Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

:-) Kan man egentlig bli truffet når det skytes med lauskrutt? Egentlig nesten et filosofisk spørsmål det. Eller ikke :-)

Forresten et litteraturtips på tampen av lørdagskvelden: Les novella der Tor Jonsson skriver om "Bygdedyret" :-D

Høres skummelt ut . . . Ikke noe man vil lese rett før man legger seg for kvelden, formoder jeg :-)

Må uansett lese ferdig Folk og Røvere i Kardemommeby først.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg opplevde senest igår flere ørret som spydde. Det kan være fordi jeg hadde rigget bellybåten med en gammel Sony Walkman og to små høytalere. 
Jeg koste meg med litt Queen på full guffe , og det rullevaket plutselig overalt hvor det ble etterlatt (baller/rundinger) med grandiosalignende substans. 
Lars kan vel sikkert utdype dette, for dette var nytt for meg. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har det seg sånn at ørret som er feit anses som best, og omtales som fisk i god kondisjon,

Mens vi mennesker som har en litt høy k-verdi ofte blir sett litt 'ned på' som feite/overvektige og ofte har dårlig kondisjon..?

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har det seg sånn at ørret som er feit anses som best, og omtales som fisk i god kondisjon,

Mens vi mennesker som har en litt høy k-verdi ofte blir sett litt 'ned på' som feite/overvektige og ofte har dårlig kondisjon..?

I fremtiden skal du nok se at slike,  hvor ølskummet renner ut munnvikene ved berøring blir det nye hete og tøffe.  

Renner det ut en hummerbit eller litt kebab så spiller det ingen rolle.  Det kommer til å være det nye sexy ;)

Jeg prøver å være litt i forkant der, men ikke blitt så hot enda, men det kommer Truls, det kommer ;) ;) ;) 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det nå diskuteres om stokkmaure egentlig finnes og ørret som spyr. Er det varmen som slår inn litt vel kraftig hos enkelte?

Det er vel ikke helt tilfeldig at rapport om ørret som driver å spyr kommer rett i etterkant av rapporter om stokkmaur på rundt 30 cm ?

Her er det opplagt at ørreten har forspist seg på disse gigantiske stokkmauerne.

Var ute å testet stillevannsfiske selv i kveld, og det var ikke veldig fristende å kaste ut fluesnøret i en grøt av ørret-oppkast.

Jeg tror både fisk og fiskere har fått solstikk de siste dagene, og det er nok like greit å holde seg hjemme til ting normaliserer seg :-)

PS ! Det har dukket opp noen merkelige emner her på ffs i årenes løp, men emnetittelen "Ørret som kaster opp" så jeg faktisk ikke komme :-)

Endret av -Lars-
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde senest igår flere ørret som spydde. Det kan være fordi jeg hadde rigget bellybåten med en gammel Sony Walkman og to små høytalere. 

Jeg koste meg med litt Queen på full guffe , og det rullevaket plutselig overalt hvor det ble etterlatt (baller/rundinger) med grandiosalignende substans. 

Lars kan vel sikkert utdype dette, for dette var nytt for meg.

Altså, for det første, Robert: Vi skylder naturen å aldri, ALDRI, utsette den for lyden av Queen !

Selv syntes jeg ikke man skal påføre mennesker svineriet heller, men dette rår ikke jeg over, desverre.

Om fisken nøyde seg med å spy, uten å ende opp med buken i været, så vitner det om en særdeles hardfør ørret-stamme der du fisket !

Vern om disse fiskene, for de vil sannsynligvis bli avlet på i fremtiden :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte spørsmål fra meg selv om det er mulig å kategorisere forskjellige elver etter hva slags mennesker/fiskere som frekventerer dem . . .

Kan være kjekt for unge lovende fluefiskere å vite hvilke elver som egner seg for dem, og få en viss pekepinn på om fluefiske virkelig er noe de har lyst til å kaste bort mye tid på.

