Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Jeg har fått mange spørsmål opp igjennom årene om hva som skal til for å bli en knakende dyktig fluefisker? Jeg har laget lister, sortert og diskutert med Lars. Hva så om vi koker det hele ned til ett eneste råd. Hva er det absolutt viktigste som skal til for å bli en stjerne innenfor denne sporten? Dedikasjon, tålmodighet, nøyaktighet, sette mål, søke nye utfordringer, trene hardt, jobbe med detaljer, studere omgivelser, lære seg å kjenne plasser og kjennetegn ved gode fiskeplasser. Ja, det er mye å trekke frem, men når vi kun skal velge en ting så havner både Lars og jeg på følgende råd til dagens unge fluefiskere: Kjøp en premiumstang til minimum 6.000 kroner.  

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har fått mange spørsmål opp igjennom årene om hva som skal til for å bli en knakende dyktig fluefisker? Jeg har laget lister, sortert og diskutert med Lars. Hva så om vi koker det hele ned til ett eneste råd. Hva er det absolutt viktigste som skal til for å bli en stjerne innenfor denne sporten? Dedikasjon, tålmodighet, nøyaktighet, sette mål, søke nye utfordringer, trene hardt, jobbe med detaljer, studere omgivelser, lære seg å kjenne plasser og kjennetegn ved gode fiskeplasser. Ja, det er mye å trekke frem, men når vi kun skal velge en ting så havner både Lars og jeg på følgende råd til dagens unge fluefiskere: Kjøp en premiumstang til minimum 6.000 kroner.  

 

 

Sannsynligvis det beste rådet du kan gi.  Har man som fersk fluefisker først kjøpt seg en premiumstang til 6.000 kroner gir man seg ikke på svarte møkka før man får det til.  Litt som første gangen dama og jeg kjøpte dyr whiskey uten å vite hva whiskey var. Vondt var det, men ned skulle den - om vi skulle gråte begge to.  De siste drammene var slettes ikke verst, så det ble flere flasker i tiden som skulle følge.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis det beste rådet du kan gi. Har man som fersk fluefisker først kjøpt seg en premiumstang til 6.000 kroner gir man seg ikke på svarte møkka før man får det til. Litt som første gangen dama og jeg kjøpte dyr whiskey uten å vite hva whiskey var. Vondt var det, men ned skulle den - om vi skulle gråte begge to. De siste drammene var slettes ikke verst, så det ble flere flasker i tiden som skulle følge.

Takk for at du deler Lillevann. Sterkt.. gripende.. men også motiverende og inspirerende. Skal prøve den på kjerringa med en gang!

Og jeg gir meg faen ikke, selv om det skulle bli noen tårer i starten!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom vi er inne på temaet, og ettersom jeg også selv har begynt å stille spørsmål i denne tråden: I mine første 10-11 år som fluefisker var jeg faktisk lite opptatt av utstyr. Jeg var mer opptatt av å fiske. Eksperimenterte i sjøen, i stillevann og i fjelleelver, kjøpte et enkelt bindesett og fiklet litt med mine egne fluer. Mye tid ved elver og vann. Det var en ulykkelig tid!  Utstyret var for dårlig.

 

Rundt årtusenskiftet lansert Sage stangserien XP. Dette var en premiumstang, og jeg husker at jeg så på annonser i fiskeblader og drømte om en slik fantastisk fluestang. Etter et par år, og noen idiotiske forsøk på å kjøpe "billigere, men like bra"-stenger var XP endelig i hus. Deretter tok fisket seg opp, og jeg nådde mildt sagt ekstremt langt! Det jeg lurer på er hvilke stenger som har den samme status i dag? Er det noen topnotch stenger der ute, som står frem i mengden, og som kan bringe lykke til de unge og håpefulle?

Endret av .JB
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil her trekke frem Hardy Zenith.  Den blir man lykkelig av å eie.  For det første er den dyr, og for det andre har den slike kule holk-beskyttere som ser ut som titanpropper.  Veldig lett å miste, men du verden for en følelse å kunne briefe med slike gadgets.  I tillegg er stangtuben i aluminium rimelig tung og kompakt, noe som er et pluss dersom du er ung og mørkredd og skal ligge ved elva i telt for første gang.  Man kan lett sette en bjørn ut av spill med et velrettet slag.  For ikke å snakke om en markfisker som er ute etter litt kos.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å komme på noe som slår statusen Sage XP hadde etter at den ble lansert, og den gir faktisk rivercred den dag i dag, der hvor folk vet å verdsette klassikere.

