Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Lars? Hva er grunnen til at de aller mest pr-kåte fluefiskera holder seg til facebook? Jeg har på følelsen av at det har med eksponering og "likes" å gjøre, men skulle gjerne hatt det bekrefta. Stemmer mine antagelser trur du?

Tror du er veldig nær sannheten her Olav, selv om det finnes noen hederlige unntak.

"Liker"-knappen her på ffs har nok ikke samme effekten, og i dag har det jo blitt slik at "likes" er helt avgjørende for folks selvbilde ;-)

Selv har jeg et par poster på fb med opp imot 70-80 likes, og det tar jeg som en bekreftelse på at jeg gjør mye rett, og er en usedvanlig populær fyr.

Strekker meg alltid langt for å være et godt forbilde for alle som ikke har noen forbilder, og det tror jeg er lønnsomt, på sikt :-)

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En av de siste oppdragene til Lemmy var å lage en reklamefilm i Finland:

 

 
Kan det være at de likevel fikk lurt i ham et glass slik at han forlot oss så altfor tidlig, og bør jeg slutte å drikke melk?
 
(bør vel legge til at dette er et outtake og ikke den opprinnelige reklamen)
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine mistanker går på det samme, Pål . . . Finnene er ondskapsfulle, og det er ikke tilfeldig at de sitter igjen med bare noen harrelver og innsjøer med gjedde, sik og dritt !

Lemmy hadde sikkert hørt at finnene drikker alkohol fra morgen til kveld, og så vel frem til ei real rotbløyte da han lot seg lure med på dette.

Et glass melk etter en diett på 50 år med whisky og sigaretter er som et nakkeskudd å regne, og det var nok finskepakket klar over.

Måtte de leve et liv med harr og sik, og aldri få krysse grensa til norge med fiskestang igjen.

Har du drukket melk uten å ta skade av det før, så er det egentlig ingen grunn til å slutte . . .

Men spe gjerne på med litt Jack Daniels i glasset, så slipper du mye av den daffe melksmaken.

Endret av Lars Ninive
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte Mort også Lars, den kan jammen finnene få ha aleine.

Takk for påminnelsen, Marius . . . Mort er jo nasjonalfisken til finskepakket, så den må ikke glemmes.

Sveipet såvidt innom finland på tur nordover en gang, og jeg kan fortelle dere at der selger de rå mort i pitabrød på bensinstasjonene, og er du tørst får du gjerne tilbud om harrsaft !

Ikke begriper jeg at Lemmy i det hele tatt orket besøke dette dustelandet, og hadde han visst det han vet i dag, så ville han neppe gjort det heller.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal jeg være brutalt ærlig med deg Skjeggulf, og svaret er NEI !

Ta det fra en som er født og oppvokst her . . . Det klekker omtrent ikke døgnfluer her, og tiden da man bare kunne gå til naboen etter ei kanne hjembrent er for lengst over.

Ungdommen drekker omtrent ikke alkohol lengere, og man ser sjelden eller aldri noen ok horer til ok pris.

Jeg vil nesten gå så langt som å si at vi lever i depresjon her om dagen, selv etter å ha fått eget vinmonopol på det nye kjøpesenteret på raufoss.

De eneste stedene jeg kan komme på i farta hvor det ville vært enda verre å bosette seg er hedemark (harrfylket), Nordre/Søndre Land, Torpa, og langs bibelbeltet på sørlandet.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal jeg være brutalt ærlig med deg Skjeggulf, og svaret er NEI !

Ta det fra en som er født og oppvokst her . . . Det klekker omtrent ikke døgnfluer her, og tiden da man bare kunne gå til naboen etter ei kanne hjembrent er for lengst over.

Ungdommen drekker omtrent ikke alkohol lengere, og man ser sjelden eller aldri noen ok horer til ok pris.

Jeg vil nesten gå så langt som å si at vi lever i depresjon her om dagen, selv etter å ha fått eget vinmonopol på det nye kjøpesenteret på raufoss.

De eneste stedene jeg kan komme på i farta hvor det ville vært enda verre å bosette seg er hedemark (harrfylket), Nordre/Søndre Land, Torpa, og langs bibelbeltet på sørlandet.

Nei ærlig talt.

Her i bibelbeltet har vi alt du etterspør. Bare spør kristenfolket når de er drita i Skagen og Ikke vet å passe kjæften. Ikke har vi harr heller.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ærlig talt.

Her i bibelbeltet har vi alt du etterspør. Bare spør kristenfolket når de er drita i Skagen og Ikke vet å passe kjæften. Ikke har vi harr heller.

Det at dere ikke har harr er selvfølgelig et enormt pluss i margen Ruff, og gir meg nesten litt dårlig samvittighet over å ha satt dere på "no good" lista over steder å bo.

Ting kan jo ha forandret seg siden jeg var borgermester i arendal, men på den tiden var en bibel på innerlomma minst like selvfølgelig som Drydip flaska.

Når oppsynet kom for å sjekke fiskerne, så var det ikke fiskekortet man måtte vise, for å si det sånn . . .

