Gå til innhold

Ny på SØ med fluestang, Vemundvik , Namsos. Noen tips ?


Maiden1968

Anbefalte innlegg

Hei.

Har flyttet fra Nidelva, gaula og Orkla i Trondheimsområdet, og til Vemundvik, namsos. Skal etterhvert til Namsen når sesongen begynner, men tenkte å prøve meg på SØ med fluestanga i saltvann. Noen som kan gi meg noe tips eller råd til hvor jeg kan fiske og hvordan. Er helt ukjent for meg dette. Er ikke ekspert så liker litt plass bak meg når jeg holder fluesnøret i lufta på 1 hånds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg bor i Namsos.

Mange fine plasser for sjøørret i dette området. Ta deg en kjøretur innover mot Botnan, stopp å fisk på plasser som ser gunstige ut. Det er et par broer som danner bra strøm, og ellers er det en populær plass innerst i Botnan (du vil se den når du kommer dit)  :)

- kjør innover fjorden når det er full fjære, da ser du marabakker og store steiner. Dermed vet du hvor det er gunstig når du skal ut å fiske. Jeg har fisket mest 2 timer før og etter flo.

Salsnes er kjent for veldig bra sjøørretfiske, men område mer utsatt for vær, så kan være vanskelig forhold til tider.

Her kan man virkelig treffe på godt fiske.

Personlig liker jeg best å fiske her når det ikke er full flo.. lettere å komme ut over tangbeltet når det er lavere vann.

Fisketeknikk; her er det mange flinke folk her på forumet som kan hjelpe, og du finner mange tips i tråden om sjøørretfiske i sjøen.

- Selv bruker jeg stenger klasse 5 - 7, avhengig av vær og vind.

- liker å bruke en intermediate-line til mitt allroundfiske (går fint å bruke flyt, om du ikke har intermediate)

- Fortaum - 1 til 2 stanglengder, og jeg bruker for det meste 0,20 spiss. (dette kan variere..)

- Fluer - bind opp noen wollyBuggere, reker, lopper, jiggy, Mickey finn... (man kommer langt med en wollybugger, er min erfaring) - gjerne fortyng flua, spesielt om du bare har flyteline.

- teknikk - kast nærme land, helt inni tanga. Øk kastelengden og fisk området i vifteform. Varier intrekk!!! Fisk flua heeelt inn, og dra den forsiktig til deg før nytt kast. Følgefisk kan ta helt inne ved beina dine.

 

Håper dette hjelper litt til å komme igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...