Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Kan stole på gsl vet du :-)

Litt juks, men jeg tolker det dithen at du bare kvalitetssikret svaret du selv kom frem til. Siden du har nødvendig verktøy så kan du kanskje prøve deg på denne:

 

2+2=5

5+5=11

11+11=23

23+23=? 

 

Lite tips: Oj, her er en blindpassasjer med. ;-) Ingen flere hint.  

 

EDIT: Presiserer: 1 blindpassasjer med. 

Endret av .JB
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Tilsammen kan vi det aller meste om fluefiske etter ørret, røye og laks - i hvert fall på et teoretisk plan. Vi kan egentlig ganske mye om politikk, historie, samliv og fotball også. Så er det noe du lurer på, sånn generelt, så er det bare å fyre løs. Vi har nemlig høyst sannsynlig svarene på dine spørsmål, og går ikke av veien for å kalle oss selv eksperter.  

Synes dere dette er teit selvdigging, så husk at vi byr på kunnskap av det sjeldne slaget og samtidig vil vi minne dere om Janteloven!

Dette kan bli en tråd som står seg i generasjoner, og vi ser slettes ikke bort fra at det blir en del referanser hit fra wikipedia etterhvert.  

Fyr løs!  

Ja jeg lurer på en ting! hvor i svarte får jeg kjøpt Tørris? har leita overalt nå. hvis dere er så geniale, så setter jeg ekstra pris på om du vet om noe i vestfold! 

 

Sindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB og Lars: Hva er det største og det minste problemet dere har vært med å løse i deres karriere som levende encyklopedier?

Det største problemet har nok vært å prøve å finne noe pent å si om harren.

Det minste problemet har vært å få harr på flue ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor kalles det 5er cup når det tydeligvis ikke benyttes #5 stenger?

Det skyldes ganske enkelt dårlig fantasi, når man skulle finne på navn på tullballet.

Og hva er ei 5'er stang, eller et 5'er snøre, for å holde et gammelt spøkelse her inne igang ? :-)

Om man heller feks kunne kalt det Swingers cupen, så ville kanskje interessen vært større, også.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel stilt -Lars- et og annet avansert spørsmål de senere årene, men utover det har jeg funnet lite å spørre om. Nå har jeg lyst til å gjøre et lite eksperiment: 

 

Hvordan stiller folket seg til opprettelsen av et rent "Med tørrflue etter ørret"-forum hvor kriteriet er at man ikke fisker med noe som synker, ei heller etter andre arter enn ørret (til nød røye om den tar tørt). Med disse kriteriene mener jeg vi får luket vekk en del subkulturer som har det med å sette i gang mye bråk. Tenker da spesielt på konkurransefluefiskere, sjøørretfiskere,  casting-folket, samt en del andre merkelig og bisarre avarter i dette som i utgangspunktet er en nobel sport. Utover det er jeg selvsagt tilhenger av stor takhøyde, og folk som klipper og ikke klipper CDC er selvsagt velkommen. Er litt i tenkeboksen vedrørende flatbrem på cap'n og akkurat nå ligger disse hipsterne litt tynt an. Det samme gjør folk som fisker med stenger som ikke har kork i håndtaket, men den regner jeg med det er rimelig bred aksept om.

 

Hva er deres tanker om et slik forum, om jeg må få spørre?   

Endret av .JB
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatbremcapsen holdes vel utenfor, hvis ikke blir det masse tullinger der også ;-)

Sant nok, sant nok.

 

EDIT: Noen vil nok anse at det er litt illojalt å diskutere opprettelsen av et nytt og nobelt forum på et allerede eksisterende "fluefiske"-forum, men her må vi bare være åpne: Mange av oss er nok ikke helt fornøyd med at vi er under Hooked-paraplyen - for under den er det visstnok både markfiskere, meitere, havfiskere og annet griseri som vi helst ikke vil bli assosiert med. Gullkroken og den slags patetiske forsøk på forbrødring er ikke vår stil. Kall oss gjerne snobbete, for vi er i høyeste grad opptatt av stil, det kan vi ikke stikke under en stol. Regel nr. 1 i Eleverte Tørrfluefiskeres Landsforening er nettopp: 1) Det viktigste er å ta seg godt ut!     

Endret av .JB
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle fiskere er like, men noen fiskere er likere enn andre".

 

Som god sosialdemokrat støtter Lillevann opp om ideene til kamerat JB.

 

 

:D Lillevann - nå siterer du vel George Orwell over en lav sko her, og til en annen betydning enn hva intensjonen var, og uvarent til en gruppe dyr de neppe vil kjenne seg igjen i? La meg gjengi: "All animals are equal, but some animals are more equal than others". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter selvfølgelig opp om dette forslaget. Flatbremcapsfolket burde kanskje få en form for observasjonsstatus, så de etterhvert kanskje lærer hvordan en caps skal se ut. 

Er det noen mulighet for at Norsk Fluebinder- og Kakebakerlaug, som jo forsvant før det ble ordentlig dannet for et par år siden, kan få en plass på dette forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Lillevann - nå siterer du vel George Orwell over en lav sko her, og til en annen betydning enn hva intensjonen var, og uvarent til en gruppe dyr de neppe vil kjenne seg igjen i? La meg gjengi: "All animals are equal, but some animals are more equal than others". 