G. Loomis oppnådde noe av den samme statusen med sin GLX Streamdance serie, men så havnet Loomis under Elbe her til lands, og plutselig var det griseflaut å være eier av noe med den logoen, og man fikk knapt 10kr igjen for ei strøken glx på bruktmarkedet.

I dag er det med fluestenger som med musikk; det meste er døgnfluer, der nye stangserier knapt rekker å nå ut i butikkene før de erstattes av noe nytt.

Men Winston har en viss status om dagen, såfremt det er boron . . . Det samme gjelder Orvis Helios og Scott G2 og Radian. Sage's toppmodeller vil også gjøre det forholdsvis enkelt for deg å både kaste langt og få stor fisk. Viktig at det er amerikansk selvfølgelig, og det er vel bare Hardy ellers som har noe som både damer og menn blir myke i knærne av.

Det leder selvfølgelig direkte til selve statussymbolet blant fluefiskere i dag: Hardy Artisan ! Koster vel rundt 10.000, men da ligger det vel i kortene at du både kaster mye lengre og får mye større fisk enn med noe annet, også.

Og viktigst av alt, selvfølgelig: Rivercred hvor enn du måtte befinne deg, muligens med unntak av langs kysten og i rena.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi skille snørr og bart her. Loomis var og er ikke noe mer enn ei wannabestang. Forsøker å ikle seg premiumstengenes klær. De røpet seg skikkelig med f.eks rare farger på surringene. Loomis vil aldri ble noe annet enn et wannabebrand.

 

Nå er dette ikke et spørsmål, men en konklusjon.

Endret av Worldmaster
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Winston har en viss status om dagen, såfremt det er boron . . . Det samme gjelder Orvis Helios og Scott G2 og Radian. Sage's toppmodeller vil også gjøre det forholdsvis enkelt for deg å både kaste langt og få stor fisk. Viktig at det er amerikansk selvfølgelig, og det er vel bare Hardy ellers som har noe som både damer og menn blir myke i knærne av.

Det leder selvfølgelig direkte til selve statussymbolet blant fluefiskere i dag: Hardy Artisan ! Koster vel rundt 10.000, men da ligger det vel i kortene at du både kaster mye lengre og får mye større fisk enn med noe annet, også.

Og viktigst av alt, selvfølgelig: Rivercred hvor enn du måtte befinne deg, muligens med unntak av langs kysten og i rena.

Utfordringen til Winston er logoen. Den er for mye old school, og trenger en oppfriskning for å bli moderne. Det er da vel ingen som skriver løkkeskrift lenger!? Kutt også ut R.L foran. Behold bare punktumet. Jeg har laget et draft. Slagkraftig, tar vare på det grønne, men likevel langt mer moderne og minimalistisk. Håper noen tar til fornuft og formidler ideen videre, slik at jeg kan få et nytt oppdrag før jul.  PS! Diskusjonen står nå egentlig bare om hvor punktum skal stå, og hvorvidt jeg skal ta normale rater for arbeidet eller legge på 25% da førjulstiden er en travel høysesong ettersom mye nytt skal lanseres på nyåret.  

post-1742-0-51722700-1447338552_thumb.jpg

post-1742-0-04629700-1447338837_thumb.jpg

post-1742-0-33057700-1447339332_thumb.jpg

Endret av .JB
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen til Winston er logoen. Den er for mye old school, og trenger en oppfriskning for å bli moderne. Det er da vel ingen som skriver løkkeskrift lenger!? Kutt også ut R.L foran. Behold bare punktumet. Jeg har laget et draft. Slagkraftig, tar vare på det grønne, men likevel langt mer moderne og minimalistisk. Håper noen tar til fornuft og formidler ideen videre, slik at jeg kan få et nytt oppdrag før jul.  PS! Diskusjonen står nå egentlig bare om hvor punktum skal stå, og hvorvidt jeg skal ta normale rater for arbeidet eller legge på 25% da førjulstiden er en travel høysesong ettersom mye nytt skal lanseres på nyåret.

Du er utvilsomt inne på noe her, Jørn !

En belastning for winston er selvfølgelig at de også produserer sigaretter, og de er like usunne enten det er med eller uten boron.

