Gå til innhold
  • 0

polarisert fiskebriller, eller polarisert vanlig solbriller?


Kenny Nguyen

Spørsmål

Nå har det virkelig klikka for meg. Jeg sa til meg selv at jeg skulle aldri bli så hekta, slik at alt av penger jeg tjente og fikk gikk til fluefiske. Kjøpte nylig nye vadesko og snelle, og nå er det snakk om briller. I dag satt jeg meg ned, og faktisk leste om polariserte briller. "aha...så det er slik folk kan ni stirre på flua si, til tross for at den ligger på vannflata akkurat der sola skinner mest! Så det er sånn folk spotter fisken, før den stikker av. Slike må jeg ha!" tenkte jeg. Så da er spørsmålet hvilke og hva slags merke, åssen farge osv. Nå er det slik at jeg blir student, og kan ikke bare bla opp penger som jeg ellers hadde gjort. Så da lurer jeg, kan jeg skaffe meg vanlig solbriller som er polariserte?

For da kan jeg jo bruke de ellers enn bare til fiske, to fluer i en smek?

Kunne f.eks disse funke? : http://www.zalando.no/smith-optics-showdown-sportsbriller-gull-1sm44a004-206.html

Eller er det bedre å dedikere seg 100% med disse? : http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Solbriller/Smith-Optics/Smith-Optics-Rambler-Black-solbriller-Carbonlinser-i-Copper-138412-p0000069788.aspx

Forsalg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Kan kjøpe " normale " solbriller med polariserte glass.

Ikke noe forskjell på di og noen som blir reklamert for til fiske.

Men er forskjell på diverse merker når det kommer til kvalitet.

Du får det du betaler for som regel.

Jeg selv bruker Oakley men er en haug med andre merker som også er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så da lurer jeg, kan jeg skaffe meg vanlig solbriller som er polariserte?

For da kan jeg jo bruke de ellers enn bare til fiske, to fluer i en smek?

Selvfølgelig kan du bruke "normale" briller til fiske så lenge de er polariserte selvfølgelig.

De Showdown-brillene var kule... <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som knut er inne på vanelige briller som er polariserte funker helt utmerket. Men som du selv er inne på er dette med farge på glasset også noe å ta hensyn til. Hvis du kun skal ha et par polariserte briller ville jeg valgt noen med lyse glass, som også funker å spotte fisk med når det ikke er knall sol og når elver og vann er litt mørke, eksempelvis under vårflommen.

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bruker polariserte ray bans (pilot). Da har du jo briller til alt, og slipper et par lodne halvstygge fiskebriller :)

Ja, og ser ut som en jet-setter fra 80-tallet i stedet.  ;D

;D

Kenny: Om du går for Action Optics, Serengeti, Maui Jim og Costa del Mar, så er du i hvert fall sikker på at du får super kvalitet, og en glassfarge som er egnet.

Se også an hvor lysømfintlig du er.

Er du som meg, svært lite ømfintlig for sterkt lys, men har godt nattesyn, så vil mørke briller ofte oppleves som for mørke. Så amber, gul etc er fine farger med ofte stor lysgjennomgang.

Er du normalt ømfintlig for sollys, så gå for kobber. Jeg sier den fargen, for det er ofte den mørkeste som tilbys, før neste alternativ er grått glass. Men det er ikke spesielt godt på kontrast, om du tenker spotting. For normalt lysømfintlige øyer, så er også gul og amber en super farge i overskyet vær, og når det er skumring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

∆ndré_Brun: Hvordan øynene mine er i forhold til lys, det har jeg absolutt ikke tenkt over! Har veldig sensetive øyne mot sollys, så må nok gå for kopper eller grå.

Takker for svar alle sammen, mye lettere å velge nå! :D

Hei. Da ville jeg gått for et kobber-klass med lavest mulig lysgjennomgang (de seriøse aktørene her, oppgir ofte lystransmisson i prosent). Styr unna grått, for det blir ikke noe konstruktive kontraster av det synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...