Nå kjenner ikke jeg til samtlige elver i landet, men noen er greie å forholde seg til:

-Hemsila: Her finner du de ressurssterke, selvsentrerte fluefiskerne, som gjerne har med ei flaske champis i chestpacken. Her er det vel så viktig å flashe utstyr som å oppleve klekkinger og godt fiske.

Her trives man ikke om man ikke ser andre fiskere ujevnt fordelt langs elva, og man vil helst slippe å se folk med kjipt utstyr. Du stiller ikke med noe annet enn usa-premium i fluesonene her, for å si det sånn.

Klekker det noe så er det fint, men ikke avgjørende.

Hvis Jan Thomas hadde vært fluefisker, så ville du funnet han her . . . Antakelig ved jugebenken.

Klientellet er gjerne fra 18-40 år, og vet mer om Sage enn om insekter og praktisk fiske.

Skumle rykter om utsetting av fjøsørret i stor skala florerer, uten at det legger noen demper på iveren etter å få briske seg langs landets dyreste ørretelv. Man er jo ikke der først og fremst for å fiske, uansett :-)

Flatbremfaktor (Terningkastprinsippet): 4

Rivercredfaktor: 6

-Rena: Dette er elva for navere, rusmisbrukere, trygdede, lavtlønnede . . . Ja, samfunnssnyltere generelt. Her går det i hjembrent og Tuborg, og man slipper greit unna med vadebukse fra Kinetic og polaroidbriller fra Alt om Fiske.

Man bør ikke være mørkredd, da det meste av fisket foregår i bekmørket. Bjørn og ulvespray er kjekt å ha i fiskeveska (jada, her er fortsatt fiskeveska et vanlig innslag), og man blir uglesett om man ikke er god og full til alle døgnets tider.

Det er ikke langt mellom fiskerne her heller, men siden det er tett skog og nesten alltid mørkt langs elva er det sjelden man ser noen før man snubler i dem.

Praten langs elva går stort sett på hvor mye bedre alt var før, og hvor mye brennvin man har fått i seg det siste døgnet.

Bli ikke overrasket om fyren du spanderer Jāgermeister på foretrekker å sprite den opp med litt hjembrent.

Ute på elva, som er mer som en flod i regne, frekventerer armadaer av kanoer, kajakker og en og annen speedbåt, så det er greit å se til høyre og venstre før man legger ut snøret.

Elva er tildels tilgriset av harr, med innslag av ørret (som altså ikke vaker i dagslys).

Flatbremfaktor: Tidligere 0, men de siste årene stabilt på 5.

Rivercredfaktor: 4

-Vangrøfta: Her finner du de siste gjenlevende hardcore Tørrfluelandet fanatikerne, og de som fisker her vet mer om Lars Lenth enn hva som klekker i elva. Stort sett hyggelige fiskere, bare du kan vise til at du vet nøyaktig hvor det ble filmet i den legendariske filmen, og ikke er alt for kjip på utstyrsfronten. Du bør også vite hvor gården Therese Johaug er oppvokst på ligger, og det gir litt ekstra creds om du vet litt om fjøsstell.

Du fisker selvfølgelig utelukkende tørt, men ikke noe krav til oppstrøms.

Spesielt for klientellet langs elva er at det nesten er utelukkende avholdsfolk, med unntak av de lokale.

Flatbremfaktor: 2

Rivercredfaktor: 5

-Glomma: Her finner du harrfolket, og stemningen er ofte helt topp, helt til en ørret skulle finne på å ta flua.

Du slipper unna med hva det måtte være av utstyr, bare du har noen velfylte bokser med nymfer i alle tenkelige farger, og vet å fikse en fet nymferigg. "Kortline" bør være et begrep du bruker oftere enn "vak".

Alkoholinntaket blant fiskerne er imponerende høyt, med unntak av i fluesonene, hvor slikt ikke er gangbart.

Enkelte fiskere pendler mellom glomma og rena, og disse er gjerne enstøinger, som helst ikke vil bli forstyrret av sosialt anlagte tørrfluefiskere.

