Gå til innhold

Erfaringer med vadestav/gåstav


Gjest Raymond

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Har nettopp fått akillelsen revet tvers av, så jeg må nok forbedre meg på vading med vadestav/gåstav når gipsen endelig taes av. Så spørsmålet mitt er som følger, hva bør man gå for i min situasjon? Fordeler/ulemper med gåstav vs vadestav?

Blir nok forhåpentligvis noen lengre turer om foten tillater det utpå sensommeren, så det er en fordel at staven er sammenleggbar samt at den kan brukes til dette formålet om situasjonen skulle kreve det

PS: Erik, ser gjerne at du svarer her! Føler du deg bundet, send meg en pm <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp fått akillelsen revet tvers av, så jeg må nok forbedre meg på vading med vadestav/gåstav når gipsen endelig taes av. Så spørsmålet mitt er som følger, hva bør man gå for i min situasjon? Fordeler/ulemper med gåstav vs vadestav?

Blir nok forhåpentligvis noen lengre turer om foten tillater det utpå sensommeren, så det er en fordel at staven er sammenleggbar samt at den kan brukes til dette formålet om situasjonen skulle kreve det

PS: Erik, ser gjerne at du svarer her! Føler du deg bundet, send meg en pm <<l

valgt er enkelt, VADEstav....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på befaring i Idsjøstrømmen i Sverige i fjor for å lære av Lars-Åke Ollson om hvordan en en ødelagt elv kan restaureres. Det ble en lærerik tur. Vi måtte bli med Lars-Åke ut i elva, men fikk ikke lov å vade uten vade stav. Siden vi ikke hadde med oss det så fikk vi låne hver vår stav. Lars-Åke sa han var ansvarlig for vår sikkerhet når vi var hans gjester og da fikk vi værsågod bruke stav.

Lars-Åke har et poeng. Du får på en måte et ekstra bein og dermed så blir vadingen stødigere. Det ble til at jeg kjøpte meg en stav da jeg kom hjem og har brukt det siden.

Kan hende jeg ser litt mer pinglete ut, men det driter jeg en lang mars i. Staven henger i beltet og jeg bruker den nå jeg skal vade strie partier.

Anbefales!

Dessuten: Staven gir også grei støtte ved fotografering.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var kansje litt stygg, men sjansen for at det blir nettopp meg som må bære noe av pikkpakket ditt er stor..., den som ler sist ler best... I dette tilfellet blir du gående bak, lett og fin med en stav i hånda og jeg forran med en 360 liters sekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Var på befaring i Idsjøstrømmen i Sverige i fjor for å lære av Lars-Åke Ollson om hvordan en en ødelagt elv kan restaureres. Det ble en lærerik tur. Vi måtte bli med Lars-Åke ut i elva, men fikk ikke lov å vade uten vade stav. Siden vi ikke hadde med oss det så fikk vi låne hver vår stav. Lars-Åke sa han var ansvarlig for vår sikkerhet når vi var hans gjester og da fikk vi værsågod bruke stav.

Lars-Åke har et poeng. Du får på en måte et ekstra bein og dermed så blir vadingen stødigere. Det ble til at jeg kjøpte meg en stav da jeg kom hjem og har brukt det siden.

Kan hende jeg ser litt mer pinglete ut, men det driter jeg en lang mars i. Staven henger i beltet og jeg bruker den nå jeg skal vade strie partier.

Anbefales!

Dessuten: Staven gir også grei støtte ved fotografering.

:)

bjorni

Har selv vært borti mange nesten-ulykker under vading, så jeg ser verdien av en vadestav. Definitivt. I mitt tilfelle, spesielt denne sesongen, så bør jeg holde minst mulig vekt unna den foten som er skadet, da blir nok en stav av et slag et must

Har googlet litt og ser at forskjellen mellom en gåstav/sammenleggbar skistav og vadestav er forsvinnende liten, bare prisen og merket på staven som er forskjellen-

Brukte selv en sammenleggbar skistav i min tid som aktiv snowboardkjører, funket knall den. Så hvorfor skal den ikke funke til vading også? Eller må man ha vadestav hvor det står en Guideline eller Simms logo på?

Jonny: Forsiktig du nå, ellers pakker jeg den 360 liters sekken full med gråstein! Da tenker jeg pipa får en annen lyd ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en SIMM's stav. Fordel er at den er sammenleggbar, det medfølger neopren futteral som festes i beltet og staven er festet til futteral med retraktor. Altså du kan sleppe den uten å miste den, og pakke den ut av veien når du ikke trenger den. Fant ut at det var det greieste.

Det var en slik en jeg fikk låne av Lars-Åke. Finnes sikker andre staver som er like gode, men jeg blir sjeldent skuffet over SIMMS produkter, de funker som regel..

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har nettopp fått akillelsen revet tvers av

hmmmm?? smittsomme greier dette her!rev av min for en mnd siden :rolleyes:

god bedring! <<l

Takk i like måte <<l

Har i de senere årene brukt en vanlig skistav som jeg har lagd en festeanordning på, slik at den henger fast i beltet. Har ikke hatt noen problemer i det hele tatt.

Magne Fjellstad.

Takk for at du bekrefter mine mistanker Magne. Med et ble utvalget så mye større <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er å holde seg på land . Feiltråkk og stri strøm hører ikke sammen.

Jeg kappet min for 1 år og 7 måned siden og er enda ikke smertfri på tur.

Se på det som en god mulighet til utvikle fisketeknikker som ikke trenger vading  ;D

Ps : lært på den harde måten , var vel ute på noen svaberg med krykker og kastet etter sjøørret. Ikke jævla smartn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vadestav mye når jeg fisker i Glomma. Vader ofte over elva med vann nesten opp til armhula og da er den staven god å ha. Men som Magne nevner lenger opp, den må være fortynget en god del og det er ikke vandrestaver/Gåstaver. Kjøp en skikkelig vadestav i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ser den at staven bør ha tyngde nederst, men det er ikke værre enn å sette på noe tungt når man skal vade. En Simms vadestav koster 1200 spenn, mens man får en sammenleggbar vandrestav til knappe 500. Da er valget enkelt egentlig ;D

Uansett, takk for hjelpen gutter <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den at staven bør ha tyngde nederst, men det er ikke værre enn å sette på noe tungt når man skal vade. En Simms vadestav koster 1200 spenn, mens man får en sammenleggbar vandrestav til knappe 500. Da er valget enkelt egentlig ;D

Uansett, takk for hjelpen gutter <<l

Simms er dyrt, men det må jo ikke være akkurat Simms vel. Scierra har sammenleggbar vadestav til under 200 kroner.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Vadebekledning/Vadestav/Scierra-wading-stick---sort--115522-p0000046839.aspx

Eller Guideline til under 600 kroner.

http://www.gero.no/produkter/vade-tilbehor/guideline-vadestav.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...