Kristenfolket hadde også forbannet alt som gikk under kategorien mygg, så på den tiden hadde man ikke det koselige fjærmyggfiske å se frem til på våren heller.

Nei, dere hadde nok fortsatt hatt nytte av noen flere satanister i landsdelen deres.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at ruffen vokste til så har kristenfolket trengt lengre inn i landet. De som er igjen har lite de skal ha sagt. Den lokale presten måtte selge sin nye tesla i og med at kollekten har gått kraftig ned i det siste etter å ha pratet varmt om sin fisketur etter harr på koppang sist sommer.

Og dessuten så er de fleste av kristenfolket på sykkeltur til Skagen om sommeren. Der kan de være drita fulle så de kommer ikke hjem før på høsten.

Om de driver noe misjonering blandt de prostituerte i fra Gana om vinteren plager ikke meg.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får endel merkelige henvendelser fra uvitende fluefiskere på mail, og i senere tid har flere spurt hvilken genser jeg vil anbefale fluefiskeren.

Her snakker vi altså genseren som er med på enhver tur, som lukter så jævlig av bål, røyk, mose, alkohol, fisk, kroppsvesker og div matrester, at både vann og myggmiddel preller av, i likhet med enhver oppegående av det motsatte kjønn.

Det er ikke så mange å velge imellom . . . Du har selvfølgelig Mariusgenseren (som jeg regner med alle som heter Marius bruker), Forsvarets gamle olivenfargede ullgenser, samt den gode gamle strikkegenseren, som du gjorde som best du kunne for å se takknemmelig ut for da du fikk den i gave fra mor eller bestemor.

Det har vært forsøkt å innføre latterlige plagg, som gensere i kashmir ull, Ulvang, Norrøna osv, men ingen fluefiskere med respekt for seg selv ville iført seg noen av disse.

Det viktigste kravet til en respektabel fiskegenser er at den må være merkeløs, og at den aldri er vasket.

Personlig holder jeg Forsvarets oliven som favoritt, men det var først etter 800 timers bruk uten vask at den viste seg fra sin beste side.

Skikkelig grov ull, omtrent som piggtråd, og rett så behagelig inntil huden når man er skikkelig solbrent (du er vel ikke en sånn dott, som tar med solkrem på fisketur ?).

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som skogens konge må betale medlemsavgift hver gang han dukker opp under nytt alias, er det for mye å be Stokkebekk om å sette de pengene i et slags reisefond for fluefiskesidens medlemmer? Tipper at det innen neste sommer burde være mulig å finansiere en fellestur til Kola eller noe. Regner med dere er selvskrevende reiseledere!

Endret av Emil Jamtfall
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får endel merkelige henvendelser fra uvitende fluefiskere på mail, og i senere tid har flere spurt hvilken genser jeg vil anbefale fluefiskeren.

Her snakker vi altså genseren som er med på enhver tur, som lukter så jævlig av bål, røyk, mose, alkohol, fisk, kroppsvesker og div matrester, at både vann og myggmiddel preller av, i likhet med enhver oppegående av det motsatte kjønn.

Det er ikke så mange å velge imellom . . . Du har selvfølgelig Mariusgenseren (som jeg regner med alle som heter Marius bruker), Forsvarets gamle olivenfargede ullgenser, samt den gode gamle strikkegenseren, som du gjorde som best du kunne for å se takknemmelig ut for da du fikk den i gave fra mor eller bestemor.

Det har vært forsøkt å innføre latterlige plagg, som gensere i kashmir ull, Ulvang, Norrøna osv, men ingen fluefiskere med respekt for seg selv ville iført seg noen av disse.

Det viktigste kravet til en respektabel fiskegenser er at den må være merkeløs, og at den aldri er vasket.

Personlig holder jeg Forsvarets oliven som favoritt, men det var først etter 800 timers bruk uten vask at den viste seg fra sin beste side.

Skikkelig grov ull, omtrent som piggtråd, og rett så behagelig inntil huden når man er skikkelig solbrent (du er vel ikke en sånn dott, som tar med solkrem på fisketur ?).

Dette kan vel ikke stemme.

Er det ikke sånn at det må stå simms, sage eller et eller annet merke på det for at bekledningen skal være akseptabel??

Er det noe jeg har misforstått, eller var det en tabbe å kaste alt i klesskapet og bruke 250000 på riktige merker..?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som skogens konge må betale medlemsavgift hver gang han dukker opp under nytt alias, er det for mye å be Stokkebekk om å sette de pengene i et slags reisefond for fluefiskesidens medlemmer? Tipper at innen neste sommer burde det være mulig å finansiere en fellestur til Kola eller noe. Regner med dere er selvskrevende reiseledere!

I utgangspunktet en god idé Emil, men det ville åpenbart endt med slåssing, knivstikking og flaue kurvekast.

Ingen land ville tatt imot en slik luguber gjeng heller, da de fleste har sitt å stri med fra før.

Kola er heller ikke stort nok for så mange sterke personligheter, så det er nyttesløst.

Men litt synd er det, da jeg har erfaring med JB som reiseleder, og han er "top notch", for å si det sånn.