 

George Orwell?  Er han en kjent fluefisker?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye av flua må være over vann etter presentasjon før den kan kalles tørrflue og bli akseptert som riktig redskap? Hvor langt må man kaste for at det skal kunne aksepteres som ekte fiske og ikke kortline eller pælming?

Mener JB og Lars at cdc fra canadian goose (Canada Goose) er akseptabelt produkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye av flua må være over vann etter presentasjon før den kan kalles tørrflue og bli akseptert som riktig redskap? Hvor langt må man kaste for at det skal kunne aksepteres som ekte fiske og ikke kortline eller pælming?

Mener JB og Lars at cdc fra canadian goose (Canada Goose) er akseptabelt produkt?

Etter mitt skjønn så bør minimum 95% av flua være godt over vann...

Fisk som ikke gidder å hente flua så høyt er late, ofte litt tilbakestående, og slike fisker vil vi helst ikke stifte bekjentskap med.

Siden maks kastelengde for min del er ca 15 meter, så syntes jeg kastelengde bør bære minimum 13,2 meter før det kan kalles et tørrfluekast. Viktigere enn lengde er forøvrig å få tørket flua skikkelig før den legges ut.

Om flua kastes 35 meter, men blir liggende halvdruknet, da er det bare å ta seg sammen og begynne på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har benyttet meg av denne enorme kunnskapsdatabasen. Får man ikke svar her så finnes ikke spørsmålet.

Hvilken stang vil gi meg mest fisk på 1,6 kg? 

Og hvilken farge på snøret kaster lengst i klasse fem? 

Sist men ikke minst. Hvor stor åpning på snørebukten bruker man når det er tett tåke? Et tips om stang som gir denne snørebukten blir mottatt med et smil. 

På forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har benyttet meg av denne enorme kunnskapsdatabasen. Får man ikke svar her så finnes ikke spørsmålet.

Hvilken stang vil gi meg mest fisk på 1,6 kg? 

Og hvilken farge på snøret kaster lengst i klasse fem? 

Sist men ikke minst. Hvor stor åpning på snørebukten bruker man når det er tett tåke? Et tips om stang som gir denne snørebukten blir mottatt med et smil. 

På forhånd takk.

Takk for interessante spørsmål, Ruff !

Når jeg oppsøker elver med 1,6 kiloser, så benytter jeg fortrinnsvis 9 fot stang i #5, og det må være premium stang. Premium er stenger med minstepris på 6000kr nå til dags. Du kan få 1,6 kilos fisk på annen dritt også, men da vanker det like gjerne halvkilos og tokilos, og det vil man jo ikke ha.

Mitt lengste 15 meters-kast gjorde jeg med et hvitt 5'er-snøre. Hvitt glir lettere gjennom frisk luft enn andre farger. Skal du kaste langt innendørs så anbefaler jeg gult snøre.

Tåkekast blir litt som tåkeprat; veldig åpent og vagt . . . Jeg foretrekker en buktåpning på ca 2,4 m i tett tåke, og øker åpninga så fort det letner.

Husk halvhjertet stopp i frem og bakkast, omtrent som når du gir ungene en godslig øretæve.

Amerikanske Thomas & Tobias lager stenger til formålet, men også her gjelder kravet om premium vare.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor mye av flua må være over vann etter presentasjon før den kan kalles tørrflue og bli akseptert som riktig redskap? Hvor langt må man kaste for at det skal kunne aksepteres som ekte fiske og ikke kortline eller pælming?

 

 

 

Dette er spørsmål som først og fremst har til det formål å skape sur stemning og konflikt, og det er nettopp det vi ekte fluefiskere begynner å bli grundig lei av!  Vi føler oss tråkket på og mobbet i nær sagt enhver sammenheng. Ja, selv prisutdelingen på årets Gullkroken var en ren provokasjon mot vårt noble miljø! Hooked/Gullkroken tok en slags Jagland, og så får vi se hvor klokt det var i det lange løp!   

 

Når det gjelder først del av spørsmålet, som det går an å ta litt seriøst - under sterk tvil, så vil jeg påpeke at jeg ikke er mer nøye enn at deler av kroken må være i vannfilmen etter presentasjon. Sånne paraplyfluer der selve kroken fisker under filmen og henger i dusk som flyter er følgelig fy, fy. Ørreten må faktisk ha deler av kroppen over vann for å ta fluene mine, så enkelt er det. For det er nettopp dette vaket som er selve poenget. Det føles for øvrig helt idiotisk å sitte her en søndag formiddag og forklare godt voksne mannfolk, med tusenvis av timer i fiskeelver bak seg, hva ekte fluefiske er, men når man har rotet det så til de grader til for seg selv at man har begynt å kalle alt fluefiske fordi man benytter en fluestang, så skjønner jeg jo at forvirringen må være nær komplett.  

Endret av .JB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et blindkast?

Mer logisk enn man skulle tro: Det er når man står å kaster uten kontroll, og plutselig får flua i øyet, og mister synet.

Jeg har hørt løse rykter om at enkelte også knyter på fortyngede nymfer og streamere på fortommen sin, og det sier seg selv at om man får dette svineriet i øyet så er man heldig om man slipper unna med bare å miste synet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...