er helt alene.

Jeg har vært vitne til dårlig kasting ved elva, og det gjør meg rett og slett psykisk og fysisk syk!

Kanskje ikke like syk som når jeg hører musikk fra Queen, men ihvertfall på nivå med Jan Eggum, og det vil jeg ha meg frabedt!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at Lars ikke gjør noen kastefeil under fisking, ihvertfall ikke de gangene jeg har fått gleden/æren av å overvære Lars når han fisker. Men ikke bare er han ekstremt god på både fisking og kasting, men han er også veldig god til å la vak være vak, og heller sitte å drikke kaffe, slappe av og sanke rivercred.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lars.

Hvis  det er mulig å bestille"Den Store Regelboka om Fluefiske og Folkeskikk"

så vil jeg her og nå bestille den.

Når det gjelder Jan Eggum,så er han en artist som det står respekt av så det holder.

Og bare for å lære deg dette en gang for alle Lars,du har kastefeil,og det er noe du aldri vil bli kvitt.

Det er ikke stanga som er grunnen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at Lars ikke gjør noen kastefeil under fisking, ihvertfall ikke de gangene jeg har fått gleden/æren av å overvære Lars når han fisker. Men ikke bare er han ekstremt god på både fisking og kasting, men han er også veldig god til å la vak være vak, og heller sitte å drikke kaffe, slappe av og sanke rivercred.

Ikke sats lommeboka di på det.

Legg inn et kasteklipp som viser oss akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare, Tom. Brumund kan sette hele familiens formue på spill. Kan vel bare huske en gang Lars har hatt problemet, og det var første nyttårsdag 1991 da Lars og jeg var på Smøla for å fiske sjøørret (jada, vi fisket litt sjøørret og sjørøye på den tiden. Tiden gikk saktere den gang, så noe måtte vi gjøre for å få tida til å gå litt raskere frem mot stjernelivet som ventet oss ut på midten av 90-tallet). Uansett, det blåste noe jævlig den dagen, og selv hadde jeg mer enn nok med å stå på beina den dagen, men Lars fisket og fanget og etter endt økt hadde han fått en knute på fortommen. Han var usikker på hva som hadde galt, men jeg mente det kunne være en såkalt vindknute, og slikt kan jo skje når det blåser full orkan.

 

Jeg synes det blåste så oppsiktsvekkende mye der borte på Smøla at jeg samme kveld satte meg ned på det litt slitne hotellrommet i Kristiansund (Lars var i baren) og skrev en søknad om å få ekspropriere området for å bygge vindmøllepark. Først etterpå skjønte jeg at været ikke var av det helt normale slaget. Søknaden ble ikke innvilget, og jeg lot saken ligge, men jeg har forstått at noen tok opp igjen ideen noen år senere.        

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lars.

Hvis det er mulig å bestille"Den Store Regelboka om Fluefiske og Folkeskikk"

så vil jeg her og nå bestille den.

Når det gjelder Jan Eggum,så er han en artist som det står respekt av så det holder.

Og bare for å lære deg dette en gang for alle Lars,du har kastefeil,og det er noe du aldri vil bli kvitt.

Det er ikke stanga som er grunnen til det.

Boka ble vel utgitt på Kagges Forlag i '72, mener jeg å huske, og kan være vanskelig å oppdrive nå, da selv 8'ende opplag er utsolgt.

Var mange forlag med i kampen for å få rettighetene til denne boka, også internasjonalt, men Kagge er nå engang Kagge.

Husker vi la ved en dvd med litt kasteinstruksjon i førsteopplaget, hvor Jørn bla demonstrerer negativt bengslingskast . . .

Dette er avanserte saker, og til dags dato har jeg ikke sett andre som mestrer dette kastet.

Dermed blir det mindre fisk, men sånn er det når man har litt tungt for det.

Når det gjelder resten av innlegget ditt, så tror jeg det er best for alle om vi lar det forbigå i stillhet.

Endret av -Lars-
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at Lars ikke gjør noen kastefeil under fisking, ihvertfall ikke de gangene jeg har fått gleden/æren av å overvære Lars når han fisker. Men ikke bare er han ekstremt god på både fisking og kasting, men han er også veldig god til å la vak være vak, og heller sitte å drikke kaffe, slappe av og sanke rivercred.

Ingen overdrivelse dette Brumund, men takk alikevel . . .