Flatbremfaktor: 1

Rivercredfaktor: 1

-Trysilelva: Her finner du igjen harrfolket, og det blir mye det samme som glomma. Her finnes også bra med stor sik, og enn hvor utrolig det kan høres, så finnes det faktisk fluefiskere som reiser hit for å fiske målrettet etter disse. Dette er folk du ikke skal komme i veien for, for de mener alvor med sitt fiske.

Noen prøver å peile seg inn på de sagnomsuste danica-klekkingene, men det er bare drittfisk som vaker da, også . . .

Skulle du komme i skade for å fange en virkelig stor harr, kan du risikere å bli kåret offentlig til "Harrkonge". Overvei nøye, i edru tilstand, om dette er noe du vil ha på deg for resten av livet. Ta gjerne med evt familie på råd, for dette kan få følger for dem også, og da ikke nødvendigvis i positiv forstand.

Flatbremfaktor: 2

Rivercredfaktor: 3

-Nea/Tya: Her finner du endel grinete/frustrerte fluefiskere, og du gjør lurt i å holde litt avstand til folk du ikke kjenner. Ihvertfall om fisket har vært dårlig en periode.

Statusen til disse elvene har falmet betraktelig de senere årene, og det samme har ørreten. Gode klekkinger kan forekomme, men aldri på det tidspunktet du befinner deg der.

Ikke noe krav til premium usa-utstyr, men grensa går ved støvelvadere og 2-delt fluestang.

Moderat alkoholinntak, men de fleste takker ja om du byr på en kald Lysholmer.

Flatbremfaktor: 3

Rivercredfaktor: Tya 4, Nea 2.

-Gudbrandsdalslågen: Tvilsom miks av klientell, alt i fra harrfiskere til de som fisker målrettet etter hunderørreten, med 2-hånds på laksefiskevis.

Tørrfluefreakene finner man helst fra selsmyrene og nordover. Her finnes fluesoner, og i disse gjør du lurt i å stille med Simms og Sage.

Du vil maks oppleve 3 dager uten plagsom vind i løpet av en sesong, og vannføringen er stort sett full krise.

Både mark og fluefiskere holder Ringnes som en favoritt blant øl, og for fluefiskerne blir det god tid til å drikke i takt med vinden.

Flatbremfaktor: 3

Rivercredfaktor: Fluesone 4, ellers 1.

-Tisleia: Her så det veldig mørkt ut, inntil det nylig ble innført fluesoner. I den forbindelse fikk man også opp fiskekortprisene til laksefiskenivå i disse sonene, som dermed ble litt attraktive. Her finner du fluefiskere som tror det har blitt veldig bra, siden det koster skjorta å fiske, men det er langt mellom kilosørretene.

Uansett et hyggelig alternativ til hemsila, om man ikke er så nøye på om det er vann i elva.

Utenom fluesona finner du campingfiskerne, og de kan fortelle deg om fangst på både 2 og 3 kilo, for 35 år siden.

Du gjør inntrykk om du deler en Halv Halling og har båt på tisleifjorden.

Også her bør du ha greit usa-utstyr i fluesonene, men ellers kan du stille i grilldress uten å få stygge blikk . . . Heller tvert imot :-)

Flatbremfaktor: 1

Rivercredfaktor: Fluesone 3 , ellers 2.

-Hallingdalselva: Her finner du fiskere med et særdeles avslappende forhold til det meste, bare spikerteltet på campingen holder en viss standard.

Fisket har ikke vært all verdens de siste 50 årene, men det er folkelig, i motsetning til sosseelva i nabodalen.

Greie aurivilli-klekkinger kan forekomme, men det er langt mellom fiskene som kan gape over dem.

Absolutt ingen krav til utstyr, og ei markstang fra Hørgård gjør vel så bra inntrykk som ei Sage One.

Rimelige fiskekort, siden det ikke er så bra stelt med elva.

Mye fyllekjøring mellom campingplassene og fiskeplassene, og det går stort sett i hjembrent, blandet med elvevann.