Drikker for hele gruppa under hele oppholdet, og disker opp med heftig musikk fra DumDum Boys, vel og merke på walkman'en.

Selv var jeg nominert til Årets Gruppeleder både i '98, '01 og '04, og snakker opp til flere språk sammenhengende, så jeg er vel ikke helt borte selv heller.

Men desverre, vi er en svært lite harmonisk gjeng her på ffs, og jeg har blitt gjort kjent med at enkelte også syntes harr er helt ok, så jeg ser ikke noe potensiale.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan vel ikke stemme.

Er det ikke sånn at det må stå simms, sage eller et eller annet merke på det for at bekledningen skal være akseptabel??

Er det noe jeg har misforstått, eller var det en tabbe å kaste alt i klesskapet og bruke 250000 på riktige merker..?

Joda, det skal fortsatt være mektige logoer (som Simms, Sage, Elbe og Patagonia) på ytterklær og fiskeutstyr, så beklager om jeg var uklar her.

Rivercreds er like viktig, enten man befinner seg langt inne på finnmarksvidda eller langs hemsil.

Man ønsker ikke å bli tatt for en tulling, så utstyret må være premium.

Selv har jeg ikke kjent noe fersk Skævvlukt her på lenge, men skal sies at jeg er litt rusten i nesegrevet også ;-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet en god idé Emil, men det ville åpenbart endt med slåssing, knivstikking og flaue kurvekast.

Ingen land ville tatt imot en slik luguber gjeng heller, da de fleste har sitt.

Skjønner ikke hvordan det skal kunne bli knivstikking. Det er da vel ingen her inne som bærer kniv på fisketur? Skulle det vise seg at et medlem av FFS har bløgget en fisk i løpet av de siste tyve årene har jeg åpenbart kommet til feil sted og slutter i fluerfiskersiden spårenstreks!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at JB er vanskelig å få tak i for tiden med sykkelekspedisjonene sine fra den ene pol til den andre, og høyt og lavt i Alpene og Himalaya.

Siste jeg hørte var at han befant seg i Atlasfjellene og tatt på seg jobb som gjeter for en kjempeflokk med geiter for å beskytte de mot slemme og skumle dvergulver (de ligner en dachs bare at de er grå). Han begrunnet dette med at han hadde gått på en smell og dratt på seg en aldri så liten identitetskrise.

Jeg regner med du er i eie av en satelittelefon Lars fra din tid i jegerkommandoen under koreakrigen. Har du mulighet til å sjekke om han ikke har mistet det helt, og lufte forsiktig om han kunne tenkt seg tilbake til FFS?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB er i "døtten", Marius . . .

Akkurat nå befinner han seg i peru, og skal gjøre et seriøst forsøk på å bli den første som fanger et eksemplar av den sjeldne hubro-ørreten på tørt.

Snakket med han på dårlig linje senest i går, og da holdt han på å utvikle den perfekte fortommen til formålet. Han er i full sving med bok fra ekspedisjonen, og selv om det også blir litt sykkelstoff, så vil det være mye å lære for fluefiskeren.

Ellers blogger han jevnlig om fluefiske, men har valgt å holde denne bloggen privat, slik at ingen kan gå inn der å få gratis informasjon.

JB fikk som kjent nok av folks lettvinte tilnærming til fluefiske her på ffs, og det har jeg all mulig forståelse for . . . Det må bli slutt på innstillingen om at fluefiske er for alle, og at det bare er å komme seg ut å fiske så fort flua er festet til fortommen.

Kjenner man ikke til hvilken krok som er best egnet til det og det fluemønsteret, hvilken cdc olje som gir best flyt, hvilket fortomsmateriale som er mest usynlig for fisken osv, ja så skal man la være å kalle seg fluefisker. Vi driver ikke med dette for moroskyld, og det var vel det JB fikk inntrykk av på slutten.

Men større undere har skjedd enn at han gjør comeback på ffs . . . Hvem hadde feks trodd at A-Ha skulle gjøre comeback ?

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars.

I 1996 hadde jeg en artig opplevelse i Lågen. Artig og artig kan diskuteres i grunn p.g.a noen omstendigheter rundt denne turen. 
Kort fortalt fikk jeg en Harr på 56,7 kilo på brekket rett nedenfor Frya flypass. 
Jeg hadde en 8,3' Loomis # 3, så at fighten var episk skal jeg ikke skrive om. 
Jeg har desverre ikke så mange gode bilder av denne fisken da den rett før utslipp jafset i seg min daverende kameraman, før den forsvant tilbake til sitt rette element. 
Noen dager senere ble faktisk minnebrikka funnet,  og jeg fikk reddet bildet jeg legger ut. 
Kompisen har ingen verken sett eller hørt fra. 

Tilbake til det egentlige spørsmålet. 
Er det ufint av meg nå, så mange år etter å feks kreve norgesrekord på harr ? For det har jeg jo tydelig bevis på. 
Jeg har holdt litt tilbake på denne litt "mildt" sagt flotte fangsten av respekt for de etterlatte. 
Hva synes du ? 

post-925-0-24872500-1459628459_thumb.jpg


 

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...