Slikt varmer et slitent hjerte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka ble vel utgitt på Kagges Forlag i '72, mener jeg å huske, og kan være vanskelig å oppdrive nå, da selv 8'ende opplag er utsolgt.

Var mange forlag med i kampen for å få rettighetene til denne boka, også internasjonalt, men Kagge er nå engang Kagge.

Husker vi la ved en dvd med litt kasteinstruksjon i førsteopplaget, hvor Jørn bla demonstrerer negativt bengslingskast . . .

Dette er avanserte saker, og til dags dato har jeg ikke sett andre som mestrer dette kastet.

Dermed blir det mindre fisk, men sånn er det når man har litt tungt for det.

Når det gjelder resten av innlegget ditt, så tror jeg det er best for alle om vi lar det forbigå i stillhet.

Wow.This is it .

Negativt Bengslingskast.

Skikkelig missunnelig nå altså.

Er det noen som helst mulighet at vi andre også kan ta del i et slikt kast,og

kan dra nytte av det?

Er kastet internasjonalt også?

Hva sier gutta på Sexyloops?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.This is it .

Negativt Bengslingskast.

Skikkelig missunnelig nå altså.

Er det noen som helst mulighet at vi andre også kan ta del i et slikt kast,og

kan dra nytte av det?

Er kastet internasjonalt også?

Hva sier gutta på Sexyloops?

Gutta på Sexyloop har mer enn nok med å lære seg grunnleggende fluekasting, så jeg tror ikke dette er noe for dem.

Har ikke videre tro på at dette er noe du skal bruke tid på heller . . .

Vanskelig å beskrive det veldig godt, men dette er et kast man gjør etter at man har kroket fisk.

La oss si at du har på en ørret på kiloen, men før du har fått inn denne begynner en annen, enda større fisk, å vake i samme område.

Da gjør du en form for et rullekast, og her vil fisken du har på utgjøre kastevekten.

Gjør du dette riktig så kaster du fisk 1 rett over fisk 2, og bengsler snøret rundt sistnevnte.

Høres komplisert ut, men går greit når man kan det.

Hverken jeg eller JB liker å briske oss med våre ferdigheter, så jeg skal ikke gjøre noe stort nummer ut av dette her.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RIvercred er ikke det funnet opp av snobber som ikke kan fiske, for at de skal kunne kjøpe seg innpass langs elvene?

Etter min oppfatning er det ennå verre.

For min egen del ville jeg rett og slett blitt flau hvis noen hadde gitt meg RiverCred.

Når det gjelder RiverCred,så er utrykket fullstendig negativt i alle sammenhenger for min del.

For å si det rett ut.La oss heve oss over det,og fjern slike klønete utrykk.......

Endret av Tom Syversen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RIvercred er ikke det funnet opp av snobber som ikke kan fiske, for at de skal kunne kjøpe seg innpass langs elvene?

Så-så, Truls . . . Du får nok din kvote rivercreds med årene du også, om du bare slutter med det tullefisket du holder på med, begynner å fiske i premium-elver, kun ultra-tørt, og ser til helvete å få den sveiva over på venstre side.

Det gir en fantastisk følelse skal jeg si deg, og det er deilig å bare sprade langs elva med nesa litt høyt, og smile overbærende til de som kanskje ikke har din porsjon creds . . . "Halla Preben ! Blitt noen over kiloen på'rei i dag ? Selv fikk jeg et par på over 2 i går . . . Klassisk oppstrøms mega-tørt, så i dag slentrer jeg bare elvelangs og sender kule vib'er" !

Ahhh . . . What's not to like ? :-)

Endret av -Lars-
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min oppfatning er det ennå verre.

For min egen del ville jeg rett og slett blitt flau hvis noen hadde gitt meg RiverCred.

Når det gjelder RiverCred,så er utrykket fullstendig negativt i alle sammenhenger for min del.

For å si det rett ut.La oss heve oss over det,og fjern slike klønete utrykk.......

Nå må du gi deg da, Tom !

Tenk så kult det ville ha vært, og du må vel innrømme at et evt kallenavn som "Tom Cred Syversen" ville ha hjulpet litt på selvtillitten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du kan slappe rimelig godt av da, Tom... For det første må man ha fiska i elv for å oppnå litt rivercred, for det andre må du under praktisk fiske bruke vadebukser av premiummerke, ikke olabukse ;)

Bekledning har vel heller lite med Cred å gjøre hvis utrykket i det hele tatt skulle ha noen som helst verdi?