Har smakt disse sigarettene selv, og det er virkelig ikke noe å skrive hjem om, enten det er til et godt glass whisky eller kaffekoppen.

Nei, jeg tror Winston ville vært tjent med å avvikle hele sigarettproduksjonen, og heller latt Tiedeman ta seg av den jobben.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er utvilsomt inne på noe her, Jørn !

En belastning for winston er selvfølgelig at de også produserer sigaretter, og de er like usunne enten det er med eller uten boron.

Har smakt disse sigarettene selv, og det er virkelig ikke noe å skrive hjem om, enten det er til et godt glass whisky eller kaffekoppen.

Nei, jeg tror Winston ville vært tjent med å avvikle hele sigarettproduksjonen, og heller latt Tiedeman ta seg av den jobben.

 

Godt poeng, Lars. Husker godt de stengene vi fisket med på 60-tallet. Blue Master. De kuttet vel ut stenger, men fortsatte med sigaretter. Tror det var å satse på feil hest. Det var vel et stangmerke som tok opp igjen tradisjonen med blå surringer, uten at det slo helt an. På 60-tallet brydde vi jo oss ikke så mye om fargene, da alt var i sort-hvitt den gang. 

Endret av .JB
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ingen stang som kunne matche de dype dobbelttrekkene man oppnådde på en South State uten filter #5.  Det tok på, og etter et par lange kast var man såpass svimmel at man kunne drite i å fiske på en stund.  På den annen side - den gangen trengte man jo sjelden mer enn et par kast for å være fornøyd.  Enten man fikk fisk eller ikke.  Ofte var man vel tilfreds med bare å montere stanga, for så å pakke den sammen igjen.  Bestefaren min lot ofte stanga være igjen hjemme, og tok bare med seg snelle.  Vel fremme ved vannet satt han seg ned og tok frem snella.  Han vurderte vakene, så hva de tok, og vurderte hvilke flue han ville brukt.  Deretter tilpasset han fortomsspissen ut i fra hvilket fluevalg han hadde kommet frem til.  Noen ganger klippet han den litt ned - dersom det var vårfluer eller longleg som var aktuelt, andre ganger skjøtet han på en tynnere spiss - dersom det var mygg som var tingen.  Så gikk han hjem igjen.  Det skulle ikke så mye til før i tiden.

 

Nå skal man bare kaste og kaste og fiske og fiske.  Noe har gått tapt på veien.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren din høres ut som meg. Kanskje fordi jeg selv er bestefar? Men jeg har kommet lengre + praktiserer kun dette fiske fra isen legger seg og fram til 1. mai. Kommet lengre ved at jeg tar fram 4 sneller, setter stengene langs veggen (da kan jeg kikke på de) og ser utover/på TV. Ekstra mye vak da filmopptaket er komprimert. Med dette fiske holder fingrene seg varme, føttene tørre og støvlene frie for rusk/lyng.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man dra det enda lengre tar man hele operasjonen mentalt, ved skrivebordet eller annet passende sted. Da slipper man alt styret med å finne frem utstyr og lignende også. Ikke trenger man vann heller og kan gjennomføre hele fiskeøkten hvor som helst. Sist gang var jeg vel 20.000 fot over havoverflaten og fisket med en # 6 stang med 0.20 fortom etter smålaks. Fikk et par fine minnes jeg...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man dra det enda lengre tar man hele operasjonen mentalt, ved skrivebordet eller annet passende sted. Da slipper man alt styret med å finne frem utstyr og lignende også.  

Dette har jeg praktisert i en årrekke. En glimrende måte å fiske på, og jeg gjør det særdeles godt. Praktisk fiske er oppskrytt og sjeldent like bra. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ikke minst slipper man hele denne C&R debatten også, så her er det mange fordeler å ta inn over seg. Naturen får bare surre for seg selv egentlig... 

100% enig. Dessuten har jeg med årene fått større og større kvaler med slepe og dra en stakkars fisk etter kjeften "fordi det er så morsomt". Naturen klarer seg best selv, og den er fin å se på en gang iblant.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes mye om hvilket utstyr og bekledning man skal ha for å oppnå respekt. Hva med utstyr som gir fratrekk i rivercred. Hvilke kjøreregler gjelder her?

Kunne det vært en ide å la folk med lav rivercred, feil merke på bekledning og annet utstyr og ikke minst flatbremmet cap, havne bakerst i køen i elver med begrenset kortsalg?
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...