Flatbremfaktor: 2

Rivercredfaktor: 0

-Borgund: Se hemsila :-)

-Barduelva: Her finner du landets mest forbanna klientell, og du gjør lurt i å være lokal. Kommer du sørfra så vær forberedt på å få grisebank. Hold deg for all del i de minst attraktive delene av elva, om du vil komme ifra det med helsa i behold.

Uansett spenstig å legge turen hit for en søring . . . Man vet aldri om det er vann i elva, og man vet aldri om man er i stand til å løpe ifra den lokale lynsjegjengen. Slikt kan by på litt utfordringer, om man vil ha litt mer enn bare fiske.

Skulle man mot formodning treffe på fin vannføring, samtidig som samtlige lokale er på sydenferie, så kan man oppleve gøyalt fiske på røye og ørret.

Ha alltid med mer børst enn mat, men ikke drikk deg mer full enn at du er kvikk til beins.

Mye bra damer på setermoen, men også her risikerer man bank om man ikke er lokal.

Unngå å benytte premium usa-utstyr, da sjansen er forholdsvis stor for at den første lokale du treffer brekker stanga over ryggen din.

Flatbremfaktor: 2

Rivercredfaktor: For lokale 4, for søringer 6 (risikotillegg).

Oppdateres etterhvert som flere elver melder seg på ;-)

Endret av -Lars-
  • Lik 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ler så jeg griner her Lars  mmmoose

Men her så du skogen for bare trær og glemte Hunnselva.  pppunch Lar tvilen komme deg til gode, da jeg regner med du hadde noe rart i rullingstobakken din mens du skrev denne guiden. Det er ikke alltid grønnere på andre siden veit du. Hunnsen kan stille opp med alt fra vederbukfiske, til gamle slitte stamfiskørreter fra settefiskanlegget i Reinsvoll, som ble sluppet da anlegget ble lagt ned. Mener det kan gå en harrpinne også oppover langs Huntonfabrikken som er mutert på utslippet av huntonittproduksjon. Disse må man ha stålwire på for i det hele tatt å ha noen som helst sjangs.

 

ppcrazyeyes  fffishing

 

Terningkast må du trille for meg.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste jeg har lest på lenge :) :) : ) Takk for at tårene triller og jeg kommer til å se fyllesjuk ut i morra. He he he he helt genialt :)

Håper bare alle kan lese dette med humor, det er jo ikke gitt, men faen så bra Lars, du er et ordgeni, og en tryllefant med det skrevne ord :) :) 
Tusen takk for nok en herlig fremstilling av galskapen vi driver med :) :)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ler så jeg griner her Lars  mmmoose

Men her så du skogen for bare trær og glemte Hunnselva.  pppunch Lar tvilen komme deg til gode, da jeg regner med du hadde noe rart i rullingstobakken din mens du skrev denne guiden. Det er ikke alltid grønnere på andre siden veit du. Hunnsen kan stille opp med alt fra vederbukfiske, til gamle slitte stamfiskørreter fra settefiskanlegget i Reinsvoll, som ble sluppet da anlegget ble lagt ned. Mener det kan gå en harrpinne også oppover langs Huntonfabrikken som er mutert på utslippet av huntonittproduksjon. Disse må man ha stålwire på for i det hele tatt å ha noen som helst sjangs.

 

ppcrazyeyes  fffishing

 

Terningkast må du trille for meg.

Hunnselva kommer selvfølgelig på lista etterhvert Marius, men må få den litt på avstand først.

Du har fått med deg mye av det mest vesentlige, men det kunne vært skrevet flere bøker om denne elva.

Lenaelva er også ei perle på toten som de fleste fluefiskere, både nasjonalt og internasjonalt, har et forhold til.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ler så jeg griner her Lars mmmoose

Men her så du skogen for bare trær og glemte Hunnselva. pppunch Lar tvilen komme deg til gode, da jeg regner med du hadde noe rart i rullingstobakken din mens du skrev denne guiden. Det er ikke alltid grønnere på andre siden veit du. Hunnsen kan stille opp med alt fra vederbukfiske, til gamle slitte stamfiskørreter fra settefiskanlegget i Reinsvoll, som ble sluppet da anlegget ble lagt ned. Mener det kan gå en harrpinne også oppover langs Huntonfabrikken som er mutert på utslippet av huntonittproduksjon. Disse må man ha stålwire på for i det hele tatt å ha noen som helst sjangs.

ppcrazyeyesfffishing

Terningkast må du trille for meg.