At noen i det hele tatt tror på utrykket Cred sier en god del om de som tror på utrykket Cred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så-så, Truls . . . Du får nok din kvote rivercreds med årene du også, om du bare slutter med det tullefisket du holder på med, begynner å fiske i premium-elver, kun ultra-tørt, og ser til helvete å få den sveiva over på venstre side.

Det gir en fantastisk følelse skal jeg si deg, og det er deilig å bare sprade langs elva med nesa litt høyt, og smile overbærende til de som kanskje ikke har din porsjon creds . . . "Halla Preben ! Blitt noen over kiloen på'rei i dag ? Selv fikk jeg et par på over 2 i går . . . Klassisk oppstrøms mega-tørt, så i dag slentrer jeg bare elvelangs og sender kule vib'er" !

Ahhh . . . What's not to like quote

Jeg drar faktisk på fisketur for å fiske, og da helst i det miljøet jeg trives best - kysten.

Jeg er mest opptatt av en flott og jordnær opplevelse ispedd litt spenning på jakt etter fisk i omgivelser jeg blir fascinert av,

Og hvor jeg bare kan være i den situasjonen som oppstår, nyte ro og fred. Koble av og roe ned, og bare være meg selv. Med fluestang.

Har null behov for å ha nesa til værs, det rimer dårlig med den personen jeg er eller ønsker å være.

Trenger ikke flotte meg eller bevise noe for noen.

RIvercred eller ikke er et ikke-eksisterende problem for meg.

Snobb eller fluefisker?

Hva vil du kalle meg? Velg selv.

Jeg kaller meg Truls, og jeg liker å fiske med flue på kysten.

Blir nesten litt sånn religiøst det her...

Men hvorfor i huleste er det så vanskelig å forstå at sveiva skal sitte på høyre side på en fluesnelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekledning har vel heller lite med Cred å gjøre hvis utrykket i det hele tatt skulle ha noen som helst verdi?

At noen i det hele tatt tror på utrykket Cred sier en god del om de som tror på utrykket Cred.

Hva slags olabukser er det du foretrekker da, Tom ?

Kan merket på en eller annen måte relateres til Simms, så er du allerede et lite stykke på vei til cred-himmelen.

Da gjenstår det bare å begynne å fiske, fortrinnsvis i elv av typen eksklusiv premium, og håpe det beste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så-så, Truls . . . Du får nok din kvote rivercreds med årene du også, om du bare slutter med det tullefisket du holder på med, begynner å fiske i premium-elver, kun ultra-tørt, og ser til helvete å få den sveiva over på venstre side.

Det gir en fantastisk følelse skal jeg si deg, og det er deilig å bare sprade langs elva med nesa litt høyt, og smile overbærende til de som kanskje ikke har din porsjon creds . . . "Halla Preben ! Blitt noen over kiloen på'rei i dag ? Selv fikk jeg et par på over 2 i går . . . Klassisk oppstrøms mega-tørt, så i dag slentrer jeg bare elvelangs og sender kule vib'er" !

Ahhh . . . What's not to like quote

Jeg drar faktisk på fisketur for å fiske, og da helst i det miljøet jeg trives best - kysten.

Jeg er mest opptatt av en flott og jordnær opplevelse ispedd litt spenning på jakt etter fisk i omgivelser jeg blir fascinert av,

Og hvor jeg bare kan være i den situasjonen som oppstår, nyte ro og fred. Koble av og roe ned, og bare være meg selv. Med fluestang.

Har null behov for å ha nesa til værs, det rimer dårlig med den personen jeg er eller ønsker å være.

Trenger ikke flotte meg eller bevise noe for noen.

RIvercred eller ikke er et ikke-eksisterende problem for meg.

Snobb eller fluefisker?

Hva vil du kalle meg? Velg selv.

Jeg kaller meg Truls, og jeg liker å fiske med flue på kysten.

Blir nesten litt sånn religiøst det her...

Men hvorfor i huleste er det så vanskelig å forstå at sveiva skal sitte på høyre side på en fluesnelle?

Haff . . . Du er og blir et håpløst tilfelle !

Kom tilbake når du har begynt å fiske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...