Og det mest morsomme her er at i Hunnselva finnes det også stor vill fisk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svær villmort da eller? Villgjedde er vel også å oppspore har jeg hørt i nedre deler. :-)

Villgjedde finnes, ikke minst i de øvre deler, ned til reinsvolldammen. Mye gjedde på einafjorden må vite, og den slipper seg ned i elva for å beite på bever og hare :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får stadig spørsmål om hvordan ta gode bilder av fanget fisk . . . Hvem har ikke opplevd å ha fått igjen bilder etter fremkalling, bare for å få bildebevis på at fisken du syntes var gigantisk, feit og nydelig, fremstår som en ynkelig pinne av en fisk ?

Greit nok om det er harr . . . Den er det ingen som får til å se flott ut, men også vår elskede ørret kan komme dårlig ut av en fotosession.

Verden faller sammen, og man blir sittende å lure på om det virkelig er verdt å bruke så mye tid på dette, når bildene ikke yter fisken rettferdighet.

Jeg har selv opplevd å kjæle med det jeg mener er en fotomodell av en fisk, fotografere den i hue & ræva, og ikke kjenne igjen fisken på bildene.

Kan det være slik at ørreten har en slags morbid humor, at den drar inn magen, krymper seg, og gjør stygge grimaser idet vi tar bilde av den, som hevn for at vi har plaget den ?

Ja, selvfølgelig kan det være slik, og da hjelper hverken kamera til 50.000kr eller fotoskills, så lær dere heller å leve med skuffelsen ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Lars- : Jeg skal på fisketur i morgen og resten av uka.

Jeg reiser sammen med to kompiser som er hhv jaktogfiskejournalist og jobber i "en portal som formidler naturopplevelser". Dette er altså folk som tenker fsike og friluftsliv twæntyfårrsevven.

 

Jeg er en lett frustrert trebarnsfar med flere jobbreisedøgn enn fiskedøgn og jeg vil gjerne gjøre inntrykk på proffene. Hvilke oppdaterte trender bør jeg snakke om og hvilke slanguttrykk bør jeg bruke?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Lars- : Jeg skal på fisketur i morgen og resten av uka.

Jeg reiser sammen med to kompiser som er hhv jaktogfiskejournalist og jobber i "en portal som formidler naturopplevelser". Dette er altså folk som tenker fsike og friluftsliv twæntyfårrsevven.

 

Jeg er en lett frustrert trebarnsfar med flere jobbreisedøgn enn fiskedøgn og jeg vil gjerne gjøre inntrykk på proffene. Hvilke oppdaterte trender bør jeg snakke om og hvilke slanguttrykk bør jeg bruke?

Her gjelder det å spille kortene riktig, ja . . .

Hint gjerne om at du mistenker at storspolesneller blir det neste store innen fluefiskeutstyr, og les deg opp på nanoresiner.

Skulle det være trått fiske, så kom gjerne litt inn på dette med ERN, og CSS metoden for å måle aksjonen i fluestenger. De aller fleste fluefiskere med respekt for seg selv vil syntes dette er utrolig interessant, og du vil umiddelbart bli gjengens orakel.

Gi for all del beskjed om at du er lei av denne utstrakte utsettingen av fjøsfisk her til lands, og at du selv aldri har fisket på annet enn villfisk.

Noen slanguttrykk som gjerne gir inntrykk av at du ikke er noen hvem som helst i miljøet: Large arbor, spotte/spotta fisk, Fishspot, flatbrem, slingpack, micro diameter, dry or die, spinnerfall (døgnfluer som ikke gidder mer), barbless, ffs :-)

Vil overraske meg mye om du ikke blir tilbudt sponsorkontrakt hos en anerkjent utstyrsprodusent etter denne turen !

Skitt fiske